Pitääkö keski-ikäisenä vaan alistua jatkuvaan väsymykseen?
N48, olen ollut kroonisesti väsynyt jo ainakin 6 vuotta. Uni on katkonaista eikä virkistä. Työt jaksan hoitaa (väsyneenä), mutta mitään muuta juurikaan ei. Väsymys ei helpota myöskään viikonloppuna tai lomien aikana.
Unihygienia kunnossa, en juo kahvia jne. Eli ns. kaikki kokeiltu. Estrogeenigeeli piti lopettaa migreenin pahenemisen vuoksi (enkä kyllä huomannut siitä apua uneen, paitsi että aloin kuorsaamaan kun sen aloitin...)
Viisaat kehottavat liikkumaan jne, mutta mitä jos ei jaksa? Toki käyn kävelyllä aina kun jaksan, mutta ei se mua virkistä - päin vastoin.
Pitääkö siis vaan todeta, että tää on nyt tällaista ja yrittää pärjätä? On kyllä ikävä sitä tunnetta kun aamulla herää virkeänä ja levänneenä ja jaksaa tehdä asioita. Toisaalta se muisto alkaa hävitä ja tähän jatkuvaan väsymykseen tottua...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo väsymys vaikuttaa siihen, että ei jaksa panostaa ruokailuun tarpeeksi, eli varmasti ruokavalio ei ole ihanteellinen. Se on sellainen ikävä noidankehä. Sama liikkumisen kanssa: kun väsyttää koko ajan niin ei jaksa lähteä liikkumaan ja sitten kunto huononee...
Käytän D-vitamiinia vuoden läpi ja lisäksi elektrolyyttijuomaa päivittäin (matala verenpaine).ap
Ylipainoa? Paljonko?
En tiedä olenko vielä keski-ikäinen. Mutta kyllä mä ainakin nukuin viimeyönä yli 9 tuntia ja heräsin oikein sellainen todella virkeä olo yllä. Viikolla toki väsyttää kun joskus jää unet 5 tuntiin monta yötä putkeen, mutta viikonloput ja hyvin nukkuminen tasoittaa tilanteen. Nukun yleensä helposti yli 8 tuntia heräämättä kertaakaan. En ole vielä huomannut että ikä olisi tehnyt muutoksia. M40
Ei ole normaalia olla jatkuvasti väsynyt. Onko elämäntavoissa vielä parannettavaa millainen ruokavalio sulla on, onko ylipainoa?
Olin itse alle neljäkymppisenä lihava (bmi vähän päälle 30), enkä jaksanut oikein mitään. Söin liikaa sokeria ja rasvaa, liikunta oli kevyttä sauvakävelyä muutaman kerran viikossa. Sitten laitoin ruokavalion kuntoon ja aloin tehdä kunnon lihaskuntotreeniä salilla, painokin tippui siinä sivussa. Nykyään 45-vuotiaana jaksan arjessa ihan eri tavalla. Nukkuminen on välillä huonoa mutta hyvä kunto kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Puhut unihygieniasta, mutta mitenkäs itse unen määrä? Aikuinen tarvitsee unta noin 7-9 tuntia päivässä, toki tuon haitarin ulkopuolella on myös ihmisiä, mutta he ovat vähemmistö. Kun moni varmasti sillä 6 tunnilla väkisin yrittää, kun se vain on häviävän vähän. Mitä jos lisäät unen määrää 1-2 tunnilla? Kuinka käy?
Ja se uni tässä iässä täytyy ottaa sieltä illasta. Itse en anna itselleni tilaa ns lipsua, töistä suoraan joko salille tai lenkille, pesu, monipuolinen iltapala ja nukkumaan. Joo, tylsää, mutta mitä hittoa se ruudun tuijottaminen illalla antaa?
Minkälainen on psyykeesi? Murehditko paljon tai onko paljon negatiivisia ajatuksia? Se on väsyttävää ja nakertaa mieltä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut unihygieniasta, mutta mitenkäs itse unen määrä? Aikuinen tarvitsee unta noin 7-9 tuntia päivässä, toki tuon haitarin ulkopuolella on myös ihmisiä, mutta he ovat vähemmistö. Kun moni varmasti sillä 6 tunnilla väkisin yrittää, kun se vain on häviävän vähän. Mitä jos lisäät unen määrää 1-2 tunnilla? Kuinka käy?
Ja se uni tässä iässä täytyy ottaa sieltä illasta. Itse en anna itselleni tilaa ns lipsua, töistä suoraan joko salille tai lenkille, pesu, monipuolinen iltapala ja nukkumaan. Joo, tylsää, mutta mitä hittoa se ruudun tuijottaminen illalla antaa?
Tässä ehkä se paras vinkki aloittajalle, kokeile viikon ajan laittaa kaikki laitteet syrjään kun tulet töistä kotiin. Huomaat, että kummasti siinä illassa on enemmän aikaa kun ei katso niitä temppareita.
Minulla samaa, olen hieman nuorempi. Veikkaan että väsymys on paheneva kierre: kun ei jaksa liikkua --> kunto huononee ja väsymys pahenee.
Minulta on tutkittu liki kaikki mahdollinen, veriarvot, kilppari, ferritiini, uniapnea jne. noista kaikki oli kunnossa.
Olen pohtinut voiko tämä,olla hormonaalista? Mutta tuota ei kai oikein voi 'tutkia' millään, koska voivat muutenkin kierron mukana jne. heitellä.
Olen myös ajatellut syyksi jotain 'piilevää' puutosta tai sairautta, monivitamiini ja c-vitamiini purkista käytössä. Ja sairaudella tarkoitan jotain, tämä siis ihan esimerkkinä(!) että maksassa tai jossain elimessä vikaa vähän, mikä näkyy väsymyksenä mutta ei muuten. Tai jokin matala krooninen tulehdus jossain, mikä väsyttää, mutta ei näy verikokeissa. Esim. olen kuullut, että atooppinen iho ym. voi aiheuttaa myös väsymystä, minulla ei tuota vaivaa ole, mutta mistä sitä tietää jos jossain päin kehoa jotain on...
Vierailija kirjoitti:
Luetunymmärtäminen...
Ap kirjoitti kärsivänsä katkonaisesta unesta eli unettomuudesta. Millainen riemuidiootti neuvoo silloin nukkumaan enemmän, kun se on juuri ongelma, ettei pysty
Ihmisen elinikä ehkä pidentynyt, mutta tosiasiassa me ollaan siinä tilanteessa kuin ennenkin. Sun ikäiset ja vähän nuoremmatkin alkavat olla jo "vanhuksia", eläkkeelle tulisi päästä jo 35v.
Älä ole keski-ikäinen, ole keskiäkäinen. Adrenaliini ja sapetus pistävät vauhtia koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa, olen hieman nuorempi. Veikkaan että väsymys on paheneva kierre: kun ei jaksa liikkua --> kunto huononee ja väsymys pahenee.
Minulta on tutkittu liki kaikki mahdollinen, veriarvot, kilppari, ferritiini, uniapnea jne. noista kaikki oli kunnossa.
Olen pohtinut voiko tämä,olla hormonaalista? Mutta tuota ei kai oikein voi 'tutkia' millään, koska voivat muutenkin kierron mukana jne. heitellä.
Olen myös ajatellut syyksi jotain 'piilevää' puutosta tai sairautta, monivitamiini ja c-vitamiini purkista käytössä. Ja sairaudella tarkoitan jotain, tämä siis ihan esimerkkinä(!) että maksassa tai jossain elimessä vikaa vähän, mikä näkyy väsymyksenä mutta ei muuten. Tai jokin matala krooninen tulehdus jossain, mikä väsyttää, mutta ei näy verikokeissa. Esim. olen kuullut, että atooppinen iho ym. voi aiheuttaa myös väsymystä, minulla ei tuota vaivaa ole, mutta mistä sitä tietää jos jossain päin kehoa jotain on...
Ihmeen harva on vieläkään näköjään kuullut vaihdevuosista ja hormonikorvayshoidosta.
Kokeile monivitamiinivalmisteita, kuten Beroccaa.
Juu en pysty lisäämään unen määrää. Jos menen aiemmin sänkyyn, niin pyörin vaan hereillä sitten tunnin-pari. Olisi ihanaa, jos asian korjaaminen olisi noin helppoa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Juu en pysty lisäämään unen määrää. Jos menen aiemmin sänkyyn, niin pyörin vaan hereillä sitten tunnin-pari. Olisi ihanaa, jos asian korjaaminen olisi noin helppoa!
ap
Sitähän sinä odotat, että meillä olisi sinulle joku ihme lääke, joka korjaa kaiken kerralla, kuin itsestään ilman että sinun itsesi tarvitsee tehdä mitään? Olet passiivisena tilanteen vietävissä, syöt huonosti, jne. Asioiden korjaaminen on helppoa, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä. Nyt se katse navasta sinne peiliin ja käy siellä näkyvän henkilön kanssa miten sinä haluat elää.
Vierailija kirjoitti:
Käypä tarkistuttamassa veriarvot, ettei ole puutosta tai esim kilppariongelmaa, raudan puutosta ym
Sitten tarkista, ettet kärsi uniapneasta. Se on yllättävän yleistä ja hoitamatonta usein.
Käy terveystarkastuksessa väsymyksen takia, ja gynekologilla.
Tämä. Sitten jos mitään ei löydy, ja elintapojen suhteenkin tekee kaikkensa, tilanne on vaan pyrittävä hyväksymään. Kaikelle "heikkoudelle" ja vanhenemiselle ei vaan voi mitään. On pyrittävä sopeutumaan, etsittävä iloa ehkä ihan uusista asioista. Moni menettää terveytensä ja unensa jo nuorena. Siihenkin on sitten vaan yritettävä sopeutua. Elämä ei hyvin usein mene kuten naistenlehtimäisissä sankari/toipumistarinoissa.
Pakko ihmetellä tällä palstalla ihan suoranaisen kiusaamisen määrää. Ihminen avautuu omista vaikeuksistaan, niin jotkut tulevat vaan ilkeilemään ja lyömään lyötyä.
En etsi mitään ihmepilleriä ja olen kyllä tehnyt itse paljonkin tilanteeni eteen ja yritän edelleen löytää apukeinoja ja siksi tänne kirjoitinkin, jos vaikka jollain saman kokeneella olisi joku vinkki.
Parhaani yritän joka päivä. Se ei ole helppoa, kun on jatkuvasti väsynyt, eikä jaksa tehdä niitä asioita mitä haluaisi.
ap
Mä oon 43 ja tunnen olevani 20v. Tai oikeastaan silloin olin väsyneempi, kun ylisuoritin ja murehdin turhia. Nykyään valitsen taisteluni tarkkaan. Tiedän mitä haluan ja tarvitsen. Työssä tulee olla riittävästi taukoja, oarisuhdetta en halua ikinä, lomat suunnittelen ajoissa, tiedän rajani tarkasti. Syön vitamiinini, kuntosali2krt viikkoon sopiva määrä mulle, oikeinkin tarkka ohjelma mun kivuille oltava (jalkojen virheasentoa ja lihasheikkoutta ollut).
Sanoisin, tunne itsesi. Tee rohkeita ratkaisuja, elämä on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ihmetellä tällä palstalla ihan suoranaisen kiusaamisen määrää. Ihminen avautuu omista vaikeuksistaan, niin jotkut tulevat vaan ilkeilemään ja lyömään lyötyä.
En etsi mitään ihmepilleriä ja olen kyllä tehnyt itse paljonkin tilanteeni eteen ja yritän edelleen löytää apukeinoja ja siksi tänne kirjoitinkin, jos vaikka jollain saman kokeneella olisi joku vinkki.
Parhaani yritän joka päivä. Se ei ole helppoa, kun on jatkuvasti väsynyt, eikä jaksa tehdä niitä asioita mitä haluaisi.
ap
Eli olisi vain pitänyt myötäillä, voi voi, ei voi mitään?
Jaxuhali ja sydämiä.
Lisäyksenä, mun virkustumiseen vaikuttanut eniten lihaskunnon kehittäminen ja vitamiinit. Tunnen olevani kuin eri ihminen kun olen aloittanut kuntosalin, uni on todellakin erilaista nykyään. Mieli pursuaa ideoita, väsyneeksi tunnen itseni enää illalla.
Ei ole normaalia tuossa iässä. Itseltäni löytyi rintasyöpä, ja selkein oire oli jatkuva väsymys. Lääkäriin.