Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiempi tutkinto ei työllistä ja uudet opinnot taloudellisesti mahdotonta suorittaa

Vierailija
10.12.2025 |

Olen valmistunut vuosia sitten filosofian maisteriksi, mutta tutkinto ei sadoista hakemuksista huolimatta työlllistä, koska avoimia paikkoja ei juurikaan ole.

No, hain ja pääsin opiskelemaan uutta työllistävämpää alaa yliopistoon. Tässä vaiheessa suuri osa opintotuesta ja -lainasta oli käytetty. Käytin ne loppuun ja hain toimeentulotukea. Vuosi opiskelun jälkeen sain KELAsta kirjeen, jonka mukaan he leikkaavat tukeani, mikäli jatkan opintoja. Laskin, että en tulisi summalla enää mitenkään toimeen, koska maksan jo entistä opintolainaa kuukausittain ja siihen meni tuesta suuri sivu.

Aktiivisesta hausta huolimatta en saanut osa-osa-aikatöitä, joilla olisin voinut rahoittaa opiskeluni. Yliopisto-opetus oli järjestetty lähiopetuksena, joten olisin ollut aamut, illat ja yöt töissä.

Joten oli pakko jättää opinnot, muuttaa isompaan kaupunkiin ja hakea suorittavaa työtä. Nyt tätä kirjoittaessani olen työskennellyt siivoojana vuoden verran. Tässä välissä oli työttömyysjakso ja työttömyyskorvauksen saaminen edellytti, ettei ole opiskelupaikkaa. Jouduin siis luopumaan opiskelusta lopullisesti, irtisanomaan opiskeluoikeuden kyseisessä yliopistossa. 

Minulla on välillä hyvin lohduton ja masentunut olo tulevaisuudesta. Koen, ettei omalla aktiivisuudella ja yrittämisellä ole merkitystä. Koulutuksesta ja ottamastani lainasta huolimatta joudun työskentelemään matalapalkka-alalla hautaan asti. 

Tällä postauksella haen kai vertaistukea.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä täytyy tehdä ratkaisuja, jotka ei niin miellytä, mutta toimeen on tultava. Itse tein vähän samankaltaisen ratkaisun mutta se olikin loppujen lopuksi hyvä ratkaisu. Pääsin sitä kautta etenemään ja löysin tosi antoisan työn, jossa viihdyn oikeasti. Palkka ei päätä huimaa, mutta löysin uudelleen itsevarmuuteni ja astelen pää pystyssä töihin joka aamu.

Olet selviytyjä, et jäänyt tuleen makaamaan, vaan teit niin kuin oli tehtävä. Pää pystyyn, pääset kyllä eteenpäin elämässäsi. Mieti nyt niitä järkiratkaisuja, mikä kannattaa, mikä on merkityksellistä. 

Vierailija
22/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä miksi olette alunperin lähteneet opiskelijaksi josta valmistuu FM:ksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan maisterintutkinto on sellainen, että vaihtoehtoina ovat vain juuri oma ala (joka ei siis työllistä) tai siivoustyö? 

Maisteri minäkin olen, mutta jo niin vanha, että ikä riittää takaamaan työllistymättömyyden. 

Mä en tarkenna pienen pääaineen takia, mutta mun virheeni oli siinä, etten ottanut huomioon sitä, ettei toisen alan pitkääkään työkokemusta pidetä minään. Käytännössä olin siis keski-ikäinen aloittelija ilman verkostoja, lisäksä väärä aika ja väärä alue (eli myös ne yliopiston verkostot olivat aivan muualla. Eipä sitä perheellinen niin vain muuttele.) Ja nyt tosiaan ikä on suojannut jo kauan 

OK. Kun minä opiskelin, verkostoja eli perheen ja kavereiden kautta työllistymistä pidettiin hieman häpeällisenä. Minun silmissäni se on sitä edelleen, enkä millään lutviudu ajattelemaan, että vähäinenkin eteneminen yhteiskunnassa perustuu sille, kenet tuntee.

Vierailija
24/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi olette alunperin lähteneet opiskelijaksi josta valmistuu FM:ksi.

Ainakin oppii kirjoittamaan nätisti. 

Vierailija
25/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan maisterintutkinto on sellainen, että vaihtoehtoina ovat vain juuri oma ala (joka ei siis työllistä) tai siivoustyö? 

Maisteri minäkin olen, mutta jo niin vanha, että ikä riittää takaamaan työllistymättömyyden. 

Mä en tarkenna pienen pääaineen takia, mutta mun virheeni oli siinä, etten ottanut huomioon sitä, ettei toisen alan pitkääkään työkokemusta pidetä minään. Käytännössä olin siis keski-ikäinen aloittelija ilman verkostoja, lisäksä väärä aika ja väärä alue (eli myös ne yliopiston verkostot olivat aivan muualla. Eipä sitä perheellinen niin vain muuttele.) Ja nyt tosiaan ikä on suojannut jo kauan 

OK. Kun minä opiskelin, verkostoja eli perheen ja kavereiden kautta työllistymistä pidettiin hieman häpeällisenä. Minun silmissäni se on sitä edellee

Verkostoilla tarkoitetaan usein ammatillisia verkostoja, ei niinkään perhettä ja kavereita. Verkostojen kautta voi tulla esiin piilotyöpaikkoja tai joku enteinen esimies tai työkaveri voi suositella tai antaa ideoita, mihin kannattaa hakea tai miten johonkin paikkaan kannattaa hakea, mikä asia on juuri nyt pinnalla tai nousemassa ja mitä osaamista kannattaa korostaa jne. Ammatilliset verkostot ovat tärkeitä varsinkin nykyään, kun työnhakijoita on paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja. En sano, että se on hyvä asia, mutta näin näyttää olevan. 

Vierailija
26/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin ollessani samalla töissä kaupan kassalla. Pitkälti iltaopintoja. Pakolliset lähiopetuskurssit ja samalla sitten iltavuoroon ja vklp. 

Varmasti riippuu alasta mitä opiskelee paljonko voi suorittaa eri ajankohtina ja itsenäisesti. 

Vierailija
27/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi vaan pitänyt opiskella DI:ksi.

Diplomi-idiootiksi vai diplomi-impotentiksi?

Vierailija
28/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin viisi vuotta sitten ammattikoulun ja olen nyt viidettä vuotta töissä. Todellakin kannattaa valita koulutuksensa työllistävyyden perusteella eikä sen, mikä itseä kiinnostaa. Itseä kiinnostavia asioita voi tehdä sitten vapaa-ajalla.

Olin niin pettynyt joo, kävin amiksen, mull aoli työpaikka. Ajattelin että haluan oppia lisää, pääsen "sisäsiistiin" hommaan...kisiisnviikset! Työn sisältö ei juuri muuttunut, tuli vaan niitä konttoritöitä enemmän! Palkkaa vissiin satanen-kaks lisää!

Suutari pysyköön lestissään, niin niin!

Vierailija
29/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin kavereilla juuri sitä ihmislaumaa, jonka kukin haalii esimerkiksi LinkedIniinsä: kavereita, ensitiä ja nykyisiä työkavereita ja -tuttavia ja niitä kavereita, joita on tullut tavanneeksi kerran tai kaksikin. 

"Verkostojen" entinen nimitys on "suhteet", ja suhteilla eteneminen on häpeällistä samaan tapaan kuin reittä pitkin eteneminenkin. 

Vierailija
30/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin itselleni irtisanomisaikana nuohoojan ammattitutkinnon. Ja mun mies opiskelee nyt oppisopimuksella verkostoasentajaksi.

- nuohooja, KTM

Vierailija
31/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää moneen hommaan olla ylikouluttautunut.

Vähemmälläkin tiedolla pärjäisi!

Vierailija
32/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kavereilla juuri sitä ihmislaumaa, jonka kukin haalii esimerkiksi LinkedIniinsä: kavereita, ensitiä ja nykyisiä työkavereita ja -tuttavia ja niitä kavereita, joita on tullut tavanneeksi kerran tai kaksikin. 

"Verkostojen" entinen nimitys on "suhteet", ja suhteilla eteneminen on häpeällistä samaan tapaan kuin reittä pitkin eteneminenkin. 

Se nyt kuitenkin on maan tapa. Jopa meillä tässä ensimmäisessä duunariammatissa.

Vierailija
33/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, lainaustorni katosi altani. Eipä ollut ensimmäinen kerta.

Vierailija
34/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persjen Riikka Purra otti aikuiskoulutus tuet pois ja pienensi esim. asumistukea ym.   👹👹👹👹👹

Vierailija
35/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että opiskelupaikan saatuani hain kyllä työttömyystukea omaehtoiseen opiskeluun, mutta sitä ei minulle myönnetty.

Ap

Öööh,

Näin Orpo/Purra kannustaa pysymään työttömänä jos pääsee työttömäksi kirjautumaan. No big news.

Ai niin, käsittääkseni Ap ensiksi tulee hakea päätöstä omasta te:stä voiko opiskella juttua x työttömyysetuudella- sen jälkeen tulee arviointi te-lautakunnalta onko opintotuki vai työttömyysetuus päätoiminen etuus opintoihin. En tiedä ihmisiä jotka olisi ylipistossa työttömyysetuudella opiskelleet, amkissa kylläkin.

Vierailija
36/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi minkä takia näitä koulutetaan...

Vierailija
37/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin viisi vuotta sitten ammattikoulun ja olen nyt viidettä vuotta töissä. Todellakin kannattaa valita koulutuksensa työllistävyyden perusteella eikä sen, mikä itseä kiinnostaa. Itseä kiinnostavia asioita voi tehdä sitten vapaa-ajalla.

Ok, mutta mitäs sitten kun valitsee sen ns. varman työllistävän alan johon on vielä lahjojakin, mutta valmistuu silti suoraan kortistoon? Meillä valmistui kokonainen luokka, n. 30 oppilasta. Töitä sai vain 2 aikuisopiskelijaa joilla oli jo työpaikka valmiina mutta tulivat päivittämään osaamistaan, sekä tietysti yksi oikealla sukunimellä varustettu nepobaby, pääsi suoraan jättifirmoille töihin.

Vierailija
38/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi vaan pitänyt opiskella DI:ksi.

Aika surullista, että jokainen ihminen yritetään tunkea samaan insinöörimuottiin. EI siinä, hyvä ammatti, mutta auta armias, jos insinöörit alkavat päättää visuaalisuudesta, tuotesuunnittelusta, graafisista asioista. Unohtamatta luovuutta, markkinointia, kauneudentajua ym.

Vierailija
39/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikoulutus on vittumainen juttu. On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys. Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee ja nyt korkeakoulututkinto ei riitä oikein mihinkään. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa ja se laskee myös palkkoja. 

Vierailija
40/67 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös hakea ammattikouluun ja opiskella yliopistossa samalla. Ammarttikoulutuksen opintotukikuukausia ei ole rajoitettu. Joillakin ammattikoulun aloilla on täysin verkossa tapahtuvia opintoja ja toisilla vain vähän aikaan ja paikkaan sidottua opiskelua koulussa. Alan valinnassa kannattaa lisäksi ottaa huomioon, että joillain tai oikeammin aika useillakin ammattialoilla pakollisten harjoittelupaikkojen löytäminen ilman suhteita on lähes mahdotonta. Tällöin opinnot jäävät kesken. 

HUOM osin sama myös AMK- ja ylempi AMK-tutkinnoissa (yamk). Ja avoimen korkeakoulun väylän kautta voi päästä helpommin sisään ja saada tutkinto-oikeuden.

Tuplamaisterin neuvot ketjussa hyvät, noin mäkin tein. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi