Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan 65 vuotias jo vanhus?

Vierailija
13.12.2025 |

Iltasanoman mukaan on.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedian mukaan vanhuus alkaa keskimäärin 73,5-77 vuoden iässä.  Toisaalta toimintakyvyn heikkenemisen perusteella sanotaan, että vanhuus alkaa noin 75-vuotiaana. Suomessa 65 vuotta täyttäneitä pidetään ikääntyneinä.

Vierailija
122/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedian mukaan vanhuus alkaa keskimäärin 73,5-77 vuoden iässä.  Toisaalta toimintakyvyn heikkenemisen perusteella sanotaan, että vanhuus alkaa noin 75-vuotiaana. Suomessa 65 vuotta täyttäneitä pidetään ikääntyneinä.

Vanhus on kun täyttää 65 vuotta, ja tämä on fakta, ei se kieltämällä miksikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus on kun täyttää 65 vuotta, ja tämä on fakta, ei se kieltämällä miksikään muutu.

Ei ole kyllä vanhus, koska ei tarvitse yleensä vielä tukipalveluita, mutta toki on vanha. 

Vierailija
124/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö olet se, joka sanoo, miten asiat ovat?

Vierailija
125/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No milloin ihmistä voidaan sitten sanoa nuoreksi? Onko se alle 20-vuotias vai 13-18-vuotias? Eikö tämänkin määritelmän raja ole häilyvä? 

Vierailija
126/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan Sosiaali ja terveysministeriö, eläketurvakeskuksen (ETK) laskelman pohjalta. Sieltä voi käydä ihan itse katsomassa jos ei usko.

Vierailija
127/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuon ikäinen ja juuri päässyt eläkkeelle hyväkuntoisena. Nyt se elämä oikein alkaa hyvällä eläkkeellä velattomana. En ole mielestäni vielä vanhus.

Vierailija
128/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei 65 on uusi 40v

ja töitä tehdään hautaan asti ja eläkemaksut vie rikas rahastava eliitti kuten tähänkin asti on tehnyt

on aika ajaa ensin tuo rikas rahastava eliitti alas

Vasemmisto on eliitin alas ajoa tehnyt jo pitkään ja onnistunutkin. Kohta saavutetaan sosialistinen tavoite tasainen tulonjako eikä kukaan ole eliittiä( paitsi toki puoluejohto). Tosin silloin toteutuu myös yhteiskunnan kaatuminen kun maksajat=rikas rakastava eliitti loppuu.

Vierailija
129/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan Sosiaali ja terveysministeriö, eläketurvakeskuksen (ETK) laskelman pohjalta. Sieltä voi käydä ihan itse katsomassa jos ei usko.

No näitä on kaikenlaisia määritelmiä eri paikoissa. Ei kannata tuijottaa vain yhteen. Tosiaan ihan sama muutos on käynyt nuoruus-määritelmän kanssa. Joskus nuoruuden raja oli paljon alhaisempi kuin se on tänä päivänä. Jossain raporteissa työikäisiin lasketaan vielä alle 75-vuotiaat.

Vierailija
130/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi tuossa iässä vielä painaa täysillä työelämässä. Vanhuus käsitteenä joustanee työelämän ehdoilla? 

Vierailija
131/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä väitellään päivänselvästä asiasta, vanhuus alkaa 65 vuotiaana, koska silloin saa jo vanhuuseläkettä, ei sillä ole ihmisen toimintakyvyn kannalta mitään merkitystä, on hyväkuntoisia pirteitä vanhuksia ja huonokuntoisia vanhuksia.

Aha. Ja niissä maissa (ja pian myös Suomessakin) vanhuus alkaakin seitsenkymppisenä tai yli, riippuen eläkeiän alkamisesta?

Vierailija
132/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin milloin siis on nuori? Onko siis näin, että 13-18-vuotiaat ovat nuoria ja sen jälkeen alkaa aikuisuus vai venytetäänkö tätä nuoruudenkin rajaa pidemmälle? 

Vierailija
133/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä väitellään päivänselvästä asiasta, vanhuus alkaa 65 vuotiaana, koska silloin saa jo vanhuuseläkettä, ei sillä ole ihmisen toimintakyvyn kannalta mitään merkitystä, on hyväkuntoisia pirteitä vanhuksia ja huonokuntoisia vanhuksia.

Aha. Ja niissä maissa (ja pian myös Suomessakin) vanhuus alkaakin seitsenkymppisenä tai yli, riippuen eläkeiän alkamisesta?

Tulevaisuudessa vanhukset vaan tekevät töitä kuka kykenee ja niinkuin nytkin esim. Yhdysvaltojen presidentti. Vanha mikä vanha.

Vierailija
134/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa vanhukset vaan tekevät töitä kuka kykenee ja niinkuin nytkin esim. Yhdysvaltojen presidentti. Vanha mikä vanha.

No valtionpäämiehissä vanhoja on melkein poikkeuksetta kaikki. Niinistökin oli yli 70-vuotiaana vielä pressa, eikä Stubbkaan mikään nuori enää ole. Taitaa täyttää seuraavaksi 58.

Vierailija
135/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vanhuus nykyään alkaa lähempänä 80 v, toki on kovin yksilöllistä. Mutta monet 70 v ovat tosiaan kuin entisajan 50 vuotiaat.

Itse 58 v ja tuntuu olen ihan sama ihminen kuin olen aina ollut ja teen ja harrastan samoja asioita kuin ennen. Paitsi teen paljon enemmän omia juttuja nyt kun lapset ovat täysikäisiä. Ikä näkyy vasta siinä, että naamassa nyt selvästi enemmän ryppyjä kuin aiemmin, mutta ei vielä kauheasti. Ja yöunien kanssa on välillä vaikeaa, mutta sekin vaihtelee.

Mutta muuten ihan samanlainen kuin ennenkin. Siksi omaa ikää on välillä vaikea ymmärtää :)

Niin sitä itse kuvittelee, että ikä vaan ryppyinä naamassa mutta kyllähän se näkyy monessa asiassa mitä sukupolvea ollaan. Joka sanoo, että ikä on vain numeroita niin ei pidä paikkaansa.

Heikki Salo kirjoitti kerran Aamulehdessä kolumnin, mistä jäi mieleeni juttu kun hän keskusteli lapsenlapsensa kanssa peleistä ja lapsenlapsi kysyi "pappa mikä on sun lempipeli?" ja pappa heitti siihen että se on räsypokka. Poika mietti ajatuksissaan hetken ja kysyi, että "minkä peliyhtiön peli se on?"

Vierailija
136/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vanhuuden käsite pitäisi uusia. Missään muussa määrittelyryhmässä ei ole yhtä suurta ikähaitaria (60-100) kuin siinä. 

Vierailija
137/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko vanhuuden käsite pitäisi uusia. Missään muussa määrittelyryhmässä ei ole yhtä suurta ikähaitaria (60-100) kuin siinä. 

Niin ihan samalla tavoin kuin nuoruuttakin on venytetty. Se monesti koskee jo alle 30-vuotiaita, vaikka vuosikymmeniä sitten nuoret olivat 13-18-vuotiaat ehkä. Ihmisten elämäntilanteet ja -vaiheet ovat muuttuneet. Kaikki eivät tosiaan elä samanlaista elämää enää vaikka 25-vuotiaana kuin aikaisemmin, eikä myöskään 65-vuotiaat elä samanlaista elämää kuin vuosikymmeniä sitten. Yleensähän nuo määritykset lähtee siitä, millaista elämää ihminen elää.  Joskus ihmiset menivät naimisiin viimeistään 20-vuotiaana ja perustivat perheen, jolloin he siirtyivät aikuisten elämään.

Vierailija
138/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vanhuus nykyään alkaa lähempänä 80 v, toki on kovin yksilöllistä. Mutta monet 70 v ovat tosiaan kuin entisajan 50 vuotiaat.

Itse 58 v ja tuntuu olen ihan sama ihminen kuin olen aina ollut ja teen ja harrastan samoja asioita kuin ennen. Paitsi teen paljon enemmän omia juttuja nyt kun lapset ovat täysikäisiä. Ikä näkyy vasta siinä, että naamassa nyt selvästi enemmän ryppyjä kuin aiemmin, mutta ei vielä kauheasti. Ja yöunien kanssa on välillä vaikeaa, mutta sekin vaihtelee.

Mutta muuten ihan samanlainen kuin ennenkin. Siksi omaa ikää on välillä vaikea ymmärtää :)

Niin sitä itse kuvittelee, että ikä vaan ryppyinä naamassa mutta kyllähän se näkyy monessa asiassa mitä sukupolvea ollaan. Joka sanoo, että ikä on vain numeroita niin ei pidä paikkaansa.

Heikki Salo kirjoitti kerran Aamulehdessä kolumnin, mistä jäi

Mutta tällainenhan on ihan hauskaa. Ei se tee ihmisestä vielä vanhaa, jos on ollut erilaisia leikkejä lapsena. Toki sehän on selvää, että eri ikäiset ovat eri sukupolvea.

Vierailija
139/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ihan samalla tavoin kuin nuoruuttakin on venytetty. Se monesti koskee jo alle 30-vuotiaita, vaikka vuosikymmeniä sitten nuoret olivat 13-18-vuotiaat ehkä. Ihmisten elämäntilanteet ja -vaiheet ovat muuttuneet. Kaikki eivät tosiaan elä samanlaista elämää enää vaikka 25-vuotiaana kuin aikaisemmin, eikä myöskään 65-vuotiaat elä samanlaista elämää kuin vuosikymmeniä sitten. Yleensähän nuo määritykset lähtee siitä, millaista elämää ihminen elää.  Joskus ihmiset menivät naimisiin viimeistään 20-vuotiaana ja perustivat perheen, jolloin he siirtyivät aikuisten elämään.

Juridinen aikuisuus alkaa jo 18-vuotiaana, riippumatta siitä onko perustanut perheen, tai asuuko omillaan. Aikuisuutta voidaan pilkkoa alkupäässä nuoreen aikuisuuteen ja myöhemmin keski-ikään, mutta ovathan vanhuksetkin aikuisia lopun ikäänsä. 

Vierailija
140/145 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen on papparainen. Tottakai 65 on vanhuus. Ei kaikki voi olla nuoria. Elämän laki.

Terveisin Veeti 11 v.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme