Olen aloittanut lenkkeilyn. Kannattaako alkuun kävellä heti tunti vai vain puoli tuntia?
Tunnin lenkin ja 6 kilometrin jälkeen tuntuu lähtökohtaisesti paremmalta kuin vain puolen tunnin jälkeen, koska sillä on enemmän vaikutusta. Olen rapakunnossa ja ylipainoa on paljon. On ongelmia jaksamisen kanssa. Kannattaako minun lähteä suorilta lenkkeilemään tunnin lenkkejä, jos se motivoi enemmän? Vai aloittaa hitaammin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Eihän näissä nyt mitään ns. oikeaa sääntöä ole.
Joku sanoi, että kannataa kävellä niin, että olisi jaksanut enemmänkin. Tämä on varmasti ihan hyvä periaate. Samalla kannattaa kuunnella kehoa. Jos esim. nivelissä on ongemlia, kannattaa olla varoiaisempi. Hengästymistä taas ei tarvitse pelätä.
Kuitenkin 6 km ja tunti ei ole mitenkään hirveän paljon ja tämä kertoo enemmän meidän ajan patologisesta suhtautumisesta liikuntaan. Mikä ennen oli ihan normi arikiliikuntaa, nähdään nyt kuntoiluna, jonka kanssa pitää olla jotenkin varovainen.'
Editoi tarkemmin. Usea typo.
Ei tuplaväli, vaan ehta typo.
yt Seppå
Lenkkeily tarkoittaa suomenkielellä juoksemista. Jos liikutaan toisella tavalla, tulee asiaa selventää. Esim: olin pyörälenkillä, tein kävelylenkin jne...
Helpompi lisätä lenkinpituutta vähän kerralla. Jos lenkki liian raskas niin helposti lopetat koko homman kun ei tunnu kivalta.