Kun sukulainen kuolee ja sinulla on avain asuntoon, käytkö heti hakemassa kalleimmat tavarat itsellesi ettei tule turhaa riitaa?
Turhaa riitaa syntyy sukulaisten kesken jos kallita tavaraoita ollut vainajalla
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaraa saa antaa verottomasti niin paljon kuin huvittaa, vain rahasta ja kiinteästä omaisuudesta menee verot. Ja kuka tekee mitään kirjallisisa papereita vaasia antaessaan??
&nb
Kyllä tavaralahjastakin pitää maksaa lahjavero jos se on riittävän arvokas, esim. uusi auto.
No joo, siinä on erona että omistaja on rekisteröity jonkun nimelle. Mutta mistään tuikkukipoista ei tarvi veroja maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käly kävi ratsaamassa parhaat kipot päältä. Olisi ne saanut ne pyytämälläkin mutta veli vielä puolusteli hänen temppuaan niin meni välit. En ole ollut sen koommin heidän kanssa tekemisissä ja tästä on jo yli 20 vuotta.
No voi lehmän perse! Materialisti on hullu!
Siellä olis ollut pari esinettä joilla olisi ollut tunnearvoa. Mutta käly oli ne jo myynyt eteenpäin kysymättä. Parhaat kipot tarkoittikin juuri sitä että poimi sellaisia mitkä sai myytyä hyvään hintaan. Kyllähän tuollainen ahneus suututti kun pikkusummista puhutaan kun koko kuolinpesän arvo oli 200 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun mun äiti antoi minulle lukuisia esineitä jo eläessään (koruja, korite-esimeitä, astioita, ym) ja veljen vaimo ei tätä tiedä kun ei ole vuosiin käynyt. Muistaa ne kyllänyt kun on jaon aika. Miten todistaa, että olen saanut ne vuosia sitten. Veljeä ei vois vähempää kiinnostaa
..
Ei sinun tarvitse veljen vaimolle mitään todistaa. Hän ei ole osallinen kuolinpesään. Jos tavaroiden arvo on ollut pieni, yhteensä alle 5000 e/3 vuoden aikana, niin ei tuossa ole mitään todistettavaa. Jokainen saa antaa tavaroitaan elinaikana. Toki jos epäilee ongelmia, olisi kaikesta hyvä saada kirjallinen paperi.
Tavaraa saa antaa verottomasti niin paljon kuin huvittaa, vain rahasta ja kiinteästä omaisuudesta menee verot. Ja kuka tekee mitään kirjallisisa papereita vaasia antaessaan??
&nb
...
Ei pidä paikkaansa. Kyllä koti-irtaimistostakin pitää maksaa lahjaverot, jos siis kyseessä nyt sattuisi olemaan arvokas esine.
Kuvitteellinen tilanne, mutta jos näin kävisi, niin elintarvikkeet voisin käydä hakemassa. Turhaanhan ne siellä jääkaapissa/kaapissa ovat pilaantumassa. Kasvit varmaan pitäisi myös hoitaa jonnekin eteenpäin. Muulla irtaimistolla ei niin olisi kiirettä. Jos nyt jotain arvoesineitä kuten koruja olisi lojumassa pöydällä tms. niin voisin nekin ottaa talteen, mutta ilmoittaisin kyllä muille.
Vierailija kirjoitti:
No sukulaiset kyllä huomaa että tavaraa kadonnut vainajan asunnolta ja siitähän se riita vasta syntyykin. Et sinä ole oikeutettu omistamaan mitään tavaroita, kun eivät ole sinun. Meillä mummo haki isäni kotoa mun vanhempien arvotavaroita itselleen isän kuoltua. Törkeetä!! Ei ne ole hänen tavaroita, vaan kuuluu äidilleni.
Itse asiassa ne kuuluivat sinulle, sisaruksillesi. Ei mummolle. Rintaperilliselle.
Meneekö muilla vastaukset moderoitavaksi? Ei takuulla ole yhtäkään kiellettyä sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö muilla vastaukset moderoitavaksi? Ei takuulla ole yhtäkään kiellettyä sanaa.
Yritin siis lainauksella vastata yhteen kommenttiin. Vaikka en lisäisi mitään omaa tekstiä, ei tule näkyviin vaan menee moderoitavaksi. Wtf 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin siis lainauksella vastata yhteen kommenttiin. Vaikka en lisäisi mitään omaa tekstiä, ei tule näkyviin vaan menee moderoitavaksi. Wtf 😂
Hienosti toimii teennäinenäly
Kyllä tavaralahjastakin pitää maksaa lahjavero jos se on riittävän arvokas, esim. uusi auto.