Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikki aika voi mennä pelkästään lapsen asioiden hoitoon? Mikä tässä mättää?

Vierailija
15.12.2025 |

Ennen lapsen saamista tein pitkiä työpäiviä, mutta silti jäi paljon vapaa-aikaa. Kotitöihin ei mennyt kuin muutama minuutti päivässä, ja sitten harrastuksiin, ravintola-illallisiin, ystävien tapaamisiin, lenkkeilyyn, sohvalöhöilyyyn, leffojen katsomiseen jne jäi joka päivä monta tuntia.

Nyt minulla on yksi ekaluokkalainen lapsi. Teen lyhennettyä työaikaa. Mutta silti aivan kaikki aika menee lapsen asioiden hoitoon. Mitään vapaata aikaa ei koskaan ole. Ja näin on ollut koko lapsen elämän ajan. Kaikki aika menee siihen, että laita ruokaa lapselle, siivoa tiskejä lapsen jäljiltä, laita taas uudelleen ruokaa lapselle, pyykkää lapsen vaatteita, vaihda lakanoita, viikkaa lapsen puhtaita vaatteita kaappiin, rasvaa monta kertaa päivässä atooppista ihottumaa, huolehdi allergialääkkeitä, auta läksyissä, lue iltasatua, kuskaa harrastuksiin, kuskaa hammaslääkäriin, kuskaa rokotukseen, huolehdi harrastustarvikkeita, talvikenkiä, etsi kadonneita kintaita, parsi puhkikuluneita housujen polvia, etsi kouluun päivän varoitusjalla kiveä ja tyhjää viilipurkkia, tee sitä tätä ja kolmatta ilman taukoja kunnes kaadu sänkyyn ja nukahda, ja sama aamulla taas uusi päivä uudestaan. Ei ole aikaa harrastaa, ei tavata omia ystäviä, ei katsoa leffoja, ei olla tekemättä mitään. Mikä tässä oikein mättää, mitä teen väärin? 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on?

Vierailija
2/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ilmeisesti yksi lapsi. Kolmen lapsen kanssa oli paljon helpompaa. Ihan oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasvattanut parasiitin, jota pitää palvella koko ajan.

Vierailija
4/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ilmeisesti yksi lapsi. Kolmen lapsen kanssa oli paljon helpompaa. Ihan oikeasti.

Vain yksi lapsi on. Jos olisi enemmän, niin ne pitäisi kai seuraa toisilleen, mutta harrastuskuskauksia olisi paljon enemmän. Ja jos kaikki kolme olisi atoopikkoja, niin rasvauksiin menisi kyllä itseltä ikä ja terveys, kun yhdenkin kanssa niihin menee niin paljon aikaa. Ap

Vierailija
5/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 7-vuotiasta lasta pitää olla koko ajan kuskaamassa harrastuksiin ja hammaslääkäriin? Tai vaihtaa lakanoita joka päivä?

Miksi et opeta lasta tekemään kotitöitä? "Siivoat TISKEJÄ lapsen jäljiltä"??? Miksi hän ei laita tiskejään astianpesukoneeseen?

Vierailija
6/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Hän ei ole nykyään enää lapsen elämässä mukana, en ole tästä yhtään tyytyväinen, mutta hänen omista syistään päätti näin samalla kun lähti toisen naisen matkaan lapsen ollessa pieni. Ap

Vierailija
7/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passaat liikaa.Tuoikäinen voi tehdä paljon jo itse.Itselläkin tokaluokkalainen,jonka harrastus vie kyllä aikaa,mutta ehdin kyllä tehdä pitkää työpäivää ja harrastaa omiakin juttuja (lähinnä koirat ja lenkkeily).Syödään kotiruokaa,mutta ei siihen tuntikausia mene päivässä valmistukseen.Viikonloppuna teen pakkaseen valmiiksi niin arkena ei mene kauaa keittiössä.Lapsi osaa kyllä viedä astiat edes tiskipöydälle.

Vierailija
8/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen voi jo alkaa osallistua omien tiskien laittamiseen tiskikoneeseen. Anna rasvatuubi käteen ja hän itse rasvaa itsensä sieltä mihin ylettää. Valvot, että läksyt tulee tehtyä, mutta niissä saa olla virheitä. Neuvot ja auta vain silloin, jos lapsi ei itse ymmärrä.

Pikku hiljaa alkaa jäämään omaakin aikaa. Ekaluokkalaiselle voi myös sanoa, että nyt  äiti katsoo telkkaria puoli tuntia. Mahdollista oma aikasi. Välillä lapsi voi leikkiä kavereiden kanssa.

Vierailija
9/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ekaluokkalainen tarvitse mitään kodin ulkopuolista harrastusta.  Montako kertaa tämä lapsi syö päivän aikana jos tiskausta ja ruuanlaittoa on noin valtavasti?

Vierailija
10/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Hae apteekista locopase repair voidetuubi ja pistä lapsi rasvaamaan itse. Tuo rasva on paljon parempi kuin ns. perusvoiteet. 

Lisäksi muista, että melkoinen osa ruoka-aine allergioista oireilee iholla. Atopiaksi tuomittu ihottuma voi olla kuitenkin allergiaa. Jos allergeeni jää pois, paranee atooppinenkin iho huomattavasti paremmaksi. 

terkuin atoopikko.

Vierailija
11/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 7-vuotiasta lasta pitää olla koko ajan kuskaamassa harrastuksiin ja hammaslääkäriin? Tai vaihtaa lakanoita joka päivä?

Miksi et opeta lasta tekemään kotitöitä? "Siivoat TISKEJÄ lapsen jäljiltä"??? Miksi hän ei laita tiskejään astianpesukoneeseen?

Hammaslääkärit, harrastukset, rokotukset jne kaikki mitä näitä nyt on, on sen verran kaukana kotoa, että lapsi ei voi niihin kulkea itsenäisesti. Ei tietenkään hamnaslääkärissä käydä usein, mutta näitä kaikkia erilaisia vain kertyy joka viikolle jotain. Lapsi tekee joitain kotitöitä itse kyllä. Laittaa oman lautasen ja lasin tiskikoneeseen ja siivoaa omaa huonettaan, vie itse vaatteet pyykkikoriin jne. Niitä tiskejä vain kertyy minullekin hoidettavaksi, kun lapselle täytyy tehdä ruokaa ja siinä tulee kattilatiskiä, paistinpannutiskiä ym (niitä lapsi ei hoida). Ennen lasta en tehnyt juurikaan kotona ruokaa niin ei tullut paljoa tiskiäkään. Ap

Vierailija
12/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä tekemistä ja vastuuta myös lapselle. Esimurkkuikä on lähellä, nyt alkaa olla jo kiire näyttää, että et ole olemassa sen takia, että hänellä olisi palvelija.

Vierailija
13/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että riittävän hyvä on riittävän hyvä. Ei tarvi odottaa itseltä täydellisyyttä.

Aina on hyvä tavoite että lapsesta tulisi mahdollisimman pärjäävä. Mutta vähitellen.

Vierailija
14/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan täällä muutkin valittaneet että Wilma on liian aikaa vievä tsydeemi. 

Mut sulla on ylimääräisenä noi rasvaukset

Vierailija
15/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä tekee meillä noista ainakin puolet + olen oppinut sietämään sotkua + valmisruoka / ravintola on välillä ihan ok.

Vierailija
16/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuonikäisen ihmisen pitäisi osata hoitaa rasvauksensa ihan itse. Kuulostaa vähän pervolta. Äiti on menettänyt puolisonsa ja yrittää nyt väkisin paapoa ja passata lasta.

Vierailija
17/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali 7-vuotias vie itse likaiset astiansa tiskikoneeseen tai ainakin tiskipöydälle, likaiset vaatteensa pyykkikoriin, viikkaat puhtaat vaatteensa kaappiin ja siivoaa huoneensa. Ongelma on siinä, että kun sinulla on vain yksi lapsi, olet tottunut passaamaan häntä liikaa.

Vierailija
18/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuonikäisen ihmisen pitäisi osata hoitaa rasvauksensa ihan itse. Kuulostaa vähän pervolta. Äiti on menettänyt puolisonsa ja yrittää nyt väkisin paapoa ja passata lasta.

Kuule, ihan lääkärin määräyksestä hoidan lapsen rasvaukset, lapsi nimittäin ei niitä itse hoida ja jonkun on pakko hoitaa. Ei kyse ole paapomisesta vaan lääkärin määräämästä saurauden hoidosta. Ap

Vierailija
19/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onk8 tämä lapsi ihan normaali vai nepsy?

Vierailija
20/40 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onk8 tämä lapsi ihan normaali vai nepsy?

On nepsy. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän