Rempattiin taloa mutta ei tehty asbestikartoitusta?
Ostin vanhan maalaistalon jota remppasin. Mm. uusin keittiön ja lattian. Lattia oli varmaan jostain 70-80 luvulta joten sen liimoissa saattoi olla asbestia. Keittiökaapit kun purki niin seinässä jotain ruskeaa liimaa niin siitäkään ei nyt sitten tiedä sisälsikö asbestia.
En sitten älynnyt ottaa mitään näytteitä kun vasta myöhemmin tuli itelle mieleen koko asia että ois kannattanu niin tehdä.
No periaatteessa asia ei mua haittaa, jos täällä siis ilmassa nyt on jotain asbestihiukkasia niin sitten on. Joskus sitä kuolee joka tapauksessa.
Mietin vain talon myynnin kannalta että miten myyntitilanteessa pitää toimia?
Mulla ei siis oo tarkotus taloa myydä vaan ois tarkotus tässä asua loppuelämän. Mutta koska elämästä ei ikinä tiedä niin aloin miettimään tätä asiaa.
Eli jos joskus myyn talon ja jos ostaja ei kysy mitään mistään asbesti jutuista, niin onko myyjän velvollisuus kuitenkin mainita että esim. lattian vaihdon yhteydessä ei sitten oo tehty mitään asbestikartoitusta?
Jos ostaja ei kysy asiaa ja talosta tehdään kaupat ja ostaja sitten jossain vaiheessa vaikka soittaa ja kysyy että "Hei tulipa mieleen tällänen että otitko mitään asbestinäytettä sillon kun remppasit taloa?"
Ja vastaan että en oo ottanu, niin voiko ostaja vaatia korvausta?
Eli onko parempi sanoa suoraan vaan vaikka ostaja ei sitä kysyiskään? Haluan kuitenkin että myyntitilanteessa kaikki asiat tehdään oikein koska myyjällä on kuitenkin se 5v vastuu.
Kommentit (27)
juu, talon myyjän on pakko kertoa kaikki mitä talosta tietää, myös remppojen yhteydessä, jos asbestikartoiusta ei ole tehty, niin pitää ilmoittaa, että asbestikartoitusta ei ole tehty. Se siis on vain ilmoitusasia, ei se mahdollinen asbesti enää uusia haittaa (=on jo laskeutunut ja te luultavasti olette imuroineet ne hiukkaset). Teihin se toki voi vaikuttaa. Aina ennen remppoja kannattaa etsiä ja tarkistaa ohjeet, vaikka miten tuntuisi, että osaa tehdä, niin silti on hyvä päivittää omat tiedot ja lähteä siitä oletuksesta, että jotkut lait ja asetukset ovat voineet muuttua.
Oon ollu siinä käsityksessä että asbesti ei koskaan lähe talosta pois jos sitä ilmaan joutuu? Vaan ne hiukkaset leijuu sielä ilmassa aina.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä woke-maailmassa taatusti tulee linnaa...
Wokehullu ei tiedä mitä woke tarkoittaa🤣
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu siinä käsityksessä että asbesti ei koskaan lähe talosta pois jos sitä ilmaan joutuu? Vaan ne hiukkaset leijuu sielä ilmassa aina.
Teoriassa näin on. Pitoisuus vaan vähenee ajan kuluessa ja siivouskertojen määrän kasvaessa lähelle nollaa. Lopulta on niin vähän, ettei voi mitata.
Sama on teoriassa myös, jos vaikka kusee matolle, niin kusen jäänteitä on ikuisesti. Vaikka pesee maton 10 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa näin on. Pitoisuus vaan vähenee ajan kuluessa ja siivouskertojen määrän kasvaessa lähelle nollaa. Lopulta on niin vähän, ettei voi mitata.
Sama on teoriassa myös, jos vaikka kusee matolle, niin kusen jäänteitä on ikuisesti. Vaikka pesee maton 10 kertaa.
Ja lattialle kusemisestakin tulee ilmoittaa kun talon myy seuraavalle. Muuten joutuu raastupaan ja jopa vankilaan.
Meillä vähän sama, remontoidessa purettiin vanhat 70-luvun lastulevyt ja muovimatot liimoineen. Ei käynyt mielessäkään mitkään testit, kuin vasta remontin valmistuttua.
Meillä se hyvä ettei mitään mahdollista asbestia jäänyt jäljelle, eli siitä ei huolta. Lähinnä mietin, tuliko nyt itse altistuttua.