Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilija, mikä on tekosyysi mikset väistä jalankulkijaa suojatiellä?

Vierailija
10.12.2025 |

Eilen illalla oli taas tällainen tilanne kun kävelin Prismasta kotiin. Olin jo suojatiellä kun auto kiilasi eteeni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyy olla joku maalaisjuttu. Kesällä käytiin Saimaan seudulla, ja järkytyin siitä miten meidän päälle melkein ajettiin kun oltiin astumassa suojatielle keskellä kirkasta päivää.  Järkyttävä ajokulttuuri. Mistä tällainen ylimielisyys kumpuaa, ettei tarvitse liikennesääntöjä noudattaa?

Vierailija
22/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälistö saa luvan väistää kun minä Mersullani meen. Eikä sitä jaksa oikea kiireinen ihminen odottaa jonkun horiskon kadun yli nilkutusta. Pysyisivät niissä laitoksissaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse väistän kyllä jos huomaan että on tulossa, mutta osa ihmisistä jää tollottamaan suojatien eteen ja ilmeisesti jää odottamaan että auto menee ensi, niin silloin en pysähdy, toki ajan hiljaa jos päättä pompata eteen.

Tullut ajettua noin 43 vuotta, joten on vähän silmää miten liikenne sujuu jouhevasti. 

Minä ainakin odotan, että voin olla aivan 100% varma siitä, että autoilija on huomannut minut, hidastaa merkittävästi ja todellakin tekee tämän tietoisesti eikä esimeriksi höllää kaasua ihan vaan vahingossa. En odota, että auto menee ensin. Odotan kuskin ymmärtävän liikennesäännöt.

Vierailija
24/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos selkeästi on jo suojatiellä, niin väistän. Jos taas jalankulkijalla on suojatielle matkaa vielä muutama metri, niin painan kaasua ja menen ensin. Minun vıtuttaa se monen harrastama hidas lönniminen, että se suojatie sitten ylitetään kaikessa rauhassa hitaasti. Itse vastaavassa tilanteessa jalankulkijana menen korostetun ripeästi jo kohteliaisuussyistä.

Vierailija
25/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin yhden, jonka mielestä hänen ei tarvitse väistää, kun kävelijä on vielä keskilevikkeen toisella puolella tulossa. Kyllä siitä ehtii ajaa. Koita sitten tällaiselle takoa sääntöjä päähän.

Häh? Jos autolla ehtii hyvin ohi ennen kun jalankulkija on edes suojatien reunassa niin turhaan pysähtyy. En minäkään väistä jalankulkijaa, jos ei selvästi ole menossa edes suojatielle. 

Meinaatko, että se kävelijä tekee pesän siihen suojatien levikkeelle eikä aio ollenkaan tulla yli siitä toisesta pätkästä?

Jos aikoo mennä suojatielle niin sinne astutaan selvästi eikä niin, että autoilija joutuu arvaamaan meneekö vai ei. Mitä kauempana on suojantien reunasta niin sitä varmemmin ei ole edes ylittämässä.

Vierailija
26/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väistän kyllä jos huomaan että on tulossa, mutta osa ihmisistä jää tollottamaan suojatien eteen ja ilmeisesti jää odottamaan että auto menee ensi, niin silloin en pysähdy, toki ajan hiljaa jos päättä pompata eteen.

Tullut ajettua noin 43 vuotta, joten on vähän silmää miten liikenne sujuu jouhevasti. 

Minä ainakin odotan, että voin olla aivan 100% varma siitä, että autoilija on huomannut minut, hidastaa merkittävästi ja todellakin tekee tämän tietoisesti eikä esimeriksi höllää kaasua ihan vaan vahingossa. En odota, että auto menee ensin. Odotan kuskin ymmärtävän liikennesäännöt.

Olisit painajaistapaus ruuhkaisessa kaupungissa. Joko menet suojatielle tai et mene, mutta et voi jäädä toljottamaan reunan läheisyyteen, että auto hidastaa itsensä pysähdyksiin. Luojan kiitos Helsingissä jalankulkijat ovat reippaita, joten liikenne sujuu.

Vierailija
27/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin yhden, jonka mielestä hänen ei tarvitse väistää, kun kävelijä on vielä keskilevikkeen toisella puolella tulossa. Kyllä siitä ehtii ajaa. Koita sitten tällaiselle takoa sääntöjä päähän.

Häh? Jos autolla ehtii hyvin ohi ennen kun jalankulkija on edes suojatien reunassa niin turhaan pysähtyy. En minäkään väistä jalankulkijaa, jos ei selvästi ole menossa edes suojatielle. 

Meinaatko, että se kävelijä tekee pesän siihen suojatien levikkeelle eikä aio ollenkaan tulla yli siitä toisesta pätkästä?

Jos aikoo mennä suojatielle niin sinne astutaan selvästi eikä niin, että autoilija joutuu arvaamaan meneekö vai ei. Mitä kauempana on suojantien reunasta niin sitä varmemmin ei ole edes ylittämässä.

Kävelijä ON JO suojatiellä. Siinä ei ole mitään arvailemista, kun hän jo kävelee suojatiellä.

Vierailija
28/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apostolinkyytiläiset joutavat hyvin väistää kun Bemarillani ohitse pyyhkäisen. Kadehtikoon ne köyhät katuojissa !

Vierailija
29/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit painajaistapaus ruuhkaisessa kaupungissa. Joko menet suojatielle tai et mene, mutta et voi jäädä toljottamaan reunan läheisyyteen, että auto hidastaa itsensä pysähdyksiin. Luojan kiitos Helsingissä jalankulkijat ovat reippaita, joten liikenne sujuu.

Etkö ymmärrä mitä eroa on merkittävästi hidastamisella ja pysähtymisellä?

Vierailija
30/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa ankarasti aivoon nuo suojateillä päivystävät rollaattorikäppänät !

Vierailija
31/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen itse lämmöllä tapausta joka sattui muutama kesä sitten. Olin kävelemässä suojatielle ja tuleva auto ei pysähtynytkään vaikka näki minut kymmenien metrien päästä koska avointa joka suuntaan. Kädessäni oli tyhjä muovikanisteri ja pammautin sen siihen auton tuulilasiin että paukahti. Aivan ihana, järkyttävää baaaam! Auto jatkoi pysähtymättä. Huomatkaa et olin jo niin lähellä autoa, siis käsivarren mitan päässä ja kuski vaan ajeli.

Vierailija
32/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienevätkö hautausurakoitsijat maalauttaneet suojateitä yllätyksellisiin kadunkulmiin... 

Vierailija
33/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen itse lämmöllä tapausta joka sattui muutama kesä sitten. Olin kävelemässä suojatielle ja tuleva auto ei pysähtynytkään vaikka näki minut kymmenien metrien päästä koska avointa joka suuntaan. Kädessäni oli tyhjä muovikanisteri ja pammautin sen siihen auton tuulilasiin että paukahti. Aivan ihana, järkyttävää baaaam! Auto jatkoi pysähtymättä. Huomatkaa et olin jo niin lähellä autoa, siis käsivarren mitan päässä ja kuski vaan ajeli.

Aika aivoton autoilija 😂😂😂

Vierailija
34/34 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista jalankulkija että olet se heikompi osapuoli kun jäät auton alle. Ei siinä auta vaik kui oikeassa olisit ollut. Ihmisiä ne autoilijatkin ovat. Siis katso että autoilija on varmasti huomannut sinut ennenkuin astut suojatielle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi