Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?
Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt närästyksestä vuosia ja pyytänyt lähetettä. Nyt sen sain kiireellisyydellä 7 vrk-30 päivää.
Odotan yli 3 kk.
Kyse voi olla sappikivistä, vatsahaavasta, tyrästä, syövästä, kasvaimesta.
Jos se on syöpä, hieron sen Kaisa Juuson läskiin pallinaamaan.
kun puhut noin rumasti, niin ehkä syöpä opettaa sinut tavoille
Ei ole syöpää, närästys ei ole syövän oire vuosia. Vatsan alueen syövät myös etenevät yleensä nopeasti eli hoitamatta ei pitkään elä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne mennyt viime vuosina tosiaan näin pahaksi Suomessa? Norjassa pääsen omalääkärilleni kiireettömän asian kanssa viimeistään kolmen päivän sisällä, kiireellisessä tapauksessa samana päivänä. Viimeksi kävin asian x vuoksi ja kun se oli tullut hoidettua kysyi lääkäri miten muuten voin ja onko minulla mitään muuta mitä haluaisin ottaa puheeksi. Hoito- ja lääkekulujen yhteinen maksukatto on noin 300 euroa vuodessa.
Ero on siinä, että Norjalla on öljyä, Suomella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. Olen hoitovapaalla, meillä ei ole työterveyshuoltoa ko. aikana. Pääsen korkaintaan tapaamaan sairaanhoitajaa, mutta lääkärille ei ole mitään mahdollisuutta päästä, hoitaja tekee diagnoosin ja kertoo lääkärille tarvttavan lääkkeen. Siitä ei ole hyötyä, koska lääkäri ei ole nähnyt iho-ongelmaani.
Sama juttu 17v veljeni kanssa, ei mitään mahdollisuutta päästä lääkäriin keuhkokuumeessa, hoitaja diagnosoi flunssan ja seuraavana yönä päivystyksestä käännytettiin takaisin kotiin. Vasta yksityiseltä lääkäriltä sai apua.
netissa lähetetään kuva hoitajachattiin iho-ongelmasta ja annetaan riitävät tiedot. hoitaja chattaa, että hetkinen, näytän tätä lääkärille. Menee pari minuuttia ja hoitaja kertoo mitä lääkäri kertoi mitä pitää tehdä.
tuolla lailla itse sain ajan luomen poistoon, kun lääkär
Mieti, miten paljon se hoitaja siinä välissä maksaa, kun lääkäri osaisi ihan ilman häntäkin katsoa kuvan ja kysyä lisäkysymykset ja vieläpä loogisemmin kuin hoitaja. Märkärupi vai tuhkarokko vai atooppinen ihottuma, siinäpä ongelma.
Joa olisin päässyt vuosi sitten, jolloin ensi kertaa yritin vaivani kanssa, mutta en päässyt edes tänä vuonna.
Buranaa olisi kuulemma pitänyt syödä ensin. Ei auttanut, kun sanoin, etten voi, koska ei sovi minulle (mm. nostaa muutoin normaalin verenpaineeni kattoon).
Lopulta älysin, että pakko yrittää yksityistä kautta. Onneksi menin, pääsin tutkimuksiin ja sain diagnoosin, koska oli kysymys etenevästä tilasta. Toivottavasti hoito toimii, enkä sairastu lisää ainakaan niin nopeasti.
Jos nyt yhtään lohduttaa, niin ihan samat ongelmat on rikkaassa Ruotsissa. Julkisella ei ole tarpeeksi lääkäreitä ja vuokralääkärien varassa toimitaan, vanhukset ainakin valittaa, että koskaan ei pääse uudestaan samalle lääkärille.
Ruotsistahan tämä edellinen hallitus meidänkin Soten kopioi. Rikkaaksi koetussa Norjakin, joka on yhtä sote-aluettä valittaa nyt, että liikaa menee rahaa sairaanhoitoon.
Vissiint tämä rikkaiden maiden ongelma, että vanhusten määrä väestöstä kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
No mitä ne vois sulle tehdä, ei mitään. Ihan sama pääsisitkö lääkäriin, jos vaivalle ei ole mitään tehtävissä muuta, kuin ottaa kipulääkettä. Kaikkia vaivoja ei edelleenkään voida parantaa, ainoastaan kipuja lievittää.
Minulla ei ole diagnosia, mistä kivut johtuu. Minusta on huonoa hoitoa, antaa tuurilla kipulääkettä, kun ei ole selvää, miksi kipuilee. Olen nainen kroonisella nivuskivulla. Naistentaudeilla todettiin, että tuskin on syöpää, ja se oli sitten siinä.
Ihmisiä pallotellaan. Jos pitäisi jo leikata tai tutkia.
Keusotessa on se portinvartija hoitsu estämässä pääsyn lääkäriin.
Niinpä, Kaisa! Aina voi soittaa satakaksitoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
Eli lääkitys on riittävä, koska pystyt käymään töissä.
Toivon, että sinäkin saat tällaisia kipuja, ja yhtä huonoa kivunhoitoa. Ja menet töihin, kun ei ole vaihtoehtojakaan.
Juuri kuulin tutulta, että nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa kunnallisen hammaslääkärin takastusajan olisi saanut vasta vuosien päähän. Siis vuosien! Mihin tämä touhu lainkaan ajautuukaan näiden uudistusten myötä.
Ainakin Itä-Suomessa pääsee hoitoon nopeasti. Minulla on ollut oikea epäonnen vuosi terveyden kanssa ja olen todella kiitollinen siitä, miten hyvin julkinen terveydenhoito toimii.
Pääsin parissa viikossa selvittämään vaikeaa allergista reaktiota ihotautilääkärille. Sydänoireilun vuoksi sain lähetteen Holter-seurantaan, samat pari viikkoa. Hammaskivun vuoksi pääsin kipupäivystykseen samana päivänä. Päivystys otti heti vastaan rankan nenäverenvuodon takia ja kohta olinkin leikkaussalissa toisessa sairaalassa. Tästä parin viikon päästä kävin silmälääkärissä tarkastamassa, ettei leikkaus ollut vaurioittanut näköhermoa.
Työterveyteen olen ollut pari kertaa puhelinyhteydessä silmätulehduksen vuoksi ja sekin on onnistunut saman päivän aikana.
Varasin marraskuussa ajan omalääkärille saadakseni todistuksen syövästä kelaa varten, 1. aika helmikuulle.
Ristiluussa krooninen kiputila joka vie joskus kävelykyvyn, aiheuttaa halvausoireita. Otan yhteyttä Jyväskylän Novaan. Kerrotaan että pitää äkkiä mennä päivystykseen noilla oireilla. Tuntien päästä olen puhunut kahdelle sairaanhoitajalle ja lääkäri tulee toteamaan että päivystyksen vastaanottoaika on niin lyhyt että ei lähdetä tutkimaan siinä mitään (eikä viitsi sitten kirjoittaa lähetettä minnekään?), se on ehkä hermopinne, tässä resepti kymmenenteen kipulääkkeeseen (jotka eivät toimi kun ei sairaalan opioiditkaan). Ongelma ei mene pois ja uusiutuu säännöllisesti, pilaten elämäni. Otan yhteyttä uudestaan pyytääkseni aikaa lääkärille jolla olisi aikaa tutkia, tarjotaan vain eioota, käsketään mennä päivystykseen. Sillä rahalla minkä olen käyttänyt päivystyksessä ravaamiseen vuosien varrella ja turhiin kipulääkkeisiin, olisin voinut ehkä maksaa käynnin yksityisellä, mutta ne rahat meni jo.. kiva maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. Olen hoitovapaalla, meillä ei ole työterveyshuoltoa ko. aikana. Pääsen korkaintaan tapaamaan sairaanhoitajaa, mutta lääkärille ei ole mitään mahdollisuutta päästä, hoitaja tekee diagnoosin ja kertoo lääkärille tarvttavan lääkkeen. Siitä ei ole hyötyä, koska lääkäri ei ole nähnyt iho-ongelmaani.
Sama juttu 17v veljeni kanssa, ei mitään mahdollisuutta päästä lääkäriin keuhkokuumeessa, hoitaja diagnosoi flunssan ja seuraavana yönä päivystyksestä käännytettiin takaisin kotiin. Vasta yksityiseltä lääkäriltä sai apua.
netissa lähetetään kuva hoitajachattiin iho-ongelmasta ja annetaan riitävät tiedot. hoitaja chattaa, että hetkinen, näytän tätä lääkärille. Menee pari minuuttia ja hoitaja kertoo mitä lääkäri kertoi mitä pitää tehdä.
tuolla
menee halvemmalla noin, koska hoitaja käy vain näyttämässä kuvaa/pistää kuvan lääkärille chattiin. toisiin kuviin lääkäri sanoo, että neuvo ostamaan hydrokortisonivoidetta apteekista, sitä ihottumaan niin ja niin monta kertaa vuorokaudessa, toisiin sanoo, että anna aika lääkärille, toisiin sanoo hoitajalle, että kirjoita reseptillä sitä ja sitä lääkettä ja hoitaja kirjaa kaiken sitten tietokoneelle. Lääkäri ehtii hoitaa tuolla tavalla huomattavasti enemmän potilaita, kun hoitaja tekee työläimmät osat ja lääkäri katsoo tarkemmin vain niiden potilaiden tietoja, joissa pitää miettiä muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kuulin tutulta, että nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa kunnallisen hammaslääkärin takastusajan olisi saanut vasta vuosien päähän. Siis vuosien! Mihin tämä touhu lainkaan ajautuukaan näiden uudistusten myötä.
kerro tutullesi, että hänellä on oikeus hakeutua lääkäriin toisella hyvinvointialueelle tai vaikka viroon/muualle eu-maahan (tai toiseen terveyskeskuksessn), jos suomesta ei hoitoa saa. voit myös kertoa, että hän voi pyytää hammaslääkäristä palvelusetelin yksityiselle (laki potilaan hoitoonpääsystä)
Omahäme kyllä toimii. Olen saanut lääkäriajan (ei kiireellinen) parin viikon päähän soitosta. Reseptit tulee nopeasti apteekkiin. Hammastarkastukseen sain ajan 4 kk päähän. Ei ole mitään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa hammaslääkäriin ei voi edes varata luvn portaalin kautta aikaa, 3 v jono kuulema. Miten muka maailman onnellisin maa jos ei edes julkinen hammasjuttu ei toimi. Aika onneton maa ku 3 v että saa hampilääkärille.
Koita varata Kauniaisista tai Kirkkonummelta tms. Asiakas saa mennä mihin vaan hyvinvointialueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lääkitys on riittävä, koska pystyt käymään töissä.
Toivon, että sinäkin saat tällaisia kipuja, ja yhtä huonoa kivunhoitoa. Ja menet töihin, kun ei ole vaihtoehtojakaan.
voivokylläminänytniinielenipahoitin
Espoossa hammaslääkäriin ei voi edes varata luvn portaalin kautta aikaa, 3 v jono kuulema. Miten muka maailman onnellisin maa jos ei edes julkinen hammasjuttu ei toimi. Aika onneton maa ku 3 v että saa hampilääkärille.