Ruuan laittoon pitäisi käyttää kylmää vettä mutta voiko kuumaa vettä laittaa hanasta perunoiden keittoon että kiehuminen alkais aikaisemmin?
Kommentit (96)
Joskus olen uskaltanut mutta ei se kyllä tunnu oikealta.
Oi enpä ole tullut tuotakaan ajatelleeksi 🙄
Ei sillä veden alkuperäisellä lämpötilalla ole väliä jos vesi keitetään kiehuvaksi koska kaikki bakteerit tuhoutuvat.
Vedenkeittimellä kun keittää veden perunoille, niin alkaa kiehumaan saman tien.
Mä saatan laittaa perunat kylmään vähäiseen veteen, ja keittää vedenkeittimellä vettä, jonka lisään kattilaan niin kiehuu nopeammin.
Anna sen kylmän veden mieluummin lämmetä vaikka siinä kattilassa huoneenlämpöön. Kuumaan veteen liukenee putkistosta ties mitä jäämiä, jotka eivät katoa keittämällä, siksi sitä ei kuulu syödä.
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa.
Ei voi, haastat sontaa. Sinun potuissasi on sitten kaikenlaista möhnää, mitä se kuuma vesi on putkistosta irroitellut, yök sentään.
Legionella tarttuu vain bakteereja hengittämällä keuhkojen kautta. Juomavedessä oleva legionella bakteeri kuolee ihmisen ruuansulatusjärjestelmässä
Keitä vedenkeittimellä vesi ja käytä sitä.
Ei kai noin kiire voi olla perunoiden keitossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa.
Ei voi, haastat sontaa. Sinun potuissasi on sitten kaikenlaista möhnää, mitä se kuuma vesi on putkistosta irroitellut, yök sentään.
Se kuuma vesi tulee samasta hanasta kuin kylmäkin. Ne kuuman veden bakteerit sekoittuu siihen kylmään veteen.
Ehdotan myös käyttämään vedenkeitintä, jos on noin kiire.
Meillä kuuma vesi on noin 55 asteista ja käytän sitä siksi ruuanlaitossa, että kiehuminen nopeutuu ja sähköä säästyy.
Miksi on vaikeaa opetella ruoanlaiton ajoittaminen niin, että pitää noin typerää asiaa edes ajatella? Ruoanlaittoon käytetään aina kylmää hanavettä, se on oma häpeäsi, jos et osannut ajatella veden kuumumisen aikaa.
Itse en halua ruokaani vettä joka on lillunut lämminvesivaraajassa jopa päivän ajan. Kylmä vesi tulee suoraan verkostosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa.
Minä ole keittänyt 40 vuotta perunat jokivedessä. Tiskannutkin olen sillä saman joen vedellä.
Keitettynä voisin juodakin, jos muuta ei olisi.
Legionella bakteeri tuhoutuu juotuna tai syötynä. Jos taas hengität sitä, tilanne on toinen.
Lämminvesi menee lämmönvaihtimen kautta joka tapauksesta riippuen se voi olla hyvinkin törkyinen kun sinne tuppaa saostumaan kaikenlaista. Kuuma vesi voi myös putkien materiaalista riippuen liuottaa eri lailla materiaalia putkista kylmään verrattuna. Tuon lika- ja bakteerikuorman vältät kun keität itse. Muutoin ihan samaa vettä se on.
Voit laittaa. Jos teillä on legionellaa tai mitä tahansa miita pöpöjä niin enemmän altistut nille käydessäsi lämpimässä suihkussa kuin keittämällä perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeittimellä kun keittää veden perunoille, niin alkaa kiehumaan saman tien.
Tätä konstia olen käyttänyt jo vuosia.
Voi laittaa.