Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, ovatko häät nykyisin ei-toivottu kutsu?

Vierailija
17.12.2025 |

Tuntuu, että kesällä on omat lomat ja mökkeilyä ja rauha, ja muina aikoina on työ ja stressi. Eli ei ole halua mennä häihin.

Mikä on teidän ensimmäinen ajatuksenne, kun saatte hääkutsun?

Kommentit (364)

Vierailija
221/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti? Kauhuissani. En halua kesä-heinä-elokuulle mitään "ylimääräistä". Haluan viettää kesää perheeni kanssa, sen vähän, mitä töiltä on mahdollista... eli viikonloput, ei kiitos menoille! Mielummin olemme mökillä oman perheen kesken!

Vierailija
222/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettäköön pari kahdestaan häänsä. Ei siihen tarvita mitään turhaa. Sitten, kun on pysytty yhdessä 5 vuotta, juhlitaan porukalla. Kun yhdessä pysymistä tulee 10 v täyteen, niin juhlitaan vielä suuremmalla ilolla jne. Mitä enemmän yhteisiä vuosia, sen enemmän syytä iloita ja juhlistaa. Sitten kun on pysytty yhdessä 50 vuotta, niin siinä on juhlan paikka ihan tosissaan.

Ihan turhaa viettää mitään miljoonan maksavia vaaleanpunaisia prinsessa häitä siinä kohtaa kun ollaan ensitreffeillä alttarilla. Siitä joku vuosi eteenpäin, niin on jo erottu ja luultavasti vielä vietetään toisen hautajaisia.

Kun on pöljä nainen, niin miehen on turha mennä sen kanssa naimisiin, vaikka olisi oltu kihloissa 100 vuotta. Hääkakku on semmonen, mikä saa pöljän naisen ottamaan heti sen avioeron. Jos nyt ei heti, niin kuukausien tai viimeistään reilun vuoden päästä. On sellainen joukko naisia, jotka haluavat mennä naimisiin vain sen vuoksi, että pääsevät ottamaan avioeron ja saavat siitä draamaa elämään. Pöljä nainen ei voi erota suhteesta siinä kohtaa, kun ollaan vaan kihloissa tai muuten vaan yhdessä. Ei, se täyyyy-tyyy mennä naimisiin ensin ja vasta sitten voidaan erota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat ihan turha farssi. Kaikki typerät puhki kulutetut pelit ja leikit ja se, että kestävät monta tuntia on todella itsekeskeistä. Ihmisillä on muutakin elämää.

Vierailija
224/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti? Kauhuissani. En halua kesä-heinä-elokuulle mitään "ylimääräistä". Haluan viettää kesää perheeni kanssa, sen vähän, mitä töiltä on mahdollista... eli viikonloput, ei kiitos menoille! Mielummin olemme mökillä oman perheen kesken!

Eikös nykyaikana häät voisi pitää etänä? On kaikki pelit ja vehkeet, niin pari menee naimisiin ja vieraat voivat ruuduilta seurata tuota seremoniaa vaikka toiselta puolelta maailmaa. Ei tartte erikseen matkustella johonkin kauas, vaan etänä seuraa sen mitä omilta askareiltaan joutaa. Olisi netin välityksellä live, johon voi kirjoitella onnittelunsa.

Kaikkihan se nykyään on netissä, joten miksei häätkin voisi olla. Paljon kaikenlaista vaivaa säästyy kaikilta osapuolilta. Hääpari se pistäisi vaan kamerat pyörimään. Vihkimistä näytettäisi monista eri kuvakulmista, niin sitä voi seurata mistä suunnasta haluaa. Ihmisillä on nykyään niin suuret televisiot, että ruudulla hääpari on luonnollisessa koossakin, ettei tartte puhelimen näytöltä tihrustaa ja menettää monta yksityiskohtaa. Paljon pienempi vaiva ja suuri säästö, kun ei tarvi olla sitä ja tätä järjesteltynä. Ja ei tarvitse huomioida kaikenlaisia ruoka-aineallergioita ja mitä kukakin tykkää syödä, ettei tartte puolet porukasta olla netissä valittamassa, kuinka oli häissä huonot tarjoilut, huonosti järjestelty ja kaikki pielessä. Moni kun oikein keksii kaikenlaisia valituksen aiheita sitten jäljestä päin. Oli niin huonot, vaikka oli paikan päällä ihan mukavat kekkerit.

Etähäissä kaikilla on mukavampaa, kun siinä ei ole niitä kaikkia häiden ja niiden järjestelyiden huonoja puolia. 

Vierailija
225/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät olisivat ihan mahtavin kutsu. Eräs tuttu meni tässä naimisiin ja minusta tuntuu, että olisiko ollut vuoden paras uutinen, vaikkei häihin kutsuttukaan. Olen niin onnellinen. Olisin laittanut itseni kuntoon, hankkinut vaatteet ja jonkun kivan lahjan. Häät olivat ulkomailla, enkä ole mitään lähiryhmää.  Silti ilostuin kovasti. 

Vierailija
226/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat ihan turha farssi. Kaikki typerät puhki kulutetut pelit ja leikit ja se, että kestävät monta tuntia on todella itsekeskeistä. Ihmisillä on muutakin elämää.

Kun hääjuhla päättyy, on kutsun saamisesta enemmän aikaa kuin mitä aikaa on hääparin eroon. Hihhihhihhih.

Vierailija
227/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hirveän vanhanaikainen ihminen. Tykkään mennä juhliin, ja häissä on hyvä, jos on kunnon ruokatarjoilu. Mun mielestä myös hautajaisissa pitää olla kunnon ruuat, ei ne muuten oo kunnon peijaiset.

Mulla oli pitkään kaksi mekkoa, joita käytin juhlissa. Nyt on viisi, kun tarvitsin pidemmän mekon ja oli tarjouksessa 25€. Sit koin Tuulen viemää-hetken ja ompelin verhokankaasta mekon.  Ja tuli puuma-fiilis, niin ostin tiikeri/seeprakuvioidun mekon tarjouksesta, oli noin 20€. Noilla menen seuraavat 10 vuotta ainakin. Kenkiä on 4 paria, kahdet talvijuhliin ja kahdet kesäjuhliin, ja niistä uusimmatkin on ostettu 7 vuotta sitten Keskisen kyläkaupasta!

Mä olen se hullu sukulaistäti, joka on pakko kutsua 😆

Vierailija
228/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyaikana häät voisi pitää etänä? On kaikki pelit ja vehkeet, niin pari menee naimisiin ja vieraat voivat ruuduilta seurata tuota seremoniaa vaikka toiselta puolelta maailmaa. Ei tartte erikseen matkustella johonkin kauas, vaan etänä seuraa sen mitä omilta askareiltaan joutaa. Olisi netin välityksellä live, johon voi kirjoitella onnittelunsa.

Kaikkihan se nykyään on netissä, joten miksei häätkin voisi olla. Paljon kaikenlaista vaivaa säästyy kaikilta osapuolilta. Hääpari se pistäisi vaan kamerat pyörimään. Vihkimistä näytettäisi monista eri kuvakulmista, niin sitä voi seurata mistä suunnasta halua

Tämä vasta hyvä ajatus!😃 Kerrankin jotain uutta ajattelua! Voisi siinä ihan oman kotiporukan kesken puida myös, ett minkälainen on morsiamen asu ja onko appiukko liian juovuksissa ja niin edelleen. Vähän kuin linnan juhlia seuratessa!🥴

Vierailija
229/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitkään sinkkuna olleet läheiset ystäväni menisivät naimisiin, juhlisin heitä iloiten, varsinkin jos häät olisivat suht intiimit ja persoonalliset. 

Mutta pikkuserkun megaisoihin pönötyshäihin en jaksaisi lähteä, varsinkaan kesä- ja heinäkuussa tai joulukuussa. Ei kiinnostaisi yhtään, ahdistaisi ja tympäisisi vain. Keksisin tekosyyn ja jäisin pois. 

Vierailija
230/364 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan masentava ketju, herranjumala. Olisinpa jättänyt lukematta.

Toisaalta palstalla esiintyy sellaisia sosiaalisia ilmiöitä, joita ei oikeassa elämässä ole olemassakaan kuin hyvin pienessä marginaalissa.

Itse karkasin juuri naimisiin, ja ketjun perusteella se oli hyvä päätös. Toisaalta meidän lähipiirimme ovat kyselleet häiden perään jo vuosia. En jaksa uskoa että kovin montaa "apua ei hyi en mene juhlimaan ja kestittäväksi" -ankeuttajaa meistä kumpikaan tuntee.

Itse rakastan häitä, ja mieheni myös. Aina on ollut kivaa.

Vierailija
231/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, jo -90 luvulta saakka.

Miksi hitossa pilata kesän muutamasta viikonlopusta lähtemällä jonnekin häihin ja vieläpä maksaa lahjasta, perheelle uusista juhlavaatteeista, yöpymisestä ymym.

Sitten jotkut vaivaannuttavat tunnit jossain juhlissa, miettien jokohan vois lähtee.

(Tarjoiluista ja ohjelmasta en edes ala)

Hitto menkää naimisiin kaksistaan tai olkaa menemättä!

Sorry tämä on kylmä totuus.

Vierailija
232/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan töissäkäyvä ihminen, mutta häiden lahjaodotukset on yleensä isot eikä mulla ole varaa osallistua.

Jouduin jättämään ylioppilasjuhlatkin väliin kun ei ollut varaa lahjaan.

Joten olen vain onnellinen jos kukaan ei kutsu häihin tai muihin juhliin.

Vuosia sitten kaikki, myös lahjasummat, oli pienempiä ja kävin mielelläni häissä ja muissa juhlissa. 

Vierailija
233/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Itse suhtaudun ilolla jos tulee kutsu. Ja jos kutsu on lomakautena, niin ollaan joskus yhdistetty tää hääreissu jonkun lomareissun yhteyteen. Siten että siitä sitten startattiin huvittelemaan ja lepäämään perheen kesken kun oli syöty hyvin ja hääpari onniteltu

Ei se huono reissu ollut. Mutta totta se on että monesti häät menee pönöttämiseksi. Kun vähintään puolet on vierasta porukkaa joka istuu omissa pöydissään ja aikaisintaan jatkoilla herää jotain kontaktia ottamaan. Mutta kuuluu settiin. 

Nuorena ja sinkkuna oli jännää kun juotiin ja syötiin hyvin. Sitten kokeiltiin kepillä jäätä ja katottiin kävisikö itsellekkin flaksi. Yleensä ei käynyt. :D 

Vierailija
234/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, jo -90 luvulta saakka.

Miksi hitossa pilata kesän muutamasta viikonlopusta lähtemällä jonnekin häihin ja vieläpä maksaa lahjasta, perheelle uusista juhlavaatteeista, yöpymisestä ymym.

Sitten jotkut vaivaannuttavat tunnit jossain juhlissa, miettien jokohan vois lähtee.

(Tarjoiluista ja ohjelmasta en edes ala)

Hitto menkää naimisiin kaksistaan tai olkaa menemättä!

Sorry tämä on kylmä totuus.

Ei sun ole mikään pakko osallistua. Anna muiden juhlia rauhassa.

Vierailija
235/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan töissäkäyvä ihminen, mutta häiden lahjaodotukset on yleensä isot eikä mulla ole varaa osallistua.

Jouduin jättämään ylioppilasjuhlatkin väliin kun ei ollut varaa lahjaan.

Joten olen vain onnellinen jos kukaan ei kutsu häihin tai muihin juhliin.

Vuosia sitten kaikki, myös lahjasummat, oli pienempiä ja kävin mielelläni häissä ja muissa juhlissa. 

En ole ikinä ollut häissä joissa lahjasumma olisi jotenkin määritelty etukäteen. Ja olen ollut lukuisissa. 50 e annan, miehen kanssa pariskuntana 100 e. Ei kovin kummoinen panostus, ja olen köyhä.

Vierailija
236/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuun voi oikein hyvin vastata: Ikävä kyllä en usko avioliittoon, joten en sitä voi myöskään juhlia. 

Vierailija
237/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten avioliiton keskimääräinen kesto on noin yhdeksän vuotta. Joten nykyhinnoilla vieraan kannalta ovat kallita vuosia, koska häihin uppoaa helposti lähes tuhat euroa. Loppusumma riippuu toki juhlapaikan etäisyydestä eli paljonko menee matkoihin ja mahdolliseen majoitukseen, ateriointiin ym. sekä tietysti vaatteet, kengät, lahjat ja muut vastaavat. Yleisesti ei innosta. 

Vierailija
238/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten avioliiton keskimääräinen kesto on noin yhdeksän vuotta. Joten nykyhinnoilla vieraan kannalta ovat kallita vuosia, koska häihin uppoaa helposti lähes tuhat euroa. Loppusumma riippuu toki juhlapaikan etäisyydestä eli paljonko menee matkoihin ja mahdolliseen majoitukseen, ateriointiin ym. sekä tietysti vaatteet, kengät, lahjat ja muut vastaavat. Yleisesti ei innosta. 

Miten ihmeessä toisen ihmisen häihin voi saada menemään tonnin? :D

Vierailija
239/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen maisteissa sisään, onnittelen, dokaan kuin kala ja syön kuin karju. Sitten lähden nopeasti taksilla, kiireellinen mies.

Vierailija
240/364 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät kaukana, matkat eestaas, maksat lahjat, juhlavaatteet, majoitukset ymym niin se on helpolla koko viikonloppu siinä ja tonni mennyt rahaa. Nuorempana kävin näissä mutta enää en.

Olen ehkä mieleltäni rajoittunut, mutta mun mielestä jos kutsutaan ihmisiä juhlimaan jonnekin huitsin persiiseen, niin olis se kiva että isäntäväeltä edes majoitus ja ylläpito tarjottaisiin vieraille. 

Ai mahdollisesti kymmenille, jopa yli sadalle vieraalle majoitus ja ylläpito pitäisi järjestää /kustantaa isäntäväen?? Aika harvalla on mahdollisuutta sellaiseen. Minkä ihmeen takia hääparin pitäisi maksaa esim vieraiden hotelliyöt näin esimerkiksi?