Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aloittanut lenkkeilyn. Kannattaako alkuun kävellä heti tunti vai vain puoli tuntia?

Vierailija
10.12.2025 |

Tunnin lenkin ja 6 kilometrin jälkeen tuntuu lähtökohtaisesti paremmalta kuin vain puolen tunnin jälkeen, koska sillä on enemmän vaikutusta. Olen rapakunnossa ja ylipainoa on paljon. On ongelmia jaksamisen kanssa. Kannattaako minun lähteä suorilta lenkkeilemään tunnin lenkkejä, jos se motivoi enemmän? Vai aloittaa hitaammin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huono kunto ja heikot saturaatiot. Siitä olen pääsemässä tutkimuksiinkin kohta. Olen nyt aloittanut kävelemällä sellaisen 2.5km joka aamu. Siinä vähän hengästyn ja hikoilen. Yritän saada siitä tavan ja pikku hiljaa pidennän maltillisesti m atkaa.

Vierailija
2/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita puolella tunnilla. Itse aloitin 10-15 min kävelyillä, ja sittemmin venähti tuntiin. Viikonloppuisin kävelen yli 2 tunnin lenkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman jaksamisen mukaan, tietysti. Ja joka kerta ei ole pakko mennä samaa lenkkiä, vaan jonakin päivänä voit tehdä lyhyemmän lenkin ja toisena pidemmän. Rapakuntoisen ei kannata lenkkeillä itseltään jalkoja alta kuitenkaan.

Vierailija
4/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkuun kävellä sellaisia määriä, että olisit jaksanut vielä enemmän. Ja tehdä niitä useammin. Eli ensin tavoitteeksi saada säännöllisestä lenkkeilystä jatkuva tapa. Sitten kun odottaa sitä lenkille pääsyä ja lähtee mielellään, voi lenkkejä pidentää. Muuten käy helposti niin, että alussa innostuu liikaa, sitten väsyy ja paikat tulee kipeäksi ja homma lopahtaa viikon tai parin jälkeen. 

Vierailija
5/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapakuntoinen ei kävele 6 km tunnissa.

Vierailija
6/6 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo rapakunnossa. Tee sellasia lenkkejä, jotka tuntuu parhailta. Kävellen vaikea saada paikkoja hajalle, joten ihan hyvin voi kävellä niin pitkään kuin huvittaa. Mä aloitin tunnin lenkeillä. Siitä parin kk päästä tuli vedettyä yli 20 km:kin päivässä, sauvoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi