Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?

Vierailija
10.12.2025 |

Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan. 

Kommentit (583)

Vierailija
561/583 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan"

Miten tätä kaikkea ei pysty tekemään, jos ne lapset ovat siellä? Ihan normimeininkiä kaikilla tuntemillani lapsiperheillä.

Monessako perheessä oikeasti toimii että äiti ilmoittaa viettävänsä joulua omassa rauhassaan saunoen yksin ja katsoen elokuvaa ja juoden viiniä? 

Mitä väärää tuossa nyt on?

Ei mitään. Antaako se muu perhe äidin olla rauhassa? 

Ei kai tuon ikäiset väkisin iholle tunge?

Voisko ton ap:n miestä jotenkin vastuuttaa tässä koko asiassa

Niin, siis hehän ovat miehen lapsia, niin lähtökohtaisestikin olettaisi olevan päävastuussa lastensa joulunvietosta.

Vierailija
562/583 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju ja täytyy todeta, että kyllä osataan tehdä asiat vaikeiksi.

Jos ei aikuinen ihminen tajua valintojensa seurauksia, niin mitä hittoa täällä kenenkään meidän siitä tarvitsee mesoa?

Hoitakoon joulunsa miten tahtoo.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/583 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kohtuuton. Kai sinä voit käydä joulusaunassa ja nauttia pari lasia punaviiniä ja katsoa elokuvaakin, vaikka lapset teillä olisivatkin? Me ainakin voimme. 

Vastuullinen aikuinen ei juo alkoholia lasten läsnä ollessa. 

Miksi ei? Mikä siinä parissa viinilasillisessa on vastuutonta? Ja ihan odotan järkevää vastausta.

Vähintään yhden aikuisen on lasten seurassa oltava nollalinjalla ajokunnossa jos sattuukin jotakin yllättävää, esim. joku satuttaa itsensä niin ettei kuitenkaan vaadi ensihoidon kuljetusta.

Huoh. Entäs kun sillä aikuisella ei ole ajokorttia eikä autoa? Jos seurueen ainoa, jolla on auto ja kortti, on serkun ku

Ylipäänsä kun on lapsia mukana, on aina pidettävä kiinni siitä, että niistä kyetään myös huolehtimaan.  On oltava siinä kunnossa, että voi toimia, jos jotain ikävää tapahtuu.

Että huoh huoh huoh nyt siinä vaan.  Oikeastaan kenenkään ei kuuluisi olla kännissä lasten aikana.  Ei edes vähänkään.  

Vierailija
564/583 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh

Vierailija
565/583 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Eihän miehen lapsia kuulukkaan sietää vaikka miehen onkin siedettävä naisten lapset

Vierailija
566/583 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kohtuuton. Tietenkin lapset viettävät joulun nyt isänsä kanssa. Sinä voit mennä kylpylään.

Miksi lapsettoman pitäisi väistää omasta kodistaan? 

Lasten isän luona täytyy olla koti tämän lapsille, jotta lasten tapaamisoikeus täyttyy. 

Jos nainen haluaa myös asua ko. isukin kanssa, hänen täytyy itse mennä lasten tieltä pois, ellei halua olla lasten kanssa.

Pitäisi olla itsestäänselvää tietoa jokaiselle aikuiselle, mutta peukuista päätellen ei ole. 

Ei ole lasten tapaamisoikeutta. On isän ja äidin tapaamisoikeus tai sopimus.

Ei kukaan vie väkisin lastaan tapaamaan. 

Laki on kyllä siitä hassu, että se määritteleen tapaamisoikeuden nimenomaan lapsen oikeudeksi tavata muualla asuvaa vanhempaansa. Ei isän tai äidin oikeutta, vaan lapsen. Ja tästä vanhemmat sopivat.

Elatusvelvollisia on kumpikin vanhempi, tapasi lastaan tai ei.

Vierailija
567/583 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhe kuvoissa miehen lapset on toisarvoisia ja ne voi pysyä vaikka äidillään. Miehen pitäisi hyväksyä että nainen ja naisen lapset on kaikkein tärkeimmät. Aina vaan parempi jos mies ei olisi ollenkaan tekemisissä lapsiensa kanssa 

Vierailija
568/583 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä dynamiikka on ja saa ja pitääkin olla erilainen kuin ydinperheessä. Ei siis voi soveltaa samoja ajatuksia. Jos ei ole elänyt uusperheessä aikuisena, ei voi tietää mistä on kysymys.

mitä tarkoitat?

Vierailija
569/583 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
570/583 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, jokos ratkaisit joulunvietto-ongelmasi ja miten?

Vierailija
571/583 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
572/583 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on periaate, että en missään tilanteessa tule väliin jos ja kun mies haluaa viettää aikaa lastensa kanssa, oli se sitten missä vain ja milloin vain. Toisaalta pidän kiinni siitä, ettei mies edellytä minua osallistumaan näihin, jollen itse halua. Usein haluan, mutta esimerkiksi lomareissuille menevät usein keskenään. En koe että perheloma olisi itselleni se tapa, jolla haluan vähät vuosilomani käyttää, ja toisaalta pidän hyvänä asiana, että lapset saavat aikaa isänsä kanssa ilman minua. Pari kertaa lapset ovat itse pyytäneet että lähtisin mukaan, tällöin olen mennyt vaikka itseäni ei olisi huvittanut.

Uusperheessä dynamiikka on ja saa ja pitääkin olla erilainen kuin ydinperheessä. Ei siis voi soveltaa samoja ajatuksia. Jos ei ole elänyt uusperheessä aikuisena, ei voi tietää mistä on kysymys.

Tää

Vierailija
573/583 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te velat pidätte lapsia niin tyhminä, että he eivät muka tajua isänsä naisen poissaolon johtuvan heistä? Tilanteita ja lapsia on tietysti erilaisia,  mutta kyllä lapset herkästi vaistoavat vanhemman harmin tai surun, mikä aiheutuu tilanteessa, jossa lapseton puoliso...

Minua ahdistaisi tuollainen omista tunteistaan vastuuttaminen siihen määrin, että sieltä lomalta palaisin vain hoitamaan eroa.

Näen tuon yhtenä manipulointi-keinona. Eli jos teet kuten itse haluat, niin pilaat meidän kaikkien joulun.

Vierailija
574/583 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies hallitkoon surunsa yhtenä päivänä vuodessa ja keskittyy nyt niihin omiin lapsukaisiin!! Joulu on lasten juhla :)

Vierailija
575/583 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan"

Miten tätä kaikkea ei pysty tekemään, jos ne lapset ovat siellä? Ihan normimeininkiä kaikilla tuntemillani lapsiperheillä.

Monessako perheessä oikeasti toimii että äiti ilmoittaa viettävänsä joulua omassa rauhassaan saunoen yksin ja katsoen elokuvaa ja juoden viiniä? 

Mitä väärää tuossa nyt on?

Järkyttävän itsekästä.  Minä minä minä...

Vierailija
576/583 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon mietittävää miten hoitaa asia, jos yht'äkkiä pikkulapsia pelmahtaa kotiin, mikä ei ole lapsiperheen koti. Kaikki koriste-esineet, kynttilät, lasitavarat, veitset, akkuporat saatava piiloon, tai olet kohta itse syytettyjen penkillä. Entä mahdolliset lemmikit, jotka eivät ole tottuneet pikkulapsiin? Entä jos lapsi on allerginen niille? Ja kuten joku mainitsikin, alkoholin nauttiminen ei ole hyvä idea lasten läsnäollessa, mutta entä jos aikuinen haluaa kiskoa kalsarikännit? Riippuu toki asunnon omistussuhteistakin kuka sieltä lähtee jouluksi. 

Itse olin tarkka kumppaninetsintäikäisenä, että en huolinut "lapsellista" miestä, mutta tosiaan lapsenlapsiakin  on monella. Yhden illan vielä jaksaa skarpata ja normaaliälyisiä lapsia voi kieltää koskemasta veitsiin ja olla vetämättä kissaa hännästä, mutta nykyisin on näitä kaikenlaisia kirjainyhdistelmäongelmia tai ihan vaan kasvattamattomia. Mutta koko pitkä joulu, lasten ehdoilla, säännölliset ateria-ajat, terveellistä ruokaa, elokuvasensuuri, kun haluaisi nauttia pyhistä paheellisesti laiskotellen kirjojen, sarjojen, punaviinin ja suklaan merkeissä. 

Vierailija
577/583 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies hallitkoon surunsa yhtenä päivänä vuodessa ja keskittyy nyt niihin omiin lapsukaisiin!! Joulu on lasten juhla :)

Ei ole, vaan kaikkien.

Vierailija
578/583 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten juomista moralisoiva kukkahattutäti saattaa lopulta olla se, joka päätyy itse sairastumaan al koholismiin. Koettu on omasta tuttavapiiristä.

Kohtuus toimii elämässä yleensä parhaiten, oli lapsia tai ei.

Vierailija
579/583 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kohtuuton. Kai sinä voit käydä joulusaunassa ja nauttia pari lasia punaviiniä ja katsoa elokuvaakin, vaikka lapset teillä olisivatkin? Me ainakin voimme. 

Vastuullinen aikuinen ei juo alkoholia lasten läsnä ollessa. 

Miksi ei? Mikä siinä parissa viinilasillisessa on vastuutonta? Ja ihan odotan järkevää vastausta.

Vähintään yhden aikuisen on lasten seurassa oltava nollalinjalla ajokunnossa jos sattuukin jotakin yllättävää, esim. joku satuttaa itsensä niin ettei kuitenkaan vaadi ensihoidon kuljetusta.

Mitään tällaista sääntöä ei ole olemassakaan.

Vierailija
580/583 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä tarkoitat?

Olen eri, mutta todellakin uusperheen dynamiikka on eri. Lapset eivät ole liima, kuten ydinperheessä. He ovat yhtä paljon liima kuin anoppi on. 

Uusperheen pitää yhdessä parisuhde. Jos sitä ei ole, niin ei ole uusperhettäkään. Siksi parisuhteen pitää mennä kaiken edelle - tämä EI tarkoita, ettei lapsista pidetä huolta, totta kai lapset pelastetaan ensin palavasta talosta. 

Jos tähän ei pysty, ei kannata uusperhettä perustaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän