Lapselle korvakorujen laittaminen, kumpi on parempi tapa:
Joko viedä koruliikkeeseen jossa "ammutaan" ne harjoituskorvikset vaiko käydän koruliikkeessä ostamassa samantien kultaisetkorvakorut jotka sitten laitetaan ihan jossain lävistysliikkeessä (ei siis sellaisella "pyssyllä" vaan ihan jollain neulalla )
Mitä mieltä?
Kommentit (48)
Lävistäjälle ehdottomasti. Ne pyssyt pitäis kieltää lailla.
Mulle pistettii kultajouses ja niille ei tapahtunu mitää. Ja sitä paitsi ne pistettii siin liikkeen paikas mis kaikki korvikset on näkyvil.
Suosittelen ehkä ennemminkin lävistäjää. Itse otin koruliikkeessä, ja vaikka itse toimitus oli suht kivuton jälkeenpäin kipeytyi ja tulehtuivat. (Ja kyllä, huolehdin hygieniasta). Nyt onneksi parantuneet.
Kamalinta on nähdä vanhemmat jotka tuo pienen vauvan esim.puolivuotiaan tai 1v.ja laitetaan korvikset!! Vain,kun ne on äidin mielestä hienot!!
Lävistäjän neula saattaa olla pienemmän silmään pelottava ja koko paikka sisustuksineen ja stereotyyppisine asiakkaineen pelottava. Ite en olis alle kymmenvuotiaana uskaltanut istua siihen hammaslääkäripenkkiin kun tatuoitu kalju mies laittaa korvaan isolla neulalla reiän(anteeksi kauheat stereotypiat, ei kaikkialla ole sellaisia liikkeitä, monet mukavia ja neutraalimpeja paikkoja, mutta lapsi näkee asiat pelottavampina kuin ne ovat). Korukauppa tai kosmetologi on kivempi ja "tyttömäisempi" paikka joka tekee kokemuksesta mukavamman, ja ei sillä loppujenlopuksi ole väliä kuinka reiän tekee, kunhan sen pitää puhtaana ja korun materiaalin oikeanlaisena.
Ei missään tapauksessa ampumista. Ampumalla tylsä koru runnotaan kudosten läpi, tulehdusriski suurempi, koska pistoolia ei saa täysin steriiliksi ja pitempi paranemisaika.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:49"]Pyssy sattuu vähemmän.
[/quote]No ei todellakaan, kyllä ohuempi neula on kivuttomampi.
Mä otin omat korvikset yheksä vuotiaana timanttiset liikkees.
ai vieläkin joka tytöllä pitää olla korvikset? outo muoti. se vaan pysyy ja pysyy.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2008 klo 14:06"]
Joko viedä koruliikkeeseen jossa "ammutaan" ne harjoituskorvikset vaiko käydän koruliikkeessä ostamassa samantien kultaisetkorvakorut jotka sitten laitetaan ihan jossain lävistysliikkeessä (ei siis sellaisella "pyssyllä" vaan ihan jollain neulalla )
Mitä mieltä?
[/quote]
Kyllä meille tehtiin, lapsi oli tuolloin 8v. Lävistäjä oli sitä mieltä että tuonikäinen jo ymmärtää mitä se korvisten laitto meinaa. Kysyi tytöltä vielä haluaako ja selitti homman. Alle kouluikäsille eivät kuulemma tee, ei vaikka vanhemmat ja lapsi sanois mitä.
Toki voi olla tiukempiakin lävistäjiä.
Meillä laitettiin 8v:lle viime talvena reiät korviin, käytiin kosmetologiliikkeessä ampumassa korvikset, oli vielä pakkanen niin korvalehti oli ihan tunnoton, vertakaan ei tullut yhtään. Mutta: se on tosiaan se ampumalla laitettu korvis ihan tajuttoman paksu ja muovia, joten kun sen sitten otti pois ei ollut toivoakaan sen takaisin saannista. Eli hankkikaa ne varsinaiset korvikset hyvissä ajoin, kun harjoituskorviksen aiotte ottaa pois. Meillä tuo 8v oli vähän liian nuori, räpläsi toisen korvan kanssa niin että se tulehtui, onneksi saatiin tulehdus pois ihan kotikonstein, ilman antibioottia tai korviksen pois ottamista. 11 vllä homma hoitui paljon siistimmin. Itse oon saanut korvikset 15 vuotiaana, silloin ei ainakaan ollut mitään ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2008 klo 14:06"]
Mitä mieltä?
[/quote]
Ei kumpikaan! Mene kosmetologille (oikealle, ei millekään kynsien säätäjälle) hoitolaan laitattamaan ja ehdottomasti ns. vahvatappiset harjoituskorvakorut alkuun (ampumalla). Kosmetologeilla on allergiatestattuja aloituskorvakoruja ja osaamista hygienia-asioissa. Saat kunnolliset aloituskorvikset (kirugin muovia tai titaania) ja lopputulos on hyvä. Kosmetologeilla myös usein parempi tatsi asiakkaaseen, jota jännittää.
Itse olen henk. koht. sitä mieltä, että ei korvakoruja alle kouluikäiselle, koska niistä tulee aina sitä hoidettavaa kuitenkin aluksi. Koululainen oppii jo itsekin puhdistuksen, vaihtamisen jne. hygienisesti.
Googleta ap "Blomdahl Medical Ear Piercing" ja oma paikkakuntasi. Suosittelen tuota melko kivutonta ja hygieenistä (ampumista). Tulee hyvät reiät ja parantuu nopeasti!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="25.09.2008 klo 14:06"]
Mitä mieltä?
[/quote]
Ei kumpikaan! Mene kosmetologille (oikealle, ei millekään kynsien säätäjälle) hoitolaan laitattamaan ja ehdottomasti ns. vahvatappiset harjoituskorvakorut alkuun (ampumalla). Kosmetologeilla on allergiatestattuja aloituskorvakoruja ja osaamista hygienia-asioissa. Saat kunnolliset aloituskorvikset (kirugin muovia tai titaania) ja lopputulos on hyvä. Kosmetologeilla myös usein parempi tatsi asiakkaaseen, jota jännittää.
Itse olen henk. koht. sitä mieltä, että ei korvakoruja alle kouluikäiselle, koska niistä tulee aina sitä hoidettavaa kuitenkin aluksi. Koululainen oppii jo itsekin puhdistuksen, vaihtamisen jne. hygienisesti.
Googleta ap "Blomdahl Medical Ear Piercing" ja oma paikkakuntasi. Suosittelen tuota melko kivutonta ja hygieenistä (ampumista). Tulee hyvät reiät ja parantuu nopeasti!
[/quote]
ampumalla koru runnotaan kudoksen läpi ja se tekee enemmän vahinkoa kuin lävistysneula. Sitä pyssyä ei sitä paitsi saa täysin steriiliksi, toisin kuin lävistäjän kertakäyttöiset neulat jotka otetaan vasta vähän ennen lävistämistä paketista.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:28"]
Meillä laitettiin 8v:lle viime talvena reiät korviin, käytiin kosmetologiliikkeessä ampumassa korvikset, oli vielä pakkanen niin korvalehti oli ihan tunnoton, vertakaan ei tullut yhtään. Mutta: se on tosiaan se ampumalla laitettu korvis ihan tajuttoman paksu ja muovia, joten kun sen sitten otti pois ei ollut toivoakaan sen takaisin saannista. [/quote]
Ei niitä kuulukaan ottaa pois välillä ja laittaa uudelleen! Jos tulehtuu, niin puhdistetaan ahkerasti ja pyöritellään korua varovasti päivittäin, puhtain käsin. Harjoituskorvikset on ns. kertakäyttöisiä, joten sitten kun niitä on pidetty se 6-8 viikkoa, voidaan vaihtaa jalometalliseen (ns. normaaliin) tai allergiatestattuun koruun, jossa on ohut tappi. Vahvan tapin on tarkoitus tehdä riittävän iso ja pysyvä reikä, joka ei heti umpeudu. Uutta korvakorureikää ei kannata jättää ilman korua hetkeksikään, koska se alkaa nopeasti kasvaa umpeen.
Tottakai harjoituskorvakoruista luovuttaessa (kun ne otetaan pois korvasta) on kotona uudet varsinaiset korut jo olemassa!
Me laitatimme lapselle (10v.) korvakorut kosmetologilla kunnon hoitolassa ja niihin sai takuun, että saa tulehdusten sattuessa mennä heti sinne hoitoa/apua saamaan. Missään likaisessa kultajousen takahuoneessa en antaisi lapseni korvaa lävistää. Onneksi ei tullut tulehduksia, toki puhdistimme ahkerasti suihkutettavalla Septidinillä joka ilta uusia reikiä.
Lävistämällä neulalla, ehdottomasti. Reikä paranee paremmin kun kudokset ei ole runnottu ampumalla ja neula varmasti steriili. Lähipiiristä huomannut, että lävistetyt on parantuneet nopeammin eikä ole tulehtuneet niin herkkään
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:32"]
Sitä pyssyä ei sitä paitsi saa täysin steriiliksi, toisin kuin lävistäjän kertakäyttöiset neulat jotka otetaan vasta vähän ennen lävistämistä paketista.
[/quote]
Et selvästi tiedä mistä puhut! Blomdahl Medical Ear Piercing -menetelmässä pyssyyn asetetaan KERTAKÄYTTÖINEN panos, joka sisältää korun. Pyssy ei kosketa kertaakaan asiakkaan ihoa vaan tämä on täysin steriili menetelmä, eikä satu kovasti.
Kosmetologeja ja lävistäjiä on tottakai niitäkin moneen junaan mutta itse en veisi lastani jonnekin epämiellyttävään tatuointistudioon lävistettäväksi.
Kuka mihinkin luottaa, itse luotan terveydenhuoltoalan ammatillisen koulutuksen saaneeseen henkilöön enemmän kuin siiderivalaita tatuoimalla kokemuksensa hankkineeseen lävistäjään.
Anna odottaa vielä 5 vuotta, 10-vuotias on sopivan ikäinen korvakorut saamaan.
Mä niiiiiiiiin haluaisin korvakorut!
Saisko ilman vanhempaa kultasepänliikkeestä jos on 11v.? Jos sais nii kävisin koulun jälkeen nappaamassa reiät.....
[quote author="Vierailija" time="18.06.2012 klo 11:34"]on nopeampi ja helpompi lapselle. MUutta ei kannata kesällä ottaa, kun tulehtumisriski on suurempi kun on hellettä ja lapset uivat paljon ym. Itse otin tytölleni 7v toukokuussa ja jo silloin olivat sitä mieltä, että vähän myöhään kun on kesä tulossa..
[/quote]