Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lääkärillä oikeus vaatia huumetestiä psykiatrisen potilaan hoidossa?

Vierailija
10.05.2023 |

Lääkäri on tekemässä lähetettä minusta ja tilasi veri- ja huumetestin. Hän sanoi, että minua ei epäillä huumeiden käytöstä mutta tämä on vakio. Kun soitin varatakseni aikaa niin selvisi, että kyseiseseen testiin pitää varata 50mim ja sitä varten pitää olla 4h virtsaamatta! Onko tällaista oikeus vaatia? Mitään huumehistoriaa eikä merkintöjä päihteistä kannassa ole, en käytä edes alkoholia. Onko lääkärillä oikeus "määrätä" potilas tällaiseen tai muuten ei saa psykiatrista hoitoa?
Jätetään vaikka kokonaan pois ne vastaukset, että mikset vaan menisi jos ongelmaa ei ole. Onko teiltä pyydetty huumetestiä että pääsee poliklinikan asiakkaaksi?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakio.

Vierailija
2/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis verikokeita jotain perusverenkuvaa, folaatti ym ym. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakio.

Hypoteettisesti jos potilas sanoisi että en käy, niin lääkäri ei voi kuitenkaan kieltäytyä laittamasta lähetettä? Itse varmaan aion käydä vaikka onkin nöyryytystä, mietin vaan

Vierailija
4/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ensin tietää että mihin se lähete on, jos sen kärsii kertoa. 

Vierailija
5/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen on ollut psykiatrisella hoidossa ja kyllä häneltä on myös huumausaineet verestä testattu, monen muun asian mukana, vaikkei mitään ole käyttänytkään. Ymmärtääkseni kuuluu ns. poissulku testeihin.

Vierailija
6/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voi vaatia, että lääkäri ei ole huumeiden vaikutuksen alaisena töissä, eikä mieluiten vapaa-aikanakaan. Joten testi pitäisi voida vaatia, jotta edistettäisiin potilaan oikeusturvaa.  Tiedetään, että osa sairaanhoitoväestä, lääkäreistäkin, käyttää huumaavia aineita, joita potilaille määrätään hoidon yhteydessä. On niitäkin, jotka käyttävät aineita, joita ei lääkkeinä käytetä, eikä ole koskaan lääkintäkäyttöön hyväksytty.

Onhan täyssynteettisiä muunnoshuumeita, joita ei ole luokiteltu kielletyiksi huumeiksi, eikä lääkkeiksikään, koska tällaisia tuotteita tehdään uusia variaatioita pikavauhtia, jotta lainsäädäntö ei pysyisi eikä pysykään tahdissa mukana.

Vierailija
7/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärillä on siihen oikeus.

Sen ei silti pitäisi olla psykiatrisen hoidon este, koska nykyään jokainen tietää, että liiallisen päihteidenkäytön taustalla on usein hoitamaton nepsy- tai mt-ongema.

Pitäisi olla niin, ett potilas voi rehellisesri kertoa mitä ja miten paljon on käyttänyt, ja miksi. Ja häntä lähdettäisiin hoitamaan siltä pohjalta

Liian moni on kuollut jäätyään vaille hoitoa siksi, että on päätynyt lääkitsemään itse itseään.

Vierailija
8/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä jos verikokeet nykyään katsotaan ennenkuin lätkäistään mielialalääkitys.

En tiedä missä vaiheessa tämä huumetestaus on käytäntöön tullut, mutta oon mäkin joutunut niissä seuloissa ramppaamaan ja tuntuu inhottavalta.

Ainakin adhd-testit on tiukkojen seulojen takana ja vakiokäytäntö.

Vierailija
9/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla mennyt seulat läpi vaikka ovat sitä mieltä että on liian laimeaa, ovat kuitenkin niistä nähneet ne kaikki käytetyt aineet (eli reseptiläkkeeni).

Älä stressaa turhia.

Vierailija
10/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakio.

Hypoteettisesti jos potilas sanoisi että en käy, niin lääkäri ei voi kuitenkaan kieltäytyä laittamasta lähetettä? Itse varmaan aion käydä vaikka onkin nöyryytystä, mietin vaan

Miksi tai miten se on nöyryytystä? Ihan käsi sydämellä kysyn tätä.

Se on tosiaan vakiokäytäntö. Olen itse tehnyt jo 2003 u-testin hoidon alussa.

Hoitoa saa vaikkei suostuisikaan testiin. Mutta sen jälkeen on ymmärrettävää, jos kieltätymiseen syy aiheuttaa välillä kysymyksiä. Lisäksi kaikkia lääkkeitä ei voida määrätä. Mutta niillekin löytyy vaihtoehtoja.

(Jos esim testattu saattaisi saada ahdistukseen harvoin otettavaksi oirelääkkeeksi bentsodiatsepiinin, testistä kieltäytynyt saa antipsykootin.)

Vierailija
11/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen, saat hoitoa. Ihmeellistä nillittämistä!

Vierailija
12/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen, saat hoitoa. Ihmeellistä nillittämistä!

Vierailija
13/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pitää testata, että tietää, johtuuko mt-ongelmat huumeista tai alkoholista. Kyllä ne siitäkin voi aivokemia vähän lehahtaa. Omasta mielesätni, jos jotain löytyy, niin voisi jättää hoidon ulkopuolelle, ja antaa paikka niille, jotka ovat sen ansainneet.

Vierailija
14/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ne itsekkäimmät, jotka kuvittelevat, että voivat saada hoitoa, mutta eivät omasta mielestään joudu antamaan mitään tietoja

Vierailija
15/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se hoito tyssää siihen jos jotain on käyttänytkin, kunhan kertoo sen rehellisesti ja on valmis vieroitukseen. Diatsep*mit yms pitkässä juoksussa aiheuttaa ahdistusta ja masennusoireita, joten psykiatrista hoitoa hakiessa hoitohenkilökunnan tiedettävä jos taustalla voisi olla joku lääke, mikä pahentaa olemassa olevaa sairautta.

Lisäksi oikeaa lääkehoitoa valittaessa täytyy olla varma ettei ole ns. oheiskäyttöä tai muita lääkkeitä käytössä, monet mielialalääkkeet eivät sovi edes alkoholin kanssa käytettäviksi.

Vierailija
16/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis kyse siitä, että työterveys-, terveyskeskus- tai yksityislääkäri on tekemässä sinusta lähetteen psykiatriseen yksikköön kuten poliklinikalle ja sitä edeltävästi otetaan laboratoriokokeita? Kun kerran sinun kohdallasi ei mitään päihdeongelmaa ole, niin oletettavasti on niin, että ko. psykiatrinen yksikkö ns. läheteohjeissaan edellyttää, että tietyt asiat on etukäteen tutkittu. Puutteellista lähetettä pyydetään täydentämään, mikä hidastaa prosessia. Nykyään huumausaineseulaan täytynee suhtautua neutraalisti yhtenä terveystutkimuksena muiden joukossa.

Vierailija
17/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin psyka osastolle, ja meiltä ihan kaikilta syystä ja taustasta riippumatta otettiin huumeseulat myös rutiini toimenpiteenä.

Vierailija
18/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehdään huumetestit aina, kun vaihdan työpaikkaa. Käsittelen töissä isoja rahasummia. Kannattaa juoda tarpeeksi, mutta ei liikaa, ettei testi mene sen takia hylkyyn.

Vierailija
19/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko adhd-tutkimukset alkamassa?

Mä oon ollut Ssri-lääkityksellä jo pari vuotta ja siinä vaiheessa kun soittelin akuuttiin, että tarviisin apua kun saatan tappaa itseni, niin käskivät ekana seuloihin.

Kävin sit seuloissa ja siinä se hoito oli.

Joskus 10v sitten ei vielä ollut tällaista.

Vierailija
20/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärillä on siihen oikeus.

Sen ei silti pitäisi olla psykiatrisen hoidon este, koska nykyään jokainen tietää, että liiallisen päihteidenkäytön taustalla on usein hoitamaton nepsy- tai mt-ongema.

Pitäisi olla niin, ett potilas voi rehellisesri kertoa mitä ja miten paljon on käyttänyt, ja miksi. Ja häntä lähdettäisiin hoitamaan siltä pohjalta

Liian moni on kuollut jäätyään vaille hoitoa siksi, että on päätynyt lääkitsemään itse itseään.

Asia ei ole noin yksioikoinen, koska jos terapiaa hakee niin päihdeongelman ollessa päällä (käyttäessä) ei terapiasta ole oikein hyötyä. Lisäksi jos potilaalla on lapsia niin voi seurata lasu "varmuuden vuoksi" ja tällaisen potilaan kohdalla ei olisi luvassa pelkkä hoito vaan lisää pyöritystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi