Pitääkö verensokeriverikokeet ottaa aamulla? Pitkä verensokeri ja sitten se paasto.
Onko siihen jotain kellonaikaa esim. ennen klo 10 tai jotain?
Kuinka kauan on paasto?
Kommentit (71)
Tuleeko aamupaastosokerista ns. väärä tulos (eli ikäänkuin normaalia alhaisempi), jos menee kokeeseen vaikkapa 14 h paastolla? Onko 12 h paasto maksimi?
Oon siis käsityksessä, että mitä pitempi paasto, sitä alemmas sokerit sillä hetkellä kehossa menee. Onko näin?
ap
Vierailija kirjoitti:
"Tuollainen jatkuva paastoaminenkin saattaa nostaa sokeriarvoja."
No ei taatusti nosta, vaan päinvastoin, vihdoinkin sokerit alkaa laskea.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, paastoaminen todellakin nostaa verensokeria.
Aamulla otetaan, mahdollisimman aikaisin, 07.00 on sopiva aika mennä labraan.
Vierailija kirjoitti:
Laskeeko aito vihreä irtotee (siis puruista, ei pussista) verensokeria, jos sitä käyttää säännöllisesti joka aamu?
ap
Sillä on aivan marginaalinen vaikutus verensokeriin. Osta berberiiniä. Sillä on metformiinin kaltainen vaikutus, mutta se on luonnontuote.
Vierailija kirjoitti:
Laskeeko aito vihreä irtotee (siis puruista, ei pussista) verensokeria, jos sitä käyttää säännöllisesti joka aamu?
ap
Verensokeria hoidetaan ainoastaan sopivalla syömisellä. Ei millään teellä tai muulla vippaskonstilla.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä tilanteissa, kuten aamunkoittoilmiössä tai diabeetikoilla, paasto voi nostaa verensokeria maksan sokerin vapautumisen ja stressihormonien vuoksi, mikä vaatii tarkkaa seurantaa ja voi johtaa diabeteksen oireisiin tai pahenemiseen.
Aamunkoittoilmiö (Dawn Phenomenon) on ilmiö, jossa verensokeri alkaa nousta varhain aamuyöllä (noin klo 2 - 8) kehon luonnollisten hormonimuutosten, kuten kortisolin, glukagonin ja adrenaliinin erittymisen vuoksi, valmistautuessa heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten nostaa. Itse mittailen alvariinsa ja jos ruokaväli menee syystä tai toisesta liian pitkäksi, elimistö menee nälkähapoille eli suomeksi verensokeri nousee. Sitten jossakin vaiheessa ne sokerit romahtavat hypoille, eli ei hyvä sekään.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, paastoaminen todellakin nostaa verensokeria.
Tarkoitatko nyt aamunkoittoilmiötä?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko aamupaastosokerista ns. väärä tulos (eli ikäänkuin normaalia alhaisempi), jos menee kokeeseen vaikkapa 14 h paastolla? Onko 12 h paasto maksimi?
Oon siis käsityksessä, että mitä pitempi paasto, sitä alemmas sokerit sillä hetkellä kehossa menee. Onko näin?
ap
Mulla oli täsmälleen sama kuvitelma. Niinpä paastosin yhteensä 18 tuntia ja verikokeeni näytti esidiabetesta. Ohimennen mainitsin asiasta hoitajalle, joka kertoi maksan (muistaakseni) alkavan nostaa verensokeria, jos paasto on kyllin pitkä. Kun koe uusittiin, arvoni oli täysin normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Mullakin sokerit koholla. En aio enää mennä sokerirasitustestiin vaikka lääkäri kehoitti. Ei se siitä ole miksikään muuttunut.
Annatko itsesi päätyä pistoshoitoiseen diabetekseen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten nostaa. Itse mittailen alvariinsa ja jos ruokaväli menee syystä tai toisesta liian pitkäksi, elimistö menee nälkähapoille eli suomeksi verensokeri nousee. Sitten jossakin vaiheessa ne sokerit romahtavat hypoille, eli ei hyvä sekään.
T DM1
Jospa korjaisit syömisiäsi.
Mulla pitkä sokeri on hyvä mutta paastosokerit heiluu 6-8 välillä. Verikokeissa kävin ja diabeteshoitajalla niin sanoi että pitkäsokeri on tärkeämpi kuin paastosokeri.
Mulla siis herättyäni sokeri on 6-8 välillä ja laskee sinne 4-6 väliin vasta klo 12:00 aikoihin kun syön lounaan.
"No juo yöuniltasi herättyä, pölkkypää. Ei sitä kukaan neuvokaan ennen yöunia juomaan. Normitapauksessa valvot kumminkin noin 16 tuntia ennen yöuniasi, kyllä ne kofeiinit ennättävät haihtua ennen unia."
Joillakin kofeiiniherkillä voi kofeiinia olla jopa monen päivän jälkeenkin verenkierrossa ja aivojen reseptoreita häiritsemässä.
Vaikka kahvin juo aamulla, normaalillakin ihmisellä on kofeiinia systeemissä vielä seuraavana aamuna.
T DM1
No mutta sä oot ykköstyypin, aloittaja on kakkostyyppiä ja sekin vasta esidiabetes asteella.
Vierailija kirjoitti:
T DM1
No mutta sä oot ykköstyypin, aloittaja on kakkostyyppiä ja sekin vasta esidiabetes asteella.
Verensokeriin vaikuttaa syöty ruoka, ei ruokailuvälit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin sokerit koholla. En aio enää mennä sokerirasitustestiin vaikka lääkäri kehoitti. Ei se siitä ole miksikään muuttunut.
Annatko itsesi päätyä pistoshoitoiseen diabetekseen ?
Ei mulla ole varaa sellaisiin pistoshoitoihin. Metforemiin ois varaa.
Lähetteessä lukee Fp, jos on paasto.
Eli maksimissaan 12 h paasto, ei pitempää? Muuten voi näyttää virheellisesti liian korkeaa lukua vai?
ap
No juo yöuniltasi herättyä, pölkkypää. Ei sitä kukaan neuvokaan ennen yöunia juomaan. Normitapauksessa valvot kumminkin noin 16 tuntia ennen yöuniasi, kyllä ne kofeiinit ennättävät haihtua ennen unia.