D-vitamiinin suositus määrä on 10Mikrogrammaa/vrk!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kuitenkin kaupat myyvät ainoastaan 50 ja 100 mikrogramman tabletteja jotka ylittävät annossuoituksen viisin ja kymmenkertaisesti! Vain hullu ostaa tuollaisia tuotteita.
Kommentit (216)
Täällä mainittuihin D-vitamiinin puutoksesta aiheutuviin sairauksiin lisään vielä MS-taudin, jonka esiintyvyys on Suomessa maailman korkeimpia.
Ennen maailmassa on tosiaan ymmärretty vitamiinien merkitys, kuten nämä Arvo Ylpön tekstit osoittaa. Lisäksi esimerkiksi Saksa on edelleenkin hyvin "vitamiinitietoinen" maa. Sielä tarkistellaan vitamiinitasot ennnen kuin määrätään masennuslääkkeitä, rautainfuusioita tarjotaan hyvin matalalla kynnyksellä. Onko ihme, että maa on teollisuus- ja urheilumahti, kun kansan ei tarvitse masentuneena ja väsyneenä yrittää selviytyä? Olen asunut siellä itsekin, eli on ihan omakohtaista kokemusta.
D-vitamiini pitäisi nauttia aina rasvaliukoisena rasvaisen ruuan kanssa tai öljykapselina/nesteenä.
Ennen syötiin paljon eläinrasvoja, viljat viljeltiin itse, samoin juurekset. Ruoka tehtiin alusta alkaen itse. Syötiin veriruokia, maksaa ja käytettiin valurautapannuja - näistä sai rautaa. Lisäksi ulkona oltiin kesällä paljon ilman aurinkosuojaa. Nykyään istutaan toimistoissa.
Jollain kuivilla 10 mikrogr. tableteilla ei ole minkään valtakunnan hyötyä aikuiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pitkään suositus oli 100 mikrogrammaa päivässä. 1900-luvun alusta ihan varmaan jonnekkin 70-luvulle oli noin. Jopa pikkulapsille Arvo Ylppö suositteli 100 mikrogrammaa päivässä.
Jossain kohtaa suositus laskettiin 10 mikrogrammaan päivässä. Sen jälkeen d-vitamiinipuutos ja sen aiheuttamat taudit on lisääntyny
Tähän puutokseen annetaan sitten mielialalääkkeitä.
Ja ei tarvitse kauaa miettiä, kuka tästä suosituksen laskusta hyötyy ja kerää voitot :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainittuihin D-vitamiinin puutoksesta aiheutuviin sairauksiin lisään vielä MS-taudin, jonka esiintyvyys on Suomessa maailman korkeimpia.
Ennen maailmassa on tosiaan ymmärretty vitamiinien merkitys, kuten nämä Arvo Ylpön tekstit osoittaa. Lisäksi esimerkiksi Saksa on edelleenkin hyvin "vitamiinitietoinen" maa. Sielä tarkistellaan vitamiinitasot ennnen kuin määrätään masennuslääkkeitä, rautainfuusioita tarjotaan hyvin matalalla kynnyksellä. Onko ihme, että maa on teollisuus- ja urheilumahti, kun kansan ei tarvitse masentuneena ja väsyneenä yrittää selviytyä? Olen asunut siellä itsekin, eli on ihan omakohtaista kokemusta.
D-vitamiini pitäisi nauttia aina rasvaliukoisena rasvaisen ruuan kanssa tai öljykapselina/nesteenä.
Ennen syötiin paljon eläinrasvoja, viljat viljeltiin itse, samoin juurekset. Ruoka tehtiin alusta alkaen itse. Syötiin veriruokia, maksaa ja käytettiin valurautapannuja - näistä sai ra
On huomionarvoista, että D vitamiinin puutos aiheuttaa MS- tautia. Joten kannattaa ottaa D vitamiinilisää. Harvoin ihminen saa sitä tarpeeksi.
On huomionarvoista, että D vitamiinin puutos aiheuttaa MS- tautia. Joten kannattaa ottaa D vitamiinilisää. Harvoin ihminen saa sitä tarpeeksi.
Jos tuo pitäisi paikkansa niin miksei MS tautia esiinny naisilla ja miehillä yhtä paljon. Sitäpaitsi naiset ovat huomattavasti enemmän näiden lisäainepillerien perään kuin miehet.
Mikä ongelma se yhden pillerin määrä on kun kerralla voi ottaa vaikka parin viikon tai kuukauden annoksen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma se yhden pillerin määrä on kun kerralla voi ottaa vaikka parin viikon tai kuukauden annoksen?
Tuskinpa se niin menee. Muutenhan kesällä saisi niin paljon D-vitamiinia että se riittäisi koko vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se niin menee. Muutenhan kesällä saisi niin paljon D-vitamiinia että se riittäisi koko vuodeksi.
Etelänavalla tutkijatkin vetävät kuukausien annoksen kerralla.
itse otan kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän 100 mikrogr
Se kertyy maksaan ja on suurina pitoisuuksina maksatoksinen.
Toivottavasti myös mussutat mäkikuismaa ja paljon alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelänavalla tutkijatkin vetävät kuukausien annoksen kerralla.
itse otan kahden viikon välein.
Mikseivät koko vuoden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pitkään suositus oli 100 mikrogrammaa päivässä. 1900-luvun alusta ihan varmaan jonnekkin 70-luvulle oli noin. Jopa pikkulapsille Arvo Ylppö suositteli 100 mikrogrammaa päivässä.
Jossain kohtaa suositus laskettiin 10 mikrogrammaan päivässä. Sen jälkeen d-vitamiinipuutos ja sen aiheuttamat taudit on lisääntyny
Ja ei tarvitse kauaa miettiä, kuka tästä suosituksen laskusta hyötyy ja kerää voitot :)
Oma moka jos ei huolehdi d-vitamiinin saannistaan. Äijät lääkitsee itseään viinalla. Onko se höyhenaivon mielestä Alkon salaliitto 😂
Antidepressantit on lääkkeistä halvimpia. Ei niillä voittoja tahkota toisin kuin syöpien ja neurosairauksien biologisilla lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen syötiin paljon eläinrasvoja, viljat viljeltiin itse, samoin juurekset. Ruoka tehtiin alusta alkaen itse. Syötiin veriruokia, maks
Levität disinformaatiota. Syy-yhteyttä ei ole todettu. On vain arvailuja. MS-taudin alttius peritään, mutta sen puhkeamismekanismia ei tunneta.
Suoditusten mukainen D-vitamiinilisä kannattaa silti ottaa, koska emme täällä pohjoisessa generoi sitä tarpeeksi päivänvalon puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lääkärin määräys ottaa väh. 10 mikrogramma päivittäin läpi vuoden ja viimeksi jo pohti, että annosta voi lisätä, kun ikää on tullut. Lisäksi hän sanoi, että aivan hyvin voi ottaa esim. 50 mikrogrammaisia viiden päivän välein, eli minun tapauksessani esim. viikonloppuisin joka päivä ja arkiviikot ilman. Hän kertoi itsekin toimivansa näin matkoilla, eli tankkaa vitamiinit ennen reissua, jottei tarvitse kuljetella vitamiinipurkkeja mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo suositus on ihan naurettavan alhainen maassa, jossa auringosta ei näy vilaustakaan puoleen vuoteen.
95 vuotiaaksi elänyt isoisäni ei syönyt yhtään ainoaa vitamiinipilleriä eläessään. Nykytilannetta en tiedä, mutta epäilen ettei vieläkään syö. Oli terve kuin pukki ja teki raskaita metsätöitä lähes elämänsä loppuun saakka Päällä oli myös pitkät housut ja pitkähihainen paita kesät talvet. Joten kerro nyt miksi D-vitamiinin syöminen purkista on täysin välttämätöntä?
Söikö usein muikkua tai muuta kalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo suositus on ihan naurettavan alhainen maassa, jossa auringosta ei näy vilaustakaan puoleen vuoteen.
95 vuotiaaksi elänyt isoisäni ei syönyt yhtään ainoaa vitamiinipilleriä eläessään. Nykytilannetta en tiedä, mutta epäilen ettei vieläkään syö. Oli terve kuin pukki ja teki raskaita metsätöitä lähes elämänsä loppuun saakka Päällä oli myös pitkät housut ja pitkähihainen paita kesät talvet. Joten kerro nyt miksi D-vitamiinin syöminen purkista on täysin välttämätöntä?
Söikö usein muikkua tai muuta kalaa?
Haukea ja lahnaa silloin tällöin harvakseltaan.
0/5.
kaikki tietää, ettei tuo 10 riitä yhtään mihinkään
Vierailija kirjoitti:
0/5.
kaikki tietää, ettei tuo 10 riitä yhtään mihinkään
Riittää se ruokaviraston tutkijoille, joten menen sillä tiedolla enkä jonkun palstahörhön mielipiteellä.
Mä syön D vitamiinia 70 milligrammaa päivässä. 50mg tulee D vitamiinipurkista ja loput kalaöljystä johon on lisätty D:tä.
C:tä syön 500mg joka päivä ja satunnaisesti otan lisäksi monivitamiinin jos tulee syötyä yksipuolisesti.
Onko noista jotain haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän 100 mikrogr
Se kertyy maksaan ja on suurina pitoisuuksina maksatoksinen.
Toivottavasti myös mussutat mäkikuismaa ja paljon alkoholia.
Otin korkeaa annosta d vitamiinia vuosia sitten josta aiheutui maksatulehdus,kesti kuukausia saada maksa tasapainoon. Olen nykyään pienemmällä tasolla d mennyt ja aurinkokuukaudet ilman.
Tietyt lääkkeet tekee sen, että D-vitamiinia on otettava suosituksia suurempia annoksia. Itse otan talvella sen 100 mikrogrammaa. Ekana talvena katsottiin verikokeilla d-vitamiinitasot, ja ne oli isosta annostuksesta huolimatta alakantissa.
On aika helppo mittauttaa verestä oma d-vitamiinitaso. Koska tällä vitamiinilla on niin paljon terveysvaikutuksia, kaikkien pitäisi tehdä se joskus. Eipä tarvitse mutuilla sen jälkeen, tai kirjoitella typeryyksiä keskustelupalstoilla.