Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiä ja isää puhutellaan etunimellä 😲

Vierailija
20.12.2025 |

En ymmärrä niitä, ketkä kutsuu äitiään ja isäänsä etunimellä. Mulla parikin kaveria , toinen 30 v nainen ja toinen 40 V mies. Ovat kutsuneet vanhempiaan pienestä pitäen etunimellä. Jotenkin kylmää minusta, eiks vaan muistakin ? Päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä , äiti tuo jouluruokia jne mutta sitten kun näkee niin halaus ja " Hei Ritva ". Tai moi Timo. Siis ihan käsittämätöntä 🤯 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään puhu sisaruksistani heidän lapsilleen äitinä ja isinä, vaan käytän sisaruksieni etunimiä. En halua isitellä ja äiditellä ihmisiä, joita he eivät ole minulle. Myös jos puhun lankojeni ja kälyjeni kanssa puhun heille omista vanhemmistani vain vanhempieni etunimillä.  Pidän sitä ihan huomaavaisenakin kuin lässytellä äidistä ja isästä kuin ainoista maailmassa. 

Kysy isältäSI. ÄitiNI voi hyvin. Suomen kieltä moni opiskelee vielä aikuisenakin, vaikka olisi äidinkielenä.

Vierailija
22/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään isoäitejäkin kutsutaan etunimillä.  Vanhemmat oikein vartavasten kieltävät, että ei saa sanoa mummi tai mummo. Isoisiä kyllä sanotaan vaareiksi tai ukeiksi.

En ole kuullut, että näin olisi. Minusta äiti ja isä, sekä isovanhempiin viittaavat nimet ovat arvonimiä. Ne kertovat läheisistä väleistä ja sukulaisuussuhteesta. Jos niitä ei käytetä, viittaa se välien viilenemiseen ja sukulaisuussuhteen peittelemiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, maailmassa saattaa olla paljonkin asioita, mitä juuri sinä et ymmärrä.

No en minä ainakaan ymmärrä, miksi mieheni veljet puhuttelevat isäänsä etunimellä, mutta äitinsä on heille aina äiti. Ihan tavallinen ydinperhe kyseessä, vanhemmat olleet vuosikymmeniä naimisissa.

- ei ap 

Vierailija
24/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö ollaan aikuisille lapsillemme eikseen iskä tai äiti ja kavereille he puhuu meistä yhteisnimellä "porukat". 

Vierailija
25/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että psykologisesti kyse on siitä, ettei vanhempi ole asettunut vanhemman rooliinsa.

Tiedän muutaman perheen, jossa näin on. Toisessa perheessä isä on käyttäytynyt ikänsä kuin pikkulapsi. Ei hän ole ikinä ottanut vanhemman vastuuta, eivätkä lapset häntä siksi isäkseen kutsukaan. Sama jatkuu seuraavan sukupolven kanssa. Ei hän halua olla isoisä, eikä edes nähdä lapsenlapsiaan. 

Toisessa perheessä vanhemmat luopuivat lopulta lapsen huoltajuudesta kokonaan ja sukulaiset kasvattavat lasta. Eli itse ajattelen, että jos lapsi ei kutsu vanhempiaan lainkaan isäksi eikä äidiksi, niin kannattaa olla huolissaan.

Toi on kyllä hyvin sanottu " psykologisesti kyse on siitä, ettei vanhempi ole asettunut vanhemman rooliinsa." , saman aistii lapsikin eikä kutsu vanhempiaan äidiksi tai isäksi, koska he eivät ole sitä. Ovat enemmän kaveri / veli / sisko linjalla ja erottaa vaan se että he elättävät ja heillä on rahaa sekä päätöntä valta koulu tms asioissa. Miten tommosen tilanteeseen oikein edes ajaudutaan ?

Vierailija
26/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai omat vanhemmat ovat sen verran läheisiä, että voi etunimeä käyttää? Enemmän ärsyttää se, että likimain tuntemattomat puhuttelevat etunimellä. Wilmassakin joku vanhemmista saattaa kirjoittaa ensimmäiseen viestiin "hei Minna". Tuota noin oletko puolisoni vai äitini vai miksi puhuttelet etunimellä.

Vierailija
27/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla särähtää korvaan, jos aikuinen ihminen puhuu muille ihmisille isästään iskänä tai isinä.😅

Vierailija
28/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai omat vanhemmat ovat sen verran läheisiä, että voi etunimeä käyttää? Enemmän ärsyttää se, että likimain tuntemattomat puhuttelevat etunimellä. Wilmassakin joku vanhemmista saattaa kirjoittaa ensimmäiseen viestiin "hei Minna". Tuota noin oletko puolisoni vai äitini vai miksi puhuttelet etunimellä.

No minusta siinä on just jotain todella häiritsevää, jopa sairasta että niin läheistä ihmistä kutsuu etunimellä , kaverit ja muut kutsuu etunimellä MUTTA kyllä äitiä ja isää , pitää todellakin kutsua äidiksi ja isäksi, ei missään nimessä etunimellä. Ihan sairasta , tai sitten perheessä ei ole kaikki sillein että äiti tai isä nimi on ansaittu. 

Vierailija
29/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä, iskä, isi, isukki ,ei väliä kunhan on isä perus prononiimi alla. Minua kutsutaan meillä iskäksi Kolmen jo aikuisen tyttären iskä olen .

Vierailija
30/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka puhuu töissä ja muualla vanhemmistaan äiti ja isä mutta sitten kun äiti ja isä ovat paikalla, hän kutsuu heitä etunimellä. Äitiään jopa sen lempi nimellä jonka äitinsä omat kaverit on sille pienenä antaneet. On se vaan oudon kuuloista 😥

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi