On tää kyllä niin väärin, että vain työssäkäyvillä ja rikkailla on varaa opiskella useampi tutkinto
Pitkäaikaistyötön joutuu vaan tyytymään osaansa. Mutta tehkää te muut sitten kaksinverroin töitä, että saatte minutkin elätettyä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
"Sittenhän voit nostaa toimeentulotukea niin sehän on oikeastaan lottovoitto. Ei tarvitse nostaa lainaa. Ellei puoliso elätä."
Taas väärää "tietoa" ! EI, EI ja EI! Opiskeluun ei voi saada toimeentulotukea! Varsinkaan ensisijaisesti! Jos opintotuet ja lainat on käyttänyt loppuun ja kyseessä on vaikka sairaudesta johtuva opintojen viivästys, niin jossain tänäntyyppisessä erikoistilanteessa voi onnistua saamaan tuen Jos on siis se valmistuminen jo lähellä.
Pitkäaikaistyötön voi hakeutua työvoimakoulutukseen ja saada toimeentulotukea. Tuttu tekee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä aloin opiskella amk-tutkintoa nimenomaan työttömyyspäivärahalla. Omaehtoinen tuki. Eihän työssäkäyvät saa enää edes aikuisopintorahaa vai millä nimellä olikaan.
Älä valehtele. Et voi opiskella AMK tutkintoa työkkärillä.
Öö. Ja mistähän tuon "tietosi" olet saanut? Tietenkin voi opiskella tai ainakin vielä muutama vuosi sitten pystyi opiskelemaan. Ainoa ehto on se aikaraja, joka on 24 kk, mutta helposti pystyi töiden ohessakin reiluun 3 vuoteen opiskelemaan. En siis nostanut kuin alle vuoden, kun työllistyin.
Tämä on edelleen tietääkseni totta. Pitää olla hyvät perustelut koulutukselle.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan oppilaitokset valittelee että kotoperäisiä opiskelijoita ei ole tarpeeksi, työantajat väittää että ei ole koulutettuja kotimaisia tarpeeksi ja mitä tehdään? Tottakai tuetaan kolmansien maiden opiskelijoiden maahantuloa mutta ei tueta sitä että työtön kotimainen voisi päivittää osaamisensa uudella tutkinnolla! Sairasta!
Tämä on ihan täysin kateellisten suomalaisten itse aiheuttama tilanne. Sitä saa mitä tilaa! Kannattiko estää korkeakoulutetuilta alanvaihto ja täydennyskoulutus?
"Korkeakoulutetut voi mennä amiksiin ja hankkia "oikean työn" ajattelee kateelliset suomipojat ja suomimammat!
Onko nyt sitten kivaa, kun suomessa joudutaan etsimään oikein verorahoilla palkattujen agenttien avulla ulkomailta "huippuosaajia" ja opiskelijoita, kun suomalaisia "ei riitä" korkeakouluihin, yliopistoihin ja esimerkiksi teknologia aloille ja erikoissairaanhoidon koulutuksiin? Oletteko tyytyväisiä nyt siihen, mitä saitte aikaan?
Vastatkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä elämäntapaluuseri opiskelis, vaikka sulla olis kuinka kultalautasella nenäs eteen kannettuna mahdollisuuksia vaan vinkuisit ja vonkuisit silloinkin. Mene roskiin.
Juuri näin keskimääräinen suomipoika ajattelee! Siksi "huippuosaajia" ja korkeakoulu & yliopisto opiskelijoita etsitään verorahoin kustannettujen agenttien avulla ulkomailta! Samaan aikaan, ei anneta kertaalleen korkeasti koulutetuille suomen kansalaisille vahingossakaan sitä toista mahdollisuutta, koska he..niin, katso yllä oleva kommentti, se kertoo kyllä kaiken tarpeellisen.
Suomalaisten olisi hyvä ymmärtää tämä. Suomalaisille ei haluta antaa vahingossakaan toista mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Sittenhän voit nostaa toimeentulotukea niin sehän on oikeastaan lottovoitto. Ei tarvitse nostaa lainaa. Ellei puoliso elätä."
Taas väärää "tietoa" ! EI, EI ja EI! Opiskeluun ei voi saada toimeentulotukea! Varsinkaan ensisijaisesti! Jos opintotuet ja lainat on käyttänyt loppuun ja kyseessä on vaikka sairaudesta johtuva opintojen viivästys, niin jossain tänäntyyppisessä erikoistilanteessa voi onnistua saamaan tuen Jos on siis se valmistuminen jo lähellä.
Siis katkaistaanko oikeasti toimeentulotuki jos alkaa opiskelemaan korkeakoulussa? Enpä tiennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan oppilaitokset valittelee että kotoperäisiä opiskelijoita ei ole tarpeeksi, työantajat väittää että ei ole koulutettuja kotimaisia tarpeeksi ja mitä tehdään? Tottakai tuetaan kolmansien maiden opiskelijoiden maahantuloa mutta ei tueta sitä että työtön kotimainen voisi päivittää osaamisensa uudella tutkinnolla! Sairasta!
Tämä on ihan täysin kateellisten suomalaisten itse aiheuttama tilanne. Sitä saa mitä tilaa! Kannattiko estää korkeakoulutetuilta alanvaihto ja täydennyskoulutus?
"Korkeakoulutetut voi mennä amiksiin ja hankkia "oikean työn" ajattelee kateelliset suomipojat ja suomimammat!
Onko nyt sitten kivaa, kun suomessa joudutaan etsimään oikein verorahoilla palkattujen agenttien avulla ulkomailta "huippuosaajia" ja opiskelijoita, kun suomalaisia "ei riitä" korkeakouluihin, yliopistoihin ja esimerkiksi teknologia aloil
Saatkohan sinäkin sen, mitä tilaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyötön voi hakeutua työvoimakoulutukseen ja saada toimeentulotukea. Tuttu tekee näin.
Työvoimakoulutus ei ole mitään oikeaa koulutusta. Se ei ole edes tutkintoon johtavaa. Jonkun amiskan osatutkintokoulutus-todistuksella voi nykypäivänä lähinnä pyyhkiä peffansa!
Minulla on kolme ammatti- tutkintoa, eli olen ihan loppuun asti käynyt opinnot, enkä vain jotain osatutkintoa. Niilläkään ei ole mitään arvoa nykymaailmassa, vaikka ovat ihan käytännön ammatteja kaikki ja kaikista on kiitettävät keskiarvot ja työharjoittelut menneet hyvin jne.
Minulla on akateeminen koulutus siellä taustalla ja tiedän 100% varmuudella, että sen akateemisen tutkinnon täydentäminen työmarkkinalähtöisesti, tai toisen tutkinnon suorittaminen korkeakoulussa tai yliopistossa sellaiselta alalta johon niitä "osaajia" jopa ulkomailtakin etsitään, olisi se ainut mahdollisuus päästä takaisin työelämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis katkaistaanko oikeasti toimeentulotuki jos alkaa opiskelemaan korkeakoulussa? Enpä tiennytkään.
Etkö tosiaan? No, aina oppii uutta.
Kyllä mun kaveri sai opiskella työttömänä lähihoitajaksi kun aiempi tutkinto ei työllistänyt mutta lähihoitajalla on hyvä mahdollisuus työllistyä.
"Saatkohan sinäkin sen, mitä tilaat?"
Peiliin katsomista ja järjen heräämistä yritän tässä tilata, mutta pahalta näyttää.
Kuten sanotaan:
Suomalainen on valmis maksamaan satasen siitä, että hänen naapurinsa menettäisi viisikymppisen".
Tässäkin keskusteluketjussa asia tulee ilmi varsin selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan? No, aina oppii uutta.
No näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun kaveri sai opiskella työttömänä lähihoitajaksi kun aiempi tutkinto ei työllistänyt mutta lähihoitajalla on hyvä mahdollisuus työllistyä.
Toisen asteen tutkintoja voi opiskella opintotuella ihan niin monta kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei o enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä aloin opiskella amk-tutkintoa nimenomaan työttömyyspäivärahalla. Omaehtoinen tuki. Eihän työssäkäyvät saa enää edes aikuisopintorahaa vai millä nimellä olikaan.
2 vuotta voi opiskella työmarkkinatuella.
Minkä AMK tutkinnon suoritat 2 vuodessa?
Kun opiskeluoikeus työkkärillä myönnetään niin ehtona on, että kyseessä on tutkinto jonka suoritusaika on se maksimissaan 2 vuotta. Aikuisten amiskoulutukset on alle 2 vuotta. AMK opinnot kestää 4vuotta!
Milloin tämä sääntö on tullut? Pari vuotta sitten ei ollut tuollaista ehtoa. Ja etänä/ monimuotona voi ainakin kolmeen vuoteen helposti nipistää tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ei ole korkeakoulututkinto. Vaan se on amis. Amikseen saa opintotukea ja lainaa muutenkin. Saat vaikka kymmeneen tutkintoon peräkkäin jos haluat. Korkeakouluun ja yliopistoon et saa kuin yhteen!
Aikuisten lähihoitajaopinnot kestää 1,5v.
Palkkaisitko keski-ikäisen 1,5v opiskelleen vai parikymppisen 3 vuotta opiskelleen?
Fakta on se, että akateemisella koulutustaustalla "alaa vaihtavat" työllistyvät erittäin heikosti näillä aikuisten pikakoulutuksilla. Akateemisten alanvaihtoa ja täydennyskoulutusta korkeakouluissa ei tueta ja samaan aikaan osaaja ja opiskelijapulaan etsitään potentiaalisia "huippuosaajia" ulkomailta! Ulkomaisia opiskelijoita etsiville agenteille jopa maksetaan!
Miksi tätä etsintää ei kohdenneta Suomeen? Miksi korkeakoulutettuja työttömiä pidetään täysin kykenemättömänä muuhun kuin amiksen pikakoulutukseen, palkattomaan harjoitteluun ja työvoimakoulutuksiin?
"Eikö niihin opintoihin saa opintolainaa kumminkin joka on melkein tonnin-luokkaa/kk? Muuttaa vanhempien luokse asumaan tai solukämppään ja elelee tuolla lainarahalla ja yrittää hakea opiskelijana osa-aikaduunia. Ei tartte olla tekemisissä työkkärin kanssa eikä hakea toimeentulotukea. Se toimeentulotuki laskee ensi vuonna 300€/kk joten jäänee 600-700 vuokran jälkeen samaan määrään kuin jos hakee tonnin opintolainan ja maksaa vuokran. Jos et omista mitään etkä saa opintojen jälkeen duunia niin ei tarvitse maksaa opintolainaa edes takaisin. Taisi olla että 10vuoden jälkeen se mitätöidään tai vastaavaa. Tutkippa asiaa. "
Ei saa lainaa, jos ei saa opintotukeakaan. Näin yksinkertaista se on.
Olen itse akateemisesti kouluttautunut pitkäaikaistyötön. Olen "vaihtanut alaa" amiksessa useaan kertaan. Usko nyt vaan kun sanon. Olen kääntänyt kaikki kivet, yrittäessäni saada mahdollisuuden suorittaa toinen korkeakoulututkinto tai täydentää aikaisempaa koulutustani yliopistossa siten, että se tukisi työelämään pääsemistä. Mihinkään "hömppäkoulutuksiin" en ole pyrkinyt. Vaan haluan vain koulutuksen, jolla voisin aidosti työllistyä ja elättää itseni ja perheeni.
Ensimmäinen yritys nollarilla meni pieleen, ja valitsin väärän alan. Useimpien mielestä minun kuuluukin kärsiä siitä valinnasta koko loppuelämäni! Ja pääasia on että kärsin, enkä vaan vahingossakaan onnistu. Mieluummin otetaan vaikka tuhat huippuosaajaa EUn ulkopuolelta, kuin, että minä tai muut korkeasti koulutetut pitkäaikaistyöttömät pääsisi opiskelemaan, koska mitäs valitsin väärin. Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat luvan
Luvan saa käytännössä aina jos on ollut pitkään työtön ja opiskelulla on työllistymistä edistävä vaikutus.
Ja millähän tutkinnolla on työllistymistä edistävä vaikutus? Lääkäri? Sosiaalityöntekijä? Muutama vuosi sitten myönnettiin lähes pelkästään lähihoitajajiksi opiskeleville (en tiedä onko alueellisia eroja). Nythän lähihoitajia irtisanotaan ja valmistuu kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat luvan
Luvan saa käytännössä aina jos on ollut pitkään työtön ja opiskelulla on työllistymistä edistävä vaikutus.
Ja millähän tutkinnolla on työllistymistä edistävä vaikutus? Lääkäri? Sosiaalityöntekijä? Muutama vuosi sitten myönnettiin lähes pelkästään lähi
Luvan myöntää te-toimisto. Ei vauvapalsta. Itse sain tradenomin tutkintoon.
Eikö niihin opintoihin saa opintolainaa kumminkin joka on melkein tonnin-luokkaa/kk? Muuttaa vanhempien luokse asumaan tai solukämppään ja elelee tuolla lainarahalla ja yrittää hakea opiskelijana osa-aikaduunia. Ei tartte olla tekemisissä työkkärin kanssa eikä hakea toimeentulotukea. Se toimeentulotuki laskee ensi vuonna 300€/kk joten jäänee 600-700 vuokran jälkeen samaan määrään kuin jos hakee tonnin opintolainan ja maksaa vuokran. Jos et omista mitään etkä saa opintojen jälkeen duunia niin ei tarvitse maksaa opintolainaa edes takaisin. Taisi olla että 10vuoden jälkeen se mitätöidään tai vastaavaa. Tutkippa asiaa.