Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön tradenomi

Vierailija
13.12.2025 |

En ole koskaan työllistynyt suomessa ib tradenomin tutkinnolla. Kuinka yleistä on tradenomien työttömyys? 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tradenomi, enkä ole tehnyt koskaan koulutustani vastaavaa palkkatyötä. En ole työllistynyt tällä koulutuksella yhtään mihinkään työhön. Olen siis työtön. Valmistuin tradenomiksi 6 vuotta sitten siis vähän ennen koronaa.

Päädyin siis opiskelemaan tämän tutkinnon kun en ollut päässyt, enkä sitten koskaan päässytkään opiskelemaan sitä alaa tai sitä tutkintoja, jota olisin oikeasti halunnut opiskella. Olisin halunnut opiskella sosiaalipolitiikkaa, myöhemmin hain pari kertaa sosiaalityöhönkin ja olisin halunnut sosiaalipolitiikan tai soten, silloin tosin ei ollut nykyistä sotea sotkuineen asiantuntijaksi ja päästä vaikuttamaan Suomen sosiaalipolitiikkaan. Viimeisellä hakukerralla pisteeni olisivat  sentään riittäneet Lapin yliopistoon, johon en itse kuitenkaan pystynyt hakemaan. Tuona vuonna joku aloitti siis Lapin yliopistossa sosiaalityön opinnot alemmilla pisteillä kun mitä itse tuosta pääsykokeesta sain.

Vierailija
62/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut myös Kelaan joskus jo useampi vuosi sitten, mutta en päässyt edes haastatteluun. Kyse oli ihan asiakasneuvojan työstä, ei edes etuuskäsittelijän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Mitä itse huomasin opiskellessani tradenomiksi, niin ne 1-2 arvosanojen suorittajat eivät oikein mihinkään töihin päässeet. Eli jos aiotte vetää tradenomi-opinnot niin, että just ja just pääsette kaikki kurssit läpi (eli ette opiskelleet oikeastaan mitään), niin onko ihme, ettette mihinkään töihin pääse?

Nyt on ihan valtavasti työttömiä, myös hyvällä keskiarvolla valmistuneita tradenomeja on työttömänä.

Työhakemuksissa ei erikseen kysytä keskiarvoa. Odotetaanko että se kerrotaan hakemuksessa? Kysytäänkö sitä ehkä työhaastattelussa jos sinne pääsee? 

Vierailija
64/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut myös Kelaan joskus jo useampi vuosi sitten, mutta en päässyt edes haastatteluun. Kyse oli ihan asiakasneuvojan työstä, ei edes etuuskäsittelijän.

Sinne hakee paljon eri taustoilla. Tradenomit, hallintotieteilijät, valtiotieteilijät ja niin edelleen. 

Vierailija
65/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin taloushallinnon tradenomiksi muutama vuosi sitten ja olen tehnyt koulutustani vastaavaa työtä siitä saakka, ilman aiempaa työkokemusta alalta. Taloushallinto on hyvin työllistävä ala, vaikka moni asioista tietämätön kuvitteleekin tekoälyn vievän asiantuntijan työt. No ei vie. Työtä kyllä riittää, vaikka ei käsin jokaista kuittia tiliöi. 

Ihan oikeasti pitää etukäteen ymmärtää, mihin koulutuksellaan voi työllistyä. Jos opiskelee myynnin ja markkinoinnin tradenomiksi, työllistyy todennäköisimmin myyjäksi, koska markkinointi työllistää huomattavasti vähemmän ihmisiä. Kirjastoalasta puhumattakaan. Toki tällaisia asioita ei välttämättä hoksaa ajatella, kun tekee yhteishaussa valintoja abivuonna. Siksi onkin tärkeää, että joku pohtii näitäkin kysymyksiä nuorten kanssa. Ei tule sitten ikäviä yllätyksiä, kun tutkintotodistus on kädessä. Yleinen taloustilanne vaikuttaa tieysti asiaan myös hyvin työllistävien alojen kohdalla, mutta silloinkin työn saanti on todennäköisempää, kuin huonommin työllistävällä koulutuksella.

Vierailija
66/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai oikein ajatellut tai tiennyt, että mihin voisin oikeasti tällä tutkinnolla työllistyä. Haaveena itselläni taisi olla tuo valtionhallinto ja pääsy kehittämään yhteiskuntaa. Toki ymmärrän, että koulutus on noihin hommiin väärä. Pitäisi olla VTM tai OTM ja luultavasti yhteyksiä politiikkaan. Suurin kiinnostuksen kohteeni on aina ollut sosiaalipolitiikka. Turha tällaista on kuitenkaan enää miettiä. En työllisty mihinkään, eikä siinä mitään. Toivon pääseväni eläkkeelle vuosien työttömyyden jälkeen. Parasta olisi, jos kaikkien näiden vuosien jälkeen työvoimapalvelut tai sosiaalityöntekijä tekisi vihdoin jotain tuon asian edistämiseksi. Siihen, miksi en työllisty on monia syitä ja samantapaisella kokonaisuudella mitä itselläni on on monikin päässyt eläkkeelle. Itselläni on siis jopa diagnooseja ja paljon sellaista, mistä ei ole diagnooseja.

Vierailija
67/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomeja koulutetaan ihan liikaa, vaikka tämä on omien kokemuksieni perusteella täysin turha tutkinto ja koulutuksessa luvataan liikoja ja annetaan liian ruusuinen kuva työmahdollisuuksista ja vastaavasta. En voi suositella tätä koulutusta kenellekään. Olen itse usein miettinyt, että olisi vaan pitänyt jopa heti peruskoulun tai viimeistään lukion jälkeen opiskella ihan lähihoitajaksi. Tosin nykyään edes lähihoitajille ei tunnu riittävän töitä, mutta olisihan itselläni tässä ollut vuosikausia aikaa tehdä noita töitä nykyistä paremmassa tilanteessa.

Vierailija
68/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tradenomi, enkä ole tehnyt koskaan koulutustani vastaavaa palkkatyötä. En ole työllistynyt tällä koulutuksella yhtään mihinkään työhön. Olen siis työtön. Valmistuin tradenomiksi 6 vuotta sitten siis vähän ennen koronaa.

Päädyin siis opiskelemaan tämän tutkinnon kun en ollut päässyt, enkä sitten koskaan päässytkään opiskelemaan sitä alaa tai sitä tutkintoja, jota olisin oikeasti halunnut opiskella. Olisin halunnut opiskella sosiaalipolitiikkaa, myöhemmin hain pari kertaa sosiaalityöhönkin ja olisin halunnut sosiaalipolitiikan tai soten, silloin tosin ei ollut nykyistä sotea sotkuineen asiantuntijaksi ja päästä vaikuttamaan Suomen sosiaalipolitiikkaan. Viimeisellä hakukerralla pisteeni olisivat  sentään riittäneet Lapin yliopistoon, johon en itse kuitenkaan pystynyt hakemaan. Tuona vuonna joku aloitti siis Lapin yliopistossa sosiaalityön opinnot alemm

Yritä avoimen yliopiston kautta. 

Vierailija
69/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo liian myöhäistä, eikä siinä mitään. Odotan vaan sitä pääsyä eläkkeelle vihdoin jossakin vaiheessa mahdollisimman pian. En ole enää nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä