Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 15-19 vuotiast lähes yksimielisiä: Kesätyöpaikkoja saavat enää "nepovauvat" suhteilla

Vierailija
16.12.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011688349.html

Jos ei pääse jonon ohi omien vanhempien työpaikalle näiden voimakkaalla lobbauksella, voi 2020-luvulla vain uneksia työpaikasta riippumatta harrastuneisuudesta, osaamisesta tai motivaatiosta.

Kommentit (269)

Vierailija
101/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitäisi aloittaa ihmissuhdetaidot-opiskelu, tai korjaan: ihmissuhdetaitoja pitäisi kaikkien vanhempien kykyjensä mukaan yrittää tuoda lapsensa arkeen pienestä pitäen. 

Hyvät välit ja käytöstavat avaavat monia ovia joista ei ehkä saisi ikinä tietää jos ei olisi avoin ja kiinnostunut muista ihmisistä. Esim 4h-pienyrittäjyys, vapaaehtoistyö kiinnostavissa paikoissa, pyyteetön pieni aktiivisuus voi luoda elämälle uusia mahdollisuuksia joita olisi muuten jäänyt väliin.

Itse olin todella ujo mutta monella tavalla lahjakas lapsi/nuori. Harrastin paljon ja "tunsin" paljon ihmisiä. Mutta koska olin todella ujo en osannut käyttää sosiaalisia taitoja hyväkseni ja tutustua ihmisiin. Mahdollisuuksia oli, mutta ne menivät heille jotka osasivat niihin tarttua.

Koska ihmiset ja ihmissuhteet luovat mahdollisuuksia. Vaikka on nepotismia, hyvä veli-verkostoja mitä lie, aina kannattaa olla rohkea ja yrittää.

Luovuttaminen ja pettymyksien patoaminen ei auta yhtään. 

Yritä jotain muuta, luo uusi suunnitelma.  Älä lannistu.

Vierailija
102/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä paikkaansa. Nuoret lähettelevät netissä hakemuksia ja ihmettelevät missä työt. Omat lapset käyvät paikan päällä kysymässä ja kummallekkin on töitä tullut. Jos ei ensimmäisestä niin sitten seitsemännestä paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla se oli ennenkin, mutta töitä riitti muillekin.

Vierailija
104/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä tulee olemaan rankkaa niille, jotka ovat nyt nuoria ja lapsia. Teollisuus ja tuotanto on jo nyt suurimmilta osin viety pois Suomesta. Tekoäly tulee viemään loputkin työpaikat. 

On ehdotettu yritysverojen nostoa, ja robottiveroa jos ne ai-robotit vievät työpaikat jotta yhteiskunta voisi maksaa työttömyyskorvaukset tai perustulon. Ei ne yritysten omistajat tarvitse määräänsä enempää. Mutta luulen että tähän ei suostuta. Noh, pian ei ole mahdollista nuorten lisääntyä, kun ei ole varaa, niin loppuu tämä hirveys.

Eikö suoraan voitaisi mennä siihen, että valtio pakko-ottaisi yhtiöt, osoittaisi työpaikan tullessasi täysi-ikäiseksi ja joka työstä saisi samaa palkkaa? Samalla kannattavuus yrityksissä saataisiin laskemaan ja kukaan ei enää yrittäisi keksiä parannuksia työmenetelmiin, koska palkkaan se ei vaikuttasi. Kaupoissa olisi sitten runsaasti hyvälaatuista tavaraa, kun yhtiöissä työntekijät innokkaasti tekisivät tuotteita, koska palkan saa teki tai ei. 

Vierailija
105/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ainakaan palkkaisi yhtään vihervasemmistolaista työhön. Kokemukset pelkästään negatiivisia.

Vierailija
106/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuori hajoaa kappaleiksi kun pitäisi jotain työaikoja ja käskyjä noudattaa. Omassa firmassakin on vähennetty rajusti nuorien ottamista koska ei vaan pysty tekemään hvyäntekeväisyyttä.

Vierailija
107/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo Mannerheim sai niin opiskelu- kuin työpaikat vaikutusvaltaisen kummitätinsä avulla. Oli täti keisarin tuttu. Normaalisti suomalainen aatelinen olisi päässyt Pietarissa korkeintaan siivoamaan venäläisten aatelisten paskoja. Ilmiö ei liity Suomeen eikä nykyiseen hallitukseen mitenkään. En ole hallituksen ylin ystävä, mutta näin se vain on aina mennyt.

Keisarillisen Venäjän palveluksessa oli liki 500 suomalaissyntyistä kenraalia ja amiraalin. Eivät he kaikki ole voineet olla keisarin tai keisarinnan tuttuja, toki sotilassukua varmaan useimmat. Tuskin kaikki ovat aloittaneet paskojen siivoajina. Siinä on muuten toinen ala, jossa suhteet merkitsevät vieläkin kohtalaisen paljon.

Vierailija
108/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöiden saanti on ollut viimeiset 20 vuotta hankalaa, mutta toki muuttuu koko ajan hankalammaksi. Itsekin olen joutunut jo 15 vuotta sitten ottamaan vastaan ihan kaiken vastaan mitä saan puhelinmyynnistä siivoustyöhön tunnin työmatkan päässä, jotta saisin edes jotain kokemusta, jolla kivuta elämässä eteenpäin. Kyllä ärsytti kaverit, jotka sai jonkun sukulaiset turvin hyväpalkkaista työtä lyhyen työmatkan päästä. Olen myös hankkinut useamman koulutuksen, jotta voin hakea useammanlaista työtä. Nykyään kun potkut voi tulla yt-kierroksilla ihan kenelle tahansa.

Vierailija
109/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on menty suhteilla. Nyt tosin muuta mahdollisuutta ei enää olekaan. 

Eikä ole. Vaan oma-aloitteisuudella, rohkeudella, älyllä ja käytöstavoilla.

Vierailija
110/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan on varmempi ja luotettavampi työntekijä, jonkun menestyneen tyypin jälkeläinen, joka jo kotona kasvatetaan vastuuntuntoon ja asenteeseen, että töitä pitää tehdä vai joku useamman sukupolven pudokas, joka ajattelee, että menee siitä, mistä on aita matalin? Ei se ole niin, että johtavaan asemaan päässeiden jälkeläiset ovat mitään osaamattomia käsien heiluttelijoita ja ahkerat ja osaavat löytyvät sitten muualta.

-tarkoitatko, että ne työntekijät, siis tavalliset työntekijät, joita on suurin osa työpaikan työntekijöistä, on "osaamattomia käsien heiluttelijoita"?

Ja siksi heidän lapsiaan ei voida ottaa työntekijöiksi vaan ainoastaan johtajien lapsia?

Sen verran mitä olen nähnyt urallaan edenneitä yli 30 vuoden mittaan, niin siihen tarvitaan välillä kyynärpäätaktiikkaa ja paljon paksunahkaisuutta. Lisäksi kykyä verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa ja kykyä sopeutua muuttuvii

En tarkoittanut, sama se on kunnon duunarienkin jälkeläisillä. Vanhemmat tiedetään ahkeriksi ja osaaviksi, niin lapsen uskaltaa palkata. Täällä vain oli puhetta johtajien lapsista, jotka otetaan töihin ja jotka eivät muka osaa mitään. Suhteet ja oikea sukunimi auttaa.

Vierailija
111/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä paikkaansa. Nuoret lähettelevät netissä hakemuksia ja ihmettelevät missä työt. Omat lapset käyvät paikan päällä kysymässä ja kummallekkin on töitä tullut. Jos ei ensimmäisestä niin sitten seitsemännestä paikasta.

Ja kun sanot jollekin, että käy kysymässä, niin tulee vänkytykset vastaan, että se oli silloin se ja nykyään. . .

Vierailija
112/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo Mannerheim sai niin opiskelu- kuin työpaikat vaikutusvaltaisen kummitätinsä avulla. Oli täti keisarin tuttu. Normaalisti suomalainen aatelinen olisi päässyt Pietarissa korkeintaan siivoamaan venäläisten aatelisten paskoja. Ilmiö ei liity Suomeen eikä nykyiseen hallitukseen mitenkään. En ole hallituksen ylin ystävä, mutta näin se vain on aina mennyt.

Keisarillisen Venäjän palveluksessa oli liki 500 suomalaissyntyistä kenraalia ja amiraalin. Eivät he kaikki ole voineet olla keisarin tai keisarinnan tuttuja, toki sotilassukua varmaan useimmat. Tuskin kaikki ovat aloittaneet paskojen siivoajina. Siinä on muuten toinen ala, jossa suhteet merkitsevät vieläkin kohtalaisen paljon.

Tarkoitan sotilasalaa, en paskan siivoajia.

Vierailija
113/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Lähellä olevalla kasvistarhalla oli ongelmia viime kesänä löytää työntekijöitä, koska 1. Eivät tulleet haastatteluun, 2. Jos tulivat, ei osattu edes tervehtiä, 3. Jos perusjutut olivat hallussa, ei vastattu puhelimeen eikä viestiin, että olisi voinut työtä tarjota ja klassinen 4. Ei sitten huvittanutkaan tulla töihin.

Kyllä minun tuntemani teinit ovat saaneet kesätöitä, eikä todellakaan ole suhteita mihinkään.

Vierailija
114/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kesäduunit oli jo ysärillä marjojen poimintaa. Ei puhettakaan muusta.

Siitä vain mansikkatilalle, nehän valittelee että satoa jää pelloille työvoiman puutteen vuoksi

Vierailija
115/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!

Vierailija
116/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisten nepovauvat tuhoavat Suomen, jälki on rumaa. Ei kermaperseillä ole mitään kykyjä eikä osaamista, käy niinkuin kaikissa muissakin yhteiskunnissa, jossa "eliitti" jakaa rikkauksia ja etuoikeuksia toisilleen, sisäsiittoisuus lopulta tuhoaa valtion ja yhteiskunnan.

Suomi on porvareiden johdolla kovaa vauhtia taantumassa kehitysmaaksi.

Vierailija
117/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla slummialueella asuvalla on osaamusta ja varsinkin asenne väärä. Muiden pitäö elättää mut avustuksilla. Fiksut panee oman yrityksen pystyyn.

Vierailija
118/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorilla on vaikeuksia sitoutua heräämään aamulla töihin. Näkyy jo siinä, ettei edes kouluun päästä ennen lounasta.

Vierailija
119/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä mikä on nepovauva mutta ymmärrän tilanteen muuten. työttömyys (kaikenikäisten) on nykyään ongelma.

Esim jos sukunimi on stubb, se osoittaa hyvää motivaatiota harjoittelijan tehtävään, vaikka on vähiten pätevä.

Huvittaa kun olen sattumalta saman niminen kuin tämän ison firman maajohtaja jossa olen töissä. Olen siis rivityöntekijä ja koen että saan jotain omituista kunnioitusta :D

Vierailija
120/269 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on saanut ehkä ensimmäisen kesätyönsä "suhteilla", kun tunnen rekrytoivan esimiehen. Mutta ihan itse hän kuitenkin sitä paikkaa haki ja pääsi. Tämä 14-vuotiaana, 2 viikon tutustu ja tienaa -paikkaan.

Sen jälkeiset työpaikkansa on hakenut ja saanut paikoista, joihin vanhemmilla ei ole mitään suhteita tai joihin lapsi (nyt jo täysi-ikäinen) on itse luonut suhteet (kuten urheiluseuroille tehdyt työt, alaikäisenäkin siis jo).

Viimeisimmässä kesätyössä työnantaja itse tarjosi jatkoksi opiskelukuukausille osa-aikatöitä, ja nyt vähän aikaa sitten tarjottiin myös tulevalle kesälle kesätyötä.

Otsikossa on muuten virhe ikäluokassa. Kysely oli osoitettu 15 - 29-vuotiaille, ei 15 - 19.

Näin se on mennyt omallakin lapsella. Sai ensimmäisen vakituisen työpaikkansa nyt 22-vuotiaana ihan itse luoduilla suhteilla ja vahvalla näytöllä osaamisesta.

Muutenkin on jännä tämä ajatus, että kaikki on töissä sukulaisten paikoissa. Mihin mitään koulutusta sitten enää edes tarvitaan, jos lääkäri tai hoitajakin voi vaan rekrytoida oman lapsen/siskontytön töihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme