Lapselle korvakorujen laittaminen, kumpi on parempi tapa:
Joko viedä koruliikkeeseen jossa "ammutaan" ne harjoituskorvikset vaiko käydän koruliikkeessä ostamassa samantien kultaisetkorvakorut jotka sitten laitetaan ihan jossain lävistysliikkeessä (ei siis sellaisella "pyssyllä" vaan ihan jollain neulalla )
Mitä mieltä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ja lävistysliikkeet eivät tee lävistyksiä alle 15-vuotiaille! Vaikka vanhemmat olisi mukana.
Kyllä mun tytölle tehtiin lävistykset korviin, kun hän oli 14-vuotias. Hän oli puhunut korvakorujen ottamisesta jo aiemminkin, mutta lopulta vasta 14-vuotiaana oli valmis ne ottamaan, tietäen, että se sattuu.
Lävistysliikkeessä homma hoidetaan ammattimaisesti ja steriilisti, ottavat uuden neulan kumpaakin korvaa varten. Tuo mitä kultasepänliikkeessä tehdään on enempi puoskarointia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.09.2008 klo 14:06"]
Joko viedä koruliikkeeseen jossa "ammutaan" ne harjoituskorvikset vaiko käydän koruliikkeessä ostamassa samantien kultaisetkorvakorut jotka sitten laitetaan ihan jossain lävistysliikkeessä (ei siis sellaisella "pyssyllä" vaan ihan jollain neulalla ) Mitä mieltä?
Ei kumpikaan! Mene kosmetologille (oikealle, ei millekään kynsien säätäjälle) hoitolaan laitattamaan ja ehdottomasti ns. vahvatappiset harjoituskorvakorut alkuun (ampumalla). Kosmetologeilla on allergiatestattuja aloituskorvakoruja ja osaamista hygienia-asioissa. Saat kunnolliset aloituskorvikset (kirugin muovia tai titaania) ja lopputulos on hyvä. Kosmetologeilla myös usein parempi tatsi asiakkaaseen, jota jännittää.
Itse olen henk. koht. sitä mieltä, että ei korvakoruja alle kouluikäiselle, koska niistä tulee aina sitä hoidettavaa kuitenkin aluksi. Koululainen oppii jo itsekin puhdistuksen, vaihtamisen jne. hygienisesti.
Googleta ap "Blomdahl Medical Ear Piercing" ja oma paikkakuntasi. Suosittelen tuota melko kivutonta ja hygieenistä (ampumista). Tulee hyvät reiät ja parantuu nopeasti!
:D :D :D *kuolee nauruun*
Aamun paras! Niin tiettävästi kirjoitettu teksti... paitsi ettei ole olemassa sellaista materiaalia kuin kirurginmuovi, tai kirurgintitaani. :D Ei edes kirurginterästä ole olemassa (pikku vinkkinä vain). ;)
Kirurginteräs jota koruliikkeet saattavat mainostaa harjoituskorujensa olevan, on vain markkinointinimi. ;)
Jos kyseisellä nimellä korua markkinoidaan, kannattaa selvittää mistä koru on valmistettu.
Ja ennen seuraavaa palopuhetta kannattaa myös ottaa selvää eri lävistyskorujen materiaaleista ja niiden soveltuvuudesta. ;)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:32"]
Sitä pyssyä ei sitä paitsi saa täysin steriiliksi, toisin kuin lävistäjän kertakäyttöiset neulat jotka otetaan vasta vähän ennen lävistämistä paketista.
Et selvästi tiedä mistä puhut! Blomdahl Medical Ear Piercing -menetelmässä pyssyyn asetetaan KERTAKÄYTTÖINEN panos, joka sisältää korun. Pyssy ei kosketa kertaakaan asiakkaan ihoa vaan tämä on täysin steriili menetelmä, eikä satu kovasti.
Kosmetologeja ja lävistäjiä on tottakai niitäkin moneen junaan mutta itse en veisi lastani jonnekin epämiellyttävään tatuointistudioon lävistettäväksi.
Kuka mihinkin luottaa, itse luotan terveydenhuoltoalan ammatillisen koulutuksen saaneeseen henkilöön enemmän kuin siiderivalaita tatuoimalla kokemuksensa hankkineeseen lävistäjään.
Siis missä reikiä tekee korviin terveydenhuoltoalan ammattilainen??? :D :D :D
Jutut sen kuin paranee, enkä millään malta aloittaa siivoamista, kun pakko viihdyttää itseään lukemalla näitä korvien lävistys- ja rei'itys -tekstejä. :D
Olen itse saanut koulutuksen korvan reikien ampumiseen, miten pitkä se oli? Tasan yhden kerran ammuin harjoituksena, siitä suoraan olisi saanut mennä lapsien korvia ampumaan. Monessa kultasepän liikkeessä on rajana, ettei alle 7 v tehdä ollenkaan.
Itse kävelisin lävistäjälle.
Ei ne ammuntavehkeet niin steriilejä ole, paljain käsin, ilman hanskoja niitä näpräillään paikoilleen.
Olen koulutettu lävistäjä ja suosittelen ainoastaan lävistämistä.
Jos lävistyspaikka epäilyttää, niin muistuttanen että paikkoja on erilaisia.
Se että on tatskaliike ja tehdään lävistyksiä, ei takaa että tekijä on koulutuksen saanut lävistäjä.
(Tatuointiliikkeen voi perustaa kuka vain, samoin esim. lävistysstudion.)
Vinkki:
Kunnon ammattilaisten nettisivuilta löytyy kaiken kattava tieto lävistysmenetelmistä (välineistä, steriloinnista, hygieniasta, sekä koruista joita käyttävät; titaani on se turvallisin ja siedetyin lävistyskorumateriaali ensikoruksi), sekä hyvät (ja realistiset) hoito-ohjeet.
Ja sitten kannattaa käydä vielä paikan päällä juttelemassa. :)
Syitä lävistämisen suositteluun ( vs. rei'itys) en nyt ala tähän laatimaan, saisin kirjoittaa pari tuntia. Mutta tärkeimmät peruspointit ovat jo tulleet useaan kertaan tässä ketjussa esille. ;)
Itse olen lävistänyt 6-vuotiaan korvanlehtiä lapsen omasta tahdosta sekä vanhemman suostumuksesta. Joskus on otettu vain toiseen korvaan (kun ensimmäisen jälkeen lapsi todennut ettei halua toista - totta kai lävistäminen pistää) ja toinen lävistys on tultu hakemaan puolen vuoden päästä kun on ensin kerätty rohkeutta. :)
(Muissa lävistyksissä sitten on eri ikärajoja. Korvanlehtiin riittää se, että lapsi itse tahtoo vielä senkin jälkeen kun näytän hänelle miten ja millä lävistys tehdään. Yleensä kouluikää lähestyvä lapsi alkaa olemaan siinä iässä )
Vinkki:
On myös olemassa tatuointi ja/tai lävistysliikkeitä, joiden liiketilat muistuttaa enemmänkin terveydenhuoltoalan toimipaikkaa. Eli ei ne kaikki tatuointiliikkeet ole hämyisiä luolia, missä iso pelottava mies tekee työtään. ;)
Paikkoja on erilaisia, samoin tekijöitä.
...vielä jatkan.
Syy, miksi lävistyksen hinnat pyörii siinä viiden kympin hujakoilla (korvanlehdet/2 lävistystä), kun vertaa rei'ittämiseen, niin lävistysvälineiden sterilointiin vaadittavat laitteet maksaa tuhansia euroja. Kaikki välineet ja korut ovat steriilejä, neulat kertakäyttöisiä; hygieniataso on oltava sama kuin sairaaloissa.
Ja lävistäjä käyttää reilusti aikaa huolelliseen lävistyksen tekoon. Esim. lävistyskohta katsotaan tarkasti merkkauksen jäljeen, että lävistyslinja on täysin suora (sillä vinoon mennyt lävistys tai rei'itys on yksi osatekijä, jos se ei meinaa millään parantua).
Ollaan kaverin kanssa menossa kaupunkiin tässä kohta! Mä ainakin haluisin ottaa korvareijät mut saako ne ottaa jos ei oo aikuista mukana!!?? Ja oon 11v.