Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei (koskaan) jaksa tulla vanhemmilleni jouluna

Vierailija
15.12.2025 |

5 min matkan päähän ja ihan vain jouluaterian syöminen kyseessä.

On niin väsynyt töistä kuulemma, no yllätys, kun vapaaehtoisesti tekee 10-12h päiviä.

Tunnen olevani niin täydellinen itsestäänselvyys kuin voin olla, kun tuon vertaa ei voi vaivaa nähdä suhteen eteen.

Ja ei, ei tule tapaamaan vanhempiani muulloinkaan vuoden aikana.

Hävettää kun monesti vanhempani ovat ostaneet lahjoja hänelle yms. ja ihmetelleet, miksei hän tule. Joudun selittämään aina hänen puolestaan, joka ottaa päähän.

En tiedä, mikä pointti tässä kirjoituksessa oli. Kai se, että olenko todellakin itsestäänselvyys, kuten minusta tuntuu?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat eivät osta sulle kaikki lahjat? Miksi pakonomaisesti yrittävät tavoittaa miehen, joka ei halua suhdetta sukulaisiisi tai kiusallisia tilanteita. Ei ehdi ja jaksa. Miehellä oma äiti ja isä. Sukua.

Vierailija
82/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole käynyt kertakaan vanhempieni luona jouluna. Isäni arvosteli miestäni alkuaikoina kun alettiin seurustelee että se on varmaan alkoholisti koska oli työtön joskus 15 vuotta sitten. Mieheni siitä suuttui ja sanoi ettei halua koskaan nähdä vanhempiani. Eikä ole koskaan tullut mukaan mihinkään juhliin missä vanhempani on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei ole käynyt kertakaan vanhempieni luona jouluna. Isäni arvosteli miestäni alkuaikoina kun alettiin seurustelee että se on varmaan alkoholisti koska oli työtön joskus 15 vuotta sitten. Mieheni siitä suuttui ja sanoi ettei halua koskaan nähdä vanhempiani. Eikä ole koskaan tullut mukaan mihinkään juhliin missä vanhempani on.

Onko isäsi pyytänyt anteeksi tätä arvosteluaan?

Vierailija
84/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta vuotta olitte olleet yhdessä, kun tämä asia alkoi sinua häiritsemään? 

Oltaiskohan 5 vuotta oltu yhdessä, kun alkoi kieltäytymään, ettei jaksa. Parit kerrat ajattelin, että ok, jos ei nyt jaksa, mutta kyllä se varmaan jo 3v sitten alkoi todella häiritä.

Ekat 2 tai 3 joulua oltiin molemmat omien vanhempien luona, ei asuttu yhdessä, asia ok. Sitten pari kertaa taisi tulla mukaani ja sitten alkoi ehdoton kieltäytyminen.

Viimeiset varmaan just 4 tai 5 joulua oma perheensä onkin ollut reissussa, niin hän on jäänyt yksinään kotiin istumaan

Ap

Vierailija
85/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko isäsi pyytänyt anteeksi tätä arvosteluaan?

Ei minun mielestä mutta se tuskin auttaisi.

Vierailija
86/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun mies ei vaan välitä joulusta tai sinun lapsuuden perheen joulunviettotapa ei ole rentoa hänen mielestä.Itse olen senverran introvertti,että joulu ( kuvitteellisen) puolison suvun kesken veisi voimia niin paljon,että tarvitsisin viikon loman ilman ihmisiä.

Olen itsekin introvertti, mutta ei noin tunnin ajan ruokapöydässä istuminen kyllä minua noin pahasti kuormita.

Ap

Vierailija
87/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyseessä on vakava, yli 10 v suhde ja asumme yhdessä. Minusta vakavaan suhteeseen kuuluu kumppanin perheen tapaaminen edes kerran vuodessa. Pyyntö ei minusta ole kohtuuton, kun välimatka on lyhyt, eikä tarvitse tehdä jotain päivän reissua toiselle paikkakunnalle, mikä olisi ihan eri asia.

Oudolle tuntuu aina selittää porukoille, että sinne mies jäi yksinään kotiin istumaan, ei sillä mitään tekemistä ollut. Ei vain halua nähdä teitä.

Ap

Ei vakavaan suhteeseen tarvitse kuulua mitään tuollaista. Oma mieheni ei ole koskaan lähtenyt minnekään ns näytille tai edustamaan. Ei ole hänen juttunsa, eikä tarvitse olla. Anna miehesi olla vapaa oma itsensä. 

Vierailija
88/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että on ylitöissä eikä naisissa?

Joka tapauksessa, onneton moukka.

Peliriippuvuus, muut seksisuhteet, päihteet...

Tottakai. Eihän mitenkään voi olla ettei vaan jaksa tai kiinnosta.

Vierailija
89/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otapa asia puheeksi. Kerro suoraan että sinulle tulee väheksytty olo ja koet että sinua ei arvosteta. Jos ei kerran tai kaksi jaksa töiden jälkeen lähteä nii  se on ihan ymmärrettävää mutta joka kerta tuohon vetoaminen ei kyllä käy. Paitsi jos et itse ole  valmis tekemään miehen vuoksi mitään niin sitten tuo on aika oikeutettua.

Vierailija
90/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyseessä on vakava, yli 10 v suhde ja asumme yhdessä. Minusta vakavaan suhteeseen kuuluu kumppanin perheen tapaaminen edes kerran vuodessa. Pyyntö ei minusta ole kohtuuton, kun välimatka on lyhyt, eikä tarvitse tehdä jotain päivän reissua toiselle paikkakunnalle, mikä olisi ihan eri asia.

Oudolle tuntuu aina selittää porukoille, että sinne mies jäi yksinään kotiin istumaan, ei sillä mitään tekemistä ollut. Ei vain halua nähdä teitä.

Ap

Ei vakavaan suhteeseen tarvitse kuulua mitään tuollaista. Oma mieheni ei ole koskaan lähtenyt minnekään ns näytille tai edustamaan. Ei ole hänen juttunsa, eikä tarvitse olla. Anna miehesi olla vapaa oma itsensä. 

No siltä se tuntuukin, että hän haluaa olla vapaa, eikä vakavassa suhteessa kanssani

Ap

Vierailija
91/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut monta joulua istumaan muijani sukulaisten luona. Hitto siellä on tylsää ei edes kaljaa tarjota. Nyt en mene tänä vuonna.

Vierailija
92/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otapa asia puheeksi. Kerro suoraan että sinulle tulee väheksytty olo ja koet että sinua ei arvosteta. Jos ei kerran tai kaksi jaksa töiden jälkeen lähteä nii  se on ihan ymmärrettävää mutta joka kerta tuohon vetoaminen ei kyllä käy. Paitsi jos et itse ole  valmis tekemään miehen vuoksi mitään niin sitten tuo on aika oikeutettua.

Joo. Kyllä se on nyt viimeisen vakavan keskustelun paikka.

Olen mielestäni tehnyt paljonkin, itse vierailen hänen sukulaisten luona, koska se nyt vain on kohteliasta ja kuuluu vakavaan suhteeseen, teen suunilleen kaikki kotityöt kun hän ei niitäkään jaksa, jne.

Ap

Vierailija
93/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut monta joulua istumaan muijani sukulaisten luona. Hitto siellä on tylsää ei edes kaljaa tarjota. Nyt en mene tänä vuonna.

No tämä onkin ihan oikeutettua kun olet siellä jo monena jouluna käynyt. 

Vierailija
94/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No siltä se tuntuukin, että hän haluaa olla vapaa, eikä vakavassa suhteessa kanssani

Ap

Hmm, pidät siis edustamista sitoutumisen mittarina? Luulen, ettet ymmärrä miehestäsi jotakin hyvin olennaista. 

Vierailija
95/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oNhan tuo nyt outoa. Oletko koskaan vaatinut syytä, että miksei mies taas jaksa? Jouluhan on joka vuosi, että sanot sille, että alkaa huilimisen ajoissa, että jaksaa lähteä jouluaterian syömään!. ;)

En huomannut, että onko joulua vietetty miehen vanhemmilla.. ja missä väleissä ovat. Vai onko heitä enää.

No joka kerta. Vastaus on sama "en jaksa. Haluan olla joulun kotona".

Ap

No kokeile tätä vastausta: "selvä,  me ollaan sovittu että käydään sitten vaikka uudenvuodenpäivänä pikaisesti kahvilla. Se varmaan sopii kun olet saanut joulun levätä kotona?"

Katso miten mies kiemurtelee tuosta ulos. 

Jos vanhempasi ovat kohdelleet miestäsi huonosti niin ymmärrän ettei halua vierailla. Mutta jos ovat kohdelleet hyvin tai ainakin neutraalisti niin onhan tuo aika tylyä mieheltä sekä sinua että vanhempiasi kohtaan. Sanoisin että aika iso red flag.

Vierailija
96/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kyllä se on nyt viimeisen vakavan keskustelun paikka.

Olen mielestäni tehnyt paljonkin, itse vierailen hänen sukulaisten luona, koska se nyt vain on kohteliasta ja kuuluu vakavaan suhteeseen, teen suunilleen kaikki kotityöt kun hän ei niitäkään jaksa, jne.

Ap

Mitä saat tuosta suhteesta?

Itselle tulee kaikesta kertomastasi tunne että miehellä on sivusuhde ja viis veisaa sinusta tässä vaiheessa. Selittää sen kauhean työnteon ja kiireet. Ja sen ettei halua tavata pettämänsä naisen vanhempia.

Vierailija
97/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin eksän kanssa 16 vuotta yhdessä, mutta en käynyt kertaakaan appivanhemmilla jouluna. Alussa kävin kerran vuodessa kesällä, sitten joka toinen vuosi ja viimeiseen neljään vuoteen en käynyt kertaakaan. He kyllä olivat meille tervetulleita ja kävivät vähintään kaksi kertaa vuodessa.Joulut halusin ehdottomasti viettää kotona enkä lähteä yhtään mihinkään. 

Vierailija
98/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako kuitenkin tulla kasvoillesi tai rinnoillesi? Sehän suhteessa on tärkeintä.

Vierailija
99/110 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuinka omaan korvaani tuollainen kuulostaa niin käsittämättömältä ja vastenmieliseltä, että en voi kuvitella että suhteenne olisi muutenkaan miltään osin hyvä. 

Vai onko? Mitä hyvää miehessä ja parisuhteessasi on?

Vaikea uskoa että viestistäsi välittyvä surkea kommentointi, huonot käytöstavat, väliinpitämättömyys ja yleinen laiskuus ja velttous eivät olisi läsnä kaikissa muissakin tilanteissa ihan jokaisena päivänä, ei vain jouluisin. 

Vierailija
100/110 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä onkin ihan oikeutettua kun olet siellä jo monena jouluna käynyt. 

No niinhän kävi ap:n mieskin ennen kuin alkoi kieltäytymään? Menettääkö jossain vaiheessa oikeutensa olla lähtemättä jos on jättänyt väliin liian monta peräkkäistä jouluvierailua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä