Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, kolesterolit koholla. Varmaan lääkitys pitää aloittaa

Vierailija
19.12.2025 |

Kokonaiskolesteroli oli pitkän matkaa yli 6. Hirvittää jo etukäteen lääkitys ja sen sivuvaikutukset. Mutta sydäriäkään en halua. Kokemuksia kolesterolilääkityksestä, onko ne lihaskivut ja krampit tosiaan niin yleisiä? 

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on vähän se ja sama mitä paistamiseen käyttää, sillä sen merkitys on niin pieni koska siemenöljyjä on nykyään kaikkialla. Esimerkiksi kaikissa sämpylöissä, laatikoissa, munkeissa, leivoksissa, kastikkeissa etenkin, jne." 

Se että sun ruokavalio on täynnä tuollaista eineskakkaa ei tarkoita että muiden olisi. En syö noista listaamistasi yhtään mitään. 

T. Sivusta

Sinä syöt mitä haluat muttta älä rasita muita paasaamalla.  Minusta aikuinen on vähän outo jos sanoo kakaksi.   Meidät vanhemmat ih.iset opetettiin kunnioittamaan ruokaa.

Ja kun samat ihmiset opettaa lapsensa heittelemään kouluruokia pitkin seiniä, äiskä sanoo, tää on kakkaa ja moskaa.

Vierailija
82/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paha 3.0 ja hyvä 0.9, lääkäritytöltä kysyin miksi mun pitää kolesterolipillereitä syödä vaikka arvot ei hälyttävän pahat edes ole, tyttö sanoi että "kun oletetaan että arvot pitää olla alemmat" siis OLETETAAN ei oikeasti tiedetä kuitenkaan mitään.

Haiskahtaa jonkinverran jollekin muulle kuin luotettaviin tutkimuksiin perustuvalle tiedolle tällaiset "oletetaan" tiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on niin auktoriteetti uskovaisia. Mitä lääkäri sanoo, mitä poliisi sanoo jne.

Kyllä. Oma ajattelu puuttuu suurelta enemmistöltä kokonaan. Se on pelottavaa.

Mitä pitää tehdä ihmisen, jolla ei ole lääketieteen koulutusta, tässä asiassa? Ketä uskoa ja miksi? Miksei lääkärin suositus ole luotettava (tai poliisin!)? 

Ihminen voi tehdä omasta terveydestään havaintoja ihan itse, ja kokeilla asioita.

Ennen söin paljon siemenöljyjä, kaksi vuotta sitten oli verikokeet. Nyt olen ollut puolitoista vuotta kokonaan syömättä kasvisrasvoja, ja maanantaina on jälleen verikokeet. Jos arvoni ovat yhä kunnossa, niin minulla on dataa jonka olen itse kerännyt. Siinä on ihan turha tulla auktoriteetin väittämään mitään sen jälkeen.

Vierailija
84/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Rosuvastatinia n. kaksi vuotta, ei mitään sivuvaikutuksia. Mulla 20 mg päiväannos. Kokonaiskolesteroli putosi kymmenestä viiteen alle kahdessa kuukaudessa ja LDL reilusti yli neljästä 2,4:ään. Myös triglyt putosivat normaaleiksi. Arvot ovat vielä noista parantuneet. Mulla rintasyöpälääkitys nosti rasva-arvot noin korkeiksi, mutta myös sukurasite on vahva. Jatkan siksi statiinin käyttöä, vaikka estrogeeniä alentava lääkitys loppui. 

Vierailija
85/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas oman elämänsä Antti Heikkilät keksimässä omia hoitomuotoja vasten tutkittua tietoa.

Se on ihan jokaisen oma asia uskooko 70-luvun huonoa tiedettä eli Puska-paskaa vai 2020-luvun uutta tutkimusta. Ehkä ne käypähoitosuosituksetkin muuttuu 50 vuoden kuluttua jos on aikaa ja terveyttä sitä odotella...

Jos minun pitää valia uskonko lääkäriä vai vaikka ex-kätilöä joka joka asiassa on eri mieltä kuin lääketiede, ja ruokana kovat rasvat,  valitsen lääkärin.

Olen 30 vuotta vanhempi kuin hän ja lääkärin mukaan lab.arvot hyvät ja hyväkuntoinen muutenkin.  Pylly ei ole yhtä nätti  kuin omaansa kehuvalla viiskymppisellä

Tässä onkin nyt kyse uskotko suomalaista tk-lääkäriä joka ei ollut edes kurssinsa priimus vai Harvardin/Oxfordin johtavia tutkijoita. Pistän lanttini likoon ulkomaisten huippututkijoiden puolesta.

Vierailija
86/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas oman elämänsä Antti Heikkilät keksimässä omia hoitomuotoja vasten tutkittua tietoa.

Se on ihan jokaisen oma asia uskooko 70-luvun huonoa tiedettä eli Puska-paskaa vai 2020-luvun uutta tutkimusta. Ehkä ne käypähoitosuosituksetkin muuttuu 50 vuoden kuluttua jos on aikaa ja terveyttä sitä odotella...

Jos minun pitää valia uskonko lääkäriä vai vaikka ex-kätilöä joka joka asiassa on eri mieltä kuin lääketiede, ja ruokana kovat rasvat,  valitsen lääkärin.

Olen 30 vuotta vanhempi kuin hän ja lääkärin mukaan lab.arvot hyvät ja hyväkuntoinen muutenkin.  Pylly ei ole yhtä nätti  kuin omaansa kehuvalla viiskymppisellä

Tässä onkin nyt kyse uskotko

Tiedättekö onko ne lääkärinne lääkäreitä vai merkonomeja?  Selväpäisiä vai vähän nuppi sekaisin?

Suomessa ainakin suurimmat vouhottajat ovat jotain koneistajia, lähihoitaja-kotirouvia, ec-sairaanhoitajia,  maanviljelijöitä,  valon nähneitä hörhöjä.  Ei kovin vakuuttavaa porukkaa,  lisätulia tubettamalla ja " kursseilla."

Vierailija
87/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti! Terve ihminen alkaa syömään lääkettä, jolla on vakavia sivuvaikutuksia. Miksi?

Sanoin aloituksessa etten myöskään halua sydäriä. Suvussa on molemmilta puolilla vahva rasite noihin. Ap

Minulla myös molemmilta puolilta sukurasite. Olen syönyt pari vuotta Rosuvastatinia eikä ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Lääkkeellä kolesteroli laski nopeasti hyvälle tasolle, parin vuoden välein kontrolli. 

Vierailija
88/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on niin auktoriteetti uskovaisia. Mitä lääkäri sanoo, mitä poliisi sanoo jne.

Kyllä. Oma ajattelu puuttuu suurelta enemmistöltä kokonaan. Se on pelottavaa.

Mitä pitää tehdä ihmisen, jolla ei ole lääketieteen koulutusta, tässä asiassa? Ketä uskoa ja miksi? Miksei lääkärin suositus ole luotettava (tai poliisin!)? 

Se ole niin yksioikoista, jos haluaa täysin itselleen räätälöidyn arvion pitää mennä yksityiseen konsultaatioon ja niistäkin useampi ilman hoidollista velvoitetta. Lääkehoito on monen osatekijän summa ja siinä joutuu myös koekaniiniksi jokainen, koska hyödyttää enemmän kuin aiheuttaa haittoja, keskimäärin.

Vierailija
89/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että suomalainen lääketiede tietää hyvin mitkä labra -arvot tukkii valtimot ja aivot, jäykistää verisuonet ja vaikeuttaa sydämen toimintaa.

Sinä voit uskoa mitä tahansa . Yhdestä asiasta kai ollaan samaa mieltä, kumpikin kuolemme joskus.  Minä oon elänyt nyt  vouhotramatta 80 vuotta, toivon samaa sinulle samalla terveydellä.  Ilman pallolaajennuksia ja aivoinfarkteja.

Vierailija
90/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä sitten kannata katsella niiden koneistajien videoita; kyllä nykyään pystyy helposti selvittämään kuka on kuka. Myös se tk-lääkärisi voi olla valelääkäri - mistä sinä tiedät ettei ole? :D

Vierailija
91/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä käsillä hivelijät tekee kyllä diagnooseja mielellään , heiltähän  niitä  kai haet.  Oari on erikoistunut löytämään matoja kaikilta ja tarvitsee 1000 euron hoitojertoja useamman.

Vierailija
92/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä sitten kannata katsella niiden koneistajien videoita; kyllä nykyään pystyy helposti selvittämään kuka on kuka. Myös se tk-lääkärisi voi olla valelääkäri - mistä sinä tiedät ettei ole? :D

Tarkoitin niitä ulkomaisia lääkäreitä.  Pystytkö tarkistamaan heidän taustansa.

Nämä koneistajat tätä tietoaan sitten levittävät somessa ja naisväki huokailee, kyllä oot niin oikeessa. 

Vierailija
93/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain statiinia ja muutaman napin jälkeen heitin roskiin, kaikki mahdolliset sivuoireet. Sanoin lääkärille että otan sydärin mielummin kun syön niitä niin määräsi Rosuvastatinin, sillä mennään ei oireita !

Vierailija
94/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

höh pitää tehä itsekin jotain!

Välttele/vähennä punaista lihaa!

Vähennä/välttele juustoja

Lisää kasviksia

Mitäs sitten, kun nämä on tehty ja ei auta? Mä aloitin elämäntapamuutoksen n. 3 vuotta sitten ja laihdutin yli 20 kg. Ruokavalio tuli laitettua kuntoon, ja oli itse asiassa kivaa syödä vihanneksia ja muuta terveellistä ruokaa jonkin prosessoidun valmis- tai pikaruokahössön sijaan. Meillä on sukurasitteena korkea kolesteroli, joten se otettiin huomioon ruokavaliossa. Innoissani menin verikokeisiin ja ajattelin, että nyt varmaan ihanteelliset kolesteroliarvot. Vielä mitä - arvot oli vaan nousseet. Kyllä sen jälkeen tuli suoraan sanottuna paska fiilis. Tavallaan kaikki se työ ihan turhan takia, ruokavaliolla ei ollut mitään vaikutusta. Nyt sit seurantaa ja kohta varmaan lääkkeet käyttöön. Kyllä vituttaa. 

Vierailija
95/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin niitä ulkomaisia lääkäreitä.  Pystytkö tarkistamaan heidän taustansa.

Tietysti pystyy ja tutkimustulokset löytyvät nekin hakemalla. Jos joutuu 'koneistajan' harhaanjohtamaksi terveysasioissa niin kyllä se on ihan omaa laiskuutta ettei tarkasta lähteitä.

Vierailija
96/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa kolesteroliongelmaisten terveydenhuoltomenot 🤷 

No maksetaan täällä monien muidenkin terveydenhuoltomenot. Kaikki eivät saa hyviä geenejä.

Suurin osa sairauksista johtuu omista valinnoista.

Näköjään myös vajaapäisyys, kuten sinulla.

Vierailija
97/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisella ruokavaliolla LDL laski puoli yksikköä vuodessa. Täysjyväkaurapuuroa aamuisin ja täysjyvää myös kun söi makaronia/spagettia. Tärkein tekijä oli kaiketi huonon rasvan vähyys. Laihduin paljon.

Palattuani kunnon mässäilyyn pullalla ja pakastepizzalla arvo nousi puoli yksikköä vuodessa. Juustoa kunnolla leivän päälle mums. Lihoin paljon.

Lääkäri mainitsi sanan statiini mutta en edes harkitse sitä kun tiedän miten paljon syöty ruoka ja liikunta vaikuttaa näihin asioihin.

Pikkuhiljaa takaisin terveellisiin ruokiin. Aamulla menee kuituinen ruisleipä juustolla ja Oivariinilla. Illasta taas kaurapuuroa johon pähkinävoita ja omena tai puolukoita. Lounas ja päivällinen on jo ihan ok. Viimeisenä sitten aamupalalta juusto pois tai vaihdellen terveellistä ja epäterveellistä.

Vierailija
98/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paha 3.0 ja hyvä 0.9, lääkäritytöltä kysyin miksi mun pitää kolesterolipillereitä syödä vaikka arvot ei hälyttävän pahat edes ole, tyttö sanoi että "kun oletetaan että arvot pitää olla alemmat" siis OLETETAAN ei oikeasti tiedetä kuitenkaan mitään.

Haiskahtaa jonkinverran jollekin muulle kuin luotettaviin tutkimuksiin perustuvalle tiedolle tällaiset "oletetaan" tiedot.

Tuo sinun LDL onkin jo tosi paha. Mm. aivoinfarkti kolkuttelee jo niskasi takana.

Vierailija
99/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää kasviksia

Mitäs sitten, kun nämä on tehty ja ei auta? Mä aloitin elämäntapamuutoksen n. 3 vuotta sitten ja laihdutin yli 20 kg. Ruokavalio tuli laitettua kuntoon, ja oli itse asiassa kivaa syödä vihanneksia ja muuta terveellistä ruokaa jonkin prosessoidun valmis- tai pikaruokahössön sijaan. Meillä on sukurasitteena korkea kolesteroli, joten se otettiin huomioon ruokavaliossa. Innoissani menin verikokeisiin ja ajattelin, että nyt varmaan ihanteelliset kolesteroliarvot. Vielä mitä - arvot oli vaan nousseet. Kyllä sen jälkeen tuli suoraan sanottuna paska fiilis. Tavallaan kaikki se työ ihan turhan takia, ruokavaliolla ei ollut mitään vaikutusta. Nyt sit seurantaa ja kohta varmaan lääkkeet käyttöön. Kyllä vituttaa. 

Kun lähtökohdat ja oletukset on pielessä niin lopputuloskin on pielessä. Ei ole mitään näyttöä vihannesten ja kasvisten terveellisyydestä eikä korkean kolestrolin haitallisuudesta. Yllättäen pisimpään elääkin ne joilla kolestroli on korkealla ja alhainen kolestroli vie hautaan.

Vierailija
100/109 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää kasviksia

Jossakin tutkimuksessa oli todettu vähäsuolaiseen siirtymisen voivan nostaa kolesterolia, taisi olla tilapäinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi