Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön tradenomi

Vierailija
13.12.2025 |

En ole koskaan työllistynyt suomessa ib tradenomin tutkinnolla. Kuinka yleistä on tradenomien työttömyys? 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin periaatteessa en ole työllistynyt minnekään suomessa. Yksi lyhyt työharjoittelu oli valmistumisen jälkeen. Ulkomailla olen ollut töissä asiakaspalvelu puhelintoimistoissa joihin on helppo päästä. Tuo työ on liian raskasta minulle. 

Ap 

Vierailija
22/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomin tutkinto ei varsinaisesti valmista mihinkään ammattiin. Se antaa perustiedot alasta ja tärkeää olisi opintojen ollessa käynnissä miettiä mikä opiskeluista asioista olisi se mihin liittyviä työtehtäviä haluaisi tehdä ja keskittyä niihin sekä syventävissä opinnoissa ja etenkin työharjoittelussa. Joskus myös jatko-opinnot voivat olla tarpeen, että saa lisäoppia kiinnostuksen kohteestaan. Jos vain luistelee amk:n läpi minimillä miettimättä yhtään, saattaa käydä näin.

Mä hikaroin, pingotin, tein parhaani ja manifestoin kaikkien oppien mukaan, mutta siltikään en työllistynyt järkevästi tradenomin papereilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomin tutkinto ei varsinaisesti valmista mihinkään ammattiin. Se antaa perustiedot alasta ja tärkeää olisi opintojen ollessa käynnissä miettiä mikä opiskeluista asioista olisi se mihin liittyviä työtehtäviä haluaisi tehdä ja keskittyä niihin sekä syventävissä opinnoissa ja etenkin työharjoittelussa. Joskus myös jatko-opinnot voivat olla tarpeen, että saa lisäoppia kiinnostuksen kohteestaan. Jos vain luistelee amk:n läpi minimillä miettimättä yhtään, saattaa käydä näin.

En usko että tuossa ib tradenomin tutkinnossa ole väliä mitä erikoistumiskursseja valitsee työllistymisen kannalta. Ainakaan siinä missä itse opiskelin. 

Vierailija
24/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2002 ja siitä lähtien olen ollut koulutusta vastaavassa asiantuntijatehtävässä. Edennyt tässä vuosien varrella esihenkilöksi. 

Vierailija
25/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa paljon, minkälaisen tradenomin tutkinnon opiskelit. Taloushallinto ainakin on suht työllistävä ala.

Vierailija
26/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin 2002 ja siitä lähtien olen ollut koulutusta vastaavassa asiantuntijatehtävässä. Edennyt tässä vuosien varrella esihenkilöksi. 

Way, yksisarvinen!

Vierailija
27/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Way, yksisarvinen!

Vau, vähä-älyinen.

Vierailija
28/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Way, yksisarvinen!

Vau, vähä-älyinen.

😂

Vierailija
29/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hikaroin, pingotin, tein parhaani ja manifestoin kaikkien oppien mukaan, mutta siltikään en työllistynyt järkevästi tradenomin papereilla. 

Selkeästi osaamisessasi oli jotain sellaista, että työmarkkinoille ei ollut sille tarvetta juuri sillä hetkellä. Siksi olisi ollut hyvinkin tärkeää jatkaa opintoja erikoistuen jollain tapaa ja näin luoda lisäarvoa itselleen, jotta pärjää paremmin seuraavissa työnhakutilanteissa. Varmaan sinä näin teitkin. Se on kylmä totuus, että jos yhteenntyöoaikkaan hakee 1000 tradenomihakijaa samalla bulkkikoulutussetillä, eikä kukaan näistä erotu millään tavalla toisistaan. Työharjoittelu, muu harjoittelu, työt opintojen ohella, lisäkoulutus ja verkostot, ne ovat ne mitkä erottavat.

Vierailija
30/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Vierailija
31/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaikuttaa paljon, minkälaisen tradenomin tutkinnon opiskelit. Taloushallinto ainakin on suht työllistävä ala.

Palkka- ja veroasioita osaavista on jatkuva pula.

Vierailija
32/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi osaamisessasi oli jotain sellaista, että työmarkkinoille ei ollut sille tarvetta juuri sillä hetkellä. Siksi olisi ollut hyvinkin tärkeää jatkaa opintoja erikois

Niin, lähdin yliopistolle opiskelemaan. Sikälihän YAMK olisi ollut loogisempi jatkumo, mutta siihen vaaditaan se relevantti työkokemus taustalle ja sitähän mulla ei ollut. Ei se lisäopiskelukaan mihinkään työllistymiseen johtanut.

Pitkäaikaistyöttömyyden keskellä kasvaneena oli taannoin vähän vaikea tulkita työmarkkinoita ja sitä mitä sinne pääseminen vaatii, joten varmaan se osaltaan on hankaloittanut työllistymistä. 

Vierailija
33/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ai ihan "esihenkilöksi" edennyt.. no sehän onkin saavutus. tiimitason esihenkilön tehtävät ovat lähinnä lastentarhanhoitajan hommia. Pari vuotta jaksoin katsella sitä kunnes hakeuduin strategisiin tehtäviin, joissa pääsee sentään aidosti vaikuttamaan firmaan. Eli johdon konsultointia, strategiasuunnittelua yms merkityksellistä pääsee tekemään eikä ole sitä kakaralaumaa kaitsettavana. "miksi lissu saa loman tuolloin kun määkin olisin halunnut...." 

Vierailija
34/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka- ja veroasioita osaavista on jatkuva pula.

Tekoäly tulee ja vie. Nyt näitä paikkoja hakemassa on niin merkonomeja, tradenomeja kuin kauppatieteen maistereitakin. Kaveri lähti opiskelee taloushallinnon ammattitutkintoa, hirveän vaikea saada edes harjoittelupaikkaa, kun tekijöistä on tunkua.

Vierailija
35/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai ihan "esihenkilöksi" edennyt.. no sehän onkin saavutus. tiimitason esihenkilön tehtävät ovat lähinnä lastentarhanhoitajan hommia. Pari vuotta jaksoin katsella sitä kunnes hakeuduin strategisiin tehtäviin, joissa pääsee sentään aidosti vaikuttamaan firmaan. Eli johdon konsultointia, strategiasuunnittelua yms merkityksellistä pääsee tekemään eikä ole sitä kakaralaumaa kaitsettavana. "miksi lissu saa loman tuolloin kun määkin olisin halunnut...." 

Se oli juurikin tätä :D I feel you! Muutaman vuoden katselin ja onneksi lopulta päädyin asioiden johtamiseen ihmisten sijaan. Eikä se oikeastaan ollut edes ihmisten johtamista vaan heidän ongelmiensa selvittämistä ja kuuntelua.

Vierailija
36/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin muutama vuosi sitten ja työllistyin jo opintojen aikana. Kavereissani on useita tradenomeja ja kaikki ovat työllistyneet. Esimerkiksi valtiolla on paljon tradenomeja. Harjoittelupaikan valinnalla on myös iso merkitys. 

Vierailija
37/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin muutama vuosi sitten ja työllistyin jo opintojen aikana. Kavereissani on useita tradenomeja ja kaikki ovat työllistyneet. Esimerkiksi valtiolla on paljon tradenomeja. Harjoittelupaikan valinnalla on myös iso merkitys. 

Siellä verosyöttiläinä. Eikös tradenomien pitäisi olla kaupallisella alalla eikä näpylöimässä verorahoilla esim etuuksia?

Vierailija
38/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse huomasin opiskellessani tradenomiksi, niin ne 1-2 arvosanojen suorittajat eivät oikein mihinkään töihin päässeet. Eli jos aiotte vetää tradenomi-opinnot niin, että just ja just pääsette kaikki kurssit läpi (eli ette opiskelleet oikeastaan mitään), niin onko ihme, ettette mihinkään töihin pääse?

Vierailija
39/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mitä itse huomasin opiskellessani tradenomiksi, niin ne 1-2 arvosanojen suorittajat eivät oikein mihinkään töihin päässeet. Eli jos aiotte vetää tradenomi-opinnot niin, että just ja just pääsette kaikki kurssit läpi (eli ette opiskelleet oikeastaan mitään), niin onko ihme, ettette mihinkään töihin pääse?

Mun keskiarvo oli jotain 4,7. En työllistynyt järkevästi. 

Yritetäänpäs nyt olla yliykainkertaistamatta.

Vierailija
40/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mitä itse huomasin opiskellessani tradenomiksi, niin ne 1-2 arvosanojen suorittajat eivät oikein mihinkään töihin päässeet. Eli jos aiotte vetää tradenomi-opinnot niin, että just ja just pääsette kaikki kurssit läpi (eli ette opiskelleet oikeastaan mitään), niin onko ihme, ettette mihinkään töihin pääse?

Nyt on ihan valtavasti työttömiä, myös hyvällä keskiarvolla valmistuneita tradenomeja on työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi