Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uusi työtön/köyhä, neuvokaa mitä kaikkea saan laittaa Kelan piikkiin?

Vierailija
15.12.2025 |

Vanhat kehäketut neuvokaa aloittelijaa mitä kaikkea menee Kelalle läpi

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi mulle uuden sängyn kun sain häädön ja jätin kaikki kamat entiseen kämppään.

Lisäksi sain 300 euron maksusitoumuksen ekotorille uusia huonekaluja varten.

Ei kela mitään sänkyjä maksele. Itse nukun patjalla lattialla, ei ole sänkyä ollut  vuoteen. Olen hakenut kunnalta täydentävää tukea eikä myönnetty sänkyyn rahaa.

Mulla onkin Kela Gold...

Vierailija
42/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olet valkoihoinen ja puhut sujuvaa suoimea et saa kelalta juuri mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.

Vierailija
44/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

595e kyllä tulee toimeen, jos ei törsää.

Vierailija
45/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle vuokra, vesilasku, sähkölasku, lääkkeet, kotivakuutus yms

Sossulta voi saada harkinnanvaraista tukea esim vaatteisiin, kodinkoneisiin, huonekaluihin, sänkyyn, salikorttiin, lasten vaunuihin.

Hyvin olette raamattunne lukeneet. 

Vierailija
46/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se suurin este nykyään ja tulisi korjata

Vierailija
47/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle Kela maksoi juuri silmälasit jotka maksoi yhteensä 1500€, sitten kela maksoi resepti lääkkeen jolla olisi hintaa 200€/kk, tähän päälle sitten vielä kaikki asumiskulut ja noin 600€/kk ruokarahaa tilille.

Ei maksele kela noin kalliita laseja. Käytännössä saat maksusitoumuksen halvimmille laseille (29€) ja jos haluat kalliimmat niin maksa itse loput. Mutta silloinhan sinulla on rahaa joten et saisi toimeentulotukea muutenkaan. Mutta trollailu on kivaa vai mitä. Laita seuraavaan lisäksi vaikka lomamatkoja etelään ja uusi auto? 

29e on sankojen hinta. Kyllä ne linssitkin maksavat.

Vierailija
48/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi on luotella etuja joita ei saa, lista saaduista tuista on pitkä kunhan tajuaa vain hakea. Sama meininki periaatteessa, kuin korona aikaan Sannukka jakoi ketkä vain viitsi pyytää, niin aina tilille ropsahti joillekin jopa kymmeniä tuhansia euroja. 

Vierailija
49/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli olet valkoihoinen ja puhut sujuvaa suoimea et saa kelalta juuri mitään.

Auttaako tässä käkkäräperuukki ja lankki? Meneekö miten läpi Kelan ä mmille??

Vierailija
50/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnanvaraista tukea voidaan myöntää mm.sänkyyn ja harrastuksiin. Näissäkin on tarkat rajat. Vastasin etten huoli jonkun lutikkapatjaa. Kun kehoittivat kyselemään käytettyä tai joltain sukulaisilta. Mieluummin yritän säästää, vaikka ei se taida onnistua. Nukun niin huonolla patjalla, että selkä kipeytyy kohta. Harrastukseen saa maks.20€. No, vastasin siihenkin että pelkkä kausimaksu on 60€. Kymmenen kerran kortti maksaa 50€. Eli lopetin harrastukseni. Ilmaisia harrastuksia on kirjasto ja kävely, ja halpa on uimahallissa käynti. Kaupunki tarjoaa työttömille ilmaiset uimahallireissut.

Vierailija
51/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se suurin este nykyään ja tulisi korjata

Jos ihmisellä on varallisuutta, niin hän ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska hän ei ole varaton. Ja se on mielestäni ihan oikein.

Toimeentulotuen tarkoitus ei ole ylläpitää ihmisen varallisuutta, vaan auttaa varatonta rahallisesti.

Vierailija
52/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelasta saa kuin työttömyys korvauksen ja asumistuen. Asumistukin on korkeintaan joitakin satasia, jos asut yksin.

Jos ne ei riitä koko kuukaudeksi, niin sitten ollaan loppukuu rahatta. Kela ei ole mikään raha automaatti.

Voiko loput hakea sossusta ? Mikä sossun virallinen nimi on ?

Vierailija
53/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin loinen!

Tällä hetkellä Suomessa on yli 300 000 loista. Että luuletko että on vapaaehtoisesti työttömiä?

Vierailija
54/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkinnanvaraista tukea voidaan myöntää mm.sänkyyn ja harrastuksiin. Näissäkin on tarkat rajat. Vastasin etten huoli jonkun lutikkapatjaa. Kun kehoittivat kyselemään käytettyä tai joltain sukulaisilta. Mieluummin yritän säästää, vaikka ei se taida onnistua. Nukun niin huonolla patjalla, että selkä kipeytyy kohta. Harrastukseen saa maks.20€. No, vastasin siihenkin että pelkkä kausimaksu on 60€. Kymmenen kerran kortti maksaa 50€. Eli lopetin harrastukseni. Ilmaisia harrastuksia on kirjasto ja kävely, ja halpa on uimahallissa käynti. Kaupunki tarjoaa työttömille ilmaiset uimahallireissut.

Antaako sänkyä varten maksusitoumuksen johonkin Ikeaan vai rahaa tilille?

Vierailija
55/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
56/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea. "

Vierailija
57/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, sähköt, vedet, murkinat. Nuo nyt ainakin ens alkuun. 

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Onhan, olen itse niitä saanut monta kertaa kun olen ryypännyt kaikki rahani.

En usko. Jos on ryypännyt kaikki rahansa, niin silloin käskevät poikkeuksetta lähimpään ruokajonoon. 

Ei käske koska olen niin hyvä puhumaan että minulle aina myönnetään

Vierailija
59/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle Kela maksoi juuri silmälasit jotka maksoi yhteensä 1500€, sitten kela maksoi resepti lääkkeen jolla olisi hintaa 200€/kk, tähän päälle sitten vielä kaikki asumiskulut ja noin 600€/kk ruokarahaa tilille.

Ei maksele kela noin kalliita laseja. Käytännössä saat maksusitoumuksen halvimmille laseille (29€) ja jos haluat kalliimmat niin maksa itse loput. Mutta silloinhan sinulla on rahaa joten et saisi toimeentulotukea muutenkaan. Mutta trollailu on kivaa vai mitä. Laita seuraavaan lisäksi vaikka lomamatkoja etelään ja uusi auto? 

Maksoi 150€ kehykset ja 1400€ linssit täysin Kela

Vierailija
60/72 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, sähköt, vedet, murkinat. Nuo nyt ainakin ens alkuun. 

Kyllä ne ruuat pitää ostaa ihan siitä päivärahasta. Ei kauppa laskuja voi erikseen kelassa laskuttaa.

Ei niin mutta kun tuhlaa kaikki rahansa viikossa, niin voit hakea sossusta maksusitoumuksia kauppaan.

Ei ole olemassa mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Miksi luulet että kukaan viitsisi jonottaa ruoka jonossa, jos tuo olisi totta?

Onhan, olen itse niitä saanut monta kertaa kun olen ryypännyt kaikki rahani.

En usko. Jos on ryypännyt kaikki rahansa, niin silloin käskevä

Ei käske koska olen niin hyvä puhumaan että minulle aina myönnetään

Uskoo, ken tahtoo. Itse en on usko. Kela on pääasiassa kasvoton byrokratia viidakko, jossa tavallisesti työntekijä ja asiakas ei edes kohtaa kasvokkain, jolloin puhe lahjoillakaan ei ole mitään merkitystä.