Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä tyhjentänyt lapsen säästötilin. Olen ihan puulla päähän lyöty.

Vierailija
12.12.2025 |

Haluaisin kuulla muiden ajatuksia ja mahdollisia kokemuksia, koska en ole varma, tulkitsenko tätä tilannetta oikein.

Alaikäiselle lapsellemme avattiin säästötili heti hänen syntymänsä yhteydessä vuonna 2012. Sovimme tuolloin yhdessä, että lapsen isälle annetaan tilin käyttöoikeus ja että hän huolehtii tilistä ja säästämisestä lapselle. Tili oli tarkoitettu nimenomaan lapsen tulevaisuutta varten.

Erosimme kuitenkin melko pian lapsen syntymän jälkeen, ja isä lopetti samalla lapsen tapaamisen kokonaan. Hän myös katosi elämästämme, eikä ollut käytännössä yhteydessä vuosiin. Minulla ei ollut tilille käyttöoikeutta, enkä saanut näkyvyyttä tilin tapahtumiin, vaikka pyysin sitä useamman kerran. Käyttöoikeutta ei koskaan annettu.Tästä syystä en tiennyt, mitä tilillä tapahtui vuosien aikana.

Myöhemmin, kun sain tiliotteita nähtäväksi, ne kattavat vain vuodet 2015 eteenpäin. Aikavälistä 20122015 ei ole tietoa. Näiden myöhempien tiliotteiden perusteella tililtä on nostettu ja siirretty rahaa, eikä ole selvää, mihin rahat ovat menneet.

Vuonna 2015 tililtä oli nostettu kaikki rahat, 2800 euroa. 2022 tilille on lisäksi talletettu noin 3000 euroa, ja tapahtuman selitteessä mainitaan asia, joka ei liity lapseen (aikuisen oma laina). Tämän jälkeen tilin käyttöä on ilmeisesti rajoitettu niin, että rahojen nostaminen ei enää onnistunut ilman molempien huoltajien suostumusta.

Kun asiaa yritettiin selvittää, minua painostettiin antamaan lupa rahojen palauttamiseen toiselle huoltajalle asianajajan kautta, vedoten siihen että kyse olisi ollut virheellisestä siirrosta ja että jos en anna pankille lupaa palautuksen tekoon niin isän suorittamat elatusmaksut lopetetaan siihen asti kun tuo 3000 e on palautettu. En halunnut vaikeuksia ja suostuin. Jäin kuitenkin syvän ihmetyksen valtaan. Miksi lapsen säästötilille on ylipäätään siirretty aikuisen kuluihin liittyvää rahaa? Miksi tililtä on aiemmin voitu nostaa rahaa vapaasti ja miksi tilin koko historia ei ole saatavilla? Miksi isä ei yhtäkkiä saanutkaan siirrettyä rahaa pois?

Kysynkin: kuulostaako tämä teidän mielestänne tavalliselta väärinkäsitykseltä vai sellaiselta, joka kannattaisi selvittää pankin tai viranomaisen kanssa? Ongelma on se että tapahtumista on myös aikaa. 

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliiisi nauraa teidät pihalle!

Poliisi 

Vierailija
62/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi suuri virhe, ettei sulle annettu aikoinaan tilin käyttöoikeutta. Tosi outoa itse asiassa.

Ja miehellä ei ole oikeutta vetää lapsen tililtä rahoja, eihän hän ole edes nähnyt lasta, joten rahoja ei ole nostettu lapsen elatukseenkaan.

Vanhemmilla on oikeus lapsen tiliin, varsinkin sillä joka sinne rahojaan pukkaa

Ei ole oikeutta nostaa tai käyttää lapsen tilillä olevia rahja muutoin kuin lapsen hyväksi. Riippumatta siitä, kuka ne rahat on sinne laittanut. Tavanomaiseen lapsen elatukseen liittyviin kuluhin lapsen rahoja ei saa käyttää. Näistä on aikajoin uutisia, kun lapsen rahoja tuhlannut vanhempi saa tuomioita ja korvausvelvolliuuden kavallettuihin rahoihin. Huoltaja on lapsen edunvalvoja. Ei ole lapsen edun mukaista kavaltaa hänen rahojaan.

Sinun on Ap lapsen edunvalvojan omainaisuudessa tehtävä rikosilmoitus lapsen rahojen kavalluksesta. Toivottavasti rikos ei vielä ole vanhentunut, kun onhan alkuperäisestä kavalluksesta jo kymmenen vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tililtä, tilille,tilistä... huh, mikä sepustus. 

Vierailija
64/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on edelleen alaikäinen, hän saa oikeutta. Hän ei ole voinut sille mitään että oma isä on tehnyt kavalluksen. 

Vierailija
65/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puulla päähän lyöty tästä aloituksesta. Kuka tekee noin. Antaa miehelleen käyttöoikeuden johonkin lapsen tiliin.

Vierailija
66/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tililtä, tilille,tilistä... huh, mikä sepustus. 

Kiva kun jaksoit lukea, vaikka et mitään ymmärtänytkään. 

Vierailija
67/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on edelleen alaikäinen, hän saa oikeutta. Hän ei ole voinut sille mitään että oma isä on tehnyt kavalluksen. 

Ap on itse myös osallistunut antamalla rahat isälle. 

Vierailija
68/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puulla päähän lyöty tästä aloituksesta. Kuka tekee noin. Antaa miehelleen käyttöoikeuden johonkin lapsen tiliin.

Tietysti huoltajilla on käyttöoikeus lapsen tilille. Olen puulla päähän lyöty mielepiteestä, että käyttöoikeus kuuluisi vain toiselle vanhemmalle ja käyttöoikeuden haltija valittaisiin sukupuolielimien perusteella. Kaikenlaisia tolvanoita sitä maa päällään kantaa.

Meillä molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus lapsen tileihin (sekä käyttö- että säästötili) sekä myös lapsella itsellään, lapsi kun on jo teini.

Vierailija
69/121 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus poliisille. Exäsi on tehnyt rikoksen. Ja avaa nyt hyvä ihminen lapsellesi joku ihan toinen tili.

En saa avattua uutta tiliä. Olen toista kertaa hakemassa nyt yksinhuoltajuutta. Aiemmalla kerralla en saanut koska isä vastusti. 

Ap

Saat kun teet isästä rikosilmoituksen 

Vierailija
70/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet pyytänyt mummoja sun muita laittamaan rahaa tilille eron jälkeen. Kai sulla on ollut tietoa, millainen tapaus mies on ja jostain syystähän se erokin tuli. Tuossa erovaiheessa tilin käyttöoikeudet olisi tullut määritellä uudelleen. Viimeistään siinä vaiheessa eli 10 vuotta sitten kun sait tiedon, että tiliä on väärinkäytetty, olisi sinun pitänyt viedä asia eteenpäin.

Vierailija
71/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei antanut, mies otti ja vaati.

Ihmettelen vaan että jo aikoinaan vaadittiin molemmat allekirjoitukset ennekuin sai nostaa rahoja lapsen tililtä!

Mun "lapsi" on ko liki nelikymppinen, vai onko pankkikohtaista tämä?

Eikä oltu holhouksen alla tms!

Vierailija
72/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se tili on edelleen olemassa. Kai sä edes nyt tajuat hakea sitä huoltajuutta itsellesi (mikä päihdetapaus olet, jos äijä, joka ei ole edes lapsen kanssa tekemisissä voi edes saada huoltajuuden) ja määritellä raha-asiat uudelleen. Lapsi olisi selvästi aiemminkin ollut ulkopuolisen edustajan tarpeessa.

Vierailija
73/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea, mutta rikosilmoitus.

Vierailija
74/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla molempien vanhempien paikalla jos tiliä käsitellään.

Tytär saa rahat 18v.

Mietin itsekin, että miten tuo ap:n tilanne on edes mahdollista? Mekin tosiaan erovanhempia yhteishuoltajuudella, ja lapsen tililtä mitään nostaakseen pitäisi kummankin vanhemman mennä käymään paikanpäällä konttorilla.

Vierailija
75/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
76/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen säästötili? Kuullostaa rikkaiden meningiltä. Meillä lapsilisät meni asumiseen ja ruokiin, ei todellakaan ollut mitään rahaa käytössä kun muutin pois vanhemipien luota. Jos oli varaa säästää niin niin turhaan niitä lapsilisiä teille maksettiin!

Vierailija
77/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on itse myös osallistunut antamalla rahat isälle. 

Missä niin luki!

"Minulla ei ollut tilille käyttöoikeutta, enkä saanut näkyvyyttä tilin tapahtumiin, vaikka pyysin sitä useamman kerran. Käyttöoikeutta ei koskaan annettu.Tästä syystä en tiennyt, mitä tilillä tapahtui vuosien aikana."

Vierailija
78/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä voi maksaa takaisin vaikka jossain hallituksen hommissa, sen verran on vahva cv

Vierailija
79/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ilmeisesti Persu ?

Vierailija
80/121 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa.

Kuulostaa taas siltä, että AP on jättänyt velvollisuudet hoitamatta ja nyt valittaa jälkikäteen asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi