Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häikäistytkö vastaantulijoiden ajovaloista? Syy selvisi. Mutta miten siihen voi vaikuttaa.

Vierailija
17.12.2025 |

Minulle on hankalaa pimeässä ajaminen sen takia, että autojen valot ikäänkuin leviävät ja siitä aiheutuu vaikeuksia havainnointiin. Silmälasit saattavat auttaa? Silmien kahileikkaus saattaa auttaa?

Artikkelissa mainittiin, että modernien autojen valot ovat korkeammalla pieniin autoihin nähden. Ajan Skodalla ja istun matalalla, onko vastaavaa havaintoa tästa matalalla istumisesta vastaantuleviin autoihin nähden pimeällä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häikäise. Minua haittaa enemmän, kun ihmiset ei osaa käyttää kaukovaloja. Monet vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille. Ne vaihdetaan vasta sitten, kun alkaa häikäistä eikä yhtään ennen. Ja kohdattaessa pitää vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kuin ollaan rinnalla.  On ärsyttävää ajaa sellaisen perässä, joka ei osaa käyttää kaukovaloja oikein.

Auton valojen automatiikka saattaa toimia noin, että vaihtaa pitkällä suoralla turhan aikaisin lyhyille. 

Vierailija
22/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häikäise. Minua haittaa enemmän, kun ihmiset ei osaa käyttää kaukovaloja. Monet vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille. Ne vaihdetaan vasta sitten, kun alkaa häikäistä eikä yhtään ennen. Ja kohdattaessa pitää vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kuin ollaan rinnalla.  On ärsyttävää ajaa sellaisen perässä, joka ei osaa käyttää kaukovaloja oikein.

Auton valojen automatiikka saattaa toimia noin, että vaihtaa pitkällä suoralla turhan aikaisin lyhyille. 

Ei johdu siitä. Ei vanhoissa Nissaneissa ole mitään automatiikkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vastaantullessa siirtää katseensa hiukan pientareen puolelle niin eipä häiki. Ei vaikka vastaantulevalla töhöllä olisi "unohtunut" pitkät päälle ja vielä töhömmällä lisävaloviritelmät auton katolla. Itse kyllä nappaan myös pitkät päälle jos töhöilyä vastaantulijoissa.

Mulla on melkoisen tehokas lisäpitkä keulalla, vaihdan lyhyille siinä kohtaa kun vastaantulija vaihtaa lyhyille mikä on melko aikaisin, selvästi häntä häikäisee huomattavasti aiemmin kuin itseäni ja muuten vaihtaisin lyhyille.

Vierailija
24/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kaikilla matriisivalot. Hauska katsoa kun auto tekee edellä kulkevan tai vastaan tulevan kohdalle "aukon" valokeilaan. Silti näkee koko ajan hyvin pientareet.

Vierailija
25/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten katsotaan kun kohdatessa kyllä seuraa tien reunaa ettei tule sitten mitään yllättävää.

Vierailija
26/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkaat ledit on ongelma, samoin liian valkoinen / sininen valon väri. Ei tuollaisia lamppuja pitäisi sallia.

Vierailija
27/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kolmella neljästä homotyperyksestä on jotku tehokkaat LED-valot, niin häikäistyy vähemmästäkin. Ja monella tollohölmöläisellä katumaasturi, jossa laput tosiaan korkeammalla.

Vierailija
28/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusikin skoda? Sulla on häikäisemättömät ja muilla taas häikäisevät. Tai sitten ajat maalla, jossa ei älytä vaihtaa pitkiä lyhyisiin.

Vierailija
29/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vastaantullessa siirtää katseensa hiukan pientareen puolelle niin eipä häiki. Ei vaikka vastaantulevalla töhöllä olisi "unohtunut" pitkät päälle ja vielä töhömmällä lisävaloviritelmät auton katolla. Itse kyllä nappaan myös pitkät päälle jos töhöilyä vastaantulijoissa.

Kirjoitan nyt kolmannen kerran tämän asian josko ratakisko auttaisi jo: ei auta vaikka kuinka katsoisi sivuun. Häikäisee silti todella pahasti. Se on niin helppo viisastella, kun ei selvästikään ota kirkkaat valot silmiin todella pahasti.

Vierailija
30/30 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän