Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäänkö yksi asia selväksi, mummot? Ruususuklaa ei todellakaan ollut mitään hyvää ja laadukasta suklaata

Vierailija
12.12.2025 |

Olen turkulainen, asuin Kärsämäessä ja monen kaverin äiti oli Hellaksella töissä. Sitä Ruusu-suklaata tyrkytttiin ilmaiseksi joka paikassa ja se oli halvinta paskaa sokerimassalla täytettyä suklaata. Hellas ei ollut oikeastaan suklaatehdas, eivät osanneet sitä puolta. 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli halvin suklaalevy mitä kaupasta sai, mikä kertoo kaiken. 

En mä edes katsonut hintaa. Tykkäsin vain. Eli ei kerro kaikkea. 

Paskat oli halpaa. Parempaa kuin Fazerin "suklaat"

Vierailija
42/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on ruususuklaa? 

https://www.elka.fi/aikakone/index.php/2015/05/08/hellas-ja-leaf/11347_…

Muistaako kukaan mitkä maut siinä oli. Oliko yksi minttua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

WIKIPEDIA

Ruususuklaan kääre vuosina 1984-1987.

Ruususuklaa oli täytesuklaalevy, jota Hellas valmisti vuodesta 1957 alkaen. Se oli ensimmäinen suomalainen suklaalevy, jossa oli erilaisia täytteitä yhdessä levyssä. Ruususuklaan valmistus lopetettiin Neuvostoliiton viennin loputtua.[1][2]

Ruususuklaassa oli loppuaikoina yksi rivi kutakin viittä täytettä, joita olivat ananas, vadelma, appelsiini, nougat ja mansikka. Pääosin 100 gramman kokoisten maitosuklaalevyjen keltataustaisessa kääreessä oli eriväristen ruusujen kuvia.[1] Ruususuklaa oli Ilta-Sanomien kyselyssä kaivattujen ja kadonneiden tuotteiden kärjessä muun muassa vuonna 2023.[3]

Ruususuklaan mukaan nimetty Ruususuklaankuja sijaitsee Turussa[1] Kärsämäen kaupunginosassa lähellä entistä makeistehdasta. Alueen nimistö on muutenkin makeispitoinen.[4]

Vierailija
44/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ap äälimäisen logiikaan mukaan mummo koska olen 46v, mutta mulla ei ole mitään käsitystä mitä tuo ruususuklaa on ollut. En muista kuulleeni tuollaisesta.

En kanssa tiedä mitä on

M52

Vierailija
45/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WIKIPEDIA

Ruususuklaan kääre vuosina 1984-1987.

Ruususuklaa oli täytesuklaalevy, jota Hellas valmisti vuodesta 1957 alkaen. Se oli ensimmäinen suomalainen suklaalevy, jossa oli erilaisia täytteitä yhdessä levyssä. Ruususuklaan valmistus lopetettiin Neuvostoliiton viennin loputtua.[1][2]

Ruususuklaassa oli loppuaikoina yksi rivi kutakin viittä täytettä, joita olivat ananas, vadelma, appelsiini, nougat ja mansikka. Pääosin 100 gramman kokoisten maitosuklaalevyjen keltataustaisessa kääreessä oli eriväristen ruusujen kuvia.[1] Ruususuklaa oli Ilta-Sanomien kyselyssä kaivattujen ja kadonneiden tuotteiden kärjessä muun muassa vuonna 2023.[3]

Ruususuklaan mukaan nimetty Ruususuklaankuja sijaitsee Turussa[1] Kärsämäen kaupunginosa

Eli oli ryssille suunnattua, siksi käärekin noin ryssäläinen

Vierailija
46/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/5

Ihmettelen todella sen perään itkijöitä. Toinen yhtä kamala oli Pataksen Urheilupuikko. Jäähileistä maitolitkua. 

Kansa rakasti Ruususuklaata

Henkilökunnan mukaan Ruususuklaata oli helppo myydä kansahan oli niihin ihastunut!

Vierailija
47/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papalle jäi traumat ruususuklaasta. 🤭

Vierailija
48/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voinut enää tehdä kun ruusut on niin kalliita.

Vierailija
49/49 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki syömiset oli parempaa 60-70  luvulla.  kyllä ne on nykyruoat  jotka ovat roskaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi