HS: 15-19 vuotiast lähes yksimielisiä: Kesätyöpaikkoja saavat enää "nepovauvat" suhteilla
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011688349.html
Jos ei pääse jonon ohi omien vanhempien työpaikalle näiden voimakkaalla lobbauksella, voi 2020-luvulla vain uneksia työpaikasta riippumatta harrastuneisuudesta, osaamisesta tai motivaatiosta.
Kommentit (269)
Mä sain kasarin lopulla kesätöitä lukion aikana kahdesta eri paikasta suhteilla. Sitten muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, mutta sain sieltäkin helposti kesäksi ja joulomaksi heti töitä, koska mulla oli jo kokemusta ja koska silloin oli nousukausi.
Nyt on talous lamassa, joten suhteet ja verkostot mahdollistaa paljon tai ne on ainoa tapa saada kesätöitä. Ei ihme, että nuoret ajattelee noin nepobeibeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepotyöt ovat olleet todellisuutta koko 2000-luvun ajan mutta tilanne on pahentunut.
lähde?
Lähde on ihan se, että Suomessa on valtavasti työttömiä. Luuletko tosiaan, että ne, joilla on paljon suhteita ovat tällaisessa tilanteessa työttömiä?
Kyllä löytyy, mutta joutuu tinkii mukavuudesta.
Tätä on hirveän vaikea uskoa, kun sitten kuitenkin työvoimasta on yhä enemmän pulaa. Kun mm-taustaisilla on korkeampi työllisyysaste kuin kantasuomalaisilla, on ihan pakko päätyä johtopäätökseen, että kantasuomalaisille ei kelpaa ne työt, joita mm-taustaiset tekevät.
Jaa. Kyllä mun nyt 18-vuotias poika vaan sai ainakin kahtena edellisenä kesänä kesätöitä ihan ulkopuoliselta. Eikä vaikuttanut edes vaikealta. Toki haki oman alansa töitä, johon on kouluttautumassa ja tykkää alasta.
Vierailija kirjoitti:
en tiedä mikä on nepovauva mutta ymmärrän tilanteen muuten. työttömyys (kaikenikäisten) on nykyään ongelma.
Nepotismi + pieni ihminen
Valitettavasti sama homma on "aikuisten maailmassa". Suhteilla suurin osa saa työpaikan. Osaaminen ei ole läheskään aina tärkein valintaperuste vaikka kuinka joku väittäisi vastaan.
No ei se nyt ihan aina näinkään mene. Tässä on nyt taas saatu Oliver-kohusta aikaan oiva keppihevonen aloitekyvyttömille nuorille ja heidän vanhemmilleen, jolla voivat ulkoistaa ongelman kaikesta muusta paitsi itsestä johtuvaksi.
Vastahan siitäkin uutisoitiin, miten vanhemmat on hakeneet nuorilleen paikkoja kun nuoret ei itse jaksa tai osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepotyöt ovat olleet todellisuutta koko 2000-luvun ajan mutta tilanne on pahentunut.
lähde?
Lähde on ihan se, että Suomessa on valtavasti työttömiä. Luuletko tosiaan, että ne, joilla on paljon suhteita ovat tällaisessa tilanteessa työttömiä?
Osaamisen kautta hankitut suhteet ovat eri asia kuin "nepotismi"
eli et taida tietää edes mistä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä nepovauva meiningistä on suomalainen taideala. Taidekorkeakoulut kuten teatterikorkea ovat täynnä näyttelijöiden ja muiden taidealan ihmisten lapsia. Hankala sinne on muiden työntyä , kun nepojen vanhemmat siellä tukevat toinen toistensa jälkikasvua. Siinä olisi paljon perattavaa.
Toimin taide/media-alalla ja olen mukana valitsemassa uusia opiskelijoita korkeakouluun. Tämä vaite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Valintakokeissa valinnat tehdään todella monivaiheisen pisteytyksen mukaan ja niissä erottuu edukseen kaikista motivoituneimmat ja tehtäviin keskittyvimmät yksilöt. Teakista en osaa sanoa mitään tärkemmin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis juuri sellainen, mitä porvarit haluaa. Vielä pitäisi koulutus saada sellaiseksi, että vain varakkaat voivat kouluttautua, niin luokkayhteiskunta saadaan vihdoin Suomeenkin.
Mikä järki tuossa olisi? Porvareiden etu olisi että mahdollisimman moni on varakas. Ei köyhillä ole varaa kuluttaa ja ostella heidän palveluja ja tuotteita.
Vain vasemmisto hyötyy kun kansa on köyhä ja kouluttamaton. Sellaiselle menee vasemmiston valheet läpi sellaisenaan.
Porvarit haluaa nöyriä.ja köyhiä piikoja ja mahdollisimman suuret tuloerot. He haluavat rikastuu köyhien kustannuksella.
Miten köyhän kustannuksella rikastutaan? Ei sillä ole rahaa vietäväksi.
Tuo on vain sitä punikkien propagandaa
Minun 23-vuotiaani sai töitä ihan itse hakemalla, oli vielä ulkomailla vaihdossa, kun onnistui sieltä käsin saamaan opintojen ohelle töitä.
21-vuotiaani onnistui luomaan tet-paikkaansa suhteen niin, että on sen jälkeen nyt jo 7 vuotta käynyt siellä aika ajoin auttamassa ja nyt hoitaa joulukuun koko liikettä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on hirveän vaikea uskoa, kun sitten kuitenkin työvoimasta on yhä enemmän pulaa. Kun mm-taustaisilla on korkeampi työllisyysaste kuin kantasuomalaisilla, on ihan pakko päätyä johtopäätökseen, että kantasuomalaisille ei kelpaa ne työt, joita mm-taustaiset tekevät.
Hys hys
Lehdessä oli hiljattain juttua erään uskontokunnan edustajista yliopistossa. Ne kun eivät saa rahoittaa elämäänsä lainaamalla korollista lainaa.
Siispä he käyvät töissä opintojen ohessa.
Jännä, kun valkoiset väittää ettei se ole mahdollista ja heidät pakotetaan velkaantumaan ja bilettämään
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sama homma on "aikuisten maailmassa". Suhteilla suurin osa saa työpaikan. Osaaminen ei ole läheskään aina tärkein valintaperuste vaikka kuinka joku väittäisi vastaan.
Suhteilla pääsee haastatteluun, ei saa työpaikkaa. Suhteilla on voinut myös todistaa osaamisensa, silläkin saa työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä nepovauva meiningistä on suomalainen taideala. Taidekorkeakoulut kuten teatterikorkea ovat täynnä näyttelijöiden ja muiden taidealan ihmisten lapsia. Hankala sinne on muiden työntyä , kun nepojen vanhemmat siellä tukevat toinen toistensa jälkikasvua. Siinä olisi paljon perattavaa.
Toimin taide/media-alalla ja olen mukana valitsemassa uusia opiskelijoita korkeakouluun. Tämä vaite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Valintakokeissa valinnat tehdään todella monivaiheisen pisteytyksen mukaan ja niissä erottuu edukseen kaikista motivoituneimmat ja tehtäviin keskittyvimmät yksilöt. Teakista en osaa sanoa mitään tärkemmin,
MOT. Pitää paikkansa ja sinä olet vain suojelemassa persettäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis juuri sellainen, mitä porvarit haluaa. Vielä pitäisi koulutus saada sellaiseksi, että vain varakkaat voivat kouluttautua, niin luokkayhteiskunta saadaan vihdoin Suomeenkin.
Mikä järki tuossa olisi? Porvareiden etu olisi että mahdollisimman moni on varakas. Ei köyhillä ole varaa kuluttaa ja ostella heidän palveluja ja tuotteita.
Vain vasemmisto hyötyy kun kansa on köyhä ja kouluttamaton. Sellaiselle menee vasemmiston valheet läpi sellaisenaan.
Porvarit haluaa nöyriä.ja köyhiä piikoja ja mahdollisimman suuret tuloerot. He haluavat rikastuu köyhien kustannuksella.
Eivät halua. Jos et millään pysty asiaa ymmärtämään, niin nykyistä yhteiskuntaa ja vaurautta ei olisi olemassakaan ilman liukuhihnatyön keksimistä.
Molemmat ovat riippuvaisia toisistaan ja nuo "kotiorjat" ovat ajalta ennen teollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kasarin lopulla kesätöitä lukion aikana kahdesta eri paikasta suhteilla. Sitten muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, mutta sain sieltäkin helposti kesäksi ja joulomaksi heti töitä, koska mulla oli jo kokemusta ja koska silloin oli nousukausi.
Nyt on talous lamassa, joten suhteet ja verkostot mahdollistaa paljon tai ne on ainoa tapa saada kesätöitä. Ei ihme, että nuoret ajattelee noin nepobeibeistä.
Suomessa on talous ollut lamassa vuodesta 2007 saakka ja valtio pelkästään velkaantunut. Jokainen voi käydä tutkailemassa mitä tapahtui ja mitkä ovat juurisyyt
Näinhän se on aina ollut ja miksei olisi? Tottakai jokainen vanhempi pyrkii auttamaan lastaan saamaan sen ensimmäisen työpaikan. Monessa firmassa pomon poika/tyttö kesätöissä ja lähinnä hengaillee siellä 3kk.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan aina näinkään mene. Tässä on nyt taas saatu Oliver-kohusta aikaan oiva keppihevonen aloitekyvyttömille nuorille ja heidän vanhemmilleen, jolla voivat ulkoistaa ongelman kaikesta muusta paitsi itsestä johtuvaksi.
Vastahan siitäkin uutisoitiin, miten vanhemmat on hakeneet nuorilleen paikkoja kun nuoret ei itse jaksa tai osaa.
Äiti kun soittaa lapsen puolesta työpaikkaan, niin jostain ihmeellisestä syystä se into palkata lopahtaa siihen. Aidon innokkuuden aistii kyllä puhelimessakin