HS: 15-19 vuotiast lähes yksimielisiä: Kesätyöpaikkoja saavat enää "nepovauvat" suhteilla
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011688349.html
Jos ei pääse jonon ohi omien vanhempien työpaikalle näiden voimakkaalla lobbauksella, voi 2020-luvulla vain uneksia työpaikasta riippumatta harrastuneisuudesta, osaamisesta tai motivaatiosta.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kasarin lopulla kesätöitä lukion aikana kahdesta eri paikasta suhteilla. Sitten muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, mutta sain sieltäkin helposti kesäksi ja joulomaksi heti töitä, koska mulla oli jo kokemusta ja koska silloin oli nousukausi.
Nyt on talous lamassa, joten suhteet ja verkostot mahdollistaa paljon tai ne on ainoa tapa saada kesätöitä. Ei ihme, että nuoret ajattelee noin nepobeibeistä.
Ilman suhteilla saatuja paikkoja ois voinu jäädä saamatta tuo eri paikkakunnan duuni.
Ei se hakijaa tee yhtään paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä nepovauva meiningistä on suomalainen taideala. Taidekorkeakoulut kuten teatterikorkea ovat täynnä näyttelijöiden ja muiden taidealan ihmisten lapsia. Hankala sinne on muiden työntyä , kun nepojen vanhemmat siellä tukevat toinen toistensa jälkikasvua. Siinä olisi paljon perattavaa.
Toimin taide/media-alalla ja olen mukana valitsemassa uusia opiskelijoita korkeakouluun. Tämä vaite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Valintakokeissa valinnat tehdään todella monivaiheisen pisteytyksen mukaan ja niissä erottuu edukseen kaikista motivoituneimmat ja tehtäviin keskittyvimmät yksilöt. Teakista en osaa sanoa mitään tärkemmin,
Eli ette te, mutta kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä nepovauva meiningistä on suomalainen taideala. Taidekorkeakoulut kuten teatterikorkea ovat täynnä näyttelijöiden ja muiden taidealan ihmisten lapsia. Hankala sinne on muiden työntyä , kun nepojen vanhemmat siellä tukevat toinen toistensa jälkikasvua. Siinä olisi paljon perattavaa.
Toimin taide/media-alalla ja olen mukana valitsemassa uusia opiskelijoita korkeakouluun. Tämä vaite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Valintakokeissa valinnat tehdään todella monivaiheisen pisteytyksen mukaan ja niissä erottuu edukseen kaikista motivoituneimmat ja tehtäviin keskittyvimmät yksilöt. Teakista en osaa sanoa mitään tärkemmin,
Eli ette te, mutta kaikki muut.
Monivaiheinen pistetytys: 90% pisteistä tulee sukunimen ja suosittelijoiden perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis juuri sellainen, mitä porvarit haluaa. Vielä pitäisi koulutus saada sellaiseksi, että vain varakkaat voivat kouluttautua, niin luokkayhteiskunta saadaan vihdoin Suomeenkin.
Mikä järki tuossa olisi? Porvareiden etu olisi että mahdollisimman moni on varakas. Ei köyhillä ole varaa kuluttaa ja ostella heidän palveluja ja tuotteita.
Vain vasemmisto hyötyy kun kansa on köyhä ja kouluttamaton. Sellaiselle menee vasemmiston valheet läpi sellaisenaan.
Joo, samasta syystä varmaan porvarit on kaikkialla maailmassa läpi historian vastustanut rahvaan opiskelua?
Suomessa nimenomaan vasemmisto runnoi läpi maksuttoman tai alkujaan vähintäänkin halvan koulutuksen kaikille. Kokoomus ja sen edeltäjä Edistyspuolue ei ollut lainkaan mielissään asiasta sata vuotta sitten, koska "eihän tavallisen kansan tarvitse kouluttautua". Nykyoikeisto tekee edelleen kaikkensa, jotta opiskelusta saadaan maksullista.
Oikeisto haluaa, että vain heidän pieni kultapossueliitti opiskelee ja vaurastuu. Sitten saadaan luokkayhteiskunta, jossa raharikkailla on varaa palvelijoihin.
Täällä tunnetusti ei ole minkäänlaista moderointia, mutta suoranaiset valheet ja asioiden täydellinen vääristely pitäisi saada poistettua. Ihan aluksi kannattaa vaikka lähihistoriasta selvittää, mitkä puolueet ovat koulutuksesta leikanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis juuri sellainen, mitä porvarit haluaa. Vielä pitäisi koulutus saada sellaiseksi, että vain varakkaat voivat kouluttautua, niin luokkayhteiskunta saadaan vihdoin Suomeenkin.
Mikä järki tuossa olisi? Porvareiden etu olisi että mahdollisimman moni on varakas. Ei köyhillä ole varaa kuluttaa ja ostella heidän palveluja ja tuotteita.
Vain vasemmisto hyötyy kun kansa on köyhä ja kouluttamaton. Sellaiselle menee vasemmiston valheet läpi sellaisenaan.
Joo, samasta syystä varmaan porvarit on kaikkialla maailmassa läpi historian vastustanut rahvaan opiskelua?
Suomessa nimenomaan vasemmisto runnoi läpi maksuttoman tai alkujaan vähintäänkin halvan koulutuksen kaikille. Kokoomus ja sen edeltäjä Edistyspuolue ei ollut lainkaan mielissään asiasta sata vuotta sitten, koska
Porvarit eivät ole koskaan vastustaneet rahvaan opiskelua.
Maksuton yliopisto on eri asia, näkeehän sen nykyään mitä tapahtuu kun mitä tahansa nostetaan yliopistoon ja se on "ilmaista"
Edelleen, millä se kultapossueliitti vaurastuu jos teillä loisilla ei ole rahaa kuluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -85 ja suhteilla kesätyöpaikat meni jo minun lapsuudessa/nuoruudessa. Ainakin pikkukunnalla, mistä olen kotoisin. Onneksi paras ystäväni oli "hyvästä perheestä" ja sain hänen siivellään parina kesänä töitä. Muuten olisi jääneet kesätyöt saamatta siellä.
Eli sinäkin sait työpaikan suhteilla, kaverisuhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hakijaa tee yhtään paremmaksi.
No tavallaan tekee. Kyllähän ihminen on tuttu aina joillekin, ja jos heillä on hänestä hyvää sanottavaa, niin se on hyvä. Suhteita on monenlaisia. Perhesuhteiden lisäksi kaverisuhteita ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -85 ja suhteilla kesätyöpaikat meni jo minun lapsuudessa/nuoruudessa. Ainakin pikkukunnalla, mistä olen kotoisin. Onneksi paras ystäväni oli "hyvästä perheestä" ja sain hänen siivellään parina kesänä töitä. Muuten olisi jääneet kesätyöt saamatta siellä.
Eli sinäkin sait työpaikan suhteilla, kaverisuhteilla.
Niinpä. Jos ko. henkilö olisi väkivaltainen varastelija, se olisi tiedossa ja työpaikka olisi jäänyt saamatta.
Tuollainen on riskitön sijoitus työnantajalle, kun luotettavaksi tiedetty henkilö päätyy töihin juuri heille.
Muistakaa nyt, että siellä on hommat hoidettavana, ei työnantajan elämäntehtävä ole tarjota rahaa kaikille halukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidealalla pärjääminen vaatii aika paljon osaamista, pitää tietää, miten toimia. Kyse ei ole nepotismista, vaan kyse on myös siitä, että näyttelijän lapsi on pienestä asti oppinut, miten tiettyjä harjoituksia tehdään ja mikä tekee suorituksesta hyvän. Muusikon lapsi saa jo pienenä tukea harjoitteluun ja kodissa on osaamista opettajan valintaan.
Sama se on muillakin aloilla. Lääkäreiden lapset tietävät jo 12-vuotiaana paljon sellaista terveydestä ja sairauksista, mitä muut lapset eivät välttämättä tiedä. Lahjakas matemaatikko on ehkä jo kouluiässä saanut matemaatikkosukulaisilta opastusta ja osannut enemmän kuin muut. Kyse on lahjakkuudesta ja sen periytymisestä, kiinnostuksen kohteista ja myös ihan puhtaasti tiettyjen teemojen parissa vietetystä ajasta. Joissain kodeissa puhutaan pöpöistä ja toisissa infektioriskistä. Joissain kodeissa sanotaan yök kertotaulut, toisissa keskustellaan mökkimatkalla autossa matemaattisista olioista.
Luultavasti myös Oliver Stubbin hakemus on ollut oikeasti hyvä. Hänhän on lapsesta asti ollut mukana kotoisissa ruokapöytäkeskusteluissa, joissa on mukana asioita, mistä moni muu kuulee vasta paljon myöhemmin. Hänelle on esimerkiksi ehkä ihan selvää, että asioita valmistellaan pitkään ennen kuin ne tulevat uutisiin, kun taas meille muille uutiset ovat, noh, uusia asioita jotka tapahtuivat ihan äsken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silti isot ikäluokat huutavat kuorossa että nuoriso laiskaa ja paskaa. todellisuudessa jos et kuulu pieneen hyväosaiseen väestönosaan sukusi puolesta, et enää nykyaikana millään määrällä hakemista saa mitään kesätöitä.
minun nuoruudessa pientä kilpailua oli vain suosituimpiin paikkoihin kuten mediatalot. suorittaviin kesätöihin pääsi (palkan kera) kuka tahansa.
marjojakaan ei pääse poimimaan kun thaikku tulee suomikoululaistakin halvemmaksi
Ei tavallisiinkaan töihin ole kontaktiton motivoitunut AIKUINEN päässyt vuosikausiin. Puhumattakaan ns. eliittiduunarialoista kuten paperikoneet ja ahtaajat, töihin otetaan vain sukua ja näiden tuttuja.
Niin, itse olin kesätöissä 80 luvulla ja nekin paikat meni a) suhteilla tai b) edellisen kesän tuloksella.
Eikä tämän päivän työllistyminen ole siitä muuttunut mihinkään - edelleen kesätöihin otetaan joko tuttu eli työntekijän tuntema sukulainen tai korkeakouluopiskelija niistä sadoista hakijoista yks tai kaks.
Miksi? Siksi, koska sieltä saa motivoituneen. Alle 18 vuotias on nykyään liian valikoiva ja hankalakin työnantajalle loma haluineen eikä osaa ilmoitella, jos ei vaikkapa tulekkaan, kun löyty joku muu homma. Tämä tosin alkoi jo 90 luvulla tämä valikointi ja samaa tekee ntkyään työnantajatkin. Yllättikö? Ei minusta vaan on seuraus 90 luvun valikoivista kesäduunareista. Ennen pääsit, kun hait ja menit, kun aika oli - ja sai tehdä 2 kuukautta, kesä-heinä.
On siinä sekin, että jos vanhempi on auttanut nuorensa töihin, hän kokee olevansa osäaltaan myös vastuussa siitä, että nuori tekee työn hyvin. Kotona siis kysellään, millaista oli ja opastetaan, että pitää toimia näin tai noin. Suututaan jopa, jos nuori tuntuu ottavan työnteon liian huolettomasti. Eli siinä on semmoinen kasvatustyötakuu mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa edelleen sama.
Samaa on ollut aina. En saanut kesätöitä eräästä raksafirmasta ja perusteluna oli nuori ikä, olin 17. Kas kummaa, erään kuntapomon jälkeläinen pääsi samana kesänä töihin siihen firmaan 15-vuotiaana.
Käyttäjä5065 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa edelleen sama.
Samaa on ollut aina. En saanut kesätöitä eräästä raksafirmasta ja perusteluna oli nuori ikä, olin 17. Kas kummaa, erään kuntapomon jälkeläinen pääsi samana kesänä töihin siihen firmaan 15-vuotiaana.
Niin?
Se paikka oli luvattu jo toiselle. Alimpia hanttihommia on vain rajallinen määrä ja alaikäisiä voi käyttää vain rajoitetusti, helppoihin työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5065 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa edelleen sama.
Samaa on ollut aina. En saanut kesätöitä eräästä raksafirmasta ja perusteluna oli nuori ikä, olin 17. Kas kummaa, erään kuntapomon jälkeläinen pääsi samana kesänä töihin siihen firmaan 15-vuotiaana.Niin?
Se paikka oli luvattu jo toiselle. Alimpia hanttihommia on vain rajallinen määrä ja alaikäisiä voi käyttää vain rajoitetusti, helppoihin työtehtäviin.
Tuskin oli luvattu, mutta sopivan tyypin palkkaaminen voi hyödyttää firmaa. Perusteluna oli osaltani juuri nuori ikä, mutta se ei ollutkaan este tämän toisen palkkaamiselle. Tästä on aikaa kymmeniä vuosia.
"Edelleen, millä se kultapossueliitti vaurastuu jos teillä loisilla ei ole rahaa kuluttaa?"
- on sivistymätöntä nimitellä ihmisiä loisiksi. Missä sinut on koulutettu?
Vierailija kirjoitti:
"Edelleen, millä se kultapossueliitti vaurastuu jos teillä loisilla ei ole rahaa kuluttaa?"
- on sivistymätöntä nimitellä ihmisiä loisiksi. Missä sinut on koulutettu?
OIkeastiko kysyt millä se kultapossueliitti vaurastuu? Sillä, että se luo itselleen olosuhteet, jotka mahdollistaa köyhän kansanosan loputtoman riistämisen. Miten Miki Kuusi vaurastuu koko ajan enemmän? Siten, että Wolt kuskit pakotetaan yrittäjiksi, ja maksetaan kitupalkkaa.
Ei eliitti halua kasvaa isoksi, se haluaa pysyä pienenä, ja pienelle eliitille kertyy kyllä varoja ihan tarpeeksi suuren köyhälistön selkänahasta.
kamalaa luettavaa sivutolkulla.vasemmistolaisuus paistaa rivien välistä.se on pelottavaa.
Aina se on ollut noin ja tulee olemaankin. Eihän kukaan palkkaa tuntematonta nuorta pystymetsästä, täytyyhän jollain tasolla olla selvillä kuka töihin tuleva on ja mikä tausta hänellä on. Vanhempien tehtävä on auttaa nuorta alkuun, tietty tässä kuviossa jalkoihin jäävät ikityöttömien vanhempien lapset, heidän täytyy murtautua itse ulos tuosta ketjusta, jos siihen pystyvät.
Mutta vanhempien syyllistäminen lastensa auttamisesta on lapsellista, kukapa ei auttaisi omaa lastaa jos siihen on tilaisuus?
2000-luvun alussa jo oli asiat toisin, ja kyllä siinä täysi-ikää lähestyvänä iski stressiä, että mistä sitä työkokemusta saa, kun joka paikka vaati aikaisempaa kokemusta.
Lopulta onneksi sitten törppäsi, täysi-ikäisenä siis vasta. Mutta vaati aivan hemmetisti hakemuksia jo silloin. Samalla harjoittelua, että miten tehdään hyvä työhakemus, miten valmistaudutaan työhaastatteluun jne. Olihan nuokin oma opettelunsa.
Pääasia, ettei luovuttanut, vaikka pahalta tuntui kun mihinkään ei huolittu. Lopulta tuli se paikka, jossa nähtiin minussa potentiaalia.