Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ihmiset pelkää potkulakia?

Vierailija
20.12.2025 |

Saikuttajat? Röökillä ravaajat? Alisuorittajat?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käsitä. En ylipäätään ymmärrä, että miksi työnantajalla olisi velvollisuus pitää sellaista työntekijää, joka on korvattavissa paremmalla. Irtisanomisaika on ihan ok, että on olemassa, ettei ihan puun takaa lopu työ, mutta tuo työssä pakkopitäminen on naurettavaa paskaa.

Parempi on työnantajan mielestä usein se halvempi. Jossakin työssä ei kotimainen tai vasta työuran aloittanut. Ei sairastele tai pomo kuule aikeista hankkia lasta. Työantaja löytää kyllä asiallisia syitä irtisanomisiin kun haluaa keventää kulurakennetta. 

Vierailija
102/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit jotka mielummin tekee töitä kun mielistelee pomoa. Mä olen monessa työpaikassa nähnyt miten ahkerat työntekijät koitetaan savustaa ulos kun naama ei miellytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun USAssa ja täällä kaikki työsuhteet on "at will" eli sekä työntekijä että työnantaja voivat lopettaa työsuhteen koska vaan. Yleisesti hyvänä tapana pidetään sitä, että ilmoittaa lähtevänsä työpaikasta 2 viikkoa ennen kuin lopettaa. Harva työnantaja myöskään irtisanoo työntekijöitä ilman jonkunlaista irtisanomisaikaa. Töitä täällä tuntuu olevan tarjolla enemmän kuin Suomessa kun työntekijöistä pääsee tarvittaessa myös eroon. 

Tuo on toivottavasti tämän lain paras anti. Että ei tarvitse viittä haastattelukierrosta konsultteineen, jotta pystyy vakuuttamaan lauman ihmisiä, että olen minä täydellinen ihminen, että ottakaa ihmeessä minut töihin. Jatkossa toivottavasti uskalletaan ottaa pienemmällä kynnyksellä ihminen töihin ja antaa mahdollisuus.

Alapeukuttajat nähtävästi haluavat sen 5 haastattelukierrosta edelleen.

Vierailija
104/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käsitä. En ylipäätään ymmärrä, että miksi työnantajalla olisi velvollisuus pitää sellaista työntekijää, joka on korvattavissa paremmalla. Irtisanomisaika on ihan ok, että on olemassa, ettei ihan puun takaa lopu työ, mutta tuo työssä pakkopitäminen on naurettavaa paskaa.

Parempi on työnantajan mielestä usein se halvempi. Jossakin työssä ei kotimainen tai vasta työuran aloittanut. Ei sairastele tai pomo kuule aikeista hankkia lasta. Työantaja löytää kyllä asiallisia syitä irtisanomisiin kun haluaa keventää kulurakennetta. 

Se nähdään sitten. Sinä arvailet nyt etukäteen. Ei voi kuin odottaa ja katsoa, mitä tapahtuu. Palataan parin vuoden päästä asiaan ja kerrataan, miten se meni.

Vierailija
105/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertit jotka mielummin tekee töitä kun mielistelee pomoa. Mä olen monessa työpaikassa nähnyt miten ahkerat työntekijät koitetaan savustaa ulos kun naama ei miellytä. 

Elämä on tavallaan aina sitä. Laumaeläin muodostaa hierarkioita aina ja toisia sorretaan ja toisia ihaillaan ja mielistellään. Siksi en jaksa ihmislaumoja.

Vierailija
106/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kannata tulla töihin Ilveksen lippalakissa eikä virnuillaos Tappara häviää.

Vierailija
107/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yllättytyt, että Keskustakin tätä lakia lähti kannattamaan. Vähän jo ajattelin heitä seuraavalla kierroksella äänestää, mutta taisi mennä harkintaan.

Vierailija
108/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yllättytyt, että Keskustakin tätä lakia lähti kannattamaan. Vähän jo ajattelin heitä seuraavalla kierroksella äänestää, mutta taisi mennä harkintaan.

Hyvin sä vassari yrität poissulkea muita puolueita, että teitä äänestettäisiin enemmän. Älä huoli. Vassarit on hallituksessa ensi kaudella ja sitten muuten haukutaan!

Vierailija
109/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeekai tuo myös vanhoja työntekijöitä??

Ennen kaikkea heitä. Tosin jos eläkeikä on lähellä, potkuilla ei ole paljon väliä.

Vierailija
110/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun USAssa ja täällä kaikki työsuhteet on "at will" eli sekä työntekijä että työnantaja voivat lopettaa työsuhteen koska vaan. Yleisesti hyvänä tapana pidetään sitä, että ilmoittaa lähtevänsä työpaikasta 2 viikkoa ennen kuin lopettaa. Harva työnantaja myöskään irtisanoo työntekijöitä ilman jonkunlaista irtisanomisaikaa. Töitä täällä tuntuu olevan tarjolla enemmän kuin Suomessa kun työntekijöistä pääsee tarvittaessa myös eroon. 

Juuri tuon vaikean irtisanomisprosessin takia Suomessa on kymmeniä tuhansia pienyrittäjiä jotka eivät ole uskaltaneet palkata kun irtisanominen koettu mahdottomaksi ja tulevan kalliiksi. Nyt toivonmukaan hekin uskaltavat palkata ja kokeilla löytyisikö sopivaa eikä mahdollista vätystä olisikaan enää pakko pitää vuosia.

Suomessa on puolen vuoden koeaika. Koeaikana saa irtisanoa vapaasti.

Onko USA:ssa Koeaika ?

Vierailija
111/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen vaikuttaa eniten henkilökemiat. Oli miten hyvä ja osaava työntekijä tahansa mutta jos naama ei miellytä tai pomon suututtaa niin lähtö tulee. Monta kertaa sen olen nähnyt kuinka jotkut voi olla vaikka kännissä töissä ilman seurauksia. Toisten töistä taas etsimällä etsitään mahdollisia virheitä ja jopa vieritetään omat mokat toisten virheiksi.

Ei todellakaan ole edes ne taitavimmat nuoleskelijat enää turvassa. Laki antaa täydet mahdollisuudet mielivallalle. 

Vierailija
112/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiaa tarvitse pelätä vastustaakseen sitä. Kyseinen laki on yksinkertaisesti moraaliton ja niin ovat sen perustelutkin. 

Vierailija
113/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa hyvä puoli on, että se luo lisää dynamiikkaa työmarkkinoille. Huono puoli taas on se että töitä on niin vähän, niin yhä useampi jää vaan työttömäksi.

Vierailija
114/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän tätä joiltain osin hyvänä. On ihan oikeasti paljonkin työntekijöitä, jotka ovat todellinen ongelma ja aiheuttavat enemmän kustannuksia kuin voittoa firmalle. Sitä en pidä tässä hyvänä, että jos systeemiä käytetään väärin kunnollisiin työntekijöihin, jotka eivät vain sovi porukkaan, mutta haluavat tehdä työnsä hyvin ja tunnollisesti ja käyttäytyvät hyvin.

TÄMÄ

Vierailija
115/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kyllä eräskin hyväuskoinen hölmö. Ikään kuin oikeasti huono työsuoritus voisi olla ainoa syy potkuihin. Hahhah. Syitä tulevat olemaan sairastaminen, raskaus, pienet lapset, oikeuksista kiinni pitäminen, muiden puolustaminen, eri mieltä oleminen, kysymysten esittäminen, epäkohtien osoittaminen jne.

Näin on nykyäänkin. Esimerkiksi omassa elämässäni todistamani kirjalliset varoitukset ja savustaminen ovat aina oikeasti johtuneet epäkohtiin puuttumisesta ja eri mieltä olemisesta narsistisen esimiehen kanssa. 

Vierailija
116/116 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki. Amerikan malliin. Työnantaja voi potkia sinut pellolle, mistä tahansa syystä. Mikä tahansa syy kelpaa.

Tätähän Ek haluaa. Nöyriä orjia, jotka robotin tavoin tekevät nonstoppina töitä, ilman lomia, ilman sairausloman palkkaa.

Lomattomat ovat kilpailullisempia. Ahkerin voittaa aina, piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi