Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?
Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan.
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
"Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan"
Miten tätä kaikkea ei pysty tekemään, jos ne lapset ovat siellä? Ihan normimeininkiä kaikilla tuntemillani lapsiperheillä.
Uusperhe kun nyt vaan ei ole sama kuin ydinperhe. Niin omasta mielestäni ei voi lähtökohtaisesti odottaa ydinperhemäisiä jouluidyllejä, vaan se uusi puoliso osallistuu sen, minkä itse haluaa ja kokee luontevaksi. Tuollainen painostaminen ja suuttuminen voinee huomattavasti vähentää niitä haluja osallistua, ja pistäisi ainakin minut miettimään koko suhteen jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on periaate, että en missään tilanteessa tule väliin jos ja kun mies haluaa viettää aikaa lastensa kanssa, oli se sitten missä vain ja milloin vain. Toisaalta pidän kiinni siitä, ettei mies edellytä minua osallistumaan näihin, jollen itse halua. Usein haluan, mutta esimerkiksi lomareissuille menevät usein keskenään. En koe että perheloma olisi itselleni se tapa, jolla haluan vähät vuosilomani käyttää, ja toisaalta pidän hyvänä asiana, että lapset saavat aikaa isänsä kanssa ilman minua. Pari kertaa lapset ovat itse pyytäneet että lähtisin mukaan, tällöin olen mennyt vaikka itseäni ei olisi huvittanut.
Uusperheessä dynamiikka on ja saa ja pitääkin olla erilainen kuin ydinperheessä. Ei siis voi soveltaa samoja ajatuksia. Jos ei ole elänyt uusperheessä aikuisena, ei voi tietää mistä on kysymys.
Itse olin hetken aikaa suhteessa, jossa toisella oli lapsia ennestään.
Se toisen kiire ja tietyllä tapaa painostus "perheaikaan" oli se syy, miksi itse halusin ottaa etäisyyttä ja lopulta erota.
Kun toisella tuntui olevan kiire sellaiseen "perheidylliin". Ja tämä tuntui suoraan sanoen itsestäni siltä, kuin minua oltaisiin haluttu vain sijaisnäyttelijäksi ydinperheen äidin rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Tietenkin lapset viettävät joulun nyt isänsä kanssa. Sinä voit mennä kylpylään.
Miksi lapsettoman pitäisi väistää omasta kodistaan?
Lasten isän luona täytyy olla koti tämän lapsille, jotta lasten tapaamisoikeus täyttyy.
Jos nainen haluaa myös asua ko. isukin kanssa, hänen täytyy itse mennä lasten tieltä pois, ellei halua olla lasten kanssa.
Pitäisi olla itsestäänselvää tietoa jokaiselle aikuiselle, mutta peukuista päätellen ei ole.
Miksi omassa kodissaan 24/7 asuvan täytyisi lähteä yhtään mihinkään?
Ei hänen tarvitsekaan. Ei siitä ole kyse, että häntä ajettaisiin sieltä pois tai haluttaisiin, että hän omaehtoisesti lähtisi mihinkään muualle.
Ei hänen todellakaan täydy lähteä pois kodistaan.
Mutta mitä vaihtoehtoja hänellä sitten on, jos kerran hän ei halua viettää sitä joulua niin, että ne lapset ovat siinä heillä? Onko vaihtoehtoja, jos hän ei kerran itse lähde minnekään?
Ainoa vaihtoehto on, että hän sitten on siinä kotonaan ja on kuin ei niitä lapsia siinä olisi. Kun ei niitä ilmaankaan voi haihduttaa. Vai haluaako ihmiset, että hän alkaa huutaa ja komentaa, että ne lapset ei saa tulla?
Ihmiset, jotka menee yhteen näiden eronneitten isien ja äitien kanssa, on kertakaikkiaan vain suovuttava tilanteeseen, ei he kukaan voi niitä lapsia kieltää tapaamasta vanhempiaan. Ainoa vaihtoehto on todellakin sitten itse olla jossain muualla, mutta jos sitäkään ei halua, niin vähiin käy variaatiot.
Voi tietysti viettää joulun marttyyrina, sulkea korvansa ja silmänsä kaikelta, sivuuttaa ne lapset kaikessa, kuin heitä ei näkisi eikä kuulisi, tehdä ruokaa vain sen verran, kuin itse ja miehensä söisi, jättää kaikessa lapset huomioimatta jne. Se on vaikeata, mutta voihan sen niinkin tehdä ja samalla naulata niitä lisänauloja parisuhteensa ruumisarkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Kai sinä voit käydä joulusaunassa ja nauttia pari lasia punaviiniä ja katsoa elokuvaakin, vaikka lapset teillä olisivatkin? Me ainakin voimme.
Vastuullinen aikuinen ei juo alkoholia lasten läsnä ollessa.
Miksi ei? Mikä siinä parissa viinilasillisessa on vastuutonta? Ja ihan odotan järkevää vastausta.
Vähintään yhden aikuisen on lasten seurassa oltava nollalinjalla ajokunnossa jos sattuukin jotakin yllättävää, esim. joku satuttaa itsensä niin ettei kuitenkaan vaadi ensihoidon kuljetusta.
Huoh. Entäs kun sillä aikuisella ei ole ajokorttia eikä autoa? Jos seurueen ainoa, jolla on auto ja kortti, on serkun kummin kaima, pitääkö hänen siis uhrautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sun on sitten parempi etsiä toinen lapseton ukko, uskon myös, että mies harkitsee vakavasti eroa.
Se olisikin kaikille helpompi kun mies itse tajuasi lähteä loisimasta ap:n talosta loislapsineen.
Missä luki, että talo ei ole isän?
Eli perus uusperhehelvetti. Älkää perustako uusperheitä, niistä on vain kärsimystä sen kaikille osapuolille.
Et. Mutta muista myös että sinun oma lapsesi ei haluaisi olla sinun kanssa. Toivottavasti tajuat että sekään ei ole kohtuuton pyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla miehen lasten kanssa. Matkusta jonnekin.
Mä en ottaisi miestä jolla on alaikäisä lapsia.
Mies tietenkin on lapsien kanssa, mutta sinä olet vapaa tekemään mitä haluat.
Tietenkin tämä voi olla suhteessanne liian iso ongelma pitkällä aikavälillä.
Täällä miehellä aikuiset lapset. Tulevat joulunaikaan joka toinen vuosi, yhdeksi päiväksi.
Minusta oli aikoinaan aivan ihanaa kun sain viettää joulua miehen lapsien kanssa. Omat lapset tietysti mukana kunnes aikuistuvat. Upea, kodikas tunnelma kun ympärillä paljon lapsia, silloin viitsittiin leipoa pipareita, kakkuja, laittaa joulukuusi. Nyt kun lapset aikuiset on joulu melko kuivakas, jos näin saa sanoa eikä siihen joulutunnelmaan oikein pääse millään. Muistelen kuitenkin noita mukavia ilontäyteisiä jouluja.
Vierailija kirjoitti:
"Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan"
Miten tätä kaikkea ei pysty tekemään, jos ne lapset ovat siellä? Ihan normimeininkiä kaikilla tuntemillani lapsiperheillä.
Monessako perheessä oikeasti toimii että äiti ilmoittaa viettävänsä joulua omassa rauhassaan saunoen yksin ja katsoen elokuvaa ja juoden viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako perheessä oikeasti toimii että äiti ilmoittaa viettävänsä joulua omassa rauhassaan saunoen yksin ja katsoen elokuvaa ja juoden viiniä?
Mitä väärää tuossa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Antaako se muu perhe äidin olla rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Antaako se muu perhe äidin olla rauhassa?
Ei kai tuon ikäiset väkisin iholle tunge?
Voisko ton ap:n miestä jotenkin vastuuttaa tässä koko asiassa
Minulla on periaate, että en missään tilanteessa tule väliin jos ja kun mies haluaa viettää aikaa lastensa kanssa, oli se sitten missä vain ja milloin vain. Toisaalta pidän kiinni siitä, ettei mies edellytä minua osallistumaan näihin, jollen itse halua. Usein haluan, mutta esimerkiksi lomareissuille menevät usein keskenään. En koe että perheloma olisi itselleni se tapa, jolla haluan vähät vuosilomani käyttää, ja toisaalta pidän hyvänä asiana, että lapset saavat aikaa isänsä kanssa ilman minua. Pari kertaa lapset ovat itse pyytäneet että lähtisin mukaan, tällöin olen mennyt vaikka itseäni ei olisi huvittanut.
Uusperheessä dynamiikka on ja saa ja pitääkin olla erilainen kuin ydinperheessä. Ei siis voi soveltaa samoja ajatuksia. Jos ei ole elänyt uusperheessä aikuisena, ei voi tietää mistä on kysymys.