Intiassa lomailleita?
Ollaan harkittu joko Intian tai Thaimaan reissua ensi jouluksi. Kummassakaan ei olle käyty. Intia houkuttaisi mm. lyhyemmän lentomatkan takia.
Kokemuksia???
Kommentit (9)
Eräs tuttavani sai salmonellan Intiassa, mutta voisi se tulla muualtakin.
Lomalta haemme lähinnä aurinkoa, lepoa ja hyvää ruokaa.
Köyhyys mietityttää, " tottuuko" niihin kerjäläisiin jne. vai meneekö koko loma surkutellessa?
ap
Jos ette ole kokeneita kehitysmaissareissaajia, suosittelen mieluummin Thaimaata.
Itse olen työn puolesta kolunnut kaikenlaisia persläpiä ja silti Intian köyhyys ja varsinkin sen mittakaava olivat aikalaisia shokkeja. Ja se toivottomuus! Miljoonia ihmisiä asumassa kaduilla, repaleisten pahvilaatikkojen alla...
No, kaikkia se ei riipaise samalla lailla.
Intia on paikka, joka ei jätä kylmäksi. Tiedän monia, jotka ovat aivan rakastuneita Intiaan. ONHAN siellä aivan tajuttomasti nähtävää, mutta rankka paikka se on.
Ja mitä tulee hygieniaan, niin mahataudin siellä saa takuuvarmasti. Bakteeripitoinen vesi pitää huolen siitä, että vaikka kuinka karttaisit vihanneksia ja jääpaloja, niin saatat saada mahataudin siitä, että ruokasi laitetaan huonosti kuivatulle lautaselle...
Jos menette silti Intiaan, ota kunnon matkavakuutus, varaudu asioimaan siellä lääkärillä (kuumeista mahatautia ei kannata siellä yksin parannella vaan mennä heti lääkäriin, he ovat tottuneita niiden hoitoon) ja ota mukaan Osmosalia.
Thaimaassakin riittää paljon katsomista, eikä tarvitse mennä minnekään Pattayalle. Siellä ruoka on erinomaista (vähemmän tulista kuin Intiassa) ja hotellit mahtavia.
Intian hyvin edellisen kirjoittajan kuvaamaksi paikaksi. Köyhyyttä, kurjuutta ja likaisuutta. Varmasti kauniita paikkojakin, mutta tuo kurjuuden näkyminen kaikkialla häiritsee.
Thaimaassa sen sijaan olen käynyt useasti ja missä tahansa olen ollutkin lomani on ollut aiva upea. Luonto on ihan mielettömän kaunis, siellä on ystävällisiä ihmisiä, edullista ja sää on mitä mainioin lomailua ajatellen vaikka ympäri vuoden, mutta varsinkin keskitalven kuukausina upeaa, lämmintä ja lähes sateetonta. Suosittelen :)
Siis jos etsii hyvää intialaista ruokaa, bissee, aurinkoa, aaltoja ja vaikka pientä hippeilyä tai biletystä. Tai sitten Kerala/Karnataka jos haluaa konkaroida ja nähdä köyhyyttää ja inkkarimenoa
Olisi vaan niin sopivasti erään matkatoimiston lähtöpäivä Intiaan jouluaattoa ajatellen.. Tosi nopeasti myydään muuten loppuun joulun matkat!
ap
Tosin suurin osa turisteista matkailee Goassa, joka on Intian varakkainta seutua. Silti sielläkin on kerjäläisiä ja rähjäistä. Kulkukoiria ja muita elukoita, joka nurkassa. Jotkut siitä pitää, jotkut ei. Ehkä Intia on aidompi kuin Thaimaa, vaikka tosin Goassakin on paljon turisteja. Mutta jos ette ole aiemmin käyneeet kaukomatkalla niin suosittelen Thaimaata ensimmäiseksi matkakohteeksi. Se on hygieenisempi kuin Intia.
mutta mm. Goallakin on todella aika kurjaa, köyhää ja likaista, ainakin jos vertaa Thaimaahan.
Aasia kuitenkin vielä näkemättä.
Turistirysiähän ne lomakohteet lähinnä varmasti on. Varmasti kiva olisi nähdä sitä aitoa Intiaakin, mutta sitä emme nyt tältä lomalta hae. Eli siis ranta, ruoka, bisse ja shoppailu riittäisi.
ap
Minkä ikäisiä lapset? Itse sain mahataudin ja jouduin tiputukseen sairaalaan, mutta se voi tapahtua missä vaan kaukomailla.