Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?

Vierailija
11.12.2025 |

Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin. 

Kommentit (212)

Vierailija
21/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.

Jep. Ensin laitetaan jonoon, muutaman kuukauden kuluttua kerrotaan aika, ja se aika on parin kuukauden kuluttua. Näin ainakin Helsingissä.

Yhdessä vaiheessa Tampereella oli niin huono tila hammashoidossa, että oli oma jononsa siihen varsinaiseen jonoonkin.

Vierailija
22/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.

Jep. Ensin laitetaan jonoon, muutaman kuukauden kuluttua kerrotaan aika, ja se aika on parin kuukauden kuluttua. Näin ainakin Helsingissä.

Ainakin Vuosaaressa lausuntojen 3kk:n hoitotakuujono toimii n. 1,5kk jonolla. Kokemusta parista lausunnosta reilun vuoden ajalta. Lääkäritutkimuksiin jonotin sen n. 3kk, jonka jälkeen vielä kk ultraan ja siitä n. viikossa tuli tulokset. Kyseessä ei ollut mikään päivystyskäyntiä vaativa vaiva. Tarvittaesssa 112 ja olen vajaan puolen tunnin päästä soitosta Meilahdessa erikoisalapäivystyksessä, tästäkin (valitettavasti liikaa) kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina onnistunut lääkärille pääsy ja jatkotutkimuksiin lähete tullut nopeasti. Yhteen aikaan tuli tuolta alapäästä erittäin runsaasti kirkasta verta. No soitin tk ja sain ajan samalle päivälle ja siitä sitten 5 vrk olin yliopistollisessa sairaalassa tutkimuksissa. Toinen kerta löysin patin alakerrasta ja samoin toimi julkinen terveydenhoito. Jopa sydänleikkaus on minulle tehty julkisella puolella. Aina saanut hoidon vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ja jos asiaan mitenkään liittyy olen mies.

Vierailija
24/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ainakin tyrmättiin omalla terveysasemalla, ei aikaa. Ja sitten menin työterveyteen, eka sano ettei heille kuuluu kunnes pyörsi sanansa. Tosin ajattelin jo,et antaa sitten olla. Menen suorilta jaloin hautaan. Diagnoosia ei tullu, ei tietoa mikä on. Lisää on vaivoja tullu, viittiikö mennä ketään vaivaamaan? En mene. Olen onnellinen jos kaadun suorilta jaloin ja mielellään ennen puolisoa. Mä en halua jäädä selvittelemään asioita. Mulla on vähemmän asioita joita toinen joutuu sit selvittelee.

Vierailija
25/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne mennyt viime vuosina tosiaan näin pahaksi Suomessa? Norjassa pääsen omalääkärilleni kiireettömän asian kanssa viimeistään kolmen päivän sisällä, kiireellisessä tapauksessa samana päivänä. Viimeksi kävin asian x vuoksi ja kun se oli tullut hoidettua kysyi lääkäri miten muuten voin ja onko minulla mitään muuta mitä haluaisin ottaa puheeksi. Hoito- ja lääkekulujen yhteinen maksukatto on noin 300 euroa vuodessa. 

Vierailija
26/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne mennyt viime vuosina tosiaan näin pahaksi Suomessa? Norjassa pääsen omalääkärilleni kiireettömän asian kanssa viimeistään kolmen päivän sisällä, kiireellisessä tapauksessa samana päivänä. Viimeksi kävin asian x vuoksi ja kun se oli tullut hoidettua kysyi lääkäri miten muuten voin ja onko minulla mitään muuta mitä haluaisin ottaa puheeksi. Hoito- ja lääkekulujen yhteinen maksukatto on noin 300 euroa vuodessa. 

Suomessa ollaan siirrytty digiaikaan, paitsi jotkut vauvapalstalla kirjoittavat tyypit, jotka ei osaa tai jotka uskovat netin trollaajia, jotka kertovat ettei edes kannata yrittää, koska ei saa. Diginä on tarkoitus asioida terveyskeskuksen kanssa, josta asia sitten lähtee eteenpäin. Joko hoitajavetoisesti, tai sitten niissä asioissa, joissa hoitaja ei voi auttaa, niin lääkärin kautta. Toki saa vanhan maailman mallillakin vielä mennä, mutta se on hidas väylä. 

Vierailija
27/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.

Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä. 

No mitä ne vois sulle tehdä, ei mitään. Ihan sama pääsisitkö lääkäriin, jos vaivalle ei ole mitään tehtävissä muuta, kuin ottaa kipulääkettä.  Kaikkia vaivoja ei edelleenkään voida parantaa, ainoastaan kipuja lievittää.

Vierailija
28/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nää on niitä pitäkää tunkkinne juttuja. Puhelimitse saa kyllä yhteyden Soteen ja siinä arvioidaan hoidon tarve ja kiireys. Toki joutuu joskus jonottamaan pitkään puhelimessa ainakin maanantaina aamulla. Mutta soittopyynnön voi jättää ja aina on soitettu takaisin.

Kyllä se on omaa saamattomuutta, jos kolme vuotta kärsii kotona, kun "ei sinne kuitenkaan pääse".

Pitää myös huomioida, että ihan kaikkia vaivoja ei vain voi parantaa. Pitää vain tehdä parhaansa vaikka elintavoillaan, että voisi edes helpottaa oloaan.

Suomessa sairaan- ja terveydenhoitajatkin tietävät enemmän kuin monissa maissa lääkärit.

Netissä on myös omahoidon tms sivut, joissa voi itsekin vaivaansa analysoida, ja sieltä saa lopuksi vaikka ohjeen mennä lääkäriin tai muita vaihtoehtoja.

Vierailija
29/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja voi estää terveyskeskuksessa pääsyn lääkärille vaikka olisi puolikuollut.

Vierailija
30/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne kaikki ovat päässeet kenen on ollut tarvis. Ammattivalittajat ja joka päivä sinne soittavat ovat eri juttu. 

Vierailija
31/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset ovat köyhiä ja työttömiä. Kokoomuslaiset pyrkivät kivireestä eroon tällä tavoin, tarjoamalla menoerille olematonta hoitoa ja odottavat köyhän kuolevan jonossa pikaisesti. Tilalle he hakevat parempia orjia hinkuvinkuasta ja mistä lie afrikan sarvesta asti.

Vierailija
32/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne kaikki ovat päässeet kenen on ollut tarvis. Ammattivalittajat ja joka päivä sinne soittavat ovat eri juttu. 

Tämä on hyvin paikkakuntakohtaisia. Minut on aina käännytetty pois, ainoastaan yksityisen kautta on päässyt eteenpäin. 

Vierailija
33/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt närästyksestä vuosia ja pyytänyt lähetettä. Nyt sen sain kiireellisyydellä 7 vrk-30 päivää.

Odotan yli 3 kk.

Kyse voi olla sappikivistä, vatsahaavasta, tyrästä, syövästä, kasvaimesta.

Jos se on syöpä, hieron sen Kaisa Juuson läskiin pallinaamaan. 

Vierailija
34/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.

Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä. 

Eli lääkitys on riittävä, koska pystyt käymään töissä. 

Vierailija
35/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreistä on pulaa, ja uusien koulutus kestää jopa 7 vuotta. Ehkä ei ole ajoissa vuosia tai ao vuosikymmeniä sitten huomioitu, että väestö vanhenee ja tarvitsee useammin hoitoa.

Ainakin joidenkin alojen kuten silmä-lääkäreistä on kova pula.

Naapurimaakunnassa oli erään erikoisalan lääkäreitä, palkka jotain 6000 euroa, pyysivät vähän korotusta ja kun ei tippunut, niin äänestivät jaloillaan muuttamalla etelään. Ja nyt sitten toimitaan vuokralääkäreiden varassa tai etälääkäri yleensä tekee diagnoosin ja määrää hoidon. Ja itse asiassa varsin hyvin se on toiminutkin vaikka kalliiksi tuleekin nuukalle sotelle.. 

Vierailija
36/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt närästyksestä vuosia ja pyytänyt lähetettä. Nyt sen sain kiireellisyydellä 7 vrk-30 päivää.

Odotan yli 3 kk.

kun puhut noin rumasti, niin ehkä syöpä opettaa sinut tavoille

Vierailija
37/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on peräsuolen laskeumaa niin heti pääsee

Vierailija
38/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan yli 3 kk.

Kyllä tämä Sote tehtiin Marinin hallituksen reseptillä ja todellakin vähän jalkaa polkemalla keskeneräisenä runnattiin väkisin läpi. Hiero ne paskasi edes oikeaan naamaan.

Vierailija
39/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missähän päin näin tapahtuu? Ainakin Helsingissä saa samalle päivälle akuuttiajan ja kiireettömässä tapauksessa parin viikon päähän. 

Aivan hyvin siis.

Vierailija
40/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan yli 3 kk.

Ole huoleti, se ei ole syöpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi