Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiempi tutkinto ei työllistä ja uudet opinnot taloudellisesti mahdotonta suorittaa

Vierailija
10.12.2025 |

Olen valmistunut vuosia sitten filosofian maisteriksi, mutta tutkinto ei sadoista hakemuksista huolimatta työlllistä, koska avoimia paikkoja ei juurikaan ole.

No, hain ja pääsin opiskelemaan uutta työllistävämpää alaa yliopistoon. Tässä vaiheessa suuri osa opintotuesta ja -lainasta oli käytetty. Käytin ne loppuun ja hain toimeentulotukea. Vuosi opiskelun jälkeen sain KELAsta kirjeen, jonka mukaan he leikkaavat tukeani, mikäli jatkan opintoja. Laskin, että en tulisi summalla enää mitenkään toimeen, koska maksan jo entistä opintolainaa kuukausittain ja siihen meni tuesta suuri sivu.

Aktiivisesta hausta huolimatta en saanut osa-osa-aikatöitä, joilla olisin voinut rahoittaa opiskeluni. Yliopisto-opetus oli järjestetty lähiopetuksena, joten olisin ollut aamut, illat ja yöt töissä.

Joten oli pakko jättää opinnot, muuttaa isompaan kaupunkiin ja hakea suorittavaa työtä. Nyt tätä kirjoittaessani olen työskennellyt siivoojana vuoden verran. Tässä välissä oli työttömyysjakso ja työttömyyskorvauksen saaminen edellytti, ettei ole opiskelupaikkaa. Jouduin siis luopumaan opiskelusta lopullisesti, irtisanomaan opiskeluoikeuden kyseisessä yliopistossa. 

Minulla on välillä hyvin lohduton ja masentunut olo tulevaisuudesta. Koen, ettei omalla aktiivisuudella ja yrittämisellä ole merkitystä. Koulutuksesta ja ottamastani lainasta huolimatta joudun työskentelemään matalapalkka-alalla hautaan asti. 

Tällä postauksella haen kai vertaistukea.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Olen myös akateemisesti kouluttautunut. Olen työllistänyt itseni parin vuoden ajan päätoimisena itsenäisenä yrittäjänä, mutta en saanut toimintaa kannattavaksi. Lisäksi tein vuosia erilaisia pätkätöitä. Viimeiset reilut kymmenen vuotta työllistyminen on tuntunut mahdottomalta. Olen opiskellut useamman ammatin amiksessakin työllistymättä muualle kuin palkattomiin harjoitteluihin. Koulutukset vaan ovat liian lyhyitä. 1,5v ei riitä riittävän ammattitaidon saavuttamiseen, vaikka todistus olisi pelkkää kiitettävää. Kuka palkkaa 1,5v opiskelleen keski-ikäisen, jos voi palkata 3v opiskelleen parikymppisen? 

Täydennyskoulutusta yliopistossa olen yrittänyt aikanaan työn ja amis- opiskelun ohella, mutta se ei vaan onnistu. Nyt kun olen työtön, en sitten saa korkeakoulussa, enkä yliopistossa opiskella, koska tuet katkaistaan samantien, eikä opintotukea myönnetä toiseen akateemiseen tutkintoon. 

Haluaisin siis opiskella AMKissa sairaanhoitajaksi tai fysioterapeutiksi, tai vaihtoehtoisesti täydentää aikaisempia opintojani yliopistossa, sellaisilla opinnoilla jotka tukisivat työllistymistä aikaisemmassa ammatissani. Myöskin amisopintoja tukemaan löytyisi yliopistosta useita opintokokonaisuuksia, jotka parantaisivat mahdollisuuksia työmarkkinoilla. 

Näköjään yhteiskunta haluaa, että olen vaan kotona, sen sijaan, että opiskelisin jotain oikeasti hyödyllistä!

Siivoustöitä, tai mitään myyntityötä tai kassatyötä tms. "hanttihommia" en ole saanut koskaan, vaikka olen hakenut vuosien varrella ties kuinka moniin paikkoihin. Ihmettelenkin suuresti väitteitä siivoojana työskentelystä akateemisten opintojen jälkeen, ilman siistijän koulutusta. Tarinoita kuulee, mutta omin silmin en ole moista todistanut.  

Vierailija
62/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi olette alunperin lähteneet opiskelijaksi josta valmistuu FM:ksi.

Siksi minkä takia näitä koulutetaan...

Eikö mielestäsi esim. psykologeja tai matemaatikoita tarvita mihinkään? Hekin ovat filosofian maistereita. Kuvitteletko oikeasti, että filosofian maisterit ovat opiskelleet pelkkää filosofiaa?

#sote

eli kummatkin ammattiryhmät ovat nyt rajun rationalisoinnin kohteena ja myös erilaisten asiantuntija- ja erityisasiantuntija-ammattien työvoimatarve vähenee rajusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Olen myös akateemisesti kouluttautunut. Olen työllistänyt itseni parin vuoden ajan päätoimisena itsenäisenä yrittäjänä, mutta en saanut toimintaa kannattavaksi. Lisäksi tein vuosia erilaisia pätkätöitä. Viimeiset reilut kymmenen vuotta työllistyminen on tuntunut mahdottomalta. Olen opiskellut useamman ammatin amiksessakin työllistymättä muualle kuin palkattomiin harjoitteluihin. Koulutukset vaan ovat liian lyhyitä. 1,5v ei riitä riittävän ammattitaidon saavuttamiseen, vaikka todistus olisi pelkkää kiitettävää. Kuka palkkaa 1,5v opiskelleen keski-ikäisen, jos voi palkata 3v opiskelleen parikymppisen? 

Täydennyskoulutusta yliopistossa olen yrittänyt aikanaan työn ja amis- opiskelun ohella, mutta se ei vaan onnistu. Nyt kun olen työtön, en sitten saa korkeakoulussa, enkä yliopistossa opiskella, koska tuet katkaistaan samantien, eikä opintotukea myönnetä toiseen akateemiseen tutkintoon. 

Haluaisin sii

Ja kerron nyt selvyyden vuoksi vielä, että ne työt joihin olen aikanaan työllistynyt ovat sisältäneet osittain tehtäviä, jotka liittyvät siihen suorittamaani akateemiseen tutkintoon ja myös tehtäviä, johon minulla ei ole koulutusta. Nyt tätä kyseistä työtä ei enää ole tarjolla ja kelpoisuusvaatimuksia on myös tiukennettu. 

Vierailija
64/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puhunut mitään epäpätevyydestä. 

Enkä kyllä jaksa ruveta jankkaamaan. 

Vierailija
65/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista

Mitä tulee siivoojana työskentelyyn, olen siis virallisesti laitoshuoltaja. Lähetin avoimen hakemuksen Kuntarekryssä, kävin haastattelussa ja sain paikan. En ole vakituinen, vaan minulle tehdään määräaikaisia työsopimuksia. 

Ainakin oma työnkuvani on lähinnä pyykkihuoltoa ja siivoamista, mitä siivooja-nimike kuvastaa.

Ap

Vierailija
66/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi olette alunperin lähteneet opiskelijaksi josta valmistuu FM:ksi.

Ainakin oppii kirjoittamaan nätisti. 

Työllistääkö se hyvin?

Vierailija
67/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oppii kirjoittamaan nätisti. 

Työllistääkö se hyvin?

Harvemmin yksinään työllistää. Mutta on se hyvä taito osata silloin, kun rekrytoidaan tehtävään, jossa on viestiteltävä asiakkaiden tai median kanssa. "Saako kysyä miksi olette alunperin lähteneet opiskelijaksi josta valmistuu FM:ksi" -tyyppi ei siihen hommaan sovi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme