Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uusi työtön/köyhä, neuvokaa mitä kaikkea saan laittaa Kelan piikkiin?

Vierailija
15.12.2025 |

Vanhat kehäketut neuvokaa aloittelijaa mitä kaikkea menee Kelalle läpi

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.

Tämä on se suurin este nykyään ja tulisi korjata

Jos ihmisellä on varallisuutta, niin hän ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska hän ei ole varaton. Ja se on mielestäni ihan oikein.

Toimeentulotuen tarkoitus ei ole ylläpitää ihmisen varallisuutta, vaan auttaa varatonta rahallisesti.

Riippuu siitä, onko se kesämökki arvoton vai ei. On tilanteita joissa omaisuus arvioidaan suureksi, mutta käytännössä kukaan ei suostu ottamaan tuota "omaisuutta" vastaan edes ilmaiseksi. Myös alaikäisen lapsen omaisuus ja esim. kesätyöstä ansaittu palkka lasketaan toimeentulotuen tarveharkinnassa mukaan. Tässä on laissa myös iso ristiriita, koska lain mukaan aikuisen pitää huolehtia alaikäisestä ja hänen perustarpeistaan, eikä ole laillista myydä lapsen omaisuutta ja käyttää sitä ihan perustavanlaatuiseen toimeentuloon. Silti se vaikuttaa kuitenkin toimeentulotukeen. Tällaiset epäkohdat johtavat kafkamaisiin tilanteisiin, joista on myös uutisoitu useita kertoja. Ihan hullua!

Vierailija
62/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, sähköt, vedet, murkinat. Nuo nyt ainakin ens alkuun. 

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Onhan, olen itse niitä saanut monta kertaa kun olen ryypännyt kaikki rahani.

En usko. Jos

Uskoo, ken tahtoo. Itse en on usko. Kela on pääasiassa kasvoton byrokratia viidakko, jossa tavallisesti työntekijä ja asiakas ei edes kohtaa kasvokkain, jolloin puhe lahjoillakaan ei ole mitään merkitystä.

Lisäksi Kelan toimistossa käyminen ei auta, koska kelan toimipisteiden työntekijät eivät tee päätöksiä. Päätöksenteko tapahtuu kelan osastolla, joka ei tapaa asiakkaitaan kasvotusten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alku meni hyvin. Vuokran, sähkön ja veden maksaa kela, mut sen lisäks vielä lääkkeet ja lääkärilaskut. Elämiseen saat tietyn osuuden joka kuukausi ja sillä on pärjättävä.

Vierailija
64/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelasta saa kuin työttömyys korvauksen ja asumistuen. Asumistukin on korkeintaan joitakin satasia, jos asut yksin.

Jos ne ei riitä koko kuukaudeksi, niin sitten ollaan loppukuu rahatta. Kela ei ole mikään raha automaatti.

Saahan sieltä toimeentulotukea.

Vierailija
65/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle Kela maksoi juuri silmälasit jotka maksoi yhteensä 1500€, sitten kela maksoi resepti lääkkeen jolla olisi hintaa 200€/kk, tähän päälle sitten vielä kaikki asumiskulut ja noin 600€/kk ruokarahaa tilille.

Ei se noin kalliita silmälaseja maksa. Tarkotitkohan 150€?

Vierailija
66/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Sossu tai kirkko voi myöntää, mut ei niitä automaattisesti jaeta. 

Vierailija
67/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet pitää laittaa Kelalle. Luultavasti saat työttömyyskorvauksen ja asumistuen. Ennen sai kohtuullisen sähkölaskun ja mahdollisesti lääkkeet maksetaan. Siinäpä se.

Totta. Aluksi joutuu tyytymään tuohon. Oltuasi kolme vuotta yhtäjaksoisesti työtön, saat KELA-Goldin. Viiden työttömyysvuoden kuluttua on mahdollisuus KELA-Platinumiin. Sitä ei voi hakea itse, vaan sen saa niin, että kaksi henkilöä suosittelee sitä. Jos saat sen, kuuluu siihen vapaamuurareiden jäsenyys kylkiäisenä.

Vierailija
68/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alku meni hyvin. Vuokran, sähkön ja veden maksaa kela, mut sen lisäks vielä lääkkeet ja lääkärilaskut. Elämiseen saat tietyn osuuden joka kuukausi ja sillä on pärjättävä.

Kela maksaa 70% vuokrasta, noin 30 € sähkölaskusta ja lääkkeissäkin on rajansa. Yli menevät osat maksetaan itse siitä tukirahasta. Tämä kannattaa muistaa, jos tukien varassa eläminen alkaa kiehtoa mielikuvitusta kovin vahvasti.

Vierailija
69/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä äkillinen köyhyys iski?

Vierailija
70/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle Kela maksoi juuri silmälasit jotka maksoi yhteensä 1500€, sitten kela maksoi resepti lääkkeen jolla olisi hintaa 200€/kk, tähän päälle sitten vielä kaikki asumiskulut ja noin 600€/kk ruokarahaa tilille.

Ei maksele kela noin kalliita laseja. Käytännössä saat maksusitoumuksen halvimmille laseille (29€) ja jos haluat kalliimmat niin maksa itse loput. Mutta silloinhan sinulla on rahaa joten et saisi toimeentulotukea muutenkaan. Mutta trollailu on kivaa vai mitä. Laita seuraavaan lisäksi vaikka lomamatkoja etelään ja uusi auto? 

Kelan maksusitoumuksella saa ostettua sellaiset silmälasit, jotka optikko katsoo asiakkaalle tarpeelliseksi. Mun silmälasit maksaa puoli-ilmaisillakin kehyksillä yli 300 euroa ja jotkut ihmiset tarvitsevat vieläkin enemmän erityisominaisuuksia laseihinsa (monitehoa, hajataiton korjausta jne). Ei siis ole mitään 29 euron hintakattoa, koska on olemassa ihmisiä, joille ei tuohon hintaan saa sopivia silmälaseja.

Vierailija
71/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa mennä töihin.

Vierailija
72/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Ostat jonkun katkeroituneen ulosmitattua omaisuutta. Ei kiitos. Haluan nukkua yöni rauhassa.