Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (253)
Olen 61v. Äitini oli väkivaltainen lapsuudessani. Hän hakkasi minua, pelkäsin äitiäni. Hän ei koskaan osoittanut hellyyttä lapsiaan kohtaan. Muistan, kun kastelin sänkyni, niin äitini piiskasi minua vyöllä. Kerran näin, kuinka koulutoverini äiti halasi häntä. Minulle jäi ihmetys siitä, kun äiti halaa tytärtään. Olin aivan ihmeissäni asiasta. Äitini ei koskaan halannut minua.
-68, nainen ja sain osakseni tukistamista ja selkäsaunoja, isä asialla. Syyn ei tarvinnut olla järin iso...
Oma lapseni ei ole koskaan joutunut kokemaan minkäänlaista väkivaltaa.
Olen syntynyt 1981 ja kerran minua uhattiin piiskaamisella, mutta sitä ei sitten toteutettu, koska tottelin tarpeeksi ajoissa. Niin ainakin jälkeenpäin sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
-75 ja kyllä, vyöllä paljaalle perseelle. Se ja sama oliko oikeasti tehnyt mitään vai vain kuulopuheita, rangaistus annettiin ihan varmuuden vuoksi. Siihen aikaan kyllä rangaistiin koulussakin: karttakeppiä, niska-perseotetta, suusanallista solvausta muiden edessä ja nurkkaan istuttamista, ja siihen riitti vaikka perseelleen menneet pistarit. 50+ nainen, joka aina ollut ylikiltti eikä mitään käryä miksi joutunut tikunnokkaan niin monesti.
Miten voit olla 50+, jos olet syntynyt -75?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-79 ja sain hakea vitsan metsästä, jolla räpsittiin perseelle. Omia lapsia tai ketään muutakaan en itse lyö tai fyysisesti kurita muutoinkaan. Eiköhän ole aika katkaista tämä sukupolvinen väkivallan kierre.
Ruumiillista kuritusta käyttivät sadat sukupolvet meitä ennen. Ilmeisesti he olivat tyhmiä kun eivät ymmärtäneet, että kyllä lapsi alkaa totella kunhan sen kanssa keskustelee.
Ei joka paikassa ole hakattu lapsia siten kuin sotien traumatisoimassa Suomessa. Esim. Ruotsissa on useiden sukupolvien ajan rakastettu lapsia ja käytetty pehmeämpää ja keskustelevaa kasvatustyyliä. Tuo kiinnittää huomiota esim. sotalasten kertomuksissa, että Ruotsissa heitä on kohdeltu hyvin, eivätkä olusi halunneet palata Suomeen, missä tunteita ei näytetä ja vanhemmat
Hyvästä syystä annettu rangaistus ei ole mitään "hakkaamista". Ei kukaan syytä valtiotakaan varastamisesta jos se antaa sakon jollekin.
Mitä Ruotsiin tulee niin se on maailman liberaalein kasvatusmaa. Ensimmäinen maa maailmassa missä ruumiillinen kuritus kiellettiin oli Ruotsi ja toinen oli Suomi.
Luetko edes näitä ihmisten kirjoituksia tästä ketjusta? Mikä on sellainen hyvä syy, että pientä lasta pitää hakata vyöllä? Oletko aivan terve päästäsi?
Vierailija kirjoitti:
-75 ja kyllä, vyöllä paljaalle perseelle. Se ja sama oliko oikeasti tehnyt mitään vai vain kuulopuheita, rangaistus annettiin ihan varmuuden vuoksi. Siihen aikaan kyllä rangaistiin koulussakin: karttakeppiä, niska-perseotetta, suusanallista solvausta muiden edessä ja nurkkaan istuttamista, ja siihen riitti vaikka perseelleen menneet pistarit. 50+ nainen, joka aina ollut ylikiltti eikä mitään käryä miksi joutunut tikunnokkaan niin monesti.
Ei todellakaan koulussa ollut kasarilla tuollaista. Eikä kyllä meillä kotonakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin luulin pitkään, että lasten rakastava hoivaaminen on jokin nykyajan ilmiö. Mutta ei se ole muuta kuin Suomessa ja muualla samanlaisissa paikoissa, missä elämä on ollut niin kovaa, että ihmisillä pimenee vintti. Lasten hellittely on ollut ihan normaalia satoja vuosia, siellä missä ihmiset on voineet elää niin, että normaalit tunteet on kehittyneet.
Suomi on maa missä rikollisiakin hellitellään. Vankilat muistuttavat hotelleja. Jo pienestä pitäen täällä totutetaan ihmiset siihen, että mitä pahemmin teet väärin niin sitä paremmat olosuhteet ansaitset.
87 on tukistettu niin että jalat nousee ilmaan. Annettu litsareita. Avokämmenellä pyllylle. Veli on myös muutaman kerran lentänyt seinään tai huoneen poikki. Mua ei heitetty olen nainen.
Nahkavyö viuhumaan vaan niin pennut oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Ja ana aiheesta
Tuo on defenssi, että oikeuttaa välivallan itseään kohtaan.
Arvot ovat aina valintakysymys. Mikään ei ole absoluuttisesti väärin, vaan oikea ja väärä perustuu aina arvostuksiin. Nyt on valittu arvostaa ruumiillista koskemattomuutta - täällä länsimaissa. Monessa muussa paikassa sellaiselle nauretaan. Väkivalta on kätevää. Sillä vahvin saa mukavasti tahtonsa läpi. Kun yksi pomottaa ja muut alistuvat, niin kaikki soljuu mukavasti, eikä tarvi joka suuntaa miettiä, miten huomioisi ja miellyttäisi kaikkia maailman ihmisiä. Riittää kun miellyttää sitä pomoa. Yleensä ihmiskunnassa mies on ollut se pomo ja pitänyt muut väkivallalla aisoissa. Itse olen nainen, enkä tietenkään halua väkivaltaa itseäni kohtaan. Toisaa
Minä olen kokenut väkivaltaa kotona ihan syyttä, ollut aina kiltti ja hiljainen lapsi. Silti en ole koskaan käyttänyt väkivaltaa ketään kohtaan, ei tulisi mieleenikään. En kyllä ole enää myöskään se ovimatto joka hyväksyy ja ottaa vastaan kaiken. Ihan ihmisestä itsestään on kiinni kuinka traumansa käsittelee ja miten niistä yli pääsee, jos pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-79 ja sain hakea vitsan metsästä, jolla räpsittiin perseelle. Omia lapsia tai ketään muutakaan en itse lyö tai fyysisesti kurita muutoinkaan. Eiköhän ole aika katkaista tämä sukupolvinen väkivallan kierre.
Ruumiillista kuritusta käyttivät sadat sukupolvet meitä ennen. Ilmeisesti he olivat tyhmiä kun eivät ymmärtäneet, että kyllä lapsi alkaa totella kunhan sen kanssa keskustelee.
Ei joka paikassa ole hakattu lapsia siten kuin sotien traumatisoimassa Suomessa. Esim. Ruotsissa on useiden sukupolvien ajan rakastettu lapsia ja käytetty pehmeämpää ja keskustelevaa kasvatustyyliä. Tuo kiinnittää huomiota esim. sotalasten kertomuksissa, että Ruotsissa heitä on kohdeltu hyvin, eivätkä olusi halunneet palata
Luetko edes näitä ihmisten kirjoituksia tästä ketjusta? Mikä on sellainen hyvä syy, että pientä lasta pitää hakata vyöllä? Oletko aivan terve päästäsi?
Vyö on pehmeä ja isoon lihakseen osuessaan se ei riko mitään. Tarkoitus siinä on tuottaa kipua eikä vahingoittaa.
Minua nuijittiin lihanuijalla pienestä pitäen.
Tuli mureaa lihaa.
T. Sika
60-luvun alussa. Kyllä, lyötiin ja tukistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa 51. Eli 50v 11k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitten on 50?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan koulussa ollut kasarilla tuollaista. Eikä kyllä meillä kotonakaan.
Tajuatko että sun kokemukset ei ole ainoa totuus? Maalaiskoulussa tämä oli ainakin ihan arkipäivää. Mikä tarve sulla on vähätellä muiden kokemuksia?
-72 ja olen saanut remmiä, tukkapöllyä ja suu on pesty saippualla ihan syystä, eikä ole jäänyt traumoja. Opinpahan olemaan ihmisiksi.
2001 ja kyllä tuo isä löi nahkavyöllä pienemmästäkin. Nyrkillä löi pahemmasta ja uhkas tappaa, jos ei ollut syytä rankaista. Pikkusiskoa kuritti äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitten on 50?
Mitä pilkunnussintaa. Hän on lähempänä 51 kuin 50 ikävuotta. Ikäkö sulle nyt isoin ongelma on tässä keskusteluketjussa?