Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen uusi työtön/köyhä, neuvokaa mitä kaikkea saan laittaa Kelan piikkiin?

Vierailija
15.12.2025 |

Vanhat kehäketut neuvokaa aloittelijaa mitä kaikkea menee Kelalle läpi

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, sähköt, vedet, murkinat. Nuo nyt ainakin ens alkuun. 

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Vierailija
22/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa se Kela Gold...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista voi hakea, mutta on ihan toinen juttu, mitä saa. Kun olet ollut tähän saakka töissä, sinulla on oletettavasti hankittuna kaikki, mitä tuossa edellä on "neuvottu". 

Muista, että joudut maksamaan osan vuokrasta itse. Hyvin harva saa koko vuokraa. Lääkkeistä voi saada vain reseptilääkkeitä, eikä niitäkään kaikkia. Jos päädyt toimeentulotuen saajaksi, veronpalautuksistasi saat pitää 50 euroa, loput ottaa Kela. 

Jos olet trolli, toivon, että pääset maistamaan todellisuutta pian eli joudut Kelan armoille. 

Vierailija
24/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Kela tai sosiaalitoimi voi myöntää maksusitoumuksia ruokakauppaan erityisesti kiireellisissä hätätilanteissa, kun henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämämättömiä elintarvikkeita, ja ne ovat osa perustoimeentulotukea ja pienentävät tilille maksettavaa tukisummaa, mutta ne on tarkoitettu vain peruselintarvikkeisiin, ei herkutteluun tai taloustarvikkeisiin. 

Vierailija
25/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla rahaton, jos olet jäänyt äskettäin työttömäksi. Tai sitten olet sössinyt raha-asiasi pahasti. 

Vierailija
26/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan, olen itse niitä saanut monta kertaa kun olen ryypännyt kaikki rahani.

Vierailija
27/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle Kela maksoi juuri silmälasit jotka maksoi yhteensä 1500€, sitten kela maksoi resepti lääkkeen jolla olisi hintaa 200€/kk, tähän päälle sitten vielä kaikki asumiskulut ja noin 600€/kk ruokarahaa tilille.

Nyt on aika paksua sitä itseään.

Tämä ei ole tästä todellisuudesta. Kunhan on päästä keksitty.

Vierailija
28/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mutta monet ei osaa hakea niitä tai niitä ei myönnetä kaikille.

Vierailija
29/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae heti täydentävää tukea kunnalta vaikka pesukoneeseen, sano että vaha meni rikki joten saat 250 euroa. Polkupyörä varastettiin niin saat 100 euroa,

Vierailija
30/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela tai sosiaalitoimi voi myöntää maksusitoumuksia ruokakauppaan erityisesti kiireellisissä hätätilanteissa, kun henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämämättömiä elintarvikkeita, ja ne ovat osa perustoimeentulotukea ja pienentävät tilille maksettavaa tukisummaa, mutta ne on tarkoitettu vain peruselintarvikkeisiin, ei herkutteluun tai taloustarvikkeisiin. 

Vähennetään tilille tulevasta käyttö rahasta. Eli ei Kela niitä ruokia erikseen maksa.

Ja tuo ei tosiaankaan ole mikään automaatio, että Kela suostuisi tuohon. Tavallisesti käskevät ruokajonoon, jos rahat ja ruuat ovat loppu.

Vierailija
31/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa se Kela Gold...

Kela Gold on urbaani legenda. Sellaista ei ole olemassakaan.

Vierailija
32/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksoi mulle uuden sängyn kun sain häädön ja jätin kaikki kamat entiseen kämppään.

Lisäksi sain 300 euron maksusitoumuksen ekotorille uusia huonekaluja varten.

Vierailija
33/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa se Kela Gold...

Kela Gold on urbaani legenda. Sellaista ei ole olemassakaan.

Mulla on Kela Platinum, jo...

Vierailija
34/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela tai sosiaalitoimi voi myöntää maksusitoumuksia ruokakauppaan erityisesti kiireellisissä hätätilanteissa, kun henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämämättömiä elintarvikkeita, ja ne ovat

Sossun maksusitoumkset ei vaikuta Kelan tukiin

t. juuri sain 100€ sitoumuksen jouluruokia varten

Vierailija
35/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelasta saa kuin työttömyys korvauksen ja asumistuen. Asumistukin on korkeintaan joitakin satasia, jos asut yksin.

Jos ne ei riitä koko kuukaudeksi, niin sitten ollaan loppukuuaa  rahatta. Kela ei ole mikään raha automaatti.

Noiden lisäksi voi saada toimeentulotukea, riippuen tulojen määrästä. 

Vierailija
36/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta ei välttämättä saa mitään muuta kuin työttömyysraha ja asumistuen. En ole saanut edes hammaslääkäriin rahaa ja mun tulot on alle tonnin kk. Jos on huonot hampaat kuten minulla niin se maksaa 200 euroa helposti hammaslääkäri eikä kela maksa niin isoja summia toimeentulotukena. jos on säästöjä niin kela rokottaa ne toimeentulotuesta.

Vierailija
37/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan, olen itse niitä saanut monta kertaa kun olen ryypännyt kaikki rahani.

En usko. Jos on ryypännyt kaikki rahansa, niin silloin käskevät poikkeuksetta lähimpään ruokajonoon. 

Vierailija
38/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi mulle uuden sängyn kun sain häädön ja jätin kaikki kamat entiseen kämppään.

Ei kela mitään sänkyjä maksele. Itse nukun patjalla lattialla, ei ole sänkyä ollut  vuoteen. Olen hakenut kunnalta täydentävää tukea eikä myönnetty sänkyyn rahaa.

Vierailija
39/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela tai sosiaalitoimi voi myöntää maksusitoumuksia ruokakauppaan erityisesti kiireellisissä hätätilanteissa, kun henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämämättömiä elintarvikkeita, ja ne ovat osa perustoimeentulotukea ja pienentävät tilille

Näitä saatetaan tehdä esim. asunnottomille, mutta ei muille. t: sossu

Vierailija
40/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis sossu nämä taisi maksaa. Menee Kela ja sossu sekaisin päässä, koska olen vähän heihei.