Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei (koskaan) jaksa tulla vanhemmilleni jouluna

Vierailija
15.12.2025 |

5 min matkan päähän ja ihan vain jouluaterian syöminen kyseessä.

On niin väsynyt töistä kuulemma, no yllätys, kun vapaaehtoisesti tekee 10-12h päiviä.

Tunnen olevani niin täydellinen itsestäänselvyys kuin voin olla, kun tuon vertaa ei voi vaivaa nähdä suhteen eteen.

Ja ei, ei tule tapaamaan vanhempiani muulloinkaan vuoden aikana.

Hävettää kun monesti vanhempani ovat ostaneet lahjoja hänelle yms. ja ihmetelleet, miksei hän tule. Joudun selittämään aina hänen puolestaan, joka ottaa päähän.

En tiedä, mikä pointti tässä kirjoituksessa oli. Kai se, että olenko todellakin itsestäänselvyys, kuten minusta tuntuu?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies haluaisi viettää rauhallisen kotijoulun, minä haluan sukujoulun vanhemmillani. 

Testattiin kerran se "rauhallinen" kotijoulu. Mies veti lonkkaa sohvalla ja minä raadoin jouluateriaa, katoin pöytää, hoidin tiskit jne. Ei ollut rauhasta tietoakaan. No jouluruokien teko oli toki oma valinta, mutta kyllä olisi sapettanut viettää joulua kuten mitä tahansa viikonloppua.

Minä valitsen joulun sukulaisten kanssa, mies jääköön yksin kotiin. Tiedän ettei häntä kiinnosta muutkaan juhlat eikä sukuni seura. En minäkään ilosta pompi kun hänen sukunsa pari kertaa vuodessa tavataan.

Äiti passaa kotona ja saa teininä pötkötellä ja marista.  Onhan se mukavampi kuin yrittää itse kokata jos ei ees osaa.

Vierailija
42/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies haluaisi viettää rauhallisen kotijoulun, minä haluan sukujoulun vanhemmillani. 

Testattiin kerran se "rauhallinen" kotijoulu. Mies veti lonkkaa sohvalla ja minä raadoin jouluateriaa, katoin pöytää, hoidin tiskit jne. Ei ollut rauhasta tietoakaan. No jouluruokien teko oli toki oma valinta, mutta kyllä olisi sapettanut viettää joulua kuten mitä tahansa viikonloppua.

Minä valitsen joulun sukulaisten kanssa, mies jääköön yksin kotiin. Tiedän ettei häntä kiinnosta muutkaan juhlat eikä sukuni seura. En minäkään ilosta pompi kun hänen sukunsa pari kertaa vuodessa tavataan.

Sinkkuna on kivempi olla kuin kuolleessa lapsettomassa liitossa.  Kun äitiäkin on vielä ikävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vietän rauhallisen kotijoulun. Syön edellisenä yönä paistunutta kinkkua, lämmitän laatikoita ja vetelen niitä naamaani. Kuuntelen jouluisia kappaleita Qobuzista ja vedän lonkkaa. 

Sähkökuuseen sentään sytytän valot ja sytytän kynttilän.

Täydellinen rauha vallitsee ilman sukulointeja ja muuta stressaavaa hössötystä. Kukaan ei vaadi mitään, eikä riitele.

M.59

Vierailija
44/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset jatkuvat ylityömäärät eivät normaalissa yrityksessä onnistu. Viimeistään työsuojelu puuttuu tilanteeseen. 

Vierailija
45/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha selvä, sinä siis otat itseesi kun ei lähde vanhempiesi luo ? Etkö osaa sanoa että tekee pitkää päivää töissä eikä jaksa tulla ? No häpeä itseäsi älä miestä. En minäkään lähtisi 

No kyllä olen sanonut, mutta ihmettelevät silti. Että koskaan ei jaksa tulla, vuodesta toiseen

En jaksa enää empatisoida miehen itse aiheuttamaa työuupumusta, kun tosiaan vapaaehtoisesti painaa pitkää päivää vuodesta toiseen.

Ap

Vierailija
46/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha selvä, sinä siis otat itseesi kun ei lähde vanhempiesi luo ? Etkö osaa sanoa että tekee pitkää päivää töissä eikä jaksa tulla ? No häpeä itseäsi älä miestä. En minäkään lähtisi 

No kyllä olen sanonut, mutta ihmettelevät silti. Että koskaan ei jaksa tulla, vuodesta toiseen

En jaksa enää empatisoida miehen itse aiheuttamaa työuupumusta, kun tosiaan vapaaehtoisesti painaa pitkää päivää vuodesta toiseen.

Ap

Yrittäjä? Onko velkaa?

Vierailija
47/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole edes oman sukuni kanssa tekemisissä, äidin tai isän. Väkisin ei ketään laiteta muottiin. 

Vierailija
48/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että on ylitöissä eikä naisissa?

Joka tapauksessa, onneton moukka.

Vierailija
49/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että on ylitöissä eikä naisissa?

Joka tapauksessa, onneton moukka.

Peliriippuvuus, muut seksisuhteet, päihteet...

Vierailija
50/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyllä mies niiden kolmen pyhäpäivän aikana jaksaa esim. kavereitaan tavata.

Ap

Kavereiden tapaaminen on kivaa ja tuo energiaa. Appivanhempien tapaaminen on kuin ylimääräinen työpäivä.

Vierailija
51/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naisella migreeni aina kun pitäisi anoppia tavata onko hän moukka. 

Vierailija
52/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyseessä on vakava, yli 10 v suhde ja asumme yhdessä. Minusta vakavaan suhteeseen kuuluu kumppanin perheen tapaaminen edes kerran vuodessa. Pyyntö ei minusta ole kohtuuton, kun välimatka on lyhyt, eikä tarvitse tehdä jotain päivän reissua toiselle paikkakunnalle, mikä olisi ihan eri asia.

Oudolle tuntuu aina selittää porukoille, että sinne mies jäi yksinään kotiin istumaan, ei sillä mitään tekemistä ollut. Ei vain halua nähdä teitä.

Ap

Ei kuulu.

Käytkö sinä yhtä hanakasti omilla appivanhemmillasi?

Yhden kerran vuodessa istua ehkä tunti syömässä, se on hanakasti käymistä???

Vierailija
53/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oNhan tuo nyt outoa. Oletko koskaan vaatinut syytä, että miksei mies taas jaksa? Jouluhan on joka vuosi, että sanot sille, että alkaa huilimisen ajoissa, että jaksaa lähteä jouluaterian syömään!. ;)

En huomannut, että onko joulua vietetty miehen vanhemmilla.. ja missä väleissä ovat. Vai onko heitä enää.

Vierailija
54/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oNhan tuo nyt outoa. Oletko koskaan vaatinut syytä, että miksei mies taas jaksa? Jouluhan on joka vuosi, että sanot sille, että alkaa huilimisen ajoissa, että jaksaa lähteä jouluaterian syömään!. ;)

En huomannut, että onko joulua vietetty miehen vanhemmilla.. ja missä väleissä ovat. Vai onko heitä enää.

No joka kerta. Vastaus on sama "en jaksa. Haluan olla joulun kotona".

Ap

Vierailija
55/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, en minäkään jaksaisi. Haluaisin suhteen ilman minkäänlaista sukulointi"pakkoa" - kumpikin hoitakoon oman tonttinsa (eli tavatkoon itse omia sukulaisiaan).

N32

Vierailija
56/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri taannoin kertoi, että hänen miehensä ei tule koskaan sisälle kunnolla, kun vanhemmillaan yms. käyvät. Mies istuu eteisen jakkaralla takki päällä ja osallistuu sieltä. Myös jouluaatton ja näillä on viisi lasta. 

Mä menin aivan hämilleni Kyllähän tuo meillä istuu keittiössä ja särpii kahvia. Mitään ei koskaan syö, mutta kahvia kuluu ja takki päällä. Ihan sama kumpi meillä aikuisista on kotona, niin voipi parikin tuntia olla ja höpötellä.

Me ollaan kuulemma ainoa paikka, jossa voi olla rennosti - sen miehen mukaan. Yhä oudommaksi meni, kun olen kaverilla viettänyt lapsuudessakin aikoja, rentoa porukkaahan ne ovat. Eivät kuulemma tarpeeksi. Liikaa vaatimuksia ja perinteitä. Jätkä siis istuu eteisessä jollain jakkaralla usean tunnin ja juo vaan kahvia! Ei ota ruokaa tms. vaikka samaa ruokaa syö, kun anoppi pakkaa kotiin mukaan. Saakeli, että hävettäis jos olisin tuommoisen tyypin itse valinnut lasteni isäksi. Mitähän ne lapsetkin miettii, kun isä vaan murahtelee eteisessä. :

Jotkut ihmiset vaan ovat outoja! :D

Vierailija
57/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on serkku, joka on ollut yhdessä vaimonsa kanssa 10 vuotta. Vaimo on tänä aikana tavannut serkkuni vanhemmat eli appivanhemmat vain kolme kertaa. Ja he siis asuvat 2h ajomatkan päässä ja serkkuni käy aika usein vanhempien luona viikonloppuisin.

Vierailija
58/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on serkku, joka on ollut yhdessä vaimonsa kanssa 10 vuotta. Vaimo on tänä aikana tavannut serkkuni vanhemmat eli appivanhemmat vain kolme kertaa. Ja he siis asuvat 2h ajomatkan päässä ja serkkuni käy aika usein vanhempien luona viikonloppuisin.

No eivät sentään 5min päässä, kuten minun vanhempani..

Ap

Vierailija
59/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä se on ellei ollenkaan tälläsessä voi joustaa toisen vuoksi.

Ei tuo ole reilua ja erittäin epäkohteliasta.

Kertoo miehen prioriteeteista, eli kaverit on ensin, sitten ehkä sinä, jossain sielä kaukana listalla. Ensin on työ, sitten oma napa, sitten kaverit.

Pitäisi sanoa hälle että ei käy näin tämä toiminta.

Sinä olet väsynyt sitten kun seksiä tai laittamaasi ruokaa on vailla. Se on aina kahden kauppa. Vedä omat rajasi.

Vierailija
60/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on jo iäkkäät vanhemmat, kyllä  ihan peruskohteliaisuuteen kuuluu edes lyhyt käynti heidän luonaan kun matkakaan ei ole pitkä. Tuo en jaksa, tarkoittaa että ei huvita, ei nappaa vanhusten seura, haluan maata kotona soffalla ja juoda kaljaa. 

Tuollaiset tollot ovat yleensä huonosti kasvatettuja,  juntteja joilla ei ole mitään normaaleja käytöstapoja. Keskenkasvuisia mies uunoja tai sitten voi tietysti olla myös neuroepätyypillisiä. Itse kauan sitten tapailin hetken aikaa erästä komistusta , mutta oli sillä jollakin tapaa vissiin jotain autistin piirteitä koska hänelle kaikenlainen normaali sosiaalinen kanssakäyminen oli mahdotomuus, mm toisten seurassa syöminen . Töissään pärjäsi hyvn, mutta ihmisten kanssa sellainen perus-kanssakäyminen oli ihan myrkkyä. No , itselleni ei tuollainen käy. 

Veikkaan ap, että ukkosi taitaa olla muutenkin vähän outo. Älä turhaan selittele vanhemmillesi, sano suoraan että miehesi on yksinkertaisesti tollo tällaisissa asioissa, ei osaa olla ihmisten kanssa. Kyllä vanhempasi ovat varmaan sen jo tajunneet ajat sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi