Terveydenhuollossa (medical gaslighting): Potilaan fyysiset oireet kuitataan pelkkänä psyykkisenä oireiluna
Onko tuttua - kyllä vain on. Pelottavaa miten tämä manipuloinnin keino on levinnyt myös terveydenhuoltoon, saattaa olla jopa vaarallista.
Kommentit (31)
Tämän vuoksi en aikanaan hakenut apua keskivaikeaan masennukseen mistään julkiselta puolelta. Jos olisi joku kirjaus psyykkisistä ongelmista, pelkäisin etten saisi enää mihinkään fyysiseen hoitoa.
Psyykelääkkeiden haittoja varsinkin vähätellään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, varsinkin psykiatrian osastolla tehtiin tätä, kun lääkkeet aiheuttavat sydänoireita, sanottiin että se on vain "psyykkistä" = potilaan pään sisässä.
Näin on todettu esim. työterveydessä sekä julkisella puolella. Jos on käyttänyt vaikkapa Thyroxinia ja siitä on tullut liian suuren annosmääräyksen vuoksi muuta oireilua, sanotaan, että päässä on vika tai sitten että lääkkeen kuuluu toimia noin, eli tehdä pahoja sivuoireita. Täten päästään vähemmällä tutkimisella ja lähetteillä jotka taas sitten maksavat jotain. Suorastaan huudan pelosta !
En tiedä miten paljon tuota tapahtuu miesten kohdalla (saa valistaa!), mutta etenkin naisten kohdalla tuota tapahtuu edelleen surullisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten paljon tuota tapahtuu miesten kohdalla (saa valistaa!), mutta etenkin naisten kohdalla tuota tapahtuu edelleen surullisen paljon.
Ihan hyvä pointti, en ole kuullut yhdenkään miehen väittävän tällaista, mutta lukemattomien naisten kertomukset puoltavat tätä, että naisten oireilua pidetään pään sisäisenä kuvajaisena, eli kaikki kuvitellaan ja luullaan (luulosairas) vaikka kuvailee ihan fyysisesti miltä tuntuu ja minkä jälkeen ja näin päin pois. Ei pää on pipi ja ulos !
Ikänsä urheilleen isän lonkka oli kulunut, mutta tutkimuksiin ei päässyt, koska Käypähoitosuosituksen mukaan tilannetta tulee seurata ainakin kaksi vuotta ennen kuin voidaan kuvata. Ohjeeksi tuli jumppaa, metsässä kävelemistä ja elämäntapamuutos: kun sitä kipua ajattelee liikaa, niin toki sitä alkaa tuntea, vaikka kaikki olisi kunnossa. Tuossa vaiheessa isä käveli enää vain kyynärsauvojen tukemana, mutta koska ei mennyt ensioireista lääkäriin, ei päässyt tutkimuksiin. Yksityisellä lonkkaproteesin sai alle 3 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi en aikanaan hakenut apua keskivaikeaan masennukseen mistään julkiselta puolelta. Jos olisi joku kirjaus psyykkisistä ongelmista, pelkäisin etten saisi enää mihinkään fyysiseen hoitoa.
Minä olen eläkkeellä psykoottinen masennuksen ja on pakko-oireisen häiriön takia. Silti aina olen saanut terveydenhuollosta apua vaivoihin. Kuten avosydänleikkaus, syöpä epäily peräsuolessa ja kiveksessä. Vieläpä nopeasti.
Yleensäkin terapiaa ja keskusteluapua tarjotaan vaikka mihin, vaikka asia ei liity terveydenhuoltoon mitenkään. Vasta tarjottiin terapiaa perheelle, jonka lapsi jäi ilman iltapäiväkerhopaikkaa. Outoa.
Minulle sanottiin kun varasin vatsaoireiden vuoksi lääkärin, että TUOSSA IÄSSÄ VATSAN KUULUKIN OLLA KIPEÄ. Olin pudota tuolilta - jumalauta, missä minä siis olin!
Vierailija kirjoitti:
ei miehet saa julkisella mitään hoitoa mihinkään, joten ei tuota paljon miehille tapahdu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei miehet saa julkisella mitään hoitoa mihinkään, joten ei tuota paljon miehille tapahdu
Jaa olen minä miehenä saanut hoitoa. Niin psyykkisiin sekä fyysisiin vaivoihin apua vieläpä nopeasti.
Aika hanakasti saa lääkärille välillä pistää vastaan.
Mulle tarjottiin huimauksen syyksi huolehtimista. Ei ollut se, vaan matala ferritiini
Vierailija kirjoitti:
Mulle tarjottiin huimauksen syyksi huolehtimista. Ei ollut se, vaan matala ferritiini
Äh siis huolestumista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkkeellä psykoottinen masennuksen ja on pakko-oireisen häiriön takia. Silti aina olen saanut terveydenhuollosta apua vaivoihin. Kuten avosydänleikkaus, syöpä epäily peräsuolessa ja kiveksessä. Vieläpä nopeasti.
Ja vielä olen saanut rautaa iv kun ferritiini oli alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli menieren tauti ja "Oot vaan huolissasi oireesta" oli yhden lääkärin arvaus. Kaivavat kyllä ikivanhat mielenterveyspuolen diagnoosit esille vaikka ne eivät olisi vuosikausiin olleet aktiivisia tai vaatineet hoitoa. Välillä tuntuu kuin lääkärikäynti olisi kuulustelu, jossa joutuu todistamaan syyttömyyttään ja varomaan jokaista sanaa.
Kunhan muistatte että homeet ei ole ongelma eikä vaarallisia. No tietty muualla maailmassa ovat vaarallisia (niitähän on tietysti laidasta laitaan) mutta suomalaiset homeet on ihan vaarattomia. Ymmärrättekö!? ihan vaarattomia!!!. Paitsi jos lääkärit altistuu, sitten puretaan vaikka koko sairaala (eikös turhan takia silloin???).
Suomen homeongelma on yksi helvetin suuri "kaasuvalotus". Tuntuu melkeen että joka viikko on lööpeissä joku uusi vaiva joka minulla oli jo 20v sitten mykotoksiinien takia . Historian suurimpia typeryyksiä. Olisko ollut vaikeeta rakentaa muutakin kuin myrkyllistä passkaa ihmisten kodeiksi.
Ja kiitos "purku buumista" (koulut , liikerakennukset ja muut homeiset mörskät) Ei voi olla täysin sattuma, asiasta tiedetään. Mutta mitäs niille ihmisten myrkyllisille kodeille tehdään? Ai niin psyykkistä kaikki!! Kiitos lääkärit - tajuatteko yhtään mitä olette tehneet tai tekemässä? Miten se suomalaisten hyvinvointi ??? Ei oikeasti tärkeää teille. Eli ongelman hoito on gaslightning...
Mitäs jos te lääkärit (ja muut päättäjät jne) aliarvioitte täysin ongelman laajuuden? Mitäs sitten tehdään!?
T: homehtunut reserviläinen
Ps jos puolustusvoimat pystyy vaikuttamaan siihen TNT-tehtaan asiaan, ei luulisi vaikuttamisen homeongelmaan olevan kovin vaikeaa. Homeeton kasarmi olis kuulkaa ollut mukava (90-luvulla), ja kunnon ylläpito reservissä helpompaa. Jaksaisin varmaan sinne drooni-kurssillekin jos pääsisin tästä vaivasta. Ole tässä sitten missään kunnossa. Ikää tulee kun vuodet menee (hukkaan) mutta yritetään edelleen... terveisiä vaan Salonius-Pasternakille. No vihdoin näyttää paremmalta. Ensi vuosi ehkä vihdoin homeeton.
Reumakipuihin olisi pitänyt syödä madennuslääkettä. Taistelin vuosia. Kun sain biologiset reumalääkkeet, sain taudin remissioon ja olen nyt kivuton enkä tarvitse reumalääkkeitä enää.
Väsymykseen ja lihomiseen olisi myös haluttu, että aloitan masennuslääkkeet. Kilpparin vajaatoimintaa. Voi viddu. Naisia hoidetaan ihan väärin tässä maassa.
Juu kokemuksia on
Mielialalääkkeen, rokotteen ja ehkäisyvalmisteen sivuoireet kuitattu täytenä kuvitteluna, koska valmisteen sivuoireluettelossa ei näitä asioita mainita
Myöhemmin on tutkimuksissa todettu, että kyseinen mielialalääke todella vaikuttaa muistiin, rokote todella aiheuttaa migreeniä ja ehkäisyvalmiste todella aiheuttaa hirveän pahanhajuista hengitystä
Kyllä, varsinkin psykiatrian osastolla tehtiin tätä, kun lääkkeet aiheuttavat sydänoireita, sanottiin että se on vain "psyykkistä" = potilaan pään sisässä.