Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö keski-ikäisenä vaan alistua jatkuvaan väsymykseen?

Vierailija
21.12.2025 |

N48, olen ollut kroonisesti väsynyt jo ainakin 6 vuotta. Uni on katkonaista eikä virkistä. Työt jaksan hoitaa (väsyneenä), mutta mitään muuta juurikaan ei. Väsymys ei helpota myöskään viikonloppuna tai lomien aikana.

Unihygienia kunnossa, en juo kahvia jne. Eli ns. kaikki kokeiltu. Estrogeenigeeli piti lopettaa migreenin pahenemisen vuoksi (enkä kyllä huomannut siitä apua uneen, paitsi että aloin kuorsaamaan kun sen aloitin...)

Viisaat kehottavat liikkumaan jne, mutta mitä jos ei jaksa? Toki käyn kävelyllä aina kun jaksan, mutta ei se mua virkistä - päin vastoin.

Pitääkö siis vaan todeta, että tää on nyt tällaista ja yrittää pärjätä? On kyllä ikävä sitä tunnetta kun aamulla herää virkeänä ja levänneenä ja jaksaa tehdä asioita. Toisaalta se muisto alkaa hävitä ja tähän jatkuvaan väsymykseen tottua...

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaksi tulemista se on. Aivan samaa minullakin, vaikka on 4 päivän työviikko. M40

Vierailija
2/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä tarkistuttamassa veriarvot, ettei ole puutosta tai esim kilppariongelmaa, raudan puutosta ym

Sitten tarkista, ettet kärsi uniapneasta. Se on yllättävän yleistä ja hoitamatonta usein. 

Käy terveystarkastuksessa väsymyksen takia, ja gynekologilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
4/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt ovat ainakin meillä lisäntyneet huomattavasti. Lähes kuusikymppisenä olen aika poikki. Jos saan töitten jälkeen itseni ylös ja lenkille vaikka väkisin, olen kyllä paljon pirteämpi.

Vierailija
5/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
6/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino?

Vierailija
7/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt ovat ainakin meillä lisäntyneet huomattavasti. Lähes kuusikymppisenä olen aika poikki. Jos saan töitten jälkeen itseni ylös ja lenkille vaikka väkisin, olen kyllä paljon pirteämpi.

Minäpä lopetin työn lähes kokonaan ja teen töitä noin 10h viikossa. Ruokavalio, liikunta ja lepo. Kivasti jaksaa.

N49

Vierailija
8/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Käy nyt alkuun tarkastuttamassa veriarvosi. Kuulostat myös masentuneelta, siitäkin kannattaa puhua lääkärin kanssa. Mä olen 57-vuotias, enkä todellakaan ole väsynyt. Käyn töissä, ja töiden jälkeen liikun ja käyn tapahtumissa. Matkustan ja olen aktiivinen.

Vierailija
9/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö terveellisesti ja monipuolisesti. Jos keho ei saa tarpeeksi vitamiineja ja kivennäis-hivenaineita se väsyy. Talvella kannattaa syödä D-vitamiini lisää vähintään

Vierailija
10/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea?

Tämä. Varsinkin, jos on ylipainoa. Tai ihan vaan, että olet lievästi masentunut, jos kaikki muut on kokeiltu. Tee masennustesti.

Vierailija
11/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriarvot kunnossa. Uniapneatestiin en saanut lähetettä kun lääkäri arvioi että sen todennäköisyys on pieni. En ole masentunut, olen vain väsynyt. Gynellä käyn säännöllisesti ja monenlaista on kokeiltu.

ap

Vierailija
12/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veriarvot kunnossa. Uniapneatestiin en saanut lähetettä kun lääkäri arvioi että sen todennäköisyys on pieni. En ole masentunut, olen vain väsynyt. Gynellä käyn säännöllisesti ja monenlaista on kokeiltu.

ap

Okei, eli ei ole mitään mitä voisit tehdä? No, sitten ei auta kuin alistua olosuhteisiin. Sitähän elämä on, vankila. 

Vierailija
13/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No jos ei mitään ole, etkä silti jaksa tehdä mitään, mitä sä luulet että me sille voidaan tehdä? Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Vierailija
14/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo väsymys vaikuttaa siihen, että ei jaksa panostaa ruokailuun tarpeeksi, eli varmasti ruokavalio ei ole ihanteellinen. Se on sellainen ikävä noidankehä. Sama liikkumisen kanssa: kun väsyttää koko ajan niin ei jaksa lähteä liikkumaan ja sitten kunto huononee...

Käytän D-vitamiinia vuoden läpi ja lisäksi elektrolyyttijuomaa päivittäin (matala verenpaine).

ap

Vierailija
15/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos olet jumissa väsymyksessä aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.

Vierailija
16/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut unihygieniasta, mutta mitenkäs itse unen määrä? Aikuinen tarvitsee unta noin 7-9 tuntia päivässä, toki tuon haitarin ulkopuolella on myös ihmisiä, mutta he ovat vähemmistö. Kun moni varmasti sillä 6 tunnilla väkisin yrittää, kun se vain on häviävän vähän. Mitä jos lisäät unen määrää 1-2 tunnilla? Kuinka käy?

Vierailija
17/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naiset

Vierailija
18/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla vuosia jatkunut krooninen stressi? Se oli ainakin itselläni juuri tuommoista. Siihen ei aura terveet elintavat tms vakio-ohjeet vaan juurtuneiden ajatusten penkominen. 

Vierailija
19/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te naiset tunnustatte ettette kestä työelämää?

Vierailija
20/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo väsymys vaikuttaa siihen, että ei jaksa panostaa ruokailuun tarpeeksi, eli varmasti ruokavalio ei ole ihanteellinen. Se on sellainen ikävä noidankehä. Sama liikkumisen kanssa: kun väsyttää koko ajan niin ei jaksa lähteä liikkumaan ja sitten kunto huononee...

Käytän D-vitamiinia vuoden läpi ja lisäksi elektrolyyttijuomaa päivittäin (matala verenpaine).

ap

No niin eli on paljon mitä voisit  tehdä. Seuraava askel on korjata tuota asennetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi