En kehtaa enää ulkomailla asuessa sanoa olevani suomalainen vaan sanon olevani virolainen.
Asun toista vuotta ulkomailla ja seuraan aina silloin tällöin synnyinmaani uutisia, toki etenkin niitä jotka levittäytyvät sieltä muualle maailmaan.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011687070.html
Tämä kirjoitus kertoo sen että miksi. Mitä siellä oikein tapahtuu?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaali koe suomalaisuudestaan mitään häpeää. Eikä juuri kukaan ulkomaalainen ole kiinnostunut Suomesta.
Voi jestas jos oikeasti tietäisit kuinka moni on oikeasti ollut kiinnostunut Suomesta ja työmahdollisuuksista, puhtaasta luonnosta ja mukavista ihmisistä. Suoraan sanottuna, en halua ottaa vastuuta siitä että esimerkiksi koulutettu syöpälääkäri yrittäisi Suomeen töihin ja sen jälkeen listisi itsensä kun tajuaisi mihin paskasuohon on perheensä ajanut. Olen jäänyt jokusen kerran sanattomaksi ja sen jälkeen alkanut kehua esimerkiksi Alankomaita parempana vaihtoehtona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaali koe suomalaisuudestaan mitään häpeää. Eikä juuri kukaan ulkomaalainen ole kiinnostunut Suomesta.
Voi jestas jos oikeasti tietäisit kuinka moni on oikeasti ollut kiinnostunut Suomesta ja työmahdollisuuksista, puhtaasta luonnosta ja mukavista ihmisistä. Suoraan sanottuna, en halua ottaa vastuuta siitä että esimerkiksi koulutettu syöpälääkäri yrittäisi Suomeen töihin ja sen jälkeen listisi itsensä kun tajuaisi mihin paskasuohon on perheensä ajanut. Olen jäänyt jokusen kerran sanattomaksi ja sen jälkeen alkanut kehua esimerkiksi Alankomaita parempana vaihtoehtona.
Ap
Minä olen asunut Suomessa lapsuuteni ja muuttanut Tanskaan isäni luokse teininä. En minä kehtaisi ikinä sanoa olevani suomalainen, etenkään nykyisessä maailmantilanteessa kun seuraa vähänkään miten siellä asiat hoidetaan tai oikeastaan ollaan hoitamatta. Internet ei ole vain suomalaisten "pieni saippuakupla" vaan tuo kaikki paska valuu sieltä oikeasti ulos.
Etelän lihapullabaareissa raikaa suomikaraoke ja tarjoilijat ovat oppineet suomea. Ei siinä tarvitse kenenkään hävetä. Paikalliset yrittäjät ovat kuin samaa perhettä meidän suomalaisten kanssa, joita arvostetaan asiakkaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua nolottas enemmän, että jostain kuvasta saadaan tällainen show aikaiseksi. Mautonta joo, mutta tuskin missään muualla kävis näin. Jo tän takia mäkin voisin olla virolainen.
Kuulun noin kolmeen eri vähemmistöön ja mua ei haittaa, jos joku keksii jonkun typerän jutun. Mutta ehkä joku muu mun puolesta vois mielensä pahoittaa ja lynkata. Only in finland.
En helposti nolostu, mutta en vain helvetti soikoon kestä niitä ilmeitä mitä seuraa kansalaisuuden kertomisesta. Tämä ei liity vain tähän viikkoon vaan monen vuoden kokemukseen. Suomesta on jo pitkään luotu ulkomailla kuva ikäänkuin venäjän "siipimiehenä", äärimmäisen rasistisena pohjoisen pikkuvaltiona, joka kuvittelee olevansa Sveitsi mutta onkin Bangladesh. Viro on itselleni helpoin kilpivaltio, sillä Ruotsi ei koulussa tarttunut ja Viron kieltä on helppo oppia, sillä kieliasu on suht samankaltainen.
Ja silti Viro on yhä venäläisten alusmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli sulla ei ole mistään mitään oikeata käsitystä.
Mietin vaan kymmeniä ulkkarityökavereitani, jotka ovat perheineen muuttaneet Suomeen 10 vuoden aikana. Kaikilla pelkkää hyvää sanottavaa.
Jenkeissä on kuitenkn Trump vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua nolottas enemmän, että jostain kuvasta saadaan tällainen show aikaiseksi. Mautonta joo, mutta tuskin missään muualla kävis näin. Jo tän takia mäkin voisin olla virolainen.
Kuulun noin kolmeen eri vähemmistöön ja mua ei haittaa, jos joku keksii jonkun typerän jutun. Mutta ehkä joku muu mun puolesta vois mielensä pahoittaa ja lynkata. Only in finland.
En helposti nolostu, mutta en vain helvetti soikoon kestä niitä ilmeitä mitä seuraa kansalaisuuden kertomisesta. Tämä ei liity vain tähän viikkoon vaan monen vuoden kokemukseen. Suomesta on jo pitkään luotu ulkomailla kuva ikäänkuin venäjän "siipimiehenä", äärimmäisen rasistisena pohjoisen pikkuvaltiona, joka kuvittelee olevansa Sveitsi mutta onkin Bangladesh. Viro on itselleni helpoin kilpivaltio, sillä Ruotsi ei koulussa tarttunut ja Viron kieltä on helppo oppia, sillä kieliasu on suht samankaltainen.
Eli siis mainostat ylpeästi itseäsi Neuvostoliitossa syntyneenä ? Oletkohan ihan täysjärkinen ?
Vierailija kirjoitti:
Suuri raukkis olet ap.
Perustele, äläkä aja itseäsi suohon. Olen ilmeisesti raukkis siksi, että olen rakentanut elämän sellaisessa maassa, jossa tunnen olevani tasavertainen kansalainen maassa, joka arvostaa minua ja jossa koen perheeni sekä itseni voivan hyvin. Voi elättää perheeni työllä, yrittämiseen kannustetaan ja jos kolmipyörä osuu seinään niin sekään ei ole pikatiketti kodittomiensuojaan tai ruokajonoihin.
Ps. En ole isotuloinen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etelän lihapullabaareissa raikaa suomikaraoke ja tarjoilijat ovat oppineet suomea. Ei siinä tarvitse kenenkään hävetä. Paikalliset yrittäjät ovat kuin samaa perhettä meidän suomalaisten kanssa, joita arvostetaan asiakkaina.
Hienoa että olet päässyt aurinkorannikolle Torreen ja Fugeen vetämään nakkipiiloja, sekä löhöilemään biitsille, mutta Etelä-Helsingin kolalähiössä käyntiä ei lueta varsinaisesti ulkomaanmatkailuksi.
Mistä noin huonon itsetunnon olet saanut?
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalainen täältä Italiasta ilmoittautuu, meidän perheen on pitänyt opetella perusasiat Latviasta. Minä sanon sen aina kotimaakseni jos kysytään.
Et sano etkä olet, itsellesi vastailet hädissäsi. Taidat nähdä persuista untakin?
Tutustut siellä uusiin ihmisiin ja puhut palturia heille. No ei ainakaan voi ystävystyä kenenkään kanssa, koska kyllä tuo tulee ilmi jossain vaiheessa. Eikö ole raskasta esittää jotain muuta mitä oikeasti on?
Mä olen virolainen ja sanon ulkomailla aina olevani suomalainen :D
Vierailija kirjoitti:
Suomesta. En perkele vain kehtaa enää myöntää olevani kyseisen passin omistaja :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta. En perkele vain kehtaa enää myöntää olevani kyseisen passin omistaja :D
Ap
No omapa on häpeäsi. Ei kyllä normaalia touhua.
Muista olla hypistelemättä silmiäsi julkisella paikalla, tai paljastut suomalaiseksi.