Oletteko huomanneet, että ilmastonmuutos on alkanut näkyä konkreettisesti?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Meri ei Helsingissä enää mene useimpina talvina kunnolla jäähän. Lapsuudessani bussi ajoi jäätietä Suomenlinnaan.
Ketju täynnä tieteellisiä havaintoja.
Tässä kysyttiin asioita, jotka itse kukin on itse havainnut. Niitä tieteellisiä mittauksia tekevät ihan muut ihmiset.
Ihmiset havaitsevat sään. Sää ja ilmasto eivät ole sama asia. Siksi kysymys ihmisten havainnoista on aika epärelevantti tähän yhteyteen. Ilmastonmuutosta havaitaan mittauksilla, ei kokemuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto muuttuu ja se on luonnollista. On surkeaa, että monet tahot yrittävät sen verukkeella tehdä korruptoitunutta politiikkaa ja rahaa, sekä riistää ihmis- ja eläinoikeuksiamitä.
En oikein tiedä mitään tutkimusta mitä aiheutti lämpöjakso 850-1050 Suomessa ja muualla Euroopassa. Grönlannissa kasvatettiin viljaa ja siellä oli karjaa ja jonkinlainen seurakunta. Sitten ilmasto kylmeni ja Lontoossa oli talvimarkkinoita Thames joen jäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Meri ei Helsingissä enää mene useimpina talvina kunnolla jäähän. Lapsuudessani bussi ajoi jäätietä Suomenlinnaan.
Tässä kysyttiin asioita, jotka itse kukin on itse havainnut. Niitä tieteellisiä mittauksia tekevät ihan muut ihmiset.
Ihmiset havaitsevat sään. Sää ja ilmasto eivät ole sama asia. Siksi kysymys ihmisten havainnoista on aika epärelevantti tähän yhteyteen. Ilmastonmuutosta havaitaan mittauksilla, ei kokemuksilla.
Kyllä tavallinen pulliainenkin voi havaita vaikka lajiston muutoksia.
Ilmasto lämpenee kun mittausasemat jäävät kaupunkia-alueiden sisään kaupunkien kasvaessa. Ilmasto kyllä lämpenee mutta tutkimuksen uskottavuutta vie pois se että teoriaan sopimattomia tosiasioita jätetään huomioimatta.
Muistakaa kierrättää pullonkorkit. Saadaan ilmasto kuntoon. Niin ne intiassakin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tavallinen pulliainenkin voi havaita vaikka lajiston muutoksia.
Joo, ja kyllä sitäkin aasialaista varmaan harmittaa, joka joutuu kärsimään esimerkiksi lisääntyneistä taifuuneista. Kyllä ilmastonmuutos näkyy ihan ihmisten arjessa, vaikka ei ehkä niin rajusti vielä täällä pohjoismaissa.
Huomaa sen, kun on koko elämänsä luonnossa liikkunut ja maasta saa elantonsa. Lapsena tosiaan oli joka talvi lunta. Kesäisin oli hellepäiviä, mutta ei mitään trooppisen kuumia viikkoja putkeen. Kellään ei ollut mitään ilmanviilennyshärpäkkeitä. Ei niitä tarvittu. Myrskyjä oli joskus, mutta joka vuosi kaatunut puita lähiympäristöstä. Punkkeja oli vähemmän ja hyönteisiä enemmän.
Jos on kovin nuori, elää kaupungissa eikä luonnossa liikkuminen innosta, tuskin huomaa mitään muutosta. Samalta se ikkunasta näkyvä parkkipaikka aina näyttää.
Sopeudu! Ilmasto ja luonto ei ole koskaan pysynyt paikoillaan. Kaikki muuttuu koko ajan.
Suomen keskilämpötila on jo noussut yli 3 astetta. Eihän tuo lämpötilan nousu täällä paljon vaikuta, mutta kai jokainen jo näkee, että talvisin sataa pääasiassa vettä ja kesällä moni kärsii kuumissa asunnoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkkeja on lähes koko maassa. Ei ollut minun lapsuudessa edes sisäsaaristossa.
Eipä ollut sillon niitä levittäviä metsäkauriitakaan niin valtavasti kuin nyt.
Kauriiden yleistyminen johtuu osin ilmaston lämpenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Elävä luonto sopeutuu muutoksiin. Nyt toki muutos on vain ennennäkemättömän nopeaa.
Tuossahan se ongelma juuri on. Kun muutos on riittävän hidasta, niin luonto sopeutuu (toki monia lajeja kuolee matkalla sukupuuttoon, koska kaikki eivät kykene sopeutumaan), mutta mitä nopeampaa muutos on, sitä harvempi kykenee sopeutumaan.
Tällä hetkellä suurin akuutti ongelma taitaa olla merien ekosysteemien romahdus. Meret imevät itseensä valtavasti lämpöä ja samalla absorboivat myös hiilidioksidia ilmasta. Tämä johtaa yhtäaikaiseen lämpenemiseen ja happamoitumiseen, jotka kumpikin vahingoittavat merten ekosysteemejä voimakkaasti. Kasviplankton tuottaa luokkaa puolet hengittämästämme hapesta, ja kasviplankton kuuluu nimenomaan siihen eliöstöön, joka on näille muutoksille erityisen herkkää.
Tiededenialistit tykkäävät väittää, että mediassa esitetään aivan yliampuvaa ja hysteeristä pelottelua, mutta tosiasia taitaa pikemminkin olla, että media on asioista huomattavan hissukseen ongelman suuruus huomioon ottaen.
Etelä - Suomessa mustaa kökköa sadejoulua piisaa, joo.
Ei mitään joulun tunnelmaa koska ei lunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään.
Taidat olla aika nuori.
Olin 70-luvulla mutamana talvena tammikuussa kyntöhommissa, kun ei ollut routaa ensinkään.
Taidat olla ihan märkäkorva.
Naapurin Börjen kyntämistä ei nyt lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto lämpenee kun mittausasemat jäävät kaupunkia-alueiden sisään kaupunkien kasvaessa. Ilmasto kyllä lämpenee mutta tutkimuksen uskottavuutta vie pois se että teoriaan sopimattomia tosiasioita jätetään huomioimatta.
Mitäs kaupunkeja on arktisella merialueella, jossa lämpeneminen on ollut voimakkainta?
Ei tapahtunut, ei. Nimittäin ihmiselle ja hänen sivilisaatioilleen. En usko, että meillä pyyhkisi ihan samalla tapaa kambrikautisissa olosuhteissa. Esimerkiksi hapen pitoisuus ilmakehässä oli silloin huomattavasti nykyistä alempi.