Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parisuhteet eivät nykyään kestä?

Vierailija
14.12.2025 |

Tuttavapiirissä on hyvin paljon pariskuntia, jotka ovat eronneet oltuaan 10-20 vuotta yhdessä. 

Hiljattain liityin Tinderiin ja on hämmentävää, miten paljon siellä on 40-vuotiaita naisia. Lähes kaikilla lapsia. 

Miksi hankitaan lapsia, jos suhde vetelee viimeisiään? Vai lapsetko sen eron aiheuttaa? 

Kommentit (366)

Vierailija
21/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siiihen vaikuttaa sekin, että on olemassa turhan paljon (myös moraaliltaan) löysiä vanhoja vosuja, joilla menee hupsis, epähuomiossa omat ja muiden miehet sekaisin.

Joskus vaan kohde on todella väärä, jolloin se on vosu jota siinä pelissä sattuu.

Onko sinun äitisikin vosu?

Aviomiehethän eivät petä.

Vierailija
22/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi jätti faijan. 47vuotiaana erittäin pitkän vaihdevuosi sekoilun seurauksena. Tuntuu pelottavalta ja uskomattomalta miten helvetin sekaisin ihminen voi mennä.

Mitään vikaa parisuhteessa ei ollut mutsi vaan sekosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteissa naisilta vaaditaan ihan älyttömästi. Siinä tulee ajatus, että parempi olla yksin, kun se parisuhde ei tarjoa mitään. 

Naiset käy töissä samoin kuin miehet ja maksaa laskut puoliksi. Sen lisäksi nainen hoitaa kodin, ruoanlaiton, lapset, lasten päivähoito-, koulu- ja harrastusasia, järsestää harrastus asiat ym

Sillä aikaa mies on ja harrastaa. Olen itse tämän kokenut. En saanut mitään tuosta suhteesta, kun mies vain oli eikä kuunnellut yhtään. Lisäksi siihen tuli joku ivallisuus. Ero oli niin hyvä asia tuon suhteen jälkeen. 

Vierailija
24/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kohta oltu 50 v naimisissa. On ollut suruja ja iloja.  Huonoja aikoja on mahtunut, mutta myös  hyviä.Nykyisin erotaan ihan pienestä .Ei edes yritetä jatkaa. Pitää luottaa ja uskoa parenpaan  Rakkaus on joskus  vähän piilossa.Ylernsä löytyynkun etsitään yhdessä. Jutella pitää toinen ei ole ajatustenlukia   

Vierailija
25/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitouduta lopullisesti, ollaan avoimia "paremmalle".

Ja sitä sitoutumista pitää nimenomaan vaatia itseltä.

Tämä!

Sen sijaan, että pistettäisiin energiaa sen oman suhteen parantamiseen, viedään loputkin voimat muualle ja skannaillaan uusia. Koska minulle kuuluu!

Ei nähdä perhettä kokonaisuutena, vaan riippana josta pääsee eroon kun vain tipauttaa.

Tuo kuuluu kummallekin. Yksin ei toinen voi suhdetta parantaa, jos toisen mielestä oikea elämä on jossain muualla kuin perheen kanssa kotona. Meillä meinasi tulla ero lasten ollessa pieniä, kun mies hurahti paljon aikaa vievään harrastukseen. Mitä sellaisella miehellä tekee, joka käy kotona työpäivinä vain nukkumassa ja viettää viikonloput ja lomat omilla menoillaan?

Vierailija
26/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä itsekkyys on syynä. 

Ollaan siirrytty maslowin tarvehierarkiassa sinnä vähiten välttämättömiin tarpeisiin. Ennen vanhaan perhe piti pakostakin yhtä, jotta oli leipää pöydässä ja lapset tuli hoidettua. 

Osasyy toki on se, että naiset alkoivat pääsääntöisesti olla töissä. Reilua tavallaan, mutta kun työpaikat yhä vähenevät automaatiossa, voisiko perheen tulot jakaa lakiteitse, jos toinen hoitaa kotia. 

Ja sehän ei ollut ennesaikaan itsekästä, että juotiin, koska parisuhde oli paskaa, kumppania hakattiin ja sitten hakattiin myös lapsia. Telkkari ja oma elämä oli täynnä sitä vaimon vähättelyä ja "vihaan vaimoani"-vitsejä, kun pakon edessä piti olla yhdessä sellaisen kanssa, jonka kanssa ei enää halunnut seurustella. Lapsistakin tuli aina niin terveitä, kun alkoholismi vei yleisemmin vähintään puolet lapsista,

Vielä 80-luvulla ei saanut avioeroa ennen kuin oli käynyt kirkkoherran puheilla. Vanhempani yrittivät erota, ja kirkkoherra haukkui äitini huonoksi vaimoksi. Avioerohakemuksessa piti mainita eron syy ja syyllinen. 

Vierailija
27/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi jätti faijan. 47vuotiaana erittäin pitkän vaihdevuosi sekoilun seurauksena. Tuntuu pelottavalta ja uskomattomalta miten helvetin sekaisin ihminen voi mennä.

Siihen aikaan vaihdevuosioireiluun ei saanut mitään apua. Ei tilanne ole edelleenkään hyvä, mutta parempi.

Vierailija
28/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne ole kestäneet ennenkään.

Isäni ja äiti ovat eronneet, samoin kaikki isäni veljet. Minäkin olen eronnut jo vuonna 1999. En tunne kovinkaan monta pariskuntaa joka olisi ollut yhdessä siihen asti että lapset ovat aikuisia.

Mun suvussa ei toistaiseksi ole kukaan eronnut. Olen kuusikymppinen. Tosin setäni nai eronneen.

Vierailija
29/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et tiedä vanhempiesi parisuhteesta. Vai nukuitko heidän kanssaan samassa aviovuoteessa?

Onneksi sinulle ei tule vaihdevuosia, tai jos olet mies, andropaussia, jolloin et myöskään tarvitse vaivoihisi hoitoa.

Vierailija
30/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteissa naisilta vaaditaan ihan älyttömästi. Siinä tulee ajatus, että parempi olla yksin, kun se parisuhde ei tarjoa mitään. 

Naiset käy töissä samoin kuin miehet ja maksaa laskut puoliksi. Sen lisäksi nainen hoitaa kodin, ruoanlaiton, lapset, lasten päivähoito-, koulu- ja harrastusasia, järsestää harrastus asiat ym

Sillä aikaa mies on ja harrastaa. Olen itse tämän kokenut. En saanut mitään tuosta suhteesta, kun mies vain oli eikä kuunnellut yhtään. Lisäksi siihen tuli joku ivallisuus. Ero oli niin hyvä asia tuon suhteen jälkeen. 

Näin oli jo 60-luvulla. Kunpa vanhempani olisivatkin eronneet. Vaan ei. Sitä perhehelvettiä kesti niin kauan kuin asuin kotona.

Vierailija
31/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vain kämppiksen jakamaan asumiskustannukset,   voi ottaa alivuokralaisen tai asua kimpassa jonkun ystävänsä kanssa. Ei siihen parisuhdetta tarvita. Parisuhteelta odotetaan enemmän. 

Tää.

Vierailija
32/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitouduta lopullisesti, ollaan avoimia "paremmalle".

Ja sitä sitoutumista pitää nimenomaan vaatia itseltä.

Tämä!

Sen sijaan, että pistettäisiin energiaa sen oman suhteen parantamiseen, viedään loputkin voimat muualle ja skannaillaan uusia. Koska minulle kuuluu!

Ei nähdä perhettä kokonaisuutena, vaan riippana josta pääsee eroon kun vain tipauttaa.

Tuo kuuluu kummallekin. Yksin ei toinen voi suhdetta parantaa, jos toisen mielestä oikea elämä on jossain muualla kuin perheen kanssa kotona. Meillä meinasi tulla ero lasten ollessa pieniä, kun mies hurahti paljon aikaa vievään harrastukseen. Mitä sellaisella miehellä tekee, joka käy kotona työpäivinä vain nukkumassa ja viettää viikonloput ja lomat omilla menoillaan?

Liikaa vapaa-aikaa ihmisillä. Liikaa vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksia. 

Vierailija
33/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa vapaa-aikaa ihmisillä. Liikaa vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksia. 

Niin, miehellä oli, minulla ei.

Vierailija
34/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi elää toimimattomassa suhteessa.

Siksi kun ihan jokaisessa suhteessa tulee tuo vaihe että homma ei toimi. Auttaako eroaminen ja uusi puoliso niin ei

Kyllä auttaa kun vika on miehessä. Naiset eroaa koska miehet on paskoja. Sen näkee tästä ketjusta. 

Vierailija
35/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin parisuhteen irtisanomisyy: koska minä. MINÄ, M-I-N-Ä!!!!

Vierailija
36/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo oli ainakin lastan kannalta turha ero. 

Teidän olisi pitänyt löytää toisenne uudelleen ammattilaisen parisuhdeneuvoja avulla. 

Vierailija
37/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo oli ainakin lastan kannalta turha ero. 

Teidän olisi pitänyt löytää toisenne uudelleen ammattilaisen parisuhdeneuvoja avulla. 

Tunnetko montakin miestä joka ehdottaa parisuhdeneuvojalle menoa, etsii sopivan ja varaa sinne ajan? Aivan, en minäkään.

Vierailija
38/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään ei haluta nykyisin sitoutua. Ei puolisoon, ei lapsiin, ei työpaikkoihin, ei ikääntyviin vanhempiin. 

Koko ajan pitää olla kivaa, omaa aikaa ja somekuvaa. 

Silti voidaan huonommin kuin koskaan. Masennuslääkkeitä, unettomuutta, työuupumusta.

Vierailija
39/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Huonotkin suhteet saadaan toimimaan, kun ollaan vielä nuoria eikä ole hirveästi mitään vastuuta mistään. Mutta sitten tulee kiireiset työt ja ne lasten hoito ja yhtäkkiä se huono suhde näyttää miten aidosti huono se on. Varsinkin nuoruudessa ei opeteta mitään siitä miten se kumppani kannattaa valita, mennään usein ulkonäön mukaan, mutta se ulkonäkö ei kannattele loppuun asti parisuhdetta. Pitäisi olla samanlaiset persoonallisuuspiirteet

Voi olla, että valinta on huono, mutta kukapa olisi ihmisenä heti valmis. Liitossa pitää molempien kasvaa, ei vain toisen. Liiton saa toimimaan, jos on aitoa tahtoa ja yritystä, molemmilla.

Valitettavan usein jompikumpi jättäytyy toisen kannateltavaksi.

Vierailija
40/366 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset aukoo päätään liikaa ja tuovat omia aivoituksiaan liikaa esille...ja se v i t u n MEETOO-vouhotus vielä päälle..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi