HS lukijan mielipide: Sain vakituisen työpaikan, mutta joudun silti hakemaan töitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011698025.html
Jo tiedossa oleva työpaikkakaan ei vapauta työnhakuvelvoitteesta, jos haluaa työttömyyskorvausta vielä työttömyysajalta saada!
Ei sitten millään voisi TE-toimisto tuollaisissa tilanteissa keskittyä heihin, joilla ei ole mitään työpaikkaa tiedossakaan?
Kommentit (27)
Olen osa-aikaisessa vakituisessa työsuhteessa.
Noin 2 vuotta sitten meinasin päästä Plantageniin töihin, kun minulla on siis työhakuvelvoite.
Olisin siis mielellään ottanut kokopäiväisen työn, siitä ei ole kyse.
Mutta jos olisin päässyt, niin nyt olisin kokonaan työtön.
Tälläkin perusteella näissä systeemejä olisi hyvä järkeistää.
Vierailija kirjoitti:
Olen osa-aikaisessa vakituisessa työsuhteessa.
Noin 2 vuotta sitten meinasin päästä Plantageniin töihin, kun minulla on siis työhakuvelvoite.
Olisin siis mielellään ottanut kokopäiväisen työn, siitä ei ole kyse.
Mutta jos olisin päässyt, niin nyt olisin kokonaan työtön.
Tälläkin perusteella näissä systeemejä olisi hyvä järkeistää.
Olin aikoinaan töissä myymälässä jossa oli 2 omistaja-perustajaa, joilla kokopäiväiset muut työt ja 2 myyjää.
Työ oli osa-aikainen ja tuolloin ei ollut vielä onneksi tällaiseia työnhakuvelvoitteita.
Tuossakin työssä erityisen tärkeää ja suuri syy palkkaukselle, oli tiukka sitoutuminen, tuollainen voi mennä nurin, jos siitä joku ihan yht äkkiä lähtee pois.
Eli on se aika törkeää, että pitää työnantajan selän takana hakea toisia työpaikkoja, ainakin monissa tilanteissa.
Työnantaja innoissaan kun hakee töitä ja sitten sanoo etten voi tulla töihin koska olen jo töissä. Niin minulle kävi ja työnantaja kirosi oikein kunnolla siinä. Sain olkiluodon ydinvoimalasta töitä ja piti hakea sitten töitä lain mukaan muilta työnantajilta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan näkökulmasta, entä jos työntekijä saakin vielä uuden työpaikan. Ottaako vastaan vai peruuko -mitä seuraamuksia. Entä jos se uusi on määräaikainen, tai osa-aikainen. Entä jos alkup työnantaja jääkin ilman osaajaa. Menikö mallikkaasti?
Älä viitsi. On erittäin epätodennäköistä, että kutsutaan edes haastatteluun, mutta jos kutsutaan, voi sanoa, että tässä välissä ehdin saada uuden työn. Rekryissä menee aikansa.
Vierailija kirjoitti:
No jos se saa nyt työttömyyskorvausta niin sen on haettava työtä. Eihän voi olettaa, että olen työttömänä vaikka vuoden koska saan työtä seuraavan vuoden tammikuussa. Ei siinä ole mitään kafkaa. Vai meinaako se, että se saa palkkaakin sieltä duunista vaikka aloittaa vasta tammikuussa???
Jos on saanut tietää tulevasta työstä vaikka marraskuun lopussa, niin mitä järkeä on haetuttaa tällaisella ihmisellä töitä joulukuussa? Silloinhan hänellä on jo tiedossa työpaikka. Tuo on lähinnä byrokraattista kikkailua, mutta ei millään lailla tarkoituksenmukaista. Ja etenkin, kun se liittyi tuohon tarkastelujaksojen jaksotukseen, eli kaikilta tammikuussa työllistyviltä ei enää edellytettäisikään loppuvuodesta työnhakua. Joten miksi sitten niiltä muiltakaan?
Kelan sivuilla pystyy ilmoittamaan, jos tukea ei halua enää nostaa ja työtä hakea. Ja ymmärtääkseni silloin ei ole pakko olla työkkärin asiakkaanakaan. Jotenkin kummallista, että työkkärissä sitä ei kerrota.
Etkö ymmärrä, että on törkeää ja valheellista pakottaa tuokin laittaaman työnantajille hakemuksia, vaikka hän on jo saanut työpaikan.
Pahimmassa tapauksessa joku rekry tekee kovasti töitä hänen hakemuksensa läpikäymisessä ja pohtimisessa.