Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jonka mielestä on ihan hyvä asia, että irtisanominen helpottuu?

Vierailija
13.12.2025 |

Itse ainakin olen työpaikoilla törmännyt työntekijöihin, joita kukaan ei haluaisi siellä pitää (laiskurit, vaikeat tapaukset, uhittelijat, sääntöjen rikkojat, muutosvastaiset, kiusaajat, hupisaikuttelijat jne.), mutta heitä ei ole saatu potkittua uloskaan. 

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa saattaa joutua pihalle ens vuoden alussa, eikä syytä tartte edes sanoa jopa pärstän perusteella, työtahtia kiristetään lisääaikaa kuitenkaan ei saa eikä lisää apua jos et ehdi tekemään kuin robotti ilman taukoa ne työtehtävät päättää työnantaja potkia sut pois tai toinen että vanhalle työntekijälle pitäis palkkaa nostaa eikun pihalle ja tilalle minimipalkalla televä

Oikeesti, mitä hittoa sä selität?!? Kyllä siihen yhä painava syy tarvitaan. 

Sano toi mun kaverille joka tehnyt kaupugilla 10 vuotta koulunkeittäjän hommia ja joka sarjasaikuttaa joka toinen viikko. 

Hän voisi ruveta vaikka pyörittää sitten lounaskahvilaa, joka on joka toinen viikko kiinni;)

Tossa kohtaa on

No on ollut keskusteluja, järjestetty kaikenlaista yms mutta arvaa miksi pääsee kuin koira veräjästä? No ne suhteet!! 

Vierailija
62/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanominen tehdään helpoksi, pitää myös työttömyysturvan olla kunnossa. Nyt se on romutettu samalla kun irtisanomista helpotetaan ja maassa on valtava työttömyys. Siinä on katastrofin ainekset kasassa.

Eikö työttömyysturvaa tarvita eniten, jos kukaan ei uskalla palkata, sillä virherekrytointi on peruuttamaton virhe? 

Yrittäjillä pitäisi olla myös asiakkaita. Nyt on kokoajan vähemmän, kun orpopurra sössi talouden. Luottamusta ei ole joten talous on pysähtynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan helppo irtisanoa nytkin. Lisäksi on jopa 6 kk koeaika. Se on johdon osaamattomuutta jos ei osaa hankkiutua huonosta työntekijästä eroon.

Ei kuule ole, T: yrittäjä. 

Mulla oli yksi superhankala asiakakkaiden karkoittaja myyjänä, kaiken paskan palautteen kiistää koko ajan ja jatkaa perseilyä, ja on superhankala työkaveri. Muistutti että hänestä pääsee eroon kun maksaa 6kk irtisanomisajan palkan kotiin. Yksintyöskentelypaikka kyseessä, ja aivan liian vaikea kerätä näyttöä. Kädestä suuhun menee tämä yritys, ja 6kk liksan jos joutuisin maksamaan, ni olisi lappu luukulla, ja yrittäjä sillan alla, jos todettaisiin että laitoin irtisanominnen.

Olen kiitollinen, ja työyhteisö myös, jos tälläi

Takaisinottovelvollisuus poistuu alle 50 hengen työpaikoilta.

Siitähän tässä aloituksessa juuri on kyse. Tuokin yrittäjä pelastuu lakimuutoksen myötä, mutta nykylainsäädännöllä hän on jumissa tämän työntekijän kanssa.

Ap

Vierailija
64/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ei myöskään tarvitse katsoa yt-neuvotteluissa olisiko työpaikalla jotain muuta työtä.

Vierailija
65/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paikoissa painetaan duunia alimiehityksellä korkealla stressitasolla. Jos laatua ja tehokkuutta halutaan niin on saatava enemmän työntekijöitä reservistä.

Vierailija
66/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä noi on esimiehen kavereita. Ei ne kuitenkaan potkuja sais

Kyllä minä esihenkilönä olisin saanut pihalle yhden henkilön, jonka tiimi halusi pihalle, jos irtisanomiseen olisi riittänyt asiallinen syy. Kyseinen henkilö ei noudattanut tiettyjä sääntöjä, ja ei voinut antaa kuin varoituksen.

Vierailija
67/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan helppo irtisanoa nytkin. Lisäksi on jopa 6 kk koeaika. Se on johdon osaamattomuutta jos ei osaa hankkiutua huonosta työntekijästä eroon.

Ei kuule ole, T: yrittäjä. 

Mulla oli yksi superhankala asiakakkaiden karkoittaja myyjänä, kaiken paskan palautteen kiistää koko ajan ja jatkaa perseilyä, ja on superhankala työkaveri. Muistutti että hänestä pääsee eroon kun maksaa 6kk irtisanomisajan palkan kotiin. Yksintyöskentelypaikka kyseessä, ja aivan liian vaikea kerätä näyttöä. Kädestä suuhun menee tämä yritys, ja 6kk liksan jos joutuisin maksamaan, ni olisi lappu luukulla, ja yrittäjä sillan alla, jos todettaisiin että laitoin irtisanominnen.

Olen kiitollinen, ja työyhteisö myös, jos tälläisistä olisi helpompaa päästä eroon. Todella tympääntynyt on työhönsä ja näyttää sen kaikille. muualle tuskin pääsee töihin.

Niin, kuka

Kerro nyt miten pääset helpommin eroon tästä henkilöstä? Mikset nyt pääse?

Vierailija
68/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen on jo voimassa. Voi ottaa uusia työntekijöitä halvemmalla, palkan saa sopia ohi työehtosopimuksen.

Vierailija
69/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä esihenkilönä olisin saanut pihalle yhden henkilön, jonka tiimi halusi pihalle, jos irtisanomiseen olisi riittänyt asiallinen syy. Kyseinen henkilö ei noudattanut tiettyjä sääntöjä, ja ei voinut antaa kuin varoituksen.

Mikä ero tässä oli? Ei siis ollut painavaa syytä mutta asiallinen oli??

Vierailija
70/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kellään ei ole enää vakituista työpaikkaa. Ikuinen koeaika kaikilla.

Vierailija
71/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei myöskään tarvitse katsoa yt-neuvotteluissa olisiko työpaikalla jotain muuta työtä.

Ap ei tunnu tajuavan tätä, on jotenkin sinisilmäinen siinä uskossa että on korvaamaton tekijä. 

Vierailija
72/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoituksen jälkeen ellei tilanne muutu, voi irtisanoa. Tiesit kai tämän?

Tämäkin laki on täysin turha, ei aiheuta mitään muuta kuin pahaa mieltä ja talouden laskua. Kaikki mitä orpopurra tekee, lisää Suomen velkaa. 

Vierailija
73/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta kellään ei ole enää vakituista työpaikkaa. Ikuinen koeaika kaikilla.

Eli kukaan ei voi ostaa enää asuntoa. Suomen talous halutaan sössiä.pysyvästi.

Vierailija
74/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kokoomusnuorena ole tarvinnut tehdä kuin hanttihommia isän firmassa? Miksi kyselet?

Vierailija
75/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ero tässä oli? Ei siis ollut painavaa syytä mutta asiallinen oli??

Se, että syyn pitää olla painava JA asiallinen.

Vierailija
76/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohtikaamme sitä sitten, kun sinut, ap, on potkittu pihalle!

En kuulu kyseiseen porukkaan. Sinä ilmeisesti kuulut, kun noin älähdit?

Ap

Sut voidaan pokia silti pihalle. Mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi ymmärtää. 

Voidaan, mutta pidän sitä erittäin epätodennäköisenä, koska en ole millään tavalla hankala.

Ap

Ei siihen tarvita muuta kuin että esim. esimies vaihtuu, ja uusi esimies alkaa josain syystä inhota sinua. Syitähän on joskus aivan mahdoton arvailla, joku on arka arvostaan ja kokee aloitteellisen ja ahkeran alaisen uhkana itselleen, toinen puolestaan voi projisoida vihaa jotain aikaisempaa ihmissuhdettaan muistuttavaan henkilöön. Syitähän nyt aina löytyy, kun aletaan hakemaan. HR:ssä työskennelleenä näitä on nähty kaikenlaisia. Usein näissä tilanteissa esimies melkein aina ehdottaa irtisanomista, ja tähän asti se ei ole useinkaan onnistunut, koska laki on suojannut työntekijää. Nyt jää nähtäväksi, kuinka helposti jatkossa onnistuu, miten uutta lakia tulkitaan. 

Vierailija
77/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa siivousalalle, varsinkin keikkatyöläisenä on vaarassa joutua pihalle jos ei ole tarpeeksi työkohteita antaa, myös siivoojan työkohde saattaa loppua tai firma vaihtua, sekä jatkuvat määräaikaiset, tarvittaessa työhön kutsuttavan, 0 tunti sopparit on arkipäivää. Siivousalalla saa myös helposti kenkää jos tietty määrä sairasloma päivät ylittyy, ei välttämättä edes järjestetä työajan muutoksia tai helpotuksia, jatkuvaa ns kiertoa ja uusia tekijöitä, koko ajan saa olla varpaillaan ettei itse saa kenkää Tuotannollisista ja taloudellisista syistä tai koeajalla työnantaja päättää ettei ole tyytyväinen (vaikka hoitaisit työsi, olisit ahkera, nopea niin jos henkilökemia ei kohtaa niin sit se voi olla kenkää vaan) eli kyllä siivousalalla pärstänkin perusteella saattaa saada potkut. 

Vierailija
78/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta miksi EK kirjoitti tällaisen hallitusohjelman, joka pelkästään tuhoaa talouden. Kai he tajuavat, että riistetty kansa ei kuluta ja ilman kotimaista kysyntää talous vajoaa? Kun laitetaan työntekijät shtaalle, ei ole hyvinvointia kenellekään.

Vierailija
79/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa paikoissa painetaan duunia alimiehityksellä korkealla stressitasolla. Jos laatua ja tehokkuutta halutaan niin on saatava enemmän työntekijöitä reservistä.

Jep, kokoajan lisää töitä "nipistäkää vaan töistänne" Meille sanottiin, työaika ei kuitenkaan lisäänny eikä lisäapua saa. 

Vierailija
80/160 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoituksen jälkeen ellei tilanne muutu, voi irtisanoa. Tiesit kai tämän?

Tämäkin laki on täysin turha, ei aiheuta mitään muuta kuin pahaa mieltä ja talouden laskua. Kaikki mitä orpopurra tekee, lisää Suomen velkaa. 

Totta kai tiesin. Käytännössä jouduin seuraamaan joka päivä hänen toimintaansa asiassa, jossa sääntöjä oli rikottu, mikä tarkoitti ylimääräistä työtä minulle. Ongelma onneksi poistui, kun hän jäi pitkälle sairaslomalle ja vaihtoi sen myötä itse työpaikkaa. Tiimini olisi toivonut, että henkilö olisi saanut lähteä heti, varoitus oli tiimin silmissä erittäin lievä toimenpide.