Millaiset ihmiset pelkää potkulakia?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Tämä potkulakihan antaa työnantajalle vallan potkia pois kaikki, jotka eivät ole samaa mieltä hänen kanssaan tai edusta hänen omaa maailmankuvaansa: Kritisoijat, ihmiset, joista hän ei pidä, poliittisen/ seksuaalisen suuntautumisen vuoksi, liian rumat, liian vanhat, lihavat, tatuoidut yms.
No jos hän kerta palkan maksaa niin miksi ihmeessä hän ei saisi valita kenelle hän sen palkan maksaa? Tämä typerän vaikea entinen irtisanomislakihan toi markkinoille työntekijän vuokrausfirmat eikä nyt kenelläkään ole vakityötä. Ehkä niitä taas hitaasti alkaa tulemaan....kun työnantajat uskaltavat vakinaistaa.
Kait tällä lailla on jokin virallinenkin nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käsitä. En ylipäätään ymmärrä, että miksi työnantajalla olisi velvollisuus pitää sellaista työntekijää, joka on korvattavissa paremmalla. Irtisanomisaika on ihan ok, että on olemassa, ettei ihan puun takaa lopu työ, mutta tuo työssä pakkopitäminen on naurettavaa paskaa.
Tällä palstalla suurin osa tekee yksinkertaista suorittavaa työtä, heillä ei ymmärrys riitä siihen ajatukseen että joitain ihmisiä jopa halutaan pitää töissä ja heistä kilpaillaan. Suorittavassa työssä näin ei ole
Olet todella ulkona -))! Nimenomaan suorittavaan portaaseen halutaan tekijä joka tekee eli suorittaa eikä näppää puhelinta/nenää/kopeksia/tupakkia/syleksi joka väliin. Nimenomaan suorittavassa portaassa entinen irtisanomislaki on kaihertanut kun vätystä ei saa potkittua ulos.
Mä asun USAssa ja täällä kaikki työsuhteet on "at will" eli sekä työntekijä että työnantaja voivat lopettaa työsuhteen koska vaan. Yleisesti hyvänä tapana pidetään sitä, että ilmoittaa lähtevänsä työpaikasta 2 viikkoa ennen kuin lopettaa. Harva työnantaja myöskään irtisanoo työntekijöitä ilman jonkunlaista irtisanomisaikaa. Töitä täällä tuntuu olevan tarjolla enemmän kuin Suomessa kun työntekijöistä pääsee tarvittaessa myös eroon.
Esimerkiksi minä, pitkäaikaissairas. Olen hyvinkin pärjännyt töissä, mutta vain lääkärin määräämillä mukautuksilla. Jos jostain syystä työnantaja päättää ettei enää jaksa tällaisia mukautuksia antaa, niin kyllä pelkään saavani potkut.
Uutta työtä en varmasti tulisi saamaan, tämä on terveydelleni paras mahdollinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun USAssa ja täällä kaikki työsuhteet on "at will" eli sekä työntekijä että työnantaja voivat lopettaa työsuhteen koska vaan. Yleisesti hyvänä tapana pidetään sitä, että ilmoittaa lähtevänsä työpaikasta 2 viikkoa ennen kuin lopettaa. Harva työnantaja myöskään irtisanoo työntekijöitä ilman jonkunlaista irtisanomisaikaa. Töitä täällä tuntuu olevan tarjolla enemmän kuin Suomessa kun työntekijöistä pääsee tarvittaessa myös eroon.
Juuri tuon vaikean irtisanomisprosessin takia Suomessa on kymmeniä tuhansia pienyrittäjiä jotka eivät ole uskaltaneet palkata kun irtisanominen koettu mahdottomaksi ja tulevan kalliiksi. Nyt toivonmukaan hekin uskaltavat palkata ja kokeilla löytyisikö sopivaa eikä mahdollista vätystä olisikaan enää pakko pitää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt vastaus kysymykseesi. Ne kenellä on aihettakin pelätä
Asuntovelkaa
"Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin."
Vastausta ap:n kysymykseen en tiedä, mutta työttömällä ei potkulaki aiheuta mitään pelkoa. Ei työllistymisenl eikä potkujen pelkoa.
Nykyäänhän työnteon näytteleminen ja seurustelu ovat pääosassa. Esim. jos "vain" tekee työnsä, mutta ei innostuneella otteella joka päivä, niin se on väärin ja synti. Kun työtähän voi tehdä hyvin vaikkei se erityisesti nappaisikaan. Samoin huonompi suoriutuja, joka seurustelee muiden kanssa, on työntekijän mielestä "tuottavampi" kuin työhevonen, joka tekee jopa monikymmenkertaisesti muiden työt. Niin siinä saa kukin tykönään miettiä, kumpi lähtee ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä naisia pelottaa kun tietää itsekin että saikuttaa aivan turhaan vähän väliä
Kylläpä itse olet yksinkertainen, jos tykkäät omien etujesi heikentämisestä. Tämä nyt ulosannistasi päätellen varmaan tulee aika isona yllärinä, mutta aiemminkin Suomessa oli varsin suoraviivaista irtisanoa. Pari varoitusta ja monoa jonoon. Aikamoista hr-osaamisen puutetta, jos ei siihen kyennyt ilman tätä potkulakia.
No tämä laki on nyt vaan suoraa jatkumoa sille että meillä on aivan surkeita johtajia pääministeriä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on toivottavasti tämän lain paras anti. Että ei tarvitse viittä haastattelukierrosta konsultteineen, jotta pystyy vakuuttamaan lauman ihmisiä, että olen minä täydellinen ihminen, että ottakaa ihmeessä minut töihin. Jatkossa toivottavasti uskalletaan ottaa pienemmällä kynnyksellä ihminen töihin ja antaa mahdollisuus.
Ei sitä voi etukäteen tietää mistä fudut tulee, sen näkee jälkeen päin, se voi olla ihan mikä vaan syy, ei sitä enää tarvitse sen paremmin perustella, olet röökaaja tai et, voi fudut lennähtää silmille, sekin voi olla irtisanomisen peruste, että olet fiksumpi kuin pomosi, minulle on käynyt kaksi kertaa näin, eivät voi sietää jos tekijä tietää duuninsa kiemurat paremmin kuin nämä tohvelisankarit.
Hyödylliset hommat hoidetaan, muutoin ollaan kuin ellunkanat.
Jos tehokkuus on arvoista suurin, niin missä on laatu? Kysynpähän vaan. Se minkä huolella tekee, sen vielä huomenna kokee.
Jos mun pitää lähteä salaröökaamisen takia, niin nimeän kymmenet muut samalla. Oikeus ja kohtuus samalla,et taloon ei sitten ketään jää. Vaikka mä röökillä käyn,hoidan silti työni. Meillä on paljon sellaisia jotka ei polta ja työt jää tekemättä. Tai ne ei niitä osaa vielä edes vaikka 10 vuotta tehny samaa hommaa eikä ne vieläkään osaa. Vieläkin kehtaa kysyä miten tämä tehdään. En neuvo. Ole sitten tekemättä. Samat koulutukset olet käynyt kun minäkin.
Jos puhutaan alisuoriutuneista, epäpätevistä, suhteilla virkaan valitut, p...antärkeät visionäärit niin aika iso osa esimiehistä saisi kenkää, mutta kyse on kai alemmasta tahosta.
Ne jotka työskentelevät muualla kun maaseudun ainoan kylän ainoassa nyrkkipajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden lisäksi varmaan myös monet etätyöläiset.
Tähänkään asti ei ollut minkäänlaista turvaa. Työnantaja on voinut halutessaan irtisanoa todella helposti.
Työkaverilla oli alko-ongelma, oli jatkuvasti saikulla tai muuten vaan poissa. Tuli myös töihin pienessä hiprakassa.Todella kauan sitä piti katsoa.
Oli suulliset /kirjalliset varoitukset sitten puhuivat esihenkilön ja lääkärin kanssa yms. eli kyllä se tällaisissa tapauksissa helpottaa tuo laki.
Et taida ymmärtää et tuollainen kokoajan vaihtaminen tulee työnantajalle aika kalliiksi?