Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4pv yömatkalle, 2kk vauva jäisi kotiin?

Vierailija
19.12.2025 |

Hei, 

Kaipaisin kokemuksia, mielipiteitä tilanteeseeni. Minulla olisi ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä tammikuussa ulkomaan työmatkalle (4 yötä) , joka on urani kannalta merkityksellinen. Pomo tietää että olen vanhempainvapaalla, mutta tarjosi mahdollisuutta lähteä reissuun, koska se tosiaan on urakehitykseni kannalta tärkeä reissu. Pakko ei ole lähteä, mutta tietysti mieli tekisi kovasti. Puoliso olisi kotona ja hoitaisi vauvaa. 

Mutta kysymys kuuluu siis, millaisia kokemuksia on vastaavasta? Tuntuu toisaalta hurjalta, kun vauva olisi silloin vasta nippa nappa 2kk ja rintaruokinnalla ollut toistaiseksi. Voin lypsää maitoa etukäteen reilusti ja korviketta tietysti jos tarve iskee. Pärjääkö vauva noin monta yötä ilman äitiään, ja mitä muut tekisitte tilanteessani? Puoliso kannustaa lähtemään. 

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmemettelen, miten monen mielestä on ok jättää vauva useaksi yöksi ilan äitiä vain siitä syystä, että äiti pääsee toteuttamaan omia halujaan. Ei ihme, että moni lapsi oireilee nykyään. On levottomuutta, käytöshäirötä, keskittymiskyvyttömyyttä, ääretöntä itsekeskeskeisyyttä, väkivaltaisuutta, huomionhakuisuutta...

Jospa oirehdinta johtuukin varhaislapsuuden hylkäämiskokemuksista ja siitä, etteivät lapset tule kotona kohdatuiksi, kun vanhemmat menevät omien halujensa perässä. Minä! Minun hyvinvointini! Minun tarpeeni! Minä!

Vierailija
162/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vastasyntyneeni oli sairaalassa teho-osastolla 1,5 kk eikä voinut millään tietää, kuka hänen luonaan kävijöistä oli äiti.  Silti hän on aina ollut hyvin kiintynyt minuun, jopa nyt aikuisena,

Olit siis koko raskausajan ihan hiljaa ettei vauva tottunut ääneesi? Teho-osastolla sinulle olisi kyllä kerrottu, että äidin ääni jopa lievittää vauvan kipuja, koska se rauhoittaa vauvan hermostoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmemettelen, miten monen mielestä on ok jättää vauva useaksi yöksi ilan äitiä vain siitä syystä, että äiti pääsee toteuttamaan omia halujaan. Ei ihme, että moni lapsi oireilee nykyään. On levottomuutta, käytöshäirötä, keskittymiskyvyttömyyttä, ääretöntä itsekeskeskeisyyttä, väkivaltaisuutta, huomionhakuisuutta...

Jospa oirehdinta johtuukin varhaislapsuuden hylkäämiskokemuksista ja siitä, etteivät lapset tule kotona kohdatuiksi, kun vanhemmat menevät omien halujensa perässä. Minä! Minun hyvinvointini! Minun tarpeeni! Minä!

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, nykyajan äidit ovat niin uupuneita nimenomaan siksi että ovat niin yksin lasten kanssa, kukaan ei auta, isovanhemmatkin asuvat kaukana. 

Edelleen ottamatta kantaa jutun tapaukseen, lapsen jättäminen hoitoon ei ole omien halujen perässä juoksemista ja lapsen hylkäystä. Läsnäolon määrä voi olla paljon laadukkaampaa jos äiti saa välillä levätä, kun niin että lapsi on kainalossa kokoajan ja äiti vain odottaa iltaa ja sitä että lapsi menee nukkumaan ja saisi edes vähän hengähtää 

Vierailija
164/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, nykyajan äidit ovat niin uupuneita nimenomaan siksi että ovat niin yksin lasten kanssa, kukaan ei auta, isovanhemmatkin asuvat kaukana. 

Edelleen ottamatta kantaa jutun tapaukseen, lapsen jättäminen hoitoon ei ole omien halujen perässä juoksemista ja laps

Olen tästä samaa mieltä, ja äitien on tärkeää käydä yksin ulkona, harrastuksessa, tapaamassa kavereita. Tämä ei ole vauvoille mitenkään haitallista. Mutta nyt puhutaan ihan eri asiasta, jos äiti on noin pienen vauvan luota pois neljä päivää. Tuskin sekään vauvan elämää pilaisi, mutta miksi aiheuttaa turhaa stressiä kaikille? Ehkä tässä skenaariossa uuvuttaakin juuri se, kun yrittää samaan aikaan olla vastasyntyneen äiti ja työmatkaileva asiantuntija?

Vierailija
165/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen vieminen yöksi hoitoon on juurikin itsekkyyttä. Hoitajan voi pyytää myös kotiin ja koittaa levätä itse toisen hoitaessa pikkulasta.

Vierailija
166/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, jos kun pakko. T. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6vko. Olin 8 yötä poissa kotoa. Pumppasin maitoa sairaalassa ollessa, maidot meni viemäriin. Maidontuotanto pysyi yllä ja vauvalle kelpaisi rinta myös sairaalareissun jälkeen, vaikka saikin korviketta pullosta sen aikaa.

-neljän äiti 

Työmatka ei ole sama kuin joutuminen sairaalaan. 

Vauvahan ei siitä ole tietoinen eikä siitä kärsi. Ennemmin olisin huolissani äidistä joka joutuu sairaalaan, koska silloinnon terveydellisesti jotakin pielessä. 8 yötä ei myöskään ole sama asia kuin 4 päivää.

Vierailija
167/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvittaisiin suomalaista sisua ja sinkikkyyttä, että.pydtytäön hoitamaan itse omat lapset.

Oma mukavuudenhalu täytyy lykätä taka-alalle  pikkulapsiaikana.

Vierailija
168/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Teemulla  on mielipide tähän. 

Vierailija
169/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen lapsen vieminen yöksi hoitoon on juurikin itsekkyyttä. Hoitajan voi pyytää myös kotiin ja koittaa levätä itse toisen hoitaessa pikkulasta.

Paino sanalla "koittaa levätä". Tiedät itsekin, ettei siitä mitään tulisi.

Vierailija
170/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvittaisiin suomalaista sisua ja sinkikkyyttä, että.pydtytäön hoitamaan itse omat lapset.

Oma mukavuudenhalu täytyy lykätä taka-alalle  pikkulapsiaikana.

Miksi sinä et luota puolisoosi vanhempana sen vertaa, että jättäisit vauvan hänen hoidettavaksi? Kukaan ei tuomitse yksin lasta hoitavaa äitiä mutta heti kun on kyse yksinnlasta hoitavasta isästä niin se ei ole ok? Äläkä nyt perustele millään rintamaidolla.

Vierailija
171/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk vanhan vauvan äitiä työmatkalle kysynyt johtaja on epäilemättä mies. Kenellekään naiselle moinen ehdotus ei tulisi mieleenkään. 

Vierailija
172/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa äitiysvapaa on päiviä ja palkatonta vapaata voi saada 6 viikkoa. 

Vierailija
173/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan siitä, että ollaan yöt ja päivät poissa lapsen luota. Usassakin ollaan luultavasti jossain vaiheessa vuorokautta myös kotona.

Vierailija
174/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edelleen ottamatta kantaa jutun tapaukseen, lapsen jättäminen hoitoon ei ole omien halujen perässä juoksemista ja lapsen hylkäystä. Läsnäolon määrä voi olla paljon laadukkaampaa jos äiti saa välillä levätä, kun niin että lapsi on kainalossa kokoajan ja äiti vain odottaa iltaa ja sitä että lapsi menee nukkumaan ja saisi edes vähän hengähtää"

Jos äidin mielenterveys on järkkymässä tai on uupunut, kannattaa ehdottomasti pyytää hoitoapua ja hakea tarpeen mukaan muutakin apua. Ap:lla ei kuitenkaan ole kyse tällaisesta, hän miettii lähtöä työmatkalle eikä lepäämään. Ja ei se hoitoapu tarkoita, että äiti olisi neljä päivää erossa vauvasta, ellei ole niin sairas, että edessä on sairaalareissu. Ja silloin tilanne on jo niin vakava, että äidin täytyy saada apua, vaikka erossa oleminen aiheuttaisikin stressiä vauvalle. 

Vierailija
175/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa äitiysvapaa on päiviä ja palkatonta vapaata voi saada 6 viikkoa. 

No joo, jos ap ja vauva ovat joutumassa kadulle asumaan ellei hän mene työreissulle, niin sitten tilanne on tietenkin eri. Mutta Suomessa käytännössä mahdoton skenaario. 

Vierailija
176/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt vaan pomon kaa nusasemassa lähikaupungin hotellissa.

Vierailija
177/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta onneksi isät saavat tehdä mitä lystäävät eikä kukaan ole moralisoimassa! Ainoastaan nainen voi epäonnistua ja olla niin huono, kuin äiti vain koskaan voi olla ja miten ihanaa, että toiset naiset ja äidit oikein ylläpitävät tätä positiivisuuden ketjua!"

Lähtökohtaisesti vauva luo ensisijaisen kiintymyssuhteen siihen henkilöön, joka häntä eniten hoitaa. Ero tästä henkilöstä on vauvalle erittäin stressaavaa ja voi aiheuttaa haittoja lyhyellä ja/tai pitkällä aikavälillä. Yleensä tämä henkilö on äiti, jos hän on elossa eikä ole vakavasti sairas, sillä yleensä äiti jää vastasyntyneen kanssa kotiin ellei erityistä estettä ole. Pääasiallinen hoitaja voi kuitenkin olla myös isä, äidin kumppani, isoäiti, isoisä, palkattu lastenhoitaja tai käytännössä kuka tahansa, jos hän on syystä tai toisesta vastannut vauvan hoidosta vastasyntyneestä lähtien. 

Vierailija
178/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menet. Uusi perhevapaamalli tekee tämän, että äiti voi olla ulkomaan työkomennuksella vauvan ollessa 1kk ikäinen. Mutta mallin suunnittelijat ovat tällaista halunneet, joten sitten se on varmasti hyvä malli.

Vierailija
179/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pomo otti yhteyttä, koska näistä matkoista on ollut puhe jo useamman vuoden ajan ja ne toteutuvat harvoin, ei vuosittain. Kyseessä tutustumismatka yhtiön pääkonttoriin ja ylimmän johdon tapaaminen. Kutsun saaminen ko. tilaisuuteen on harvinaista eikä ole itsestäänselvyys :)    -Ap

Tuntuu hurjalta, jos uran eteneminen on kiinni vain tästä yhdestä tapaamisesta. Entä jos koko vierailua ei edes olisi tullut nyt vaan vasta viiden vuoden päästä? Olisiko ap edelleen samassa työssä odottamassa tähtihetkeään? 

Mielestäni ap voi ihan hyvin lähteä matkalle, koska jos hän muutenkin suunnittelee uransa edistämistä juuri kun on tullut äidiksi, niin lapsi joka tapauksessa jää pian toisten hoidettavaksi.  

Hyvä vaan, jos vauva alusta asti oppii siihen, että äidin työ on supertärkeää. 

Vierailija
180/205 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, jos kun pakko. T. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6vko. Olin 8 yötä poissa kotoa. Pumppasin maitoa sairaalassa ollessa, maidot meni viemäriin. Maidontuotanto pysyi yllä ja vauvalle kelpaisi rinta myös sairaalareissun jälkeen, vaikka saikin korviketta pullosta sen aikaa.

-neljän äiti 

Työmatka ei ole sama kuin joutuminen sairaalaan. 

Vauvalle se on. Vauva ei ymmärrä onko äiti sairaalassa, työmatkalla vai vaikka risteilyllä bilettämässä. 

Näinpä. Syystä riippumatta siitä voi aiheutua lapselle haittaa. Siksi minusta olisikin tärkeää, että erossa ollaan vain välttämättömistä ja pakottavista syistä. Vauvan kokema muutamia päiviä kestävä kova stressi ja sen vaikutukset vauvan aivojen kehittymiseen ovat suhteellisen pieni murhe verrattuna siihen, että äiti menehtyisi jos ei pääse sairaalahoitoon. Samoin lyhytaikainen stressi esim. yhden yön eron vuoksi on pienempi murhe kuin äiti, jonka mielenterveys järkkyy unenpuutteen vuoksi. 

Mutta kannattaako stressiä aiheuttaa siksi, että äiti lähtee vapaaehtoiselle työmatkalle?