Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikki aika voi mennä pelkästään lapsen asioiden hoitoon? Mikä tässä mättää?

Vierailija
15.12.2025 |

Ennen lapsen saamista tein pitkiä työpäiviä, mutta silti jäi paljon vapaa-aikaa. Kotitöihin ei mennyt kuin muutama minuutti päivässä, ja sitten harrastuksiin, ravintola-illallisiin, ystävien tapaamisiin, lenkkeilyyn, sohvalöhöilyyyn, leffojen katsomiseen jne jäi joka päivä monta tuntia.

Nyt minulla on yksi ekaluokkalainen lapsi. Teen lyhennettyä työaikaa. Mutta silti aivan kaikki aika menee lapsen asioiden hoitoon. Mitään vapaata aikaa ei koskaan ole. Ja näin on ollut koko lapsen elämän ajan. Kaikki aika menee siihen, että laita ruokaa lapselle, siivoa tiskejä lapsen jäljiltä, laita taas uudelleen ruokaa lapselle, pyykkää lapsen vaatteita, vaihda lakanoita, viikkaa lapsen puhtaita vaatteita kaappiin, rasvaa monta kertaa päivässä atooppista ihottumaa, huolehdi allergialääkkeitä, auta läksyissä, lue iltasatua, kuskaa harrastuksiin, kuskaa hammaslääkäriin, kuskaa rokotukseen, huolehdi harrastustarvikkeita, talvikenkiä, etsi kadonneita kintaita, parsi puhkikuluneita housujen polvia, etsi kouluun päivän varoitusjalla kiveä ja tyhjää viilipurkkia, tee sitä tätä ja kolmatta ilman taukoja kunnes kaadu sänkyyn ja nukahda, ja sama aamulla taas uusi päivä uudestaan. Ei ole aikaa harrastaa, ei tavata omia ystäviä, ei katsoa leffoja, ei olla tekemättä mitään. Mikä tässä oikein mättää, mitä teen väärin? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun päivä ekaluokkalaisen kanssa:

aamu:

Aamupalan valmistelu ja lasten herättely samalla kun keitän kahvit ja pesen hampaat

Varmistan että ekaluokkalainen pukeutuu samalla kun itse menen pukeutumaan

Yhdessä aamupalalla, sen jälkeen ekaluokkalainen hampaanpesulle (pesee itse)

Muistutan retkieväistä, lapsi tehnyt itse jääkaappiin. Lapsi tuo vesipullon avattavaksi, vaihtaa itse veden. Muistutan korkista.

Lapsi pukee ulkovaatteet. Muistutan bussikortista. Lapset lähtevät kouluun.

Aloittelen työpäivää kotona. Saan lapselta viestin että ekaluokkalaisen eväät jäivät kotiin. Koska päivässä on tänään tilaa, vien eväät koululle. (Huom. Tämä absoluuttinen poikkeus. Yleensä en ehdi enkä juokse asioita, tänään olin etätöissä kotona ja eka palaveri alkoi myöhään.)

Iltapäivä:

Lapsi tulee koulusta, vaihdetaan kuul

Ekaluokkalaisen hammaspesu pitää vielä valvoa ja varmistaa. Ei osaa vielä pestä hammaslääkärin ohjesäännön mukaan. 

Vierailija
42/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onk8 tämä lapsi ihan normaali vai nepsy?

Onko lapsen äiti normaali vai nepsy? 

Kuormituksesta päätellen tuo jälkimmäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nepsy. Ap

Onko isä palannut takaisin a f r i k k a a n uuden nuorikkonsa kanssa?

Vierailija
44/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää lanka on ollut täällä aiemminkin, eri otsikolla.

Ei ollut minun kirjoittamani. Ehkä joku muukin on samassa tilanteessa kuin minä. Ap

Juu,  paljon on suomalaisia nepsylasten yh-äitejä, kun lasten isät palanneet takaisin savannille tai lähteneet siementämään uusia naisia. 

Vierailija
45/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nepsy. Ap

Sama tuli itselläkin mieleen, suomalaiset naiset jätetään yksin huolehtimaan näistä usein vielä kehitysvammaisistakin lapsista. 

Vierailija
46/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää lanka on ollut täällä aiemminkin, eri otsikolla.

Ei ollut minun kirjoittamani. Ehkä joku muukin on samassa tilanteessa kuin minä. Ap

Juu,  paljon on suomalaisia nepsylasten yh-äitejä, kun lasten isät palanneet takaisin savannille tai lähteneet siementämään uusia naisia. 

Voi ap, sua on huijattu pahasti:(

Voimia!

Vierailija
47/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nepsy. Ap

Sama tuli itselläkin mieleen, suomalaiset naiset jätetään yksin huolehtimaan näistä usein vielä kehitysvammaisistakin lapsista. 

Kuule kyllä suomipoikakin osaa sujuvasti hylätä lapsensa.

Vierailija
48/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla mene, vaikka on kaksi lasta. Mutta en suoritakaan äitiyttäni hampaat irvessä enkä uhriudu siitä että elämäni on nyt erilaista kuin lapsettomana.

Vierailija
49/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität aivan liikaa. Ensimmäinen virhe oli jäädä yksinhuoltajaksi. Jos toinen vanhempi ottaisi lapsen edes joka toinen viikonloppu tavalliseen tapaan, voisit tehdä muutakin.

Virhe on se, että olet tehnyt lapsestasi elämäsi keskipisteen. Jos sinä tulet onnelliseksi sillä, että palvelet taukoamatta lastasi, niin mikäpä siinä, oma on valintasi. Mihin ihmeen harrastukseen pitää 7-vuotiasta kuskata monta kertaa viikossa?

Sille et voinut mitään eikä se ole sinun väärin tekemistä, että lapsesi on sellainen kuin on. Normaali 7-vuotias olisi jo koulussa ekaluokalla ja osaisi paljon muutakin kuin rasvata ihoaan.

Ei kai kukaan oikeasti kouluun mitään viilipurkkeja ja kiviä kanna. Kiviä on koulussakin, ja viilipurkin sijasta käytetään sitä, mitä sattuu löytymään. Kuvitteleeko ap tosiaan kaikkien vanhempien edes lukevan wilmaa joka päivä?

Ruoka kannattaa opetella valmistamaan yhden astian taktiikalla. Ensin ruskistat kattilan pohjalla jauhelihan, sen jälkeen lisäät vettä, perunoita ja juureksia ja siinä sinulla valmistuu jauhelihakeitto. Tai mätät vuokaan perunasipulisekoitteen, tonnikalapurkin ym. ja työnnät sen uuniin. Viikonloppuisin sitten vaativampia ruokia - yhdessä lapsen kanssa.

Vierailija
50/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta on eikä ole ollut tuollaista rumbaa. Hammaslääkäreitä ja rokotuksia ei ole ollut jatkuvasti. Lapset on itse toimineet ja etsineet tavaransa, laittaneet välipalaa, huolehtineet tiskit koneeseen, tehneet läksyt ym. 

Omat lapseni ovat lähteneet yksi kouluun ja tulleet yksin koulusta. Viikonloppuisin ovat pystyneet olla yksin pari tuntia. Kavereita ovat tavanneet päivittäin ja ulkona leikkineet. Eivöt ole sisällä kököttäneet äidin viihdytyspalvelussa. Ihmettelen tuota sinun toimintaasi. Vaikuttaa, että sinun pitäisi antaa lapselle tilaa, kun itselläsi ei ole edes taukoa. 

Vierailija
51/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet nyt äiti ja se on tällä hetkellä tärkein tehtäväsi.  Keskity siihen.  Muutaman vuoden päästä huomaat, miten nopeasti lapsi on kasvanut ja itsenäistynyt.  Sitten on taas runsaasti aikaa omille harrastuksille.  Elämä lapsen kanssa ei ole samanlaista, kuin ilman lapsia.  Olisi vain kannattanut tehdä useampi lapsi samaan syssyyn, kun nyt kaikki aika menee tuohon yhteenkin.  Se on sitä lapsiperhearkea, joka menee ohi yllättävän nopeasti.

Vierailija
52/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen eikö lapsella ole mitään omaa aikaa, omaa leikkiä, kavereita. Hyysäät ympärillä kuin kanaemo. 

Vierailija
53/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo normaalia ole, lapsi on jo kuitenkin seitsemän. Eikä atooppista ihoa pidä rasvata kuin illalla. Itse olet passannut lapsesi tuohon pisteeseen. Onneksi itsellä on vain neljä jää aikaa muuhunkin 

Vierailija
54/54 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo normaalia ole, lapsi on jo kuitenkin seitsemän. Eikä atooppista ihoa pidä rasvata kuin illalla. Itse olet passannut lapsesi tuohon pisteeseen. Onneksi itsellä on vain neljä jää aikaa muuhunkin 

Hohhoijakkaa taas, atooppista ihoa rasvataan vaikka tunnin välein, jos on tarve. Sääli lapsiasi, kun on noin tyhmä vanhempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi